Chidaneh.com placeholder image

چگونه مبل چرم را تمیز کنیم؟

به قلم: تحریریه چیدانه

مبلمان چرم یکی از جذاب ترین مبلمان در فضای داخلی شما میباشد که می تواند ظاهر لوکس و منحصر به فردی به فضای داخلی شما ببخشد. آنچه قبل از خرید مبل چرم باید بدانید را پیش تر برای شما به طور کامل توضیح داده ایم، اما امروز در چیدانه می خواهیم بدانیم چگونه مبل چرم را تمیز کنیم؟ با ما همراه باشید تا با هم روش های تمیز کردن مبل چرم را بررسی کنیم و با روش نگهداری و حفظ زیبایی و دوامشان بیشتر آشنا شویم.

مبل چرم چستر قهوه ای

برای تمیز کردن مبل چرم مرحله به مرحله پیش بروید

در مرحله ی اول پیش از هر چیز گوشه های مبل را جاروبرقی بزنید و آنها را همیشه تمیز نگه دارید. در گام بعدی برای حفظ درخشش مبل های چرمی به مدت طولانی و تمیز نگه داشتن آن ها لازم است هر هفته از دستمال خشک و جاروبرقی استفاده کنید و به محض ریختن مواد غذایی آن را تمیز کنید و اجازه ندهید لکه ها تا مدت طولانی روی آن ها باقی بماند توجه داشته باشید که اقدام سریع شما کار شما را ساده تر خواهد کرد.

اسکای اسکرپر
تمیز کردن مبل چرمی

در مرحله بعدی نوع چرم و نوع لکه را مشخص کنید، لکه های چربی به راحتی توسط دستمالی نرم و خشک از بین می روند.  برای از بین بردن لکه های جوهر از مبل چرم می توانید از دستمالی کتانی که به الکل آغشته شده است استفاده کنید.

مبل پرشین استار
مبل راحتی ریلکسی برقی
مبل پرشین استار

تمیز کردن مبل چرم سفید

برای تمیز کردن مبل چرم سفید و از بین بردن لکه های سیاهی که روی چرم های سفید به وجود آمده است، مقدار مساوی از آب لیمو و عصاره تارتار را به هم مخلوط کنید و با استفاده از پارچه ای نمدار به آرامی روی لکه بکشید، تفاله ها را پاک کنید و محل مورد نظر را خشک کنید. شاید کمی عجیب باشد اما این محلول و محلول مشابه آن یعنی ترکیبی از سرکه و آب به مقدار مساوی و کمی روغن زیتون برای این منظور بسیار مناسب است.

تمیز کردن لکه خودکار روی مبل چرم

چندین روش برای تمیز کردن لکه خودکار از مبل چرم وجود دارند. چرم ها در انواع و رنگ های متفاوت موجود هستند که برای هر کدام لکه بر خاصی مورد استفاده قرار می گیرد، برخی از لکه برها عبارتند از: الکل ایزوپروفیل، یا فرآورده های مشابه آن مثل لاک پاک کن ناخن، اسپری مو، عطر یا پاک کننده های جادویی. توجه داشته باشید برخی از چرم ها بعد از استفاده لکه بر، تغییر رنگ می دهند. محصول لکه بر را به آهستگی تنها با نرمی و ملایمت روی ناحیه مورد نظر جوهری شده بگذارید. سپس به وسیله ی  صابون ملایم ناحیه موردنظر را شستشو دهید و با پارچه کهنه نم دار آن را خشک کنید.

تمیز کردن لکه خودکار از مبل چرم

توجه داشته باشید برای تمیز کردن مبل چرم هر گز از آب زیاد، حلال های تمیزکننده، صابون و… استفاده نکنید، اگر برای شست و شوی مبل چرم تمایل به استفاده از مواد صنعتی دارید می توانید از واکس مخصوص مبل چرم موجود در بازار استفاده نمایید.

تمیز کردن مبل چرمی

از جمله اشتباهات افراد استفاده از آب زیاد و صابون برای تمیز کردن مبل چرم است. این روش باید صد در صد کنار گذاشته شود چون سطح چرم را به مرور از بین برده و باعث ایجاد ترک و شکستن آن می شود.

از تمیز کننده ها و حلال های قوی مانند آمونیاک استفاده نکنید. این حلال ها رنگ چرم را از بین برده، آن را سفید می کنند. حتی در صورت وجود لکه از مقدار خیلی کمی آب استفاده کنید و نگذارید رطوبت آب روی چرم باقی بماند.

مبل مدرنیکا هوم ویژن
جدیدترین مبل چستر چرم مشکی مدل انزو
مبل مدرنیکا هوم ویژن

مبل سارینا
کاناپه راحتی تک سبز شیک
مبل سارینا

نکات مهم نگهداری از مبل چرم

  • از قرار دادن چرم در معرض مستقیم آفتاب و در کنار شومینه خودداری کنید.آفتاب و حرارت به چرم های طبیعی آسیب می رسانند. در صورتی که مبل در کنار یک پنجره آفتابگیر قرار دارد، از پرده استفاده کنید. همچنین مبل چرم را از کنار شومینه دور کرده، در جای خنک تر قرار دهید.
  • هر چند وقت یک بار قسمت هایی را که برای خواندن روزنامه، تماشای تلویزیون و سایر سرگزمی ها زیاد استفاده می کنید، از نظر فرسودگی چک نمایید و از سفت بودن محتویات داخل مبل مطمئن شوید.
  • پیش از خرید بهتر است از نوع مرغوبیت چرم و درجه بندی چرم ها آگاهی داشته باشید تا بتوانید کالای مناسبی را خریداری کنید. چرم هاییکه دارای رنگ تیره هستند و رنگ هایی یکدست و یک نواخت دارند، از نوع مرغوب هستند و همچنین این نوع چرم لطافت و نرمی خاصی هم دارد. آن دسته از چرم هایی که رنگی یکنواخت ندارند و به صورت دانه دانه، لکه هایریز و روشن روی آنها وجود دارد، چرم مرغوبی نیستند و دوام زیادی هم ندارند. اغلب این دسته از چرم ها ممکن است به سرعت پاره شوند.
  • همان طور که گفته شد مبلمان چرم در رنگ های گوناگون موجود می باشد. ممکن است در تمیز کردن مبل چرم روشی برای یک رنگ خوب به کار آید اما برای رنگ دیگر اینگونه نباشد. پس قبل از استفاده از روش های گفته شده بر روی ناحیه کوچکی دور از دید امتحان کنید اگر عمل کرد آن درست بود به تمیز کردن سایر نقاط ادامه دهید.
  • مراقبت و روش های نگهداری از بعضی چرم ها متفاوت است. در زمان خرید از فروشنده مبلمان چرمی، در مورد جزئیات چرم و نحوه نگهداری بهتر آن ها سوال کنید.

 

 

برای انتخاب مبلمان مناسب منزل خود می توانید سری به بخش اهالی فن چیدانه بزنید.

 

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سولماز نصرتی در تاریخ 23 اردیبهشت 1397
سلام و خسته نباشید . در صورتی که کسی از اب وشوینده مثل ریکا روی مبل چرم کرم رنگ استفده کند و رنگ چرم سیاه شود برای از بین بردن ان چه باید کرد ؟

ثبت دیدگاه