Chidaneh.com placeholder image

دیوارهایی از جنس کابینت های چوبی!

به قلم: تحریریه چیدانه

کمد و طبقه بندی: چه تعداد کابینت خالی در خانه خود دارید؟ بسیاری از ما حتی یک متر مربع هم فضای خالی در خانه خود نداریم و همیشه از کمبود کابینت شکایت داریم. 
مجموعه‌ای از کابینت‌ها با طراحی مناسب بی‌نظمی و شلوغی زندگی را در خود پنهان می‌کند، به سر و سامان دادن به زندگی ما کمک می‌کند، و یک عنصر معمارانه و چشم‌گیر است که با دیگر عناصر خانه ترکیب می‌شود.
در این مطلب سه رویکرد کاملا متفاوت معماران در ترکیب کابینت‌ها در طراحی دکوراسیون خانه را به شما معرفی می‌کنیم.

1.کابینت ها به عنوان دیوارهای ضخیم

سرویس خواب بالسا

دیوارها یکی از اجزای اصلی طراحی یک معمار هستند و اکثر اوقات معماران به کابینت‌ها به عنوان یک دیوار کاذب ضخیم نگاه می‌کنند. به طور معمول عمق کابینت‌ها چیری حدود 30 تا 60 سانتی‌متر است و در مقایسه با دیوار استاندارد که عمقی حدود 15 سانتی‌متر دارد کابینت‌ها دیوارهای ضخیمی هستند.
این عمق کابینت ها فرصت‌های مختلفی را ایجاد می‌کند:

  • عمق کابینت ها به ما این امکان را می‌دهد که فضای درون آن را پر کنیم
  •  به ما این امکان را می‌دهد تا از کابینت‌ها گذر کنیم و عمق کابینت ها را تجربه کنیم
  • عمق کابینت ها باعث ایجاد یک منطقه مهم برای ما می‌شود تا از طریق آن ظاهر اتاق را تغییر دهیم

در عکس بالا این منطقه مهم از سمت راست آغاز می‌شود که در قسمت فوقانی قفسه‌ها و در قسمت تحتانی کابینت‌ها قرار دارند. پس از گذر از این منطقه و رسیدن به اتاق نشیمن با فضایی یکپارچه‌تر روبه‌رو می‌شویم.
معماران برای ایجاد دو تاثیر فضایی دست به چنین طراحی زده‌اند:
 اول این‌که، در قسمت جلویی که راه‌پله وجود دارد و ورودی از نظر افقی به هم فشرده و محدود است وجود قفسه‌های بدون درب باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا می‌شود. 
دوم این‌که، در فضای نشیمن که فضای بازتری است کابینت‌هایی تعبیه شده تا هم فضا یکپارچه و یک‌دست شود و هم بستری برای فعالیت‌های درون اتاق نشیمن فراهم شود.

با گذر از فضای ورودی وارد فضای نشیمن می‌شویم. دیوار ضخیم فضاهای خانه را به هم پیوند می‌دهد و به طور واضح اولویت‌های هر فضا را تعیین می‌کند. علاوه بر این، دیوارهای کابینتی از نظر بصری فضای درون خانه را با فضای بیرون آن که دارای درختان متنوعی است متفاوت می‌کند.

در فضایی که در عکس بالا می‌بینید از دیوار ضخیم استفاده شده تا کارکردها و امکانات مختلفی به این فضا اضافه شود. 
معماران در این فضا از دیوار ضخیم استفاده‌های گوناگونی کرده‌اند:

  • دیوار ضخیم فضایی برای نشستن در قسمت غذاخوری ایجاد کرده است
  •  چند قفسه در آن تعبیه شده است
  •  به عنوان دیواری برای نصب تلویزیون بزرگ فضای نشیمن مورد استفاده قرار گرفته است

استفاده کاربردی از دیوار ضخیم در فضاهای کوچک کاملا منطقی و عقلانی است. گرد هم آوردن کاربردهای مختلف در یک دیوار واحد اجزای مختلف را تبدیل به کلیتی یک‌دست می‌کند. همان طور که قبلا هم گفتیم ترکیب غذاخوری با نشیمن، راه حلی آسان برای دکوراسیون منزل کوچک است.

شاید بیش از هر چیزی، یک دیوار ضخیم این امکان را به وجود می‌آورد تا یک فضا از حالتی معمولی تبدیل به قسمتی خاص و ویژه شود. در عکس بالا به نظر می‌رسد این دیوار فقط یک فضای نگهدارنده است- یک قسمت فلزی، یک نردبان، و یک بالابر- اما کاربردهای این دیوار خیلی بیش‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. 

همان‌طور که در عکس بالا می‌بینید این دیوار دو تخت‌خواب تاشو و تمام دستگاه های صوتی و تصویری و بازی ها را در خود جای داده است. علیرغم حسی که در نگاه اول به چشم می‌آید، این دیوار و قسمت‌های مختلف آن به دقت طراحی شده‌اند و هیچ‌کدام از اجزای آن خللی در کارکرد دیگری ایجاد نمی‌کنند.
همان‌طور که می‌بینید،تخت خواب تاشو راه حل خانه های کوچک است و ایجاد امکانات مختلف- تخت‌خواب و کتابخانه و قفسه های دکوری در یک دیوار ضخیم با کابینت‌های مختلف کاملا امکان‌پذیر است. 

با قرار دادن فضاهای نگهدارنده در کنار هم با دستگیره‌های یکسان، مانند عکس بالا، به یک ظاهر ساده و زیبا می‌رسید. با این کار نه تنها فضای شما جلوه زیبایی به خود می‌گیرد، بلکه نیاز به هزینه چندانی هم نیست. با انتخاب یک مدل کابینت یکسان و قرار دادن آن در قسمت‌های مختلف خانه نه تنها طراحی و ظاهر خانه را ساده و زیبا می‌کنید، بلکه سفارش، نصب، و ترمیم آن‌ها نیز ساده می‌شود.این سبک طراحی ساده و منظم در آشپزخانه های کوچک تاثیر شگفت انگیزی دارد.
  نیاز به گفتن نیست که معماران چقدر عاشق سیستم‌های منظم و باقاعده هستند. 

2.کابینت ها جزئی از معماری ساختمان

همان‌طور که در عکس بالا می‌بینید کابینت‌ها به طور خلاقانه‌ای تبدیل به عناصری معمارانه که در پروژه های برجسته ایرانی نیز زیاد دیده ایم، شده اند. ترکیب کابینت‌ها با معماری خانه ما را مجبور می‌کند تا به دقت به این‌که کابینت‌ها کجا تمام می‌شوند و کجا معماری آغاز می‌شود توجه کنیم.
ماهیت یک‌پارچه پروژه‌ای مانند عکس بالا هزینه زیای در بر دارد، زیرا تمام زیرساخت‌های خانه را درگیر می‌کند: زیرساخت‌هایی مانند ستون‌ها، لوله‌کشی، سیستم‌های مکانیکی، و سیستم‌های الکتریکی، اما چنین طراحی باعث می‌شود تا نتوان کابینت‌ها را از عناصر معماری خانه جدا کرد. 

از این زاویه می‌توان فهمید که چگونه معمار این خانه میزان قابل توجه‌ای از کشوها را در زیر راه‌پله پنهان کرده است. چارچوب چوبی پشتیبان پله‌ها در پشت درهای کشوها قرار گرفته‌اند. این کار باعث شده است تا درهای کشوها از فرم دندانه‌ندانه و مستطیلی کف و پیشانی پله‌ها پیروی کرده و شکلی یکپارچه پیدا کند. وقتی کشوها و درهای قفسه‌ها بسته هستند فرمی یک‌دست می‌گیرند و مکملی برای معماری این فضا هستند.

همان‌طور که در عکس بالا می‌بینید دیوار کابینتی یک ارتباط ضمنی بین طبقه هم‌کف و نیم‌طبقه دوم ایجاد کرده است، چراکه از مصالح یکسانی در دو طبقه استفاده شده است. اگرچه راه‌پله این دو فضا را از نظر بصری از هم جدا کرده است، اما این پیوند ضمنی هم‌‌چنان در فضا تاثیرگذار و قدرتمند است.
از چنین شیوه‌ای در موقعیت‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد به ویژه وقتی دو فضا از نظر بصری با هم در ارتباط هستند اما از نظر فیزیکی ارتباطی با هم ندارند.

از کابینت‌ها در عکس بالا به عنوان پنل‌هایی با رنگ‌مایه‌های گرم که فضای راهرو را تعیین می‌کنند استفاده شده است. این پنل‌های دیواری دهانه‌های درها را پنهان می‌کنند و دسترسی به اتاق‌های دیگر را آسان می‌کنند. با استفاده از این پنل‌ها می‌توان درهای مخفی خانه را پنهان کرد.

3. کابینت ها به عنوان تفکیک کننده فضاها

کابینت‌هایی که به عنوان عناصر تقسیم‌کننده فضا عمل می‌کنند هم باعث بازشدن فضا و هم تفکیک بصری می‌شوند. این نوع ترکیب‌بندی کابینت‌ها فضاهای نگهدارنده مورد نیاز آشپزخانه را فراهم می‌کند، اما چون تا نزدیکی سقف امتداد یافته‌اند چشم در دور اتاق می‌گردد و به عناصر دیگر آشپزخانه نیز توجه می‌کند. چنین ترکیب‌بندی حسی از ارتباط فضاها و نیز باز بودن فضا را ایجاد می‌کند، در حالی که دیوارهای چوبی محدوده فضا را مشخص کرده اند.

این دیوار کابینتی برای نظم دادن به‌ این فضا کمک بزرگی می کند و علاوه بر آن مرز بین فضای عمومی و خصوصی را مشخص می کنند.

مطلب پیشنهادی: هشتی ایرانی را به ورودی خانه های امروزی بیاورید

همان‌طور که در عکس بالا می‌بینید درها با اندازه‌های مختلف بیان‌گر کاربردهای مختلف این دیوار کابینتی هستند. به قسمتی توجه کنید که با استفاده از درهای تاشو یک میز به وجود آمده است. در طراحی این دیوار از لباس‌های مخصوص رقص قبیله‌ای الهام گرفته شده است که الگوهای هندسی بی‌قاعده آن در درب کابینت‌های مختلف به کار گرفته شده است. این درها قابل تنظیم هستند و از طریق آن‌ها می‌توان شکل‌های مختلفی به فضا داد.

برای ایجاد فضاهای نگهدارنده حتما نباید از آن‌ها از کف تا سقف خانه استفاده کرد. کابینتی که در دیوار سمت چپ قرار دارد به عنوان یک فضای نگهدارنده و نیز محلی برای قرار دادن اشیای تزئینی مورد استفاده قرار می‌کیرد. دیوار سمت راست دارای نوارهای افقی چوبی است که کمی بالاتر از کف اتاق قرار گرفته‌اند و طراحی آن‌ها از هر گونه تزئینی عاری است.
معمار این خانه از چفت و بست‌های لمسی در این سازه استفاده کرده تا هیچ‌گونه شی اضافی بر روی سطح ساده و زیبای آن‌ قرار نگیرد.

ما معمولا مبلمان را به عنوان عنصری مجزا در نظر می‌گیریم. اما مبلمان را می‌توان در کنار کابینت‌های از پیش‌ساخته نیز قرار داد. در این شیوه مبلمان هم‌چنان کارکرد اولیه خود را حفظ می‌کند اما جای کم‌تری می‌گیرد و می‌توان از آن‌ استفاده‌های گوناگونی کرد.

همان‌طور که در عکس بالا می‌بینید یک تخت‌خواب در کنار فضاهای نگهدارنده قرار گرفته و یک فضای خصوصی در یک فضای عمومی را خلق کرده است. چنین طراحی بسیار مناسب فضاهای کوچک است چراکه از طریق آن می‌توان چندین بخش را با هم ترکیب کرد.

در تمام نمونه‌هایی که در بالا عنوان شد کابینت‌ها عناصر پیچیده‌ای نبودند و در هماهنگی کاملی با معماری خانه قرار داشتند.

برای ساخت دیوار های کابینتی در خانه خود می توانید از اهالی فن چیدانه کمک بگیرید.

مطالب بیشتر: بهترین کابینت برای آشپزخانه شما کدام است؟

طاقچه های ایرانی، نیاکان شلف های امروزی در دکوراسیون منزل

خرید هوشمندانه کابینت آشپزخانه، یک سرمایه گذاری بلند مدت!

۱۰ لوازم جانبی و تجهیزات برای نظم در کابینت آشپزخانه

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه