Chidaneh.com placeholder image

4 پروژه معماری معاصر ایرانی که در دنیا درخشیدند!

به قلم: گلنار

امروز سوم اردیبهشت سالروز بزرگداشت شیخ بهایی و روز ملی معمار است و در این روز چه خبری می تواند خوشحال کننده تر از این باشد که معماران معاصر ایرانی بار دیگر افتخار آفریدند و با قدم گذاشتن در مسیر اعتلای معماری این مرز و بوم نام خود را در زمره ی بهترین ها ثبت کردند. آرکی تایزر (Architizer / A+ AWARDS) مرجع بزرگ برگزاری مسابقات معماری در دنیاست که هر ساله در بیش از یکصد زیر شاخه معماری اعلان فراخوان می کند و هزاران معمار از سراسر دنیا پروژه های خود را برای شرکت در این مسابقه ارسال می کنند. در فهرست برندگان سال 2016 این مسابقه ی بزرگ که چند روز پیش اعلام شد 4 پروژه ی برجسته ی ایرانی نیز جای داشتند که چیدانه در این مطلب آن ها را به شما معرفی می کند. با ما همراه باشید…

رضا نجفیان / رنا دیزاین
نمای خارجی خانه افشاریان
رضا نجفیان / رنا دیزاین

اسکای اسکرپر

خانه افشاریان اثر دفتر طراحی رنا (رضا نجفیان) – منتخب مردمی در بخش مسکونی کمتر از چهار طبقه

خانه افشاریان با مساحت 312 متر مربع در سه طبقه طراحی و اجرا شده است. مالکان این منزل زیبا یک زوج کرمانشاهی هستند که به همراه دختر و پسر کوچکشان زندگی می کنند. از آنجا که دکتر ماندانا افشاریان و همسر ایشان که کارفرمای این پروژه هستند، آینده فرزندانشان را مد نظر قرار داده بودند، تصمیم گرفتند تا این پروژه پس از بهره برداری قابلیت تبدیل به یک آپارتمان را داشته باشد. به صورتی که بتوان برای هر کدام از فرزندان این خانواده واحدی را به طبقات ساختمان اضافه کرد. برای خواندن جزییات بیشتر و دیدن تصاویر دیگر این پروژه که کاری از دفتر طراحی رنا (رضا نجفیان) است، به مطلب خانه افشاریان ، شاه نشین کرمانشاه مراجعه کنید.

استودیو طراحی معماری کوروش رفیعی
استخر ویلای مسکونی سوهانک
استودیو طراحی معماری کوروش رفیعی

استخر شنای سوهانک اثر کوروش رفیعی – منتخب مردمی در بخش تفریحی

این پروژه که یکی از پروژه های اجرا شده توسط استودیو طراحی معماری کوروش رفیعی می باشد، ویلایی در سوهانک است که تمام بخش های آن از فضاهای داخلی گرفته تا محوطه بیرونی و استخر به زیبایی طراحی شده است. برای دیدن تصاویر دیگری از قسمت های مختلف پروژه مسکونی سوهانک می توانید به گالری تصاویر آن در پروفایل استودیو طراحی معماری کوروش رفیعی سری بزنید.

دفتر کار ترمه اثر فرشاد مهدی زاده و احمد بطحائی – منتخب داوران در بخش دفاتر کمتر از چهار طبقه

ساختمان اداری ترمه در همدان که یکی از شهرهای تاریخی ایران است، قرار دارد. این ساختمان در دو طبقه با کاربرد تجاری طراحی شد. یک فروشگاه خرده فروشی در طبقه همکف و یک دفتر خصوصی در طبقه اول قرار گرفت. طبقه دوم (بام ساختمان) نیز می بایست از لحاط خط آسمان شهر به واسطه‌ی دیواری با ارتفاع 2.5 متر با دیوار ساختمان‌های مجاور هم‌سطح باشد. این پروژه دارای سه کاربرد در سه سطح با راه ارتباطی مختلف به فضای شهری است. جزییات بیشتر این پروژه را در مطلب طراحی خلاقانه حجم در معماری ساختمان اداری تجاری ترمه بخوانید.

باشگاه صخره نوردی پلور اثر دفتر موج نو (لیدا الماسیان و شاهین حیدری) – منتخب داوران و همچنین منتخب مردمی در بخش ورزشی

این پروژه که فعلا در حد ایده می باشد و هنوز اجرا نشده است، به میزان بالای خلاقیت طراحانش دلالت می کند.

پروژه های خانه شریفی ها، ساختمان اداری ولیعهدی و مجتمع فرهنگی مذهبی امام رضا هر سه از ایران نیز امسال و در این دوره از مسابقات به مرحله نهایی راه یافته بودند که نتوانستند جایزه ای را از آن خود کنند.

سال گذشته پل طبیعت و کافه اسپریس هر دو از ایران به ترتیب جایزه بخش مردمی و بخش داوران این مسابقات را کسب کرده بودند.

در نهایت گروه چیدانه این پیروزی های بزرگ و روز معمار را به معماران توانمند آن ها و جامعه ی معماران و ملت خوش ذوق ایران تبریک می گوید و آرزو دارد این روند رو به رشد هم چنان ادامه داشته باشد.

مطالب بیشتر:
پل طبیعت تهران برنده جایزه سالانه A+
هومن بالازاده با کافه اسپریس برنده جایزه جهانی شد
خانه ای چرخان در خیابان دروس تهران!

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه