Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون سنتی و گرم خانه مرسدس در شهرک غرب تهران

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای مسکونی: در روزگاری که هر طرف روی برگردانیم تکنولوژی و مدرنیته است که به چشم می‌آید، یادی از گذشته به ما گوشزد می‌کند زمان‌هایی بود که همه چیز فرق داشت؛ قالیچه بود و پشتی و یک فنجان چای قند پهلو! دورهم‌نشینی و خنده و شادی به دور از هر چیز مزاحم. سبک قدیمی دکوراسیون خانه‌ها که در کنار خود سکوت و اصالت را به همراه دارند، کمتر در خانه‌های امروزی حضور دارند. خانه خانم تواهن این جمله را کاملاً نقض می‌کند! گزارش خانه شهرک غرب چیدانه را دنبال کنید:

شیما خراسانی
قدیمی، اما همیشه تازه
شیما خراسانی

قالیشویی ادیب

صندوقچه قدیمی مادر بزرگ در نزدیکی در ورودی خانه به خوبی شما را با فضا آشنا می‌کند؛ خانه‌ای پر از یادگارهای قدیمی و سنت‌های دنبال شده تاریخ! وقتی خودم را درون آینه دویست ساله نگاه می‌کنم، حس می‌کنم زمان من را به دوره‌ای برده که همیشه آرزوی دیدنش را داشتم. من؛ چارقد به سر در خانه‌ای قدیمی، سماور جلوی چشم‌هایم است و استکان‌های آماده روی میز! چای بریز!

شیما خراسانی
قدیمی، اما همیشه تازه
شیما خراسانی

انتخاب سبک خانه فلسفه جالبی دارد:" از کودکی به سنت و اصالت ایرانی علاقه داشتم؛ شاید به این علت باشد که زمان بسیاری را در خانه قدیمی و زیبای خاله‌ام در اصفهان گذرانده‌ام. زمان‌هایی که رویاهای کودکی‌ام را با آن می‌پروراندم. و حالا سعی دارم در زندگی، دکوراسیون و حتی لباس پوشیدن هم این سبک را نگه دارم."

شما که به سبک قدیمی علاقه دارید، بد نیست که مبلمان و وسایل سنتی برای دکوراسیون ایرانی را بشناسید!

شیما خراسانی
قدیمی، اما همیشه تازه
شیما خراسانی

عنصری که در بیشتر فضاهای این خانه تکرار شده، چوب است. خانم خانه که ترجیح می‌دهد چوب خالص و بکر باشد، در دکوراسیون خانه خود بیشتر از انواعی از مبلمان و وسایل چوبی استفاده می‌کند که کمتر روی آنها کار شده باشد.

پیشنهاد ما این است که مطلب معجزه حضور چوب در دکوراسیون داخلی منزل را حتما مطالعه کنید!

شیما خراسانی
قدیمی، اما همیشه تازه
شیما خراسانی

" نوری که به داخل خانه می‌آید، برایم خیلی دل انگیز است و آرامش زیادی می‌دهد. به نظر من گیاهان حس زندگی دارند و روح و سرزندگی می‌بخشند. گیاهان را خیلی دوست دارم، برایشان موسیقی می گذارم. خودم تکثیر می‌کنم، قلمه می‌زنم و حتی به دوستان و همسایه‌ها می‌دهم. آرامش و  گرمایی که در خانه می‌گیرم، خیلی به من انرژی می‌دهد."

شیما خراسانی
مبلمان مدرن با تم سنتی در خانه خانم تواهن در شهرک غرب
شیما خراسانی

مبلمان فضای نشیمن مدرن است ولی برای اینکه تم سنتی آنها حفظ شود، از کوسن و تکه پارچه‌هایی به سبک سنتی روی آنها  و فرش سنتی در کف استفاده شده است که خیلی هم هوشمندانه است! انارهای شیشه‌ای قرمز رنگ درون کاسه چوبی و رومیزی‌ها که دیگر حرفی برای گفتن نمی‌گذارند، سنت محض!

شیما خراسانی
قدیمی، اما همیشه تازه
شیما خراسانی

تابلوی پارچه‌ای مربعی شکلی که در بالای مبلمان نشیمن روی دیوار نصب شده، پر است از فیل‌های رنگی و متنوع پارچه‌ای که اتفاقاً سوغات هند هم هست! “می‌خواستم این تابلو دست نخورده بماند و به خاطر همین هیچ کدام از فیل‌ها را دوباره ندوختم."
قوری و فنجان‌های ساده و شیک، دم‌نوش خوش طعمی که با کیک روی میز کنار مبل نشیمن قرار دارد، اسانس سوز و گل و گلدان تر و تازه روی میز حاکی از آن است که خانم با سلیقه خانه فکر همه چیز را می‌کند.

برایتان جذاب است که بدانید بهترین چیدمان لوازم دکوری روی میز چگونه است!

شیما خراسانی
قدیمی، اما همیشه تازه
شیما خراسانی

کنار راهرو مجسمه چوبی پیرمردی بامزه‌ای روی دیوار می‌بینید. این مجسمه جالب از ریشه گیاه بامبو درست شده است و همین‌طور که خانم تواهن گفته بودند، از چوب مورد علاقه‌شان ساخته شده است. 

شیما خراسانی
قدیمی، اما همیشه تازه
شیما خراسانی

انارهای کار شده‌ای که از سقف آویزان هستند، واقعی‌اند! آنها که برای شب یلدا درست شده بودند، حالا به عنوان المانی از وسایل تزیینی همچنان هویت خود را حفظ کرده‌اند! در امتداد راهرو قفسه چوبی می‌بینید که مجسمه و کارهای چوبی زیبایی در آن قرار دارند.

شیما خراسانی
دکوراسیون غذاخوری خانه خانم تواهن در شهرک غرب
شیما خراسانی

میز غذاخوری چوبی که از علایق خانم خانه است، حس ناب بودن را به خوبی در دکوراسیون خانه منتقل می‌کند. رومیزی اصفهانی اصیل، تابلوهایی از آثار هنری هند، گیاه پوتوس با گلدان شیشه‌ای روی میز و فرش دستباف کوچک زیر میز با هم مجموعه کامل و هماهنگی را ایجاد کرده‌اند. میز حصیری مکعبی به شکلی نامحسوس، گلدان بن سای را با خود به همراه دارد. حتی ساعت دیواری هم از چوب ناب و خالص است!

شیما خراسانی
طراحی با گل و گیاه در خانه خانم تواهن در شهرک غرب
شیما خراسانی

پنجره‌ها رو به حیاط باز می‌شوند و سبزی درون خانه سنتی را نیز ادامه می‌دهند! میز مربعی زیر پنجره را ببینید که پر است از گلدان‌های سبز و با طراوت! گیاه هایی مانند برگ قاشقی، بگونیای هلندی، حسن یوسف، بنفشه آفریقایی و ….حوض کوچک آبی و فرشته‌ای در حال حمد و سپاس خدا! پارچه مخصوص نایین است که زیر این گلدان‌ها پهن شده است. 
کنار باغ کوچک زیر پنجره، میز و صندلی دو نفره پذیرای شما برای صرف چای عصرانه و گپ دوستانه‌ای از رویدادهای زندگی است. تابلوهایی از عکس‌های یادگاری قدیمی روی دیوار همراه همیشگی عصرهای دلپذیر شماست.

شیما خراسانی
قدیمی، اما همیشه تازه
شیما خراسانی

نکته جالبی که در مورد دو تابلوی کنار پنجره باید گفت این است که از کاغذ کادو درست شده‌اند! الگوی ساده و خاص برگ‌ها، در کنار گلدان کوچک تنها در وسط تابلو کاملاً حس فضایی خانه را حفظ کرده است. “چیزی که به فضای خانه بخورد را استفاده می کنم و لزوما نباید گران قیمت باشد."

به سادگی می توانید با 10 ایده دکوراسیون با کاغذ کادوهای دور ریختنی، خلاقیت به خرج دهید!

شیما خراسانی
قدیمی، اما همیشه تازه
شیما خراسانی

در زیر پنجره دیگری از خانه مجموعه متفاوتی به چشم می‌خورد. میزی از گلدان‌های زیبا، عکس‌های یادگاری و رومیزی پارچه‌ای با چاپ دستی از روسیه که درست در معرض نور بیرون هستند. گوشه پنجره آینه و شمعدان صاحب خانه دیده می‌شود؛ نیازی نیست زیاد دقیق شوید با نگاه اول اصالت اصفهانی آنها شما را مجذوب خود می‌کند. نقاشی جالب روی دیوار اثری از خود خانم تواهن است و به دلیل تضاد با تم خانه سریع خود نمایی می‌کند.

شیما خراسانی
قدیمی، اما همیشه تازه
شیما خراسانی

“برای رومبلی از پارچه‌های قدیمی و اصفهانی استفاده کردم تا در کنار تمیز ماندن مبلمان، بتوانم سبک سنتی را هم حفظ کنم و حتی پارچه‌ها را روی دیوار هم می‌بینید. طرح چاپ پارچه کوسن و رومیزی را هم خودم انتخاب کردم. گردسوزهای قدیمی مادربزرگ برایم خیلی عزیز است." 

دکوراسیون خانه پر از یادگاری بهناز را از دست ندهید!

شیما خراسانی
قدیمی، اما همیشه تازه
شیما خراسانی

" همان‌طور که گفتم به چوب خیلی علاقه دارم. یک‌بار که به سفری رفته بودم شاخه قطوری پیدا کردم و آن را به خانه آوردم." به فرشته‌های زیبای سفیدی که بر روی این شاخه آویزان شده است، دقت کنید.

شما هم می توانید برای وارد کردن وسایل و مبلمان به سبک سنتی در خانه خود اقدام کنید، برای اینکه چطور آنها را به دکوراسیون خانه خود وارد کنید می توانید از بخش مشاوره دکوراسیون استفاده کنید!

نویسنده: صدف حقیقت | عکاس: شیما خراسانی | تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه