Chidaneh.com placeholder image

سیستم های تهویه مطبوع: هوای دلپذیر را مهمان خانه کنیم!

به قلم: تحریریه چیدانه

تاسیسات: همه ما خوب می‌دانیم که فراهم کردن شرایط رفاه و آسایش در خانه بسیار مهم است اما به وجود آوردن این شرایط خود به عواملی بستگی دارد که یکی از اصلی‌ترین‌شان هوای خانه است. هوای مطبوع و دلپذیر خانه می‌تواند شما را از فردی خسته و بی‌حال تبدیل به فردی با انرژی کند یا برعکس اگر با انرژی تمام وارد خانه شوید و با هوای سنگین مواجه شوید، ممکن است به یک باره تمام انرژی خود را از دست دهید. به همین دلیل است که نباید نقش مهم دستگاه‌های تهویه مطبوع را نادیده گرفت. بیایید امروز با هم کمی این دستگاه را بیشتر بشناسیم و اطلاعاتی راجع به آنها به دست بیاوریم.

تابلو فرش ریحان

تهویه مطبوع، فرآیند جایگزینی خواص هوا (که مهم‌ترین آنها دما و رطوبت است) به شرایط مطلوب‌تر است. به صورت کلی هر عملی که به هر شکلی و طریقی، اعم از سرمایش، گرمایش یا حتی ضد عفونی کردن شرایط هوای خانه را اصلاح کند، تهویه مطبوع گفته می‌شود.

دستگاه تهویه مطبوع چیست و چگونه کار می‌کند؟

تهویه مطبوع به سیستمی گفته می‌شود که بتواند سه فاکتور رطوبت، دما و سرعت جریان هوا را کنترل کند. وظیفه دستگاه تهویه مطبوع تامین شرایطی است که موجب رفاه حال انسان شود؛ البته بعضا از این دستگاه برای ایجاد شرایط خاص در یک فضا نیز استفاده می‌شود. مسلما برای ایجاد چنین شرایطی به تاسیسات خاصی نیاز است که معمولا آنها را به نام دستگاه‌های تهویه مطبوع می‌شناسیم. این دستگاه‌ها مانند هر دستگاه و تاسیسات دیگری انواع مختلفی دارند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

انواع سیستم‌های تهویه مطبوع را بشناسیم

سیستم‌های تهویه مطبوع را معمولا بنا بر نحوه کارکردشان دسته‌بندی می‌کنند. بیشترین سیستم‌های تهویه مطبوعی که برای خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • سیستم‌های تهویه مطبوع تمام هوایی
  • سیستم‌های تهویه مطبوع هوا _آب
  • سیستم‌های تهویه مطبوع تمام آبی
  • سیستم‌های تهویه مطبوع انبساط مستقیم

دقت کنید قبل از هر اقدامی باید برای انتخاب یک سیستم تهویه مطبوع با یک کارشناس و طراح زبردست مشورت کنید. آنها به شما کمک خواهند کرد بهترین نوع را متناسب با نیازتان تهیه کنید.

سیستم‌های تهویه مطبوع کجا قرار می‌گیرند؟

این سیستم‌ها مانند سیستم‌های گرمایش و سرمایش ساختمان نیازمند فضایی برای تعبیه تاسیسات خاص خودشان هستند. معمولا می‌توان تاسیسات این سیستم‌ها را نیز در کنار دیگر سیستم‌ها قرار داد. هوای مطبوع از طریق سیستم‌هایی شبیه اسپیلت‌ها و کولرهای گازی وارد فضای خانه می‌شوند.

اگر می‌خواهید تهویه مطبوع مناسبی برای خانه‌تان تهیه کنید، بهتر است چند نکته را به یاد داشته باشید؛ اول آنکه میزان و درجه آسایش مورد نظرتان را ارزیابی کنید تا بتوانید متناسب با آنها دستگاه‌ها را تهیه کنید، دوم آنکه انعطاف‌پذیری سیستم‌ها را در نظر بگیرید، شاید بعدها خواستید آن را گسترش یا از میزان‌شان کم کنید؛ چون سیستم‌های تهویه مطبوع باید اجازه این کار را به شما بدهند و سومین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید، چگونگی کارکرد سیستم است. شناخت کارکرد سیستم‌ها به شما کمک می‌کند بهترین گزینه را با توجه به اقلیم و شرایط خانه‌تان تهیه کنید.

دستگاه‌های تهویه مطبوع در خانه

محل قرار‌گیری دستگاه‌های تهویه مطبوع در خانه بسیار مهم است؛ چراکه کارکرد درست این دستگاه‌ها وابستگی مستقیمی به اینکه کجای خانه قرار می‌گیرند، دارد. همان‌طور که می‌دانید دستگاه‌های تهویه مطبوع دو نوع دیواری و زمینی دارند. در نوع دیواری‌ قسمت خروجی اهمیت زیادی دارد؛ یعنی دقیقا همان قسمتی که هوا از طریق آن به خانه وارد می‌شود. برای این نوع حتما باید ارتفاع مناسب را برای نصب انتخاب کرد تا به نتیجه درست رسید؛ مثلا اگر دستگاه خیلی بالا باشد به دلیل گرم شدن بیش از اندازه کارآیی دستگاه کمتر می‌شود. دقت کنید در قسمت خروجی هوا دست‌کم تا فاصله 2.5 متری هیچ وسیله و دیواری نباید قرار بگیرد، تا سیرکولاسیون حرکتی هوا به خوبی صورت بگیرد. انواع دیواری اگر نزدیک پنجره‌ها باشند، عملکرد بهتری دارند.

در نوع زمینی دستگاه‌های تهویه مطبوع، هم قسمت ورودی و هم خروجی دارای اهمیت هستند. نوع زمینی دستگاه‌های تهویه مطبوع را نباید به دیوار چسباند؛ چراکه دریچه ورودی هوا مسدود می‌شود و دستگاه نمی‌تواند حجم هوایی مورد نیاز خود را تامین کند و این کار به خود دستگاه فشار زیادی وارد می‌کند. ترجیحا این دستگاه‌ها باید در فضای باز اتاق قرار بگیرند؛ درست مانند دستگاه‌های دیواری این دستگاه‌ها هم در قسمت خروجی نباید با مانع و مشکلی مواجه شوند.

به طور کلی دستگاه‌های تهویه مطبوع بهتر است در نزدیکی پنجره‌ها تعبیه شوند تا بتوانند همان هوای ورودی را خنک و تازه کنند تا کیفیت آن بهتر شود؛ فقط در مورد دستگاه‌های تهویه مطبوع دیواری باید دقت کنید آنها را در جداره کناری پنجره‌ها نصب کنید.

اگر می خواهید دکوراسیون منزل تان را در تمام فصل ها میزبان یک هوای مطبوع و دلنشین کنید، اهالی فن چیدانه در بخش سیستم های گرمایشی، سرمایشی و تهویه مطبوع را فراموش نکنید.

منبع: مجله منزل | گردآوری: شمیم آقازاده

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه