انواع پارتیشن خانگی: 20 مدل پارتیشن پذیرایی شیک و کاربردی

انواع پارتیشن خانگی: 20 مدل پارتیشن پذیرایی شیک و کاربردی

به قلم: فهیمه مصدرالامور

همه ما به فضای تفکیک‌شده‌ای در خانه نیاز داریم که علاوه بر زیبایی محیطی آرام و آسوده را در خانه ایجاد کند. پارتیشن‌های خانگی مدلی از انواع پارتیشن ها هستند که درواقع برای جداسازی فضا به کار می‌رود و این امکان را به ما می‌دهد تا در فضاهای کوچک خانه‌های امروزی استفاده بهینه‌ای از محیط کنیم. همچنین با استفاده درست از پارتیشن خانگی مدرن می‌توانیم به محیط منزل نظم داده و براساس نیازهای شخصی‌مان فضایی پویا را بیافرینیم و حس دلگرمی، دوستی و رضایت بیشتری ایجاد کنیم. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله چیدانه با انواع مدل‌های پارتیشن خانگی و مزایا و کاربرد آن در دکوراسیون بیشتر آشنا شوید.

پارتیشن خانگی چیست؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید که از پارتیشن خانگی اولین بار در اتاق خواب فراعنه مصر و امپراطوران چینی استفاده شده است. همین مساله اهمیت ایجاد فضایی تفکیک‌شده و مستقل را در خانه‌های شیک و مدرن امروزی نیز روشن می‌کند. با توجه به اینکه وظیفه اصلی پارتیشن جداسازی است؛ انواع مدل پارتیشن در دکوراسیون داخلی مانند: تفکیک اتاق نشیمن، پارتیشن پذیرایی، آشپزخانه و پارتیشن خانگی اتاق خواب استفاده می‌شوند.

تابلو فرش ریحان

درواقع پارتیشن‌های خانگی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارد. پارتیشن‌ها می‌توانند هر چیزی باشند که به فضاسازی درست در منزل کمک کند. بعضی از پارتیشن‌ها جادار بوده و  و دارای عملکرد و کاربرد زیادی در منازل مثل: کمد، قفسه‌ها، پنل تلویزیون و کتابخانه هستند. از پرطرفدارترین پارتیشن‌ها، پارتیشن چوبی و ام‌دی‌اف بوده که در منازل مسکونی و واحدهای تجاری از آنها بیشتر استفاده می‌شود.

پارتیشن منزل

مزایای پارتیشن منزل

  • انواع پارتیشن خانگی باعث بهینه‌سازی حریم خصوصی و جداسازی می‌شود و علاوه بر محدود کردن دید به تفکیک و تقسیم فضا بسیار کمک می‌کند.
  • از دیگر مزایای پارتیشن خانه، قابلیت استفاده چند منظوره و کاربردی بودن آنها می‌باشد.
  • پارتیشن خانگی قیمت مناسبی نسبت به دیوار دارد و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.
  • از لحاظ بصری پارتیشن منزل جلوه زیبا و لوکسی به فضای داخلی محیط می‌دهد.
  • انواع پارتیشن خانگی جدید از یکنواختی فضا جلوگیری می‌کند و فضای دلنشینی را برای دورهمی‌ها بوجود می‌آورد.
  • نصب پارتیشن خانگی سرعت بالایی دارد.
  • به نسبت دیوار، پارتیشن خانه مساحت سطح کمتری را اشغال می‌کند.
  • پارتیشن منزل در ایجاد نظم‌دهی و سازمان‌دهی فضای داخلی موثر است.

گره و مبلمان آل یاسین
مبلمان و پارتیشن ایرانی
goldگره و مبلمان آل یاسین

انواع پارتیشن خانگی را بشناسید

بطور کلی پارتیشن‌ها به دو دسته پارتیشن خانگی ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. معمولا برای ساخت پارتیشن‌ها از انواع گیاهان، چوب،شیشه، قفسه و… استفاده می‌شود.

 

1. پارتیشن خانگی ثابت

پارتیشن ثابت بر روی زمین پیچ و مهره و نصب می‌شود. از انواع پارتیشن‌های ثابت، دیوار‌های کاذب نمای زیبایی به خانه می‌دهند. ارتفاع بعضی از این پارتیشن‌ها بلند است و به سقف متصل می‌شود درحالیکه ارتفاع بعضی دیگر کوتاه است.

 

2. پارتیشن خانگی متحرک

به طور معمول این نوع پارتیشن خانگی در طرح‌ها و رنگ‌بندی‌های مختلف چوبی تولید می‌شود. این پارتیشن‌های متحرک چوبی که به آنها پاراوان هم گفته می‌شود، ابعاد مشخصی دارند و همین طور کاربرد زیادی در طراحی منازل پیدا کرده اند.

 

3. پارتیشن چوبی خانگی

پارتیشن چوبی از بهترین انواع پارتیشن خانگیست که می‌توان آن را در اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و اتاق خواب به کار برد. همان‌طور که از نامش پیداست در ساخت پارتیشن چوبی از چوب استفاده می‌شود. بنابراین بهتر است از این مدل پارتیشن در محیط‌های مرطوب استفاده نشود تا از آسیب رسیدن به چوب جلوگیری شود.

پارتیشن‌های خانگی چوبی، بیشترین مصرف را در بین مشتریان دارند و خود این پارتیشن‌ها به دو دسته پارتیشن متحرک و ثابت تقسیم می‌شوند.

 

4. پارتیشن ام دی اف برای منزل

پارتیشن خانگی ام دی اف از فراورده‌های چوبی است که دارای نوعی فیبر چوبی بوده و انعطاف پایینی دارد. به همین دلیل برای ایجاد طرح و نمای جذاب، نیاز به برش دارد. به دلیل مقاومت بالا در برابر پوسیدگی، سایش و قارچ، ظاهری شیک و بخشیدن حالتی زنده و گرم به فضا؛ این نوع پارتیشن خانگی مدرن طرفداران زیادی دارد. از مزیت‌های قابل توجه پارتیشن MDF قیمت مناسب این مدل پارتیشن خانگی در برابر چوب طبیعی است.

مهم‌ترین عواملی که برای خرید انواع مناسب پارتیشن منزل ام‌دی‌اف باید در نظر بگیرید؛ هارمونی رنگ‌های به کار گرفته شده در محیط مطابق با سایر وسایل و طرح‌های موجود، مساحت محیط مورد نظر و میزان هزینه‌ای است که برای خرید مدل پارتیشن ام دی اف باید بپردازید. این مدل از پارتیشن خانه، نوعی عایق صوتی محسوب می‌شود که از انتقال سر و صدا نیز جلوگیری می‌کند.

یک مطلب مفید دیگر: پارتیشن اداری ام‌دی‌اف (MDF) با نصب آسان و قیمت مناسب

پارتیشن قفسه ای

5. پارتیشن خانگی با قفسه‌های باز

به طور معمول از قفسه‌ها برای قراردادن اشیایی ماند: کتاب، مجسمه، گلدان و اکسسوری‌های تزیینی دیگر می‌توان استفاده کرد. قفسه‌های باز به‌مثابه پارتیشن خانگی می‌توانند جذابیت زیبایی‌شناسی و بصری یک اتاق را تقویت کرده و همچنین اجازه دهند نور به خوبی از میان قفسه‌ها عبور کند. درحقیقت می‌توانید با خالی گذاشتن بعضی از این قفسه‌ها دید مناسبی به بیرون نیز داشته باشید. این مطلب را درباره پارتیشن های قفسه ای از دست ندهید.

پارتیشن پلکسی گلاس

6. پارتیشن پلکسی گلاس

پارتیشن پلکسی گلس به دلیل شفافیت بالا، میزان نور بیشتری را از خود عبور می‌دهد و از این جهت جزو نمونه‌های متفاوت پارتیشن دکوراتیو به حساب می‌آید.

انواع دیگر پارتیشن‌های دکوراتیو را در این مطلب مشاهده کنید: پارتیشن های دکوراتیو برای تفکیک فضاهای داخلی منزل

 

7. پارتیشن کشویی خانگی یا پارتیشن ریلی

پارتیشن کشویی خانگی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین نوع پارتیشن خانگی می‌باشد که به پارتیشن ریلی هم معروف است. از این پارتیشن منزل در هر مکانی به‌خصوص مکان‌های کوچک می‌توان استفاده کرد و از مزایای آن فضای کمی است که اشغال می‌کند. پارتیشن کشویی خانگی برای تفکیک و جداسازی دو فضا و درست کردن دیوار کشویی و موقت عالی هستند. از ویژگی‌های دیگر این مدل پارتیشن خانگی دیواری اینکه می‌توانید هر زمانی که خواستید آن را باز یا بسته نمایید.

پارتیشن‌های ریلی به شما این امکان را می‌دهند تا فضایی چندمنظوره را تجربه کنید. از نظر نصب پارتیشن خانگی و اجرا، آن‌ها تقریبا شبیه به نصب درهای کشویی هستند. شما می‌توانید آن‌ها را در هر قسمت از خانه و بر روی یک ریل نصب کنید تا هر زمان که نیاز بود بتوانید آنها را جمع کرده و فضا را بزرگ‌تر کنید.

پارتیشن با گیاهان
طراحی داخلی اداری synchroon_01

8. پارتیشن بندی با گیاهان

پارتیشن خانگی گیاهی علاوه‌بر زیبایی، اکسیژن و هوای تازه بهتری را وارد خانه می‌کند. این پارتیشن‌های جداکننده منزل صدای محیط را نیز می‌گیرند. از انواع پارتیشن گیاهی خانگی، گیاه بامبو طراوت زیادی به خانه هدیه می‌دهد. مدل های بیشتر از انواع  پارتیشن گیاهی را در این مطلب ببینید.

 

9. پارتیشن با میله فلزی

پارتیشن ساخته‌شده از میله‌های فلزی باریک و زیبا یکی از انواع مدل‌های پارتیشن خانگی به حساب می‌آیند. این نوع از پارتیشن‌بندی خانگی برای جدا کردن قسمت ورودی منزل و جدا کردن ناهاری خوری مناسب است.  درحقیقت فلز به راحتی خم نمی‌شود، از استحکام و مقاومت بالایی در برابر فشار، ضربه و وزن اشیاء سنگین برخوردار است و همچنین اگر در معرض درجه حرارت بالا قرار بگیرد، انعطاف‌پذیری خوبی خواهد داشت. همچنین می‌توانید با تلفیق چوب بر روی میله‌ها، برای زیباترشدن پارتیشن فلزی نیز استفاده کنید.

 

10. پارتیشن خانگی PVC

پی وی سی یا وینیل، نوعی پلاستیک سخت است که توسط روان‌کننده‌ها منعطف خواهد شد. این ماده بسیار سبک در ساخت پارتیشن خانگی برای تفکیک‌سازی فضا کاربرد دارد.

از مزایای PVC، می‌توان به: قیمت پارتیشن خانگی مناسب آن، نگهداری و نظافت آسان، مقاومت پی‌وی‌سی در برابر رطوبت، رنگ و طرح‌های متنوع و خاصیت عایق بودن آن اشاره کرد.

11. کانتر به عنوان پارتیشن خانگی

استفاده از کانتر در آشپزخانه‌های جزیره می‌تواند تفکیک و جداسازی فضای داخلی مابین آشپزخانه و نشیمن را آسان‌تر کند. از منظری دیگر کانتر را می‌توانید در بخش مرزی اتاق به عنوان پارتیشن خانگی قرار دهید.

پارتیشن خانگی پرده ای

12. پارتیشن خانگی پرده ای

یک از راه‌های مقابله با بی‌نظمی و شلوغی در خانه‌هایی با پلان باز، استفاده از پرده‌های قابل شستشو به عنوان پارتیشن خانگی است. مزیت پرده‌ها این است که با بسته‌شدن آن‌ها، حریم شخصی به وجود می‌آید و با باز کردن آن‌ها، فضای خانه دوباره بزرگ و باز جلوه می‌کند. از این میان پرده‌هایی که از مهره ساخته شده‌اند، خلاقیت زیادی دارند و پارتیشن خانگی جدید و زیبایی را همراه با حریم نیمه‌خصوصی در منزل رقم می‌زنند. همچنین مهره‌ها می‌توانند از شیشه، پلاستیک، بامبو و یا حتی اکرلیک ساخته شوند. انواع پارتیشن خانگی به کمک پرده چوبی، گرما را مهمان خانه‌هایتان خواهند کرد.

این مطلب هم خواندنی است: پارتیشن های پارچه ای، کی گفته پرده فقط برای پنجره هاست؟

گره و مبلمان آل یاسین
پارتیشن چوبی سنتی
goldگره و مبلمان آل یاسین

13. پارتیشن منزل سفالی

به نظر می‌رسد پارتیشن سفالی از دسته پارتیشن خانگی ثابت باشد. ضخامت این نوع دیوار سفالی بین 6 تا 15 سانتی‌متر متغیر است. این نوع پارتیشن دارای بلوک‌هایی است که ممکن است توخالی یا توپر باشند. عایق حرارتی و صوتی بودن و همچنین مقاومت در برابر آتش از ویژگی‌های این مدل پارتیشن خانگی سفالی است.

14. پارتیشن خانگی چرخشی

پارتیشن خانگی چرخشی جداکننده‌ای است که قابلیت این را دارد بر روی محور خود بچرخد و سایه روشن شگفت‌انگیزی را بوجود بیاورد.

15. مدل پارتیشن خانگی معلق

جالب است بدانید این مدل از پارتیشن‌ها معمولا به سقف نصب می‌شوند و به سادگی می‌توان زیر آنها را تمیزکرد. پارتیشن‌های معلق، از متریال‌های سبک ساخته شده و معمولا قابل جمع‌شدن، جابه‌جا شدن و یا باز شدن هستند.

16. پارتیشن خانگی شیشه ای ثابت یا کشویی

پارتیشن خانگی شیشه‌ای، به عنوان یک پنجره در طراحی داخلی کاربرد دارد. این تقسیم‌کننده حتی اگر از کف تا سقف ادامه پیدا کند، نمای مشخصی از دو سمت پارتیشن‌بندی‌شده می‌دهد. این پارتیشن خانگی کشویی از جنس شیشه را می‌توان در بخش‌هایی مثل آشپزخانه برای جلوگیری از خروج بو، دود و سر و صدا به فضای بیرون استفاده کرد.

پیشنهاد مطلب: پارتیشن شیشه ای، همه چیز درباره این دیوارهای بی رنگ!

پارتیشن منزل آکواریوم

17. پارتیشن منزل  آکواریوم

یکی از منحصر به فردترین و به‌روزترین انواع پارتیشن‌ها را پارتیشن آکواریوم می‌نامند. امروزه کاربرد زیاد این نوع پارتیشن در طراحی دکوراسیون داخلی گویای این امر است. همچنین یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی که می‌خواهند پذیرایی منزل خود را از قسمت ناهارخوری جدا کنند، پارتیشن آکواریوم است. این پارتیشن خانه از خلاقانه‌ترین مدل‌های پارتیشن خانگی است و می‌تواند حس سرزندگی و شادی را در محیط خانه شما به وجود آورد.

18. پارتیشن خانگی اتاق خواب

تعیین مرز برای اتاق خواب یکی از بهترین راهها برای تفکیک فضای داخلی خانه است. همچنین برای جداسازی اتاق نوزاد از اتاق خواب یا اتاق کار از اتاق خواب، پارتیشن خانگی اتاق خواب گزینه مناسبی است.

پیشنهاد مطلب مرتبط: پارتیشن اتاق خواب، با این جداکننده ها تخت بخواب!

19. پارتیشن جلو سرویس بهداشتی

شاید در معرض دید قرار داشتن فضای روبروی سرویس بهداشتی برای عده‌ای خوشایند نباشد. با استفاده از انواع پارتیشن خانگی جلو دستشویی، علاوه بر جلوه‌ای زیبا، تفکیک و جداسازی بهینه‌ای بین پذیرایی یا نشیمن و دستشویی یا اتاق خواب و دستشویی می‌توان ایجاد کرد.

برای دیدن انواع بیشتر پارتیشن متحرک و ثابت جلوی دستشویی این مطلب هم پیشنهاد می‌شود:سرویس بهداشتی داخل پذیرایی، با این پارتیشن ها پنهانش کنید!

پارتیش با اشکال هندسی

20. پارتیشن خانه با ترسیم سطوح

منظور از خطوط در این روش از جداسازی فضا، بطور مثال استفاده از انواع مبل‌ها به عنوان پارتیشن پذیرایی برای جداسازی پذیرایی از سایر بخش‌های دیگر است. بنابراین در این روش شما به هیچ وسیله اضافی نیاز ندارید و مرزها را با اکسسوری و وسایل خانه می‌توانید در دکوراسیون ایجاد کنید.

 

کاربردهای پارتیشن خانگی

  • از کاربردهای پارتیشن خانگی اتاق خواب، جدا کردن فضای بین اتاق خواب و رختکن است.
  • جدا کردن فضای بین ناهارخوری و آشپزخانه از دیگر کاربردهای انواع پارتیشن خانه در دکوراسیون داخلی است.
  • فضای بین راهرو و نشیمن را نیز می‌توان با انواع مدل پارتیشن خانگی جدا نمود.
  • جداسازی فضای بین اتاق نشیمن و اتاق خواب با گلدان و گیاهان طبیعی و دیگر انواع پارتیشن خانگی اتاق خواب امکانپذیر است.
  • از پارتیشن پذیرایی برای جدا کردن فضای بین پذیرایی و نشیمن استفاده می‌شود.
  • استفاده از پارتیشن خانگی اتاق خواب، برای جدا کردن فضای بین اتاق خواب و اتاق مطالعه نیز مورد استفاده است.

دکوراسیون یاشیل
پارتیشن های جدا کننده دکوراتیو
دکوراسیون یاشیل

قیمت پارتیشن خانگی

قیمت پارتیشن‌ خانگی عموما به جنس و طرح آن و همچنین ابعاد یا تعداد لنگه‌های آن بستگی دارد. یکی نوع از پارتیشن خانگی ارزان برای استفاده در منازل همان پاراوان‌های ساده ام دی اف (MDF) هستند. قیمت سایر پارتیشن‌های مناسب منزل، همچون پاروان چاپی، لیزری و کاغذدیواری آماده، به مراتب بالاتر است و هزینه تولید پاراوان‌های سفارشی نیز نسبت به پارتیشن ساده بیشتر است. از طرفی قیمت پارتیشن ثابت خانگی علاوه‌بر جنس و ابعاد، به هزینه‌های نصب و ابزار و لوازم مورد نیاز آن نیز بستگی زیادی دارد. نصب پارتیشن خانگی ثابت باید توسط نصاب حرفه‌ای انجام شود به همین دلیل هزینه‌ نصب پارتیشن در منزل بسیار بالا است و استفاده آن بسیار کمتر از پاراوان یا پارتیشن متحرک است.

رویال پارتیشن
,قیمت پارتیشن تک جداره,قیمت پارتیشن اداری,قیمت پارتیشن منزل,نصب پارتیشن اداری,اجرا پارتیشن اداری
رویال پارتیشن

کلام آخر

همانطور که در این مقاله بیان کردیم یکی از راهکارهای تفکیک فضا در انواع محیط‌ها استفاده از پارتیشن است. پارتیشن‌بندی نوعی سیستم جداکننده کاذب و حافظ حریم خصوصی بوده که فضا را به چند قسمت مجزا تقسیم می‌کند و جلوه‌ای زیبا به دکوراسیون داخلی خانه می‌دهد.

انواع مدل‌های پارتیشن در ابعاد و اندازه‌های مختلف و با متریال‌های گوناگونی مانند: چوب، آلومینیوم، شیشه و… طراحی و تولید می‌شوند. در این مقاله از چیدانه به تشریح مزایا و کاربردهای پارتیشن خانگی و انواع مدل پارتیشن در طراحی بخش‌های مختلف خانه پرداختیم. اگر مشتاقید بیشتر در مورد انتخاب انواع پارتیشن خانگی بدانید، می‌توانید از اهالی فن چیدانه کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
nazanin kd در تاریخ 12 خرداد 1393
این مطالب واقعا جذاب بودند ممنون از جمع آوری چنین مطالبی که نوع آوری دارند.
M_pakpour83_2139 در تاریخ 13 خرداد 1393
مرسی از عکسها وایدها عالین
M_pakpour83_2139 در تاریخ 14 خرداد 1393
مرسی از عکسها وایدها عالین
niladana_1887 در تاریخ 18 خرداد 1393
پارتیشن درختان طبیعی فوق العاده است

ثبت دیدگاه