Chidaneh.com placeholder image

جلوگیری از آتش سوزی در منزل،15 توصیه ایمنی!

به قلم: تحریریه چیدانه

مناسبت ها: امروز روز “آتش نشانی و ایمنی" است. با قدردانی از تمامی آتش نشانان و عزیزانی که در این زمینه تلاش های بسیاری می کنند، چیدانه لازم می داند نکاتی را در مورد جلوگیری از آتش سوزی و اشتباهاتی که باعث ورود آتش و آتش سوزی در خانه می شود برای شما یادآوری کند. با این مطلب همراه باشید:

سرویس خواب بالسا

1- آتش سوزی در خانه: شکاف و ترک های کوچک

مردم فکر می کنند شعله بزرگی از آتش می تواند، همه خانه را به آتش بکشد در صورتی که به هیچ وجه اینطور نیست. در برخی مواقع آتش سوزی خانه از خاکستر آتشی ایجاد می شود که توسط باد از دوردست وارد خانه می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، تمام ترک ها و شکاف خارجی خانه خود را بپوشانید. کاشی و تخته های لق که امکان ورود هوا به فضای داخلی خانه را ایجاد می کنند هم در این دسته قرار می گیرند.

2- آتش سوزی در خانه: چک نکردن آب روها

آب رو و جوی آب را جمع آوری می کنند ولی در کنار آن بسیاری زباله و دور ریزهای قابل اشتغال هم به جوی سراریز می شود. اغلب افراد فراموش می کنند جوی، آب رو و یا هر فضای مشابهی در فصولی که امکان آتش سوزی وجود دارد را تمیز و پاکی کنند. زباله هایی مانند برگ های خشک و پاییزی درختان که در حیاط خانه ها جمع می شوند، در صورت آتش گرفتن به سادگی می توانند آن را به محیط اطراف خود پخش کنند.

به شما ایده هایی برای تزیین محوطه با زیبایی های پاییز را معرفی می کنیم!

3-  آتش سوزی در خانه: نبود درپوش دریچه تهویه

چنانچه دریچه و خروجی تهویه در خانه شما دارای درپوش های شبکه دار و توری مانند نباشند، علاوه بر اینکه شانس ورود جانوران و حشرات را به منزل افزایش می دهند، می توانند اجازه وارد شدن خاکستر آتش به فضای داخلی هم بشوند. درپوش شبکه ای صد در صد از ورود خاکستر جلوگیری نمی کند ولی احتمال ورود را کاهش می دهد. اگر در نزدیکی خانه تان آتش سوزی رخ داده است، به هیچ وجه درپوش ها را باز نگذارید.

نکات ایمنی در پیشگیری از حوادث در منزل را هم دنبال کنید!

4-  آتش سوزی در خانه: برگهای سوزنی درخت کاج

در بسیاری از مواقع خصوصا در فصل پاییز، برگ های سوزنی خشک درخت کاج بر روی سطح زمین و اطراف خانه جمع می شوند. شاید به نظرتان بیاید که این سوزن های نازک خطری تهدید نمی کنند، ولی با کوچکترین جرقه، خاکستر سیگار و … احتمال اشتعال و آتش سوزی با وجود این برگهای خشک کاج وجود دارد.

5-  آتش سوزی در خانه: نبود بررسی سالانه سقف و شیروانی

اگر می خواهید امنیت منزل از آتش سوزی را تامین کنید، بررسی سالانه سقف خانه خود را فراموش نکنید. با این بررسی شیروانی، متریال و مصالح آسیب دیده را کشف کرده و می توانید آن را تعمیر کنید. با این روش شما عملا از ورود خاکستر یا هر عامل آتش زنی که با باد منتقل می شود به فضای داخلی خانه جلوگیری کرده اید. همچنین از عمر باقی مانده سقف خانه خود آگاه می شوید.

6- آتش سوزی در خانه: پنجره دو جداره

همانطور که می دانید استفاده از پنجره دو جداره در طراحی خانه، از هدر رفت انرژی جلوگیری کرده و خروج گرما را کاهش می دهد. علاوه بر این مزیت، پنجره دو جداره در صورت آتش سوزی و گرمای آتش احتمال شکستگی کمتری دارد و به همین علت می تواند تمام خانه را در امنیت حفظ کند.

7-  آتش سوزی در خانه: مبلمان فضای باز

اگر در محیط زندگی شما احتمال آتش سوزی طبیعی وجود دارد بهتر است که تمام مبلمان محوطه و فضای باز را به فضای داخلی منتقل کنید. مبلمان فضای باز به علت اینکه اغلب از جنس چوب و حصیر هستند، با درصد بالاتری از آتش سوزی مواجه هستند و خطر بسط دادن آتش به وسیله این نوع مبلمان وجود دارد.

ساخت آتش دان در فضای بیرونی خانه جذابیت بالایی دارد، این مطلب را از دست ندهید!

8-  آتش سوزی در خانه: کود گیاهی در باغچه خانه

خرده چوب، خاک برگ و کود گیاهی اشتعال پذیر است ولی بسیاری از افراد آنها را در گوشه ای از حیاط خانه خود دپو می کنند. اگر از تخته سنگ و سنگریزه در باغچه خانه خود استفاده کنید، خطر کمتری دارند. اگر محل زندگی شما احتمال آتش سوزی دارد، بهتر است  گیاهان را هم با فواصل مشخص از هم بکارید تا احتمال انتقال آتش کاهش یابد.

9-  آتش سوزی در خانه: گیاهان آتش پذیر

بدون شک، اغلب گیاهان اشتعال پذیر بوده و امکان اینکه آتش بگیرند، وجود دارد ولی در تعدادی از گونه ها این درصد بیشتر از باقی گیاهان است. گیاهانی که صمغ، رزین و شیره زیادی دارند، دارای اشتعال پذیری بیشتری هم هستند مانند اکالیپتوس و افرای ژاپنی. گیاهانی مانند هورتانسیا (ادریسی)، همروکالیس (سوسن یکروزه)، یاس خوشه ای، شاه توت و درخت لاله کمترین میزان اشتعال پذیری را دارند.

10-  آتش سوزی در خانه: صفه ای با متریال نامناسب

آیا در فکر این هستید که صفه و deck برای خانه خود طراحی کنید؟ متریال و مصالحی که برای آن در نر می گیرید را با دقت و وسواس انتخاب کنید. مسلما چوب به سرعت آتش می گیرد پس بهتر از از نوعی از مصالح استفاده کنید تا در صورت آتش سوزی خطری در کمین نباشد. استفاده از کامپوزیت یا آلومینیوم پیشنهاد می شود.

11-  آتش سوزی در خانه: نگهداری گازوئیل و بنزین در انبار

بهتر است گازوئیل و بنزین را در مکانی دور از خانه تان مانند اتاقی کوچک در گوشه ای از حیاط نگهداری کنید. اگر انبار خانه تان آتش بگیرد، گازوئیل یا بنزین منفجر می شود و شعله های آتش وارد فضای داخلی خانه می شوند. اگر امکان نگهداری آن را در فضای دیگری ندارید، گازوئیل و بنزین را حدود سه متر دور از منبع احتراق مثل آب گرم کن، کوره و موتورخانه نگه دارید.

شما می توانید با سیستم های اطفای حریق خانه ای امن داشته باشید!

12-  آتش سوزی در خانه: گیاهان از بین رفته در حیاط و باغچه

چنانچه در باغچه حیاط منزل شما گیاهان خشک و از بین رفته وجود دارند، آن ها را حذف کنید. در صورتی که آتش سوزی رخ دهد، شاخه و برگ های خشک خیلی سریع آتش را پخش کرده و به اطراف منتقل می کنند. اگر از گیاهان گلدانی در حیاط و طراحی محوطه خانه خود استفاده کنید، در صورت لزوم به راحتی می توان آنها را منتقل کرد.

13- آتش سوزی در خانه: سقف اشتعال پذیر خانه

برای سقف خانه خود بهتر است از مصالح مقاوم به آتش استفاده کنید. بتن و کاشی رسی سقف برای استفاده در سقف و شیروانی مناسب هستند. بسته به احتمال آتش سوزی در منطقه زندگی تان می توانید مصالح مناسب را انتخاب کنید.

14-  آتش سوزی در خانه: بیمه آتش سوزی نامناسب

قطعا می دانید یکی از مواردی که در شاخه های بیمه وجود دارد، بیمه آتش سوزی است. شرکت های مختلف بیمه تعرفه های مختلفی از موارد آتش سوزی دارا هستند. در صورتی که در محیط زندگی شما آتش سوزی در موارد زیادی اتفاق می افتد بهتر است که از بیمه آتش سوزی برای خانه خود استفاده کنید. در این روند از تمامی شرایط و تعرفه های قرارداد اطمینان حاصل کنید.

15-  آتش سوزی در خانه: ثبت دارایی و وسایل در خانه

یکی از نکاتی که باید در قرارداد بیمه در نظر داشته باشید، این است که تمامی وسایل خود خصوصا اشیای با ارزش را یادداشت و ثبت کنید. شماره سریال وسایلی مانند تلویزیون و سیستم استریو را یادداشت کنید تا برای بیمه نامه بتوانید از آنها استفاده کنید.

شما می توانید با مراجعه به بخش سبک زندگی در وبسایت چیدانه راهنمایی ها و نکات مختلفی را برای داشتن زندگی بهتر ودکوراسیون خانه ای ایده آل تر مطالعه کنید.

نویسنده: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه