Chidaneh.com placeholder image

رستوران ریواس ولنجک با نمایی از شیشه های بازیافتی!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: شاید بتوانیم کمی جسارت به خرج دهیم و بگوییم طراحی رستوران نسبت به طعم و مزه غذا قدرت بالاتری در جذب مشتری و  کاربر دارد به خصوص در شهرهای پر رفت و آمدی مثل تهران حضور رستوران هایی با طراحی شاخص می تواند برای مدت کوتاهی ما را از دنیای پر تلاطم و مشغله های روزانه خارج و به آرامش دعوت کند، آرامشی همراه با لذت وصف ناشدنی که روح ما را تغذیه می کند و سبب می شود دوباره به آن مکان سری بزنیم. رستوران ریواس به طراحی مهسا مجیدی از دفتر معماری باغ ایرانی یکی از همین رستوران های شاخص در ولنجک تهران است که امروز در چیدانه می خواهیم زوایای طراحی آن را با هم بررسی کنیم با ما همراه باشید. 

مهسا مجیدی
طراحی تلفیقی رستوران
مهسا مجیدی

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی پروژه بازسازی رستوران ریواس

  • نام پروژه: رستوران ریواس
  • موقعیت: ولنجک، تهران، ایران 
  • طراح: مهسا مجیدی 
  • دفتر طراحی:شرکت معماری باغ ایرانی
  • نوع پروژه: بازسازی
  • سال ساخت: 2015
  • جوایز: تقدیر شده جایزه Architizer Awards در بخش دیتیل و شیشه

مهسا مجیدی
رستوران ریواس ( Riwas Restaurant)
مهسا مجیدی

از زبان معمار: پروژه ریواس با دارا بودن موقعیت مکانی ممتاز به علت قرارگیری در نبش دو خیابان اصلی و دید بی مانند آن به یکی از بزرگراه های اصلی شهر مطرح بود و کارفرما را بر آن داشت تا دست به بازسازی فضای رستوران پیشین زده و آن را به یک فضای رستوران شهری تبدیل کند . ساختمان این پروژه بنایی قدیمی با قدمت ۱۴۰ سال است که پیش تر کاربردی تجاری و مسکونی داشته است و سپس به فضای رستوران تغییر کاربری داده است.

مهسا مجیدی
سقف طاق ضربی رستوران مدرن
مهسا مجیدی

در قدم اول با کندن بخش الحاق شده به بنای قدیمی سقف طاق ضربی زیبای این بنا آشکار گردید. و ایده ی اولیه ما برای بازسازی بنا شکل گرفت. عریان کردن سقف های طبقات از هر گونه پوشش الحاقی سبک کردن بار وارده به بنا را ایجاد کرده و ظاهر منحصر به فردی به فضای دکوراسیون داخلی بخشید. علاوه بر این جهت تقویت این بنای قدیمی به لحاظ سازه ی دو دیواره ی برشی بتنی در شمال و غرب ساختمان اضافه شده و ستون ها مقاوم سازی گشتند.

مهسا مجیدی
بطری در نمای رستوران ریواس!
مهسا مجیدی

ایده ی اولیه ی نمای رستوران ریواس در اولین بازدید از کارگاه به هنگامی که کارگران رستوران پیشین مشغول بار زدن شیشه های نوشیدنی مصرف شده در رستوران جهت بازیافت بودند شکل گرفت. در حالیکه کارفرما خواستار بارزتر کردن بنا در این گوشه از فضای شهری بو . گروه معماری باغ ایرانی در جهت بارزتر کردن نما چه در مقیاس خرد و چه در مقیاس کلان و تبدیل آن به یک بیلبورد شهری جهت تاثیر گذاری هر چه بیشتر در محیط پیرامون بر آمد. و این بود که در نمای بدنه از بطری های بازیافتی رستوران استفاده شد. 

مهسا مجیدی
رستوران ریواس ( Riwas Restaurant)
مهسا مجیدی

این بطری ها علاوه بر درخشش خود توسط نورهای پارامتریک در شب ف در طول روز مانند یک دیواره ی سبز عمل می کند و نماینگر تاکید کارفرما بر مسئله ی بازیافت است که متاسفانه در ایران مورد بی توجهی قرار می گیرد .این رهیافت علاوه بر این تاثیر بسزایی بر فضای آشپزخانه نسبت به حالت پیشین خود داشته است در حالیکه در حالت قبلی قسمت آشپزخانه تماما به وسیله ی تابلوی آهنی رستوران پوشانده شده بود . طرح جدید نما نور روز و امکان گردش طبیعی هوا را برای کارمندان فراهم کرده و فضای مطلوب تری را جهت کار ایجاد می کند. 

مهسا مجیدی
طراحی رستوران به سبک تلفیقی
مهسا مجیدی

نهایتا پله ی طبقه ی همکف که سابقا به نمای شمالی بنا الحاق شده بود به جداره ی داخلی آن منتقل گشت و بدین وسیله تراس بسیار مطبوعی جهت استفاده رستوران به وجود آمد. همچنینطبقه ی اول رستوران ریواس که به وسیله ی درختان سبز محصور شده است فضایی آرام بخش و منحصر به فرد برای کاربران فضا ایجاد کرده است.

مهسا مجیدی
مبلمان بیرونی رستوران
مهسا مجیدی

از دیگر ویژگی های بارز طراحی رستوران می توان به دیوار مشبک فلزی پله ها اشاره کرد که موجب پیدایش سایه ی رقصان بر روی دیوار بتنی مقابل خود می گردد، همچنین در این پروژه به صورت آگاهانه از دامنه ی مواد استفاده شده که منعکس کننده ساختار طبیعی آن است. رستوران ریواس به مانند یک تندیس با معماری قوی در بستر اطراف خود ایفای نقش می کند. 

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

نویسنده: شرکت معماری باغ ایرانی| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه