Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون کلاسیک بانوی ایرانی با آنتیک های خاطره انگیز

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای مسکونی: وارد محله‌ای ساکت و خلوت شدم. مجال آن را داشتم کمی قدم بزنم تا به منزل مورد نظرم برسم. خیابان‌ها خیلی خلوت بودند و یک آرامش خاصی حس می‌شد. وقتی به خانه محترم تقوی رسیدم، چیزی را با چشم خود دیدم که باورکردنی نبود. تضاد عجیبی بین محله خلوت و آرام با دیزاین پرزرق و برق فضای منزل وجود داشت. چیزی که به ذهنم رسید را بر زبان آوردم و گفتم: «اصلا انتظار دیدن چنین دکوراسیونی را نداشتم» و او با لبخندی مهربان پاسخ داد: «اینجا همه‌چیز پیدا می‌شود.» اولین وسیله‌ای که خیلی به چشمم ‌آمد، مبلمان کلاسیک زرشکی و طلایی‌رنگی بود که جلای خاصی به خانه بخشیده بود.

سوده حاجی کرم
خانه کلاسیک بانوی ایرانی
سوده حاجی کرم

اسکای اسکرپر

دکوراسیونی از جنس آنتیک ها

بوفه بزرگی در پذیرایی بود که محترم خودش می‌گفت به سختی آن را داخل خانه آورده‌اند. مشخص بود زمانی طولانی است که او به جمع‌آوری لوازم تزیینی خانه می‌پردازد. گرامافون قدیمی که با تعجب زیاد هنوز هم کار می‌کرد، خیلی هیجان‌انگیز به نظر می‌رسید. فرش‌های قرمز لاکی‌رنگ خوش‌نقش و نگار کف سالن باعث می‌شد که خانه فضای شادی داشته باشد. او ‌گفت خیلی از وسایل آنتیک را از سمساری‌ها تهیه کرده و ادامه داد: «دنبال هر وسیله‌ای که باشم با کلی جست‌وجو پیدایش می‌کنم.»

سوده حاجی کرم
خانه کلاسیک بانوی ایرانی
سوده حاجی کرم

او ادامه داد: «از زمان نوجوانی علاقه‌مند به دکوراسیون داخلی بودم و اگر شرایط ادامه تحصیل را داشتم، حتما در این رشته مدرک می‌گرفتم.» محترم گفت: «همیشه از تکه‌پارچه‌هایی که از خیاطی مادرم باقی می‌ماند، پرده و رومیزی می‌دوختم و زمانی که ازدواج کردم بیشتر پولم را صرف خریدن ظروف و لوازم دکوری خانه ‌کردم یا در حال دوختن پرده‌های جدید و عوض کردن آنها بودم.»

سوده حاجی کرم
دکوراسیون غذاخوری کلاسیک
سوده حاجی کرم

مبل‌هایی با پوشش طلا در دکوراسیون کلاسیک خانه محترم

بعد از کمی گپ زدن شروع کردم به عکاسی. کم‌کم متوجه چیزهای کوچک و تزیینی شدم و مدام هیجان‌زده می‌گفتم این را ندیده بودم. مبل‌های منزل حدود ۳۰ سال قدمت داشتند و زمانی که پرسیدم چرا این مبل‌ها را تا به حال نگه داشته، در پاسخ متوجه شدم که فرم مبل‌ها با ورق‌هایی از طلا پوشیده شده و چوب‌های محکمی دارد که تا به حال هیچ‌کدام تعمیر نشده است.

سوده حاجی کرم
خانه کلاسیک بانوی ایرانی
سوده حاجی کرم

دومین چیزی که به چشمم خورد گل‌های مصنوعی بود که همه‌جا دیده می‌شد. وقتی درباره آنها پرس‌و‌جو کردم، متوجه شدم او علاقه زیادی به نگه داشتن گل داخل آپارتمان دارد اما به قول خودش گل نگه داشتن به دستش نمی‌افتد و استعداد خوبی در خشک کردن آنها دارد؛ برای همین به گل‌های مصنوعی روی آورده است.

اگر شما هم از طرفداران گل های مصنوعی هستید، این مطالب را از دست ندهید:
گل های مصنوعی و ۷ ایده جالب در دکوراسیون منزل
طبیعی جلوه دادن گل های مصنوعی در دکوراسیون داخلی!

سوده حاجی کرم
خانه کلاسیک بانوی ایرانی
سوده حاجی کرم

لوستر میانسال کلاسیک و اثر هنری عجیب

پذیرایی نورگیر بود و وقتی که نور خورشید روی مبلمان استیل خانه می‌افتاد، درخشش آنها را چند برابر می‌کرد. لوستر برنز بزرگ سالن با حباب‌های طلایی و براقش نظر مرا به خود جلب کرد. او ‌گفت ۴۰ سالی می‌شود که آن لوستر را دارد. همیشه دیده‌ام که لوسترها به صورت جفت استفاده می‌شوند ولی محترم برای هر قسمت لوستر متفاوتی بنا به طراحی آن بخش انتخاب کرده بود. بیشتر از هفت تا ساعت در آنجا دیده می‌شد؛ از  دیواری، رومیزی گرفته تا ایستاده.

سوده حاجی کرم
خانه کلاسیک بانوی ایرانی
سوده حاجی کرم

 وسیله دیگری که نظر مرا خیلی به خود جلب کرد، یک قاب چوبی گرد بود که در میان آن تکه سنگی به شکل مربع با زنجیر نصب شده بود. برایم بسیار سوال‌برانگیز بود که چرا عدد ۴۵۰ روی آن نوشته شده است. تکه سنگ ترک‌هایی داشت که مشخص بود چسبانده شده است. محترم که متوجه نگاه متعجب من به آن قاب یا نمی‌دانم اثر هنری شده بود، با لبخند گفت زمانی که 16 ساله بودم ازدواج کردم و به خانه همسرم آمدم. پلاک اولین خانه مشترک‌مان ۴۵۰ بود. او ادامه داد: آن تکه سنگ، پلاک اولین خانه‌ای‌ است که زندگی مشترکم را در آنجا شروع کردم و قاب دور آن یکی از پنجره‌های آن خانه است که پس از خراب شدن آنجا، آن را به یادگار با خود نگه داشتم و برایم حس نوستالژی دارد.

سوده حاجی کرم
خانه کلاسیک بانوی ایرانی
سوده حاجی کرم

مبلمان کلاسیک سلیقه جوانان قدیم

زمانی که از او پرسیدم چرا این سبک دکوراسیون را برای خانه‌اش انتخاب کرده، در جواب گفت: ما جوانان قدیم هستیم و با لوازم مدرن و امروزی کنار نمی‌آییم. او درست می‌گفت، خوب یادم می‌آید زمانی که کوچک بودم تنوع مبلمان به شکل امروزی وجود نداشت و بیشتر مردم از مبلمان استیل استفاده می‌کردند؛ پس طبیعی است به آن سبک و سیاق عادت کرده باشند. مدتی طولانی را در آنجا بسر بردم و نمی‌توانستم چشم از روی دیوارها و اطراف بردارم. همه‌چیز زنده و پویا به نظر می‌رسید. 

سوده حاجی کرم
خانه کلاسیک بانوی ایرانی
سوده حاجی کرم

استفاده از شمع در آشپزخانه

شمع یکی دیگر از عناصر خانه بود که به اشکال مختلف در آنجا دیده می‌شد. مشخص بود صاحبخانه علاقه زیادی به شمع دارد. زمانی که علت وجود آن همه شمع در آنجا را پرسیدم، فهمیدم علاوه بر اینکه شمع باعث زیبایی دکوراسیون خانه می‌شود، خواص دیگری هم دارد. محترم گفت: «نه‌تنها شمع برایم جنبه تزیینی دارد بلکه وقتی می‌خواهم چیزی در آشپزخانه سرخ کنم یک شمع کنار اجاق گاز روشن می‌کنم؛ چون از پخش شدن بوی غذا  داخل خانه جلوگیری می‌کند.» از سرخ‌کردنی گفتم، بد نیست سری به آشپزخانه بزنیم. داخل آشپزخانه یک میز ناهارخوری چهار نفره به چشم می‌خورد که طرح خاصی داشت. آشپزخانه هم مثل بقیه فضاهای خانه شلوغ اما زیبا بود.

سوده حاجی کرم
طراحی اتاق خواب
سوده حاجی کرم

چوب عنصر اصلی خانه

 وارد اتاق خواب شدم. یک تختخواب چوبی با عرض ۱۲۰ همراه روتختی‌ای با طرح ببری خودی نشان می‌داد. چوب عنصر اصلی خانه بود و دلیلش هم روشن است؛ چون نارساناست و فرکانس‌ها و نویزهای گوشی موبایل و اینترنت را که برای بدن انسان مضر است از خود رد نمی‌کند. این بانوی ایرانی، باهوش و ذکاوت خاصی از وسایل مختلف خانه استفاده کرده بود و باور داشت هر کدام از اشیای خانه‌اش انرژی‌ مثبتی دارد؛ مثلا از شمع برای مدیتیشن استفاده کرده بود؛ زیرا به چهار عنصر خاک، آب، آتش و باد تبدیل می‌شود. پس در شمع راز زندگی نهفته است یا فرش‌های دستباف انرژی انسان‌های پاک که با دستانی زحمتکش آنها را بافته‌اند در خود نگه می‌دارد.

سوده حاجی کرم
خانه کلاسیک بانوی ایرانی
سوده حاجی کرم

سبک کلاسیک؛ دشوارترین چیدمان

کم‌کم داشت وقت رفتن می‌رسید. خیلی چیزها درباره طراحی کلاسیک یاد گرفتم و نظرم کاملا درباره این نوع طراحی عوض شد. به اعتقاد من چیدمان به سبک کلاسیک یکی از دشوارترین‌هاست؛ زیرا باید در انتخاب وسایل و همخوانی آنها دقت زیادی شود. این سبک از چیدمان به خاطر طرح‌های خاص مبلمان، شلوغ به نظر می‌رسد. نامناسب انتخاب کردن لوازم باعث می‌شود هیچ ارتباطی میان آن شلوغی‌ها نیابیم و همه‌چیز به چشم ما ناخوشایند دیده شود.

برای دیدن ایده های مرتبط و جذاب دکوراسیونی و دیدن می توانید مجله منزل را تهیه کرده و از دیدن و خواندن درباره ی چنین دکوراسیون داخلی های زیبا و دوست داشتنی لذت ببرید.

منبعمجله منزل | نویسنده و عکاس: سوده حاجی‌کرم

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه