Chidaneh.com placeholder image

شیک ترین خانه های تهران، 10 آپارتمان تمام عیار!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: شیک ترین خانه های دنیا، شیک ترین خانه های تهران، شیک ترین خانه های ایران… این کلمه ها را هر جا که بینیم کاملا ناخودآگاه به سمتش جذب می شویم و می خواهیم بدانیم وقتی چنین تیتری برای یک مطلب در نظر گرفته می شود چه چیزهایی انتظارمان را می کشد، البته باید این نکته را هم در نظر بگیرید که تعریف شیک و زیبا در نظر هر کسی یک جور است. اما امروز می خواهیم با هم سری به پروژه های برجسته ایرانی بزنیم و شیک ترین آپارتمان ها را از دل آن ها بیرون بکشیم و با هم بررسی شان کنیم، پس با چیدانه همراه باشید. 

استودیو معماران کیوانی
نمای چوبی ارسی خانه
استودیو معماران کیوانی

چوب و هنر

1. شیک ترین خانه های تهران: ارسی خانه

اگر شما هم این پروژه برجسته و زیبا را از نزدیک دیده باشید، حتما با من موافق خواهید بود که این خانه یکی از شیک ترین خانه های تهران است. نمای این خانه شما را در همه ادوار تاریخ می چرخاند، رنگ ها، مواد و مصالح همه و همه در هماهنگ ترین حالت ممکن خود هستند. ایده اصلی طراحی این خانه توجه به ایجاد حس و حال خانه های ایرانی در قالبی مدرن بوده است.

استودیو معماران کیوانی
پروژه ارسی خانه
استودیو معماران کیوانی

“در واقع کانسپت طراحی بنا، فرم مدرن اُرسی است که بصورت یک شبکه چوبی همراه با شیشه های رنگی بصورت پوسته دوم به جداره نما اضافه شد و این امکان در طراحی دیده شد که کاربر، مانند پنجره اُرسی آن را بالا و پایین ببرد و بدین ترتیب علاوه بر استفاده از بازی نور و رنگ بتواند با باز کردن آن، آنرا به سایبان تبدیل کند." در مطلب ارسی خانه، جلوه ای مدرن از خانه های اصیل ایرانی می توانید بیشتر با این خانه که یکی از شیک ترین خانه های تهران است آشنا شوید. 

معماران رویداد : زهرا آرمند | مصطفی امیدبخش
نماسازی با چوب و سنگ
معماران رویداد : زهرا آرمند | مصطفی امیدبخش

2. شیک ترین خانه های تهران: آپارتمان مسکونی مینا 

آپارتمان مسکونی مینا پر است از انتخاب های هوشمندانه برای حل مشکلات طراحی. انتخاب هایی که در نهایت منجر به پدید آمدن چنین پروژه ای شده است، پروژه ای که هم در دسته بندی پروژه های برجسته ایرانی قرار می گیرد و هم در لیست شیک ترین خانه های تهران جای دارد. تعامل در بند بند این خانه به چشم می خورد، در طراحی نمای خارجی، طراحی داخلی، ارتباطات فضایی و خلاصه هر آنچه را که راجع به آن فکر کنید. 

معماران رویداد : زهرا آرمند | مصطفی امیدبخش
مینا
معماران رویداد : زهرا آرمند | مصطفی امیدبخش

در مطلب نوسازی آپارتمان مسکونی مینا در نیاوران با معماری خیره کننده، می توانید بیشتر با جزییات پروژه آپارتمان مسکونی مینا آشنا شوید و چالش های طراحی آن را بشناسید و ببینید که معمار و طراح پروژه چگونه از پس آن برآمده است. 

3. شیک ترین خانه های تهران: ساختمان مسکونی مهر 

قطعا خانه ای که روح ایرانی را در کالبد خود داشته باشد جزو شیک ترین خانه های تهران دسته بندی می شود، ساختمان مسکونی مهر نیز یکی از همین ساختمان ها است. این ساختمان یکی از نمونه های موفق الگو برداری از معماری ایرانی است. نمای رنگارنگ این خانه و ترکیب آن با متریال های سنتی مانند آجر و مواد و مصالح مدرن مانند فلز ترکیب جالبی را پدید آورده است که چشم هر کسی را به خود خیره می کند.

به گفته معمار این پروژه: در طراحی این ساختمان، به دنبال آن بوده‌ایم تا گوشه‌ای از این کیفیت‌های فراموش‌شده را به یاد آوریم. در این راستا، پلان‌های طبقات به گونه‌ای طراحی شد که فضاهای اصلی زندگی از نور و منظر مناسب برخوردار باشند و با این اصل طراحی، روابط فضایی شکل گرفت. مطلب ساختمان مسکونی مهر، خانه ای ایرانی پر از رنگ و نور شما را بیشتر با این پروژه برجسته آشنا می کند. 

سارا کلانتری و رضا صیادیان
نمای خارجی خانه صبا در تهران
سارا کلانتری و رضا صیادیان

4. شیک ترین خانه های تهران: آپارتمان صبا 

رتبه بعدی شیک ترین ساختمان های تهران به آپارتمان مسکونی صبا می رسد. این ساختمان با حضورش حسابی در محوطه اطراف خود غوغا به پا کرده است و تقریبا همه ساختمان های اطراف خود را به چالش کشیده است. این ساختمان همچون بستری برای نمایش فرهنگ و اصالت هنر معماری ایرانی است، اما در قالبی مدرن و امروزی. این ساختمان ارزش زیادی برای پیوند معماری و فضای سبز قائل است. 

سارا کلانتری و رضا صیادیان
بالکن خانه صبا در تهران
سارا کلانتری و رضا صیادیان

طراحان پروژه می گویند: با تغییر سبک زندگی مردم، گسترش شهرهای بزرگ و تقاضای روزافزون برای ساخت ساختمان بلند مرتبه، این میراث ارزشمند نیاکان یعنی درگیر شدن معماری با طبیعت، محو شده و در حال تبدیل شدن به خاطره ای مبهم در ذهن ما است. این پروژه حاصل تلاش ما برای احیای این میراث از دست رفته و دادن تفسیری جدید به این مفهوم قدیمی است. ما معتقدیم یکی از دلایل اصلی بحران های فرهنگی در جامعه ی امروزی ما، این تغییر ناگهانی در فضای زندگی مردم است. مطلب آپارتمان دلباز برای فرهنگ ایرانی در ساختمان صبای تهران را بخوانید تا بیشتر با این آپارتمان زیبا آشنا شوید. 

ری را استودیو
نمای بیرونی مجتمع مسکونی سیپان
ری را استودیو

5. شیک ترین خانه های تهران: مجتمع مسکونی سیپان 

مجتمع مسکونی سیپان، تعریف متفاوت بام در نیاوران تهران است و به همین دلیل هم در زمره ی شیک ترین خانه های تهران قرار گرفته است. یکی از مسائل مهم در فرایند طراحی یک ساختمان خلق یک نمای دیدنی و جذاب با حذف عنصرهای نامطلوب بوده است. که این روزها به چالشی برای معماران تبدیل شده است، چالش طراحی نمایی که هر طرف با محاسبه موقعیت زمین بتواند بهترین منظره از سمت شمال و جنوب، شرق یا غرب  در اختیار کاربران قرار دهد، دقیقا اتفاقی که در این ساختمان رخ داده است. 

ری را استودیو
طراحی و نمای پشت بام مجتمع مسکونی سیپان
ری را استودیو

ایجاد سرزندگی فضایی، تنوع‌بخشی و در نتیجه، افزایش کیفیت و بازدهی فضاهای مشاع، از دیگر اهداف مهم طراحی بود. در این راستا، دو استخر برای مجموعه در نظر گرفته شد: استخر روباز در بام و استخر سرپوشیده در زیرزمین. موقعیت جغرافیایی و ارتفاع موقعیت زمین، چشم‌انداز زیبایی را در بام به کل شهر در جبهه جنوبی و نیز به کوه‌های رشته‌کوه البرز در جبهه شمالی و نیز باغات اطراف مهیا می‌کند. لبه‌های جنوبی و شرقی بام نیز آزاد شده‌اند و دید گسترده‌تری را مهیا می‌کنند. 

استودیو معماری بوژگان
طراحی نمای ساختمان برانوش
استودیو معماری بوژگان

6. شیک ترین ساختمان های تهران: ساختمان مسکونی برانوش 

این که یک ساختمان بتواند هم از لحاظ کیفیت فضای داخلی و هم طراحی نمای خارجی در بالاترین سطح باشد، کار کمی نیست. در طراحی ساختمان مسکونی برانوش سعی شده است که همه موارد با هم پیش برود، طراحی نما، طراحی دکوراسیون داخلی خانه، طراحی فضای سبز، تعامل ساختمان و فضای سبز خلاصه هر آن چیزی که فکرش را بکنید، بیخود نیست که این ساختمان در گروه شیک ترین ساختمان های تهران قرار گرفته است. 

استودیو معماری بوژگان
طراحی فلاور باکس ساختمان برانوش
استودیو معماری بوژگان

ساختمان برانوش با زیربنایی نزدیک به ۳۰۰۰ مترمربع، در منطقه جماران تهران واقع شده است. این پروژه شامل ۱۰ واحد مسکونی در ۵ طبقه و نیز ۳ طبقه مشاعات است. شیب طولی زمین به گونه‌ای است که طبقه منفی‌ یک با دسترسی از جنوب و طبقه اول با دسترسی از گذر شمالی، به پارکینگ اختصاص داده شده‌اند. طبقه همکف نیز با دسترسی از جنوب، به فضاهای مشترکی چون لابی و فضاهای ورزشی اختصاص یافته است. درمطلب طراحی ساده و معمارانه آپارتمان مسکونی برانوش در جماران می توانید با جزییات بیشتری از این پروژه آشنا شوید. 

7. شیک ترین ساختمان های تهران: ساختمان مسکونی ویلا 

این ساختمان رتبه اول بخش آپارتمان مسکونی، جایزه معمار ۹۴ را به دست آورد. این خانه نمایی تمام آجر دارد با برجستگی هایی که کاملا با درخت جلو خانه هماهنگ است. شاید برای تان جالب باشد که بدانید این پروژه در انتهای یک بن بست قرار دارد و چالشی که معماران این پروژه با آن روبرو بودند؛ خلق منظر برای پروژه ای بود که هیچ منظری نداشت. 

اما معماران این پروژه به خوبی از پس این چالش برآمدند و با همان مصالح دور ریز ساختمان در موقع تخریب نمای ساختمان را اجرا کردند و هزینه اجرای نما را به صفر به همین دلیل است که این پروژه جزو ساختمان های شیک تهران دسته بندی می شود. در مطلب ساختمان مسکونی ویلا در تهران، خلق منظر در زمین تودلی می توانید بیشتر راجع به جزییات این ساختمان بخوانید. 

8. شیک ترین ساختمان های تهران: آپارتمان مسکونی BW7 

گاهی برای خلق یک زیبایی لازم نیست دست به کارهای عجیب و غریب زد. در دنیای پر از هیاهوی معماری که پر است از شکل و فرم های متنوع و گوناگون، این موضوع بارها ثابت شده است. چند مکعب ساده گاه می توانند چنان در کنار هم بنشینند که تصورش هم نمی کنید منجر به خلق یک معماری منحصر به فرد شوند. آپارتمان مسکونی BW7 یکی از همین آپارتمان هایی است که به واسطه نمای زیبا اما بی نهایت زیبا و فکر شده اش جزو دسته بندی ساختمان های شیک تهران قرار گرفته است. 

به گفته معمار این پروژه: این ساختمان شامل ۸ واحد آپارتمان مسکونی به مساحت ۳۱۰ مترمربع است که در دو بخش مختلف قرار گرفته اند. یک طبقه که در واقع طبقه ی ششم است حد فاصل این دو بخش می باشد که پنج طبقه در زیر آن و سه طبقه در بالای آن قرار دارد. بخش پایینی از سنگ تراورتن سفید تراش خورده ساخته شده و شامل آپارتمان هایی برای فروش یا اجاره است. بخش بالایی نیز از ترمووود خاکستری تیره برای سکونت خانواده ی کارفرما طراحی شده است. پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر با این ساختمان مطلب آپارتمان مسکونی BW7 در تهران، ترکیبی ساده از مکعب ها را حتما بخوانید. 

9. شیک ترین ساختمان های تهران: ساختمان آجر پوش تهران

این ساختمان یکی از ساختمان های مورد علاقه من است و به دلیل هوشمندی و ذکاوتی که در طراحی نمای خارجی آن صورت گرفته است در زمره ی شیک ترین ساختمان های تهران قرار گرفته است. نمای این ساختمان باعث شده است تا درون گرایی ساختمان به زیبا ترین شکل ممکن آن حفظ شود. تمام نمای این ساختمان از آجر پوشیده شده است و با چرخش این آجرها بازشو های جذابی به وجود آمده است که از بیرون دید درستی به داخل ندارد و باعث می شود تا اهالی داخل خانه با خیال راحت از این فضاها استفاده کنند. 

بر خلاف بافت های مشبک آجری مرسوم با روزنه هایی با ابعاد ثابت، در این پروژه با طراحی یک بافت جدید در عین مدولار بودن نما امکان دست یافتن به درجات مختلفی از بازشوها بر حسب نیاز فراهم می گردد. طراحی پوسته آجری از بستر پروژه تاثیر پذیرفته به گونه ای که سعی شده بافت نما بازتابی از خط آسمان نامنظم بستر اطراف باشد و همچنین بازشوها بر اساس دیدهای مطلوب و نا مطلوب همسایگی جانمایی شده است. در مطلب رقص آجر ها در ساختمان مسکونی آجر پوش تهران می توانید بیشتر با این ساختمان هیجان انگیز آشنا شوید. 

10. شیک ترین ساختمان های تهران: مجتمع مسکونی بام نیاوران

مجتمع مسکونی بام نیاوران، بنایی لوکس برای کلاسیک پسندان است و خیلی ها هم چنینی ساختمان هایی را جزو ساختمان های شیک می دانند. این ساختمان لوکس در محله نیاوران تهران قرار دارد. یکپارچکی در معماری بنا در دکوراسیون فضاهای داخلی قابل توجه بوده و بالطبع موجب شده ساختمان نمای خیره کننده ای به خود بگیرد.

ترکیب تراس بی نظیر و پنجره های سرتاسری رو به پهنه ی رشته کوه های البرز از آن فضاهایی است که دل هر ببننده ای را با خود می برد، مگر می شود آب و هوای خوش شمال تهران باشد و منظره ، منظره ی هیاهوی قرص خورشید یا سکوت هلال شب و تو را از روزمرگی های خودت حتی برای چند لحظه دور نکند. در مطلب مجتمع مسکونی بام نیاوران، بنایی لوکس برای کلاسیک پسندان می توانید جزییات بیشتری از این ساختمان را مشاهده کنید. 

فکر می کنید ساختمانی از قلم افتاده است؟ در بخش نظرات انتهای مطلب آن را به ما معرفی کنید. 

نویسنده: شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه