Chidaneh.com placeholder image

باغ روی پشت بام در قلب فردیس کرج، خانه سبز مرد جوان!

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای مسکونی: نمی‌توانستم باور کنم! در ظهر تابستان که خورشید با تمام قدرت گرما را به زمین می‌فرستد، تصور جنگل و سر سبزی، با صدای آب و نسیم خنک حس خوبی دارد. و حالا من آنجا بودم! بام سبز کوچکی که چیزی از طبیعت کم نداشت؛ گل و گیاهان سرسبز و شاداب، حوض و ماهی‌های زیبا، آبشار و صدای آرامش‌بخش آب. مگر می‌شود این حجم سبز در وسط شهر شلوغ؟ 
این بار به خانه سبز و دل‌نشین آقای محمدرضا حسنی در فردیس کرج رفتیم که در کمال ناباوری می‌بینید باغ کوچکی را به شکل روف گاردن برای خود ساخته‌اند. با چیدانه همراه باشید:

امیر صادقی
باغ روی پشت بام در قلب فردیس کرج
امیر صادقی

اسکای اسکرپر

فضای پشت بام که حدود 40 متر مساحت دارد آن‌ قدر با سلیقه و عشق چیده شده که از دیدنش سیر نمی‌شوید. این فضا مانند حیاطی روی بام است و سعی شده از فضای موجود به صورت بهینه استفاده شود. وقتی روی نیمکت نشسته باشید، انگار در حیاط هستید و به نظر نمی‌آید که در ارتفاع باشد.

امیر صادقی
دکوراسیون سنتی نشیمن خانه ای در فردیس کرج
امیر صادقی

واحد 40 متری که در بام وجود دارد، حدود 6 سال پیش به آن ساخته و بعد گیاهان و جزییات به آن اضافه ‌شده است. بام سبز فردیس در طول زمان به وضعیت فعلی خود رسیده است. “فضای خانه را خودم طراحی کردم و سپس ساخته شد؛ داخل آن تلفیقی از مدرنیته و سنت است. اشیای کلاسیک و قدیمی ایرانی و خارجی زیادی را که به آنها بسیار علاقه مند بودم، در دکوراسیون خانه استفاده کردم."

برای اینکه بام سبزی زیبا داشته باشید، 9 کلید جادویی طراحی روف گاردن را بخوانید!

امیر صادقی
باغ روی پشت بام در قلب فردیس کرج
امیر صادقی

فضای بام سبز برخلاف تصوری که از آن در ذهن داریم، کاملاً به سبک سنتی طراحی شده است و درون آن فضاهایی را می‌بینید که کاملاً تاریخ ایران و سنت درون آن دیده می‌شود. ظروف سفالی، چینی و مسی قدیمی در گوشه‌ای از بام درون طبقه‌هایی چیده شده که اگر به باقی فضاها دقت نکنید یاد مطبخ‌های فیلم‌های قدیمی می‌افتید!

 وسایل قدیمی خانه امروزی فراموش شده اند، این وسایل را دوباره به کار ببرید!

امیر صادقی
باغ روی پشت بام در قلب فردیس کرج
امیر صادقی

آقای حسنی به علت علاقه بسیار به طبیعت، فضایی را برای استراحت در بام ایجاد کرده است که بتوان از حس آرامش در آن لذت برد. گیاهان متنوع و بسیاری در این فضا با چیدمانی هماهنگ و به شکل خانواده‌ای بزرگ در کنار هم قرار گرفته‌اند.

امیر صادقی
باغ روی پشت بام در قلب فردیس کرج
امیر صادقی

“من گیاهان را بسیار دوست دارم و در موردشان مطالعه زیادی می‌کنم. هر فرم جالبی را که می‌بینم سعی می‌کنم با ایده‌هایی که خودم در ذهن دارم، آن را به شکل جدیدتری به وجود بیاورم. بیشتر فضای سبز بام را هم را خودم انجام دادم و اکثراً هم کار دست است."

امیر صادقی
باغ روی پشت بام در قلب فردیس کرج
امیر صادقی

نیمکت سنتی بزرگ با فرش، گلیم و پشتی‌هایی به سبک قدیمی، شما را به صرف چای و میوه در عصرهای روز پرکار دعوت می‌کنند. دیوار کاه‌گلی پشت این بخش هم که کار دست خود آقای حسنی است، سبک سنتی را کامل می‌کند.  “در اینترنت می‌خوانم کاه‌گل چطور درست می‌شود و فردای آن خودم مواد آن را تهیه می‌کنم و دیوار کاه‌گلی را می‌سازم." 

پیشنهاد می کنیم بازسازی خانه صدساله نارتیتی را از دست ندهید!

امیر صادقی
باغ روی پشت بام در قلب فردیس کرج
امیر صادقی

فضای پشت بام حالت کویری دارد و به همین دلیل گیاهانی که به رطوبت بالا نیاز داشته و یا به دمای بالا حساس باشند، دوام نمی‌آورند. خیلی جالب است که با وجود تنوع زیادی که در گیاهان می‌بینید و مسلماً نیازهای متفاوتی که هر کدام از آنها دارند، در پشت بام فردیس شرایط نگهداری‌شان یکسان است و هر روز آبیاری می‌شوند. همه گیاهان با هم سازگار شده‌اند و زندگی مسالمت‌آمیزی دارند. کاکتوس که نیاز به آب کمی دارد، به علت شرایط آفتابی در پشت بام، در کنار گیاهی آب‌دوست قرار دارد. 

بخوانید: انواع کاکتوس تزیینی را به دکوراسیون خانه خود بیاورید!

امیر صادقی
دکوراسیون بام سبز با تخت سنتی
امیر صادقی

انتخاب گیاهان بر اساس زیبایی و هماهنگی آنها با هم بوده است. حدود 200 نوع گیاه در بام سبز وجود دارد از جمله گیاهان رونده مانند مو چسب و پاپیتال، گیاهان گل‌داری مثل گل کاغذی و نازها، آلوئه ورا، لویی، گندمی، انواع واریته های کاکتوس، گیاه همیشه سبز سروناز، گیاهان معطری مانند پونه، سوسن عنبر، به لیمو، گیاه محبوبه شب و…
باغبان باغ کوچک مرتفع فردیس که شاید شما را یاد باغ‌های معلق بابل بیندازد، خود آقای حسنی است که بصورت تجربی و خودآموز نحوه نگهداری و تکثیر آنها را آموخته است. " حواسم به این هست که سلامتی آنها کجا در خطر است. اگر برگ‌هایشان سبز شود، جستجو و مطالعه می‌کنم تا بفهمم مشکلش از کجاست تا آن را حل کنم." البته ناگفته نماند که زحمات مادر و همسر ایشان هم در نگهداری سبز بام نقش بزرگی دارد.

ایده هایی برای بهشتی شدن بام سبز شما وجود دارد، مطلب آن را مطالعه کنید!

امیر صادقی
باغ روی پشت بام در قلب فردیس کرج
امیر صادقی

باغ چهار فصل فردیس، محیطی یک دست از گیاهان دارد؛ نایلونی که بالای گیاهان و در ادامه سقف کشیده شده است، مشکل زمستان و سرما را حل می‌کند و نیازی به انتقال گیاهان به فضای دیگری در زمستان نیست. گیاهان هم مربوط به مناطق گرمسیرند و هم سردسیر تا در فصل سرد هم نمای دکوراتیو و سبز خود را از دست ندهد.

امیر صادقی
باغ روی پشت بام در قلب فردیس کرج
امیر صادقی

درون فضای خانه پر است از وسایل قدیمی و عتیقه‌ای که تک تک آنها با عشق و علاقه و از شهرهای مختلف ایران تهیه شده است. آقای حسنی که بسیار به این وسایل علاقه دارد و قدیمی شناس هم هست، با حوصله و دقت زیادی بازارهای مختلفی را برای خرید تک تک بسیاری از آنها گشته است. البته ناگفته نماند که وسایلی مانند کتری، قوری و چند وسیله دیگر هم یادی از مادربزرگ است. صندوقچه قدیمی، خمره، قراوه، تشت، دوربین، بشقاب‌های قدیمی و اشیای مختلف و جالب زیادی را در گوشه گوشه خانه می‌بینید که معلوم نیست چه تاریخ و سرنوشتی را تا به اینجا با خود به دنبال کشیده‌اند!

20 راز آنتیک بودن برای تزیین دکوراسیون خود با وسایل قدیمی را از دست ندهید! 

امیر صادقی
طراحی آبنما در بام سبز
امیر صادقی

در این فضای صمیمی و سبز که جدا چیزی کم از یک خانه سبز به تمام معنا ندارد، حضور آب در حوض و برکه‌ای که در بین این گیاهان گوناگون قرار دارد، دیده می‌شود. آب روی صخره‌هایی پله پله حرکت کرده و صدای دل‌چسبی به فضا پخش می‌کند. وجود قوری در بین صخره‌ها هم به عنوان شیء قدیمی فراموش نشده است!

امیر صادقی
باغ روی پشت بام در قلب فردیس کرج
امیر صادقی

همسر آقای حسنی که پیش از آن در همین نزدیکی زندگی می‌کرده است، از اولین باری که بام سبز را دید برایمان می‌گوید: “برای من اصلاً طبیعی نبود چون در این محل زندگی می‌کردم و چنین فضایی نداده بودم. از دیدن آن خیلی ذوق زده شده بودم و برایم بسیار جالب بود" 

بد نیست شما هم از فضاهای زیبای منزلتان برای ما عکس بفرستید تا بتوانیم آنها را معرفی کنیم. انتخاب بعدی ما برای تورهای چیدانه شما هستید! شماره تلگرام ما 09388547140!

نویسنده: صدف حقیقت | عکاس: امیر صادقی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
alavi.design11_64372 در تاریخ 12 دی 1396
خوب بود دلباز و هیجانی
ثنا امیدی در تاریخ 24 اسفند 1396
سلام.کاش اطلاعات بیشتری درباره ساختش می‌دادید که بتونیم در شهرستان اجرا کنیم این طرحو.بازم ممنون.گزارش قشنگی بود

ثبت دیدگاه