Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی راه پله، روشنایی مدرن در طراحی داخلی منزل شما!

به قلم: تحریریه چیدانه

نورپردازی: در دکوراسیون داخلی مدرن خانه های امروزی راه پله نقطه عطفی برای طراحی شناخته می شود و اغلب با نورپردازی زیبا همراه است. نورپردازی راه پله می تواند به نوعی باشد که مسیر پله را به زیبایی و به شکل خاص نشان دهد. آنچه در طراحی نورپردازی راه پله باید مورد توجه قرار گیرد این است که به خوبی در فضای داخلی خود را نشان بدهد و گویای کارکرد آن باشد. در این مطلب چیدانه انواع نورپردازی راه پله را برای شما معرفی می کنیم:

chidaneh ad banner

نورپردازی دیواری

یکی از گزینه هایی که برای نور پردازی راه پله وجود دارد، روشنایی دیوار مجاور پله هاست. برای روشنایی دیواری راه پله اگر ابعاد بزرگی دارند، بهتر است از اشکال مستطیلی استفاده کنید که با فرم پله هم خوانی بیشتری دارد.

با در نظر گرفتن سایز و نوع چراغ، تعداد آنها در راه پله متغیر هستند. روشنایی های دیواری کوچک در نزدیکی سطح پله مانند ستاره در شب می تواند مسیر پله ها را چراغانی کرده و فضایی خاص را در طراحی داخلی خانه بوجود آورد.

برای نورپردازی راه پله می توان از دیوارکوب هم استفاده کرد. دیوارکوب در ارتفاع بالاتری از دیوار نصب می شود و بهتر است نوری گرم و پخش به محیط بدهد و مسیر راه پله را با نور ملایم روشن کند.

راه پله مارپیچی فرصت های خوبی برای نورپردازی بوجود می آورند و به این طریق می توان طراحی خاص خود را هم بیشتر به رخ بکشند. ظرافت طراحی راه پله مارپیچی با نورهای نقطه ای روی دیوار و در ارتفاعی نزدیک به پله ها دیده می شود. با روشنایی اجرا شده، قوس ملایم کنار پله در کنار خطوط صاف کف پله ترکیب خوبی به جای می گذارد.

این مطلب قطعا برایتان جذاب هستند 7 پله گرد چشمگیر در دکوراسیون منزل!

نورپردازی در پله ها

پله های معلقی که به دیوار کناری خود چسبیده و محکم شده اند، پتانسیل بسیار خوبی برای نورپردازی راه پله را دارند. نورپردازی این مدل پله از زیر و یا وسط آنها می تواند زیبایی و شکوه را به دکوراسیون منزل شما بیاورد.

راه پله های معلق اما مستحکم ویژگی خاصی به خانه می دهند!

نور پس زمینه همچنین به روش های دیگری هم قابل استفاده است. برای مثال در تصویر بالا پله ها از یک سمت به نرده متصل و ثابت شده اند و روشنایی از سمت دیگر پله ها که فاصله کمی از دیوار دارند، راه پله را نور می بخشد. نور خیره کننده زرد رنگ در کنار پله هایی از جنس چوب ترکیب رنگی زیبا و خاصی به فضا داده است.

در روشی دیگر نورپردازی پله در بین پله ها و در محل شکست آنها انجام می شود. نورپردازی راه پله در این روش بصورت خطی و به شکل نوارهای باریک به چشم می خورد و نیازی نیست تمام کف پله را روشن کند.

این مطلب را بخوانید طراحی و ساخت پله با استانداردهای امن!

نورپردازی راه پله می تواند از داخل پله ها گذاشته شود. در این صورت جنس پله باید به گونه ای باشد که قابلیت عبور نور را از خود داشته باشد و بتواند روشنایی خوبی به پله ها بدهد. کنتراست خوبی بین کف پله وخیز پله ایجاد می شود. نکته جالبی که در این نوع از نورپردازی راه پله وجود دارد این است که اثر نور منتشر شده در هر پله با بقیه متفاوت است.

نورپردازی با نور طبیعی

گاهی برای نورپردازی راه پله می توان نور طبیعی را وارد کرد. برای این منظور کافی است راه پله در قسمتی از خانه باشد که بتوان از نور پنجره برای روشنایی مسیر پله استفاده کرد. در این صورت نوار و باریکه هایی از نور خورشید می تواند جلوه زیبایی به پله ها بدهد و در عین حال سبک مدرن را حفظ کند.

نورپردازی به کمک نرده راه پله

نورپردازی تاکیدی برای اینکه مسیر راه پله به خوبی مشخص باشد و افراد سالمند و کودکان برای عبور از پله ها به مشکلی بر نخورند، ضروری است. استفاده از دستگیره و نرده راه پله را به گونه ای انتخاب کنید که بتوان از چراغ در زیر آنها برای روشن کردن راه پله استفاده کرد. با این کار علاوه بر حفظ سبک مدرن، نور ملایمی راه پله را روشن می کند و روشنایی گرم و خوشایندی به وجود می آورد.

نورپردازی زیر پله

همیشه برای استفاده از فضای زیر پله ایده های خوب و کارآمدی وجود دارد. یکی از این ایده ها استفاده ار فضای زیر پله برای نورپردازی راه پله است. در این روش نورپردازی خاص راه پله به دلیل شیشه های کناری آن به عنوان عنصری ویژه در دکوراسیون داخلی منزل شناخته می شود.

در دکوراسیون داخلی یکی از موارد بسیار مهم برای فضایی بهتر روشنایی است. با مراجعه به بخش نورپردازی چیدانه ایده ها، روش ها و پیشنهادات خوبی در این زمینه کسب کنید.

 نویسنده: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه