Chidaneh.com placeholder image

معماری داخلی با مصالح جدید: چوب پنبه

به قلم: تحریریه چیدانه

مواد و مصالح: در اطراف ما متریال ها و مواد و مصالح مختلفی وجود دارند که کاملا از آن ها غافل هستیم، بی خبر از آن که این مواد و مصالح چه انقلابی را می توانند در طراحی دکوراسیون داخلی؛ حتی مقیاس بزرگ تر؛ صنعت ساختمان سازی به وجود بیاورند. خیلی از مواد و مصالح هم هستند که با آن که آن ها را می شناسیم اما اصلا تصور نمی کنیم که این مواد و مصالح تا این اندازه قدرتمند باشند. امروز می خواهیم با یکی از این مواد و مصالح آشنا شویم که مطمئنا شما آن را خوب می شناسید اما از پتانسیل های عجیب و غریب آن بی خبر هستید. اگر این سوال برای تان پیش آمده که کدام متریال باید بگویم که امروز قصد داریم با چوب پنبه و کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی آشنا شویم، پس تا انتهای مطلب با چیدانه همراه باشید. 

تابلو فرش ریحان

چوب پنبه چیست؟ 

اگر بخواهیم دقیق بگوییم چوب پنبه از لایه بیرونی و به اصطلاح مرده درخت بلوط درست می شود. بافت آن می تواند درجه های مختلفی از تراکم را داشته باشد. به عنوان عایق مورد استفاده قرار می گیرد، برش و فرم دادن ساده و آسان است و نکته مثبت آن سبک بودن آن است. 

چوب پنبه، متریال سبز 

چوب پنبه یکی از پایدارترین مواد و مصالحی است که می توانید بشناسید. چوب پنبه کاملا تجدید پذیر و قابل بازگشت به محیط زیست است. در واقع می توان چوب پنبه را صنعت دوست دار طبیعت دانست، چرا که زمان تجدید پذیری آن بسیار ناچیز است. 

انواع چوب پنبه

چوب پنبه ها هم مانند تمام مواد و مصالح دیگر دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • چوب پنبه طبیعی 
  • چوب پنبه عایقی (آکوستیک) 
  • چوب پنبه لاستیکی 

اگر با ادامه مطلب همراه باشید با هم موارد استفاده هر کدام از این نوع چوب پنبه ها را بررسی خواهیم کرد. 

موارد مصرف چوب پنبه طبیعی 

چوب پنبه طبیعی یکی از پر کاربرد ترین انواع چوب پنبه ها هستند که مصارف روزانه هم دارند، به عبارت دیگر این نوع چوب پنبه ها را هر کسی می تواند متناسب با کار خودش استفاده کند. از این نوع چوب پنبه ها در طراحی و ساخت وسایل و لوازم دکوری استفاده می کنند. دانشجویان معماری هم برای ساخت ماکت های شان از این متریال دوست داشتنی استفاده می کنند، چرا که برش و فرم دادن به آن آسان است. کاربرد دیگر این متریال دوست داشتنی برای ساخت زیر بشقابی ها است، به این دلیل که آن ها در برابر رطوبت بسیار مقاوم هستند.

موارد مصرف چوب پنبه عایقی 

همان طور که از اسم این نوع چوب پنبه ها معلوم است، از آن ها می توان برای عایق کردن فضاهای مختلف استفاده کرد. عایق جهت جلوگیری از سرما و گرما به داخل ساختمان، عایق های لوله، ساخت دیوار، صنعت سرد سازی، فرودگاه ها و استدیوهای موسیقی.

موارد استفاده از چوب پنبه های لاستیکی 

این چوب پنبه ها به شدت تخصصی هستند و از آن ها برای انجام کارهای صنعتی استفاده می کنند، صنایعی مانند بادبان بندها، دریچه های کارخانه ای و موتور ماشین های سبک و سنگین. بخار و هوای کارخانه ها به دلیل مرطوب بودن نیاز به فیلتر هایی دارند که این رطوبت را جذب کند و چوب پنبه ها به دلیل خاصیت ضد آب خود می توانند به عووان فیلتر های مناسبی برای دریچه ها عمل کنند. در مورد موتور ماشین ها هم از خاصیت ضد آتش بودن چوب پنبه ها استفاده می شود. در واقع تسمه های ماشین از جنس لاستیک و چوب پنبه هستند چرا که اگر تنها از لاستیک ساخته شوند در اثر اصطحکاک زیاد لاستیک ها مشتعل شده و باعث خسارت های زیاد می شوند. 

دیگر مصارف چوب پنبه ها 

از چوب پنبه ها در کارها و صنایع دیگری هم می توان استفاده کرد. از پرکاربرد ترین موارد مصرف چوب پنبه ها، درب بطری ها هستند، اما شاید برای تان جالب باشد که بدانید برای تولید تابلو های اعلانات هم از چوب پنبه ها کمک گرفته می شود. 

نگه داری از چوب پنبه ها 

چوب پنبه ها اصولا جزو سطوح خود ترمیم شونده محسوب می شوند، اما جدای از این قضیه سطح چوب پنبه ها می تواند خراشیده شود. پس شما باید از لایه های محافظ برای سطوح چوب پنبه ای استفاده کنید. این لایه های محافظ می توانند واکس یا لایه ای از پلی یورتان باشد. 

چوب پنبه، کفپوش مناسب برای آشپزخانه و فضاهای خیس 

چوب پنبه دارای خاصیت ضد آب است، و وقتی این خاصیت را به وسیله سطوح محافظی که در بند قبل راجع به آن صحبت می کنیم تقویت می کنیم، یک کفپوش بسیار مناسب و جذاب برای فضاهای خیس از قبیل آشپزخانه و سرویس بهداشتی پدید می آید. این متریال در انواع رنگ ها، الگوها و بافت ها و به صورت تایل یا تخته متناسب با دکوراسیون داخلی منزل شما موجود است.

نویسنده : شمیم آقازاده| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه