Chidaneh.com placeholder image

مبل چرم: انواع، نگهداری،مزایا و معایب!

به قلم: تحریریه چیدانه

مبلمان: چرم گزینه محبوب و مشهوری برای مبلمان به حساب می آید چرا که هم به راحتی پاک می شود و هم در برابر استفاده نادرست تا حدودی مقاومت و قدرت تحمل دارد. اما فریب نخورید: تولیدات نامرغوب بسیاری با عنوان چرم در بازارها به فروش می رسند؛ بنابراین با خواندن این مطلب از چیدانه سعی کنید تا انواع مبل چرمی را شناخته و به درستی انتخاب کنید.

قیمت پارچه چرم برای مبلمان

چوب و هنر

قیمت پارچه چرم برای مبلمان

آیا هنوز در انتخاب چرم یا پارچه مطمئن نیستید؟ به بودجه خود توجه کنید. قیمت مبل چرمی با کیفیت معمولا از لوازم پارچه ای پرهزینه تر و چه بسا دوبرابر گران تر هستند. پیشنهاد ما این است که حتی از نمونه چرم های نامرغوب و سطح پایین نیز استفاده نکنید. بلکه می توانید حتی در قسمت کوچک و یا گوشه ای از منزل خود از مبلمانی استفاده کنید که از چرم مرغوب ساخته شده باشد چرا که ماندگاری و طول عمر این محصولات اهمیت خیلی زیادی دارند. اگر از اجناس نامرغوب استفاده کنید طبیعتا هزینه تعمیری که برایشان صرف می کنید نیز کم نخواهد بود؛ بنابراین می توانید چرم مرغوب و با کیفیت را حتی در مبلمان و اثاثی کوچک مثل یک صندلی تک نیز داشته باشید.

نگهداری از مبلمان چرم

نگهداری مبل چرم

با وجود اینکه به نظر می رسد که از آنجایی که چرم به راحتی پاک و تمیز می شود به نگهداری کمی احتیاج دارد باید این را بدانید که به لحاظ بعضی ویژگی هایی که دارد احتیاج به نگهداری و محافظت های ویژه ای دارد. برای مثال اشعه یو وی برای چرم خطرناک و آسیب زننده است چرا که باعث می شود چرم لطافت خود را از دست داده و در نتیجه ترک بردارد؛  بنابراین قدمی که برای نگهداری از چرم خود در این راستا باید بردارید این است که از تهویه مداوم و محافظی برای اشعه یو وی استفاده کنید.

مبلمان چرم در دکوراسیون منزل

مسئله دیگری که در رابطه با نگهداری مبل چرم وجود دارد این است که ممکن است به راحتی خراش بخورد. بعضی از انواع چرم ها راحت تر از انواع دیگر درگیر این مسئله می شوند پس لازم است که قبل از خرید با ناخن های خود آن را امتحان کنید. خراش های کوچک را می توان برطرف کرد اما اگر میزان آن خراش بیشتر باشد به راهکاری حرفه ای تر احتیاج خواهد بود. خبر خوبی که در اینجا می توانیم بدهیم این است که شرکت های وجود دارند که چرم را به خوبی ترمیم و درست می کنند؛ بنابراین اگر مبلمان چرمی شما دچار خراش بزرگی شد نگران نباشید چرا که به راحتی و با سپردن چرم خود به این شرکت ها این مسئله حل خواهد شد.

کیفیت مبلمان چرم

کیفیت مبلمان چرم

زمانی که تصمیم می گیرید به دنبال انتخاب چرم مناسب باشید باید به این نکته دقت کنید که طیف وسیعی از رنگ ها و کیفیت های متفاوتی از چرم وجود دارد. گونه های top- grain  و full- grain از چرم ها وجود دارد که از قسمت های مستحکم تر پوست گرفته شده است. چنین انواعی گزینه های مناسب تر و بادوام تری خواهند بود. چرم top-grain  برای پاک کردن و از بین بردن عیوب هموارتر است. این در حالی است که full-grain  هموار نبوده و چرمی طبیعی همراه با عیوب خود را نمایان می کند.

مبلمان چرمی شکاف دار

مبلمان چرمی شکاف دار

ممکن است شنیده باشید که بعضی از روکش های چرمی مبلمان نسبت به سایر آنها به شکل قابل ملاحظه ای ارزان تر هستند. چنین روکش هایی کیفیت بسیار پایینی دارند که مدت زیادی نیز دوام نخواهد داشت. چرم شکاف دار اصلاحی است که برای لایه پایین تر بعد از برداشتن چرم top- grain  و full- grain به کار می رود. این نوع در واقع همان چرم است اما کیفیت و دوام کافی را نداشته و ممکن است که به راحتی پاره شده و یا خراش بخورد.

مبلمان چرم مصنوعی

مبلمان چرم مصنوعی

ممکن است تا به حال با چرم های ضمانت داری رو به رو شده باشید که تا حدی نیز گمراه کننده به نظر برسند. این نوع از چرم ها از قسمت های دور انداختنی چرم و پلی اورتان ساخته شده اند که ظاهری شبیه به چرم داشته ولی دوامی ندارند. نوعی چرم مصنوعی به نام وینیل وجود دارد که ظاهری کاملا شبیه به چرم داشته ولی اصلا دوام و استحکامی ندارد. وینیل معمولا در قسمت های پشتی و کناره مبلمان استفاده می شود که دسته و پایه دارند.

رنگ چرم برای مبلمان

رنگ چرم برای مبلمان

چرم می تواند در راه های مختلفی ساخته و رنگ شود حتی مبل چرم سفید. به دنبال انواعی با نام های آنیلین، نیمه آنیلین و نوبوک باشید. نکته قابل اهمیت در این قسمت این است که رنگ چرم شما به گونه ای نباشد که اگر خراش خورد رنگ متفاوت سطح زیرین خود را آشکار کند.

مبلمان با چرم آنیلین

مبلمان با چرم آنیلین

 چرم های آنیلین خالص سطح طبیعی چرم، نقص ها و تمامی آن را نشان می دهد. چنین انواعی هیچ گونه رنگ اضافه شده و یا محافظی ندارند؛ بنابراین شما می توانید به راحتی تفاوت رنگ را در آنها مشاهده کنید. از آنجایی که هیچ گونه پوشش محافظتی در این نوع چرم دیده نمی شود می توانید لطافت را در آنها به راحتی احساس کنید. اما حتما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که با وجود این ویژگی خوبی که دارد احتمال خراش خوردگی، ضربه دیدن و یا محو شدگی بیشتری دارد.

مبلمان با چرم نیمه آنیلین

مبلمان با چرم نیمه آنیلین

رنگ آمیزی های نیمه آنیلین روپوشی محافظتی دارد. رنگ هایی اضافه شده نیز می تواند در سطح این نوع چرم دیده شود تا ظاهری یکسان ایجاد کند. این نوع چرم نسبت به چرم آنیلین خالص با دوام تر بوده ولی لطافت کمتری دارد.

مبلمان با چرم نوبوک

مبلمان با چرم نوبوک

این نوع چرم از آنیلین سنباده شده ساخته شده است. نتیجه حاصل از آن هم چرمی است که لطافتی نسبی و ظاهری مخملی و جیر مانند دارد. نوبوک نسبت به جیر از استحکام بیشتری برخوردار است، اما در مقابل محوشدگی و خراش خوردگی حساسیت بیشتری دارد و به مرور زمان نیز زنگار می یابد. اگر بتوانید این عیوب نوبوک را بپذیرید چرمی لطیف و نرم خواهید داشت.

نقص های چرم در مبلمان

نقص های چرم در مبلمان

چرم ماده ای طبیعی بوده و هیچ گاه دو نوع آن دقیقا مثل هم نخواهند بود. چرم ها می توانند از نظر رنگ، قطر و نازکی و درصد خراش خوردگی با هم متفاوت باشند. احتمال بسیار زیادی دارد که چرمی که در مبلمان خود می بینید با چیزی که در فروشگاه مشاهده می کنید نیز کمی متفاوت تر باشد.

چرم های خزدار برای مبلمان

چرم های خزدار برای مبلمان

یکی دیگر از انواع مبل چرمی، چرم های خزدار، هستند. چرمی که از پوست گاو تهیه می شود از خز و موی بسیار زیادی برخوردار است. این نوع چرم به هیچ وجه رنگ آمیزی نشده است؛ بنابراین ظاهر بسیار طبیعی از خز را در آن مشاهده می کنید. چنین تفاوت های وسیع و گسترده ای را می توانید به راحتی در رنگ و سطوح چرم های خزدار ببینید.

نتیجه کلی در انتخاب مبلمان چرم

چرم یا پارچه؟

چرم به نسبت پارچه، گزینه بسیار خوب و مناسبی برای مبلمان شما به حساب می آید چرا که به راحتی پاک و تمیز می شود. در هنگامی که می خواهید چرم مورد نظر خود را خریداری کنید مراقب باشید که به دنبال انواع فریبنده و نامرغوب آن نرفته و حتما از چگونگی رنگ آمیزی آنها مطلع شوید. توجه به نکاتی که ذکر شد به شما کمک خواهد کرد که بهترین انتخاب را مناسب سبک زندگی خود داشته باشید.

اگر قصد خرید مبل چرم برای دکوراسیون منزل خود دارید…
پیشنهاد می کنم ابتدا سری به اهالی فن چیدانه در بخش مبلمان خانگی بزنید و نمونه کارهای برندهای مختلف را ببینید  و با آن ها تماس بگیرید.

منبع: houzz |مترجم: طلوع حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه