Chidaneh.com placeholder image

بازسازی خانه هنرمندان ایران در باغ هنر تهران!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: بازسازی خانه هنرمندان ایران یک پروژه تغییر کاربری بوده که درسال 1379 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به گروه مهندسین مشاور گزینه به سرپرستی بیژن شافعی ارجاع شد و مدت زمان کوتاهی در سال 1379 طراحی و اجرا گردید. این ساختمان در گذشته بنای نیمه مخروبه ای بوده که به محل تجمع معتادان و مصرف مواد مخدر تبدیل شده بود. و محل ناامنی محسوب می شد و از حضور مردم در این مکان خبری نبود. اما اکنون به یکی از زنده ترین و امن ترین فضاهای عمومی شهر تبدیل شده و علاوه بر فعالیت های هنری در ساختمان و محوطه خانه هنرمندان، مردم عادی نیز از پارک و محیط اطراف آن بهره مند می شوند. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار این پروژه منحصر به فرد در تهران سری بزنیم و با جزییات طراحی آن بیشتر آشنا شویم.

بازسازی خانه هنرمندان ایران

اسکای اسکرپر

مشخصات عمومی پروژه بازسازی خانه هنرمندان ایران

  • نام پروژه: خانه هنرمندان ایران
  • موقعیت: باغ هنر، تهران، ایران
  • شرکت مشاوره: مهندسان مشاور گزینه
  • معمار مسئول: بیژن شافعی
  • تیم طراحی: پریناز میرزایی
  • کارفرما: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • تاریخ: 1379
  • مساحت طبقه همکف:1351 مترمربع
  • مساحت ساخته شده: 2942 مترمربع

طراحی خانه هنرمندان ایران

  • نوع: فرهنگی، بازسازی
  • اجرا:مهندسان مشاور گزینه
  • مهندس سازه: کوروش صفائی
  • تاسیسات مکانیکی: عباس عمیدی
  • تاسیسات الکتریکی: وحید کاشانی
  • مدیر اجرایی: کامبیز فرهنگ فرهی
  • تیم اجرایی: محمد صفائیان
  • عکاس: محمد نژاد بریانی

بازسازی خانه هنرمندان ایران

از زبان معمار: بازسازی خانه هنرمندان ایران یک پروژه تغییر کاربری بوده که درسال 1379 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به گروه مهندسین مشاور گزینه ارجاع شد و مدت زمان کوتاهی در سال 1379 طراحی و اجرا گردید. این ساختمان در گذشته بنای نیمه مخروبه ای بوده که به محل تجمع معتادان و مصرف مواد مخدر تبدیل شده بود. و محل ناامنی محسوب می شد و از حضور مردم در این مکان خبری نبود. اما اکنون به یکی از زنده ترین و امن ترین فضاهای عمومی شهر تبدیل شده و علاوه بر فعالیت های هنری در ساختمان و محوطه خانه هنرمندان، مردم عادی نیز از پارک و محیط اطراف آن بهره مند می شوند.

بازسازی فضای کتابخانه خانه هنرمندان ایران

در روند بازسازی خانه هنرمندان پلان ساختمان که جزیی از پادگان و سررشته داری ارتش محسوب می شد، شباهت بسیاری به تیپ پلان هایی که  در دهه 20 و 30 در نقاط مختلف ایران برای ساختمان های عمومی استفاده می شد، دارد. این تیپ پلان ها، یک لابی بزرگ ورودی دارد و یک پله سراسری که به دو طبقه بالا مرتبط است و همچنین راهروهای یک طرفه ای که از یک طرف نور می گیرند و از طرف دیگر به اتاق های بزرگ ساختمان دسترسی دارند. 

فضای داخلی خانه هنرمندان ایران

با مطالعاتی که انجام شد، مشخص گردید که سقف خانه هنرمندان در قسمت ورودی قبلاً شیروانی بوده، بعداً شیروانی آن را برداشته و سقف با خرپا به صورت صاف روی آن پوشش داده شده است. بنابراین برای رسیدن به حجمی بهتر و ایجاد یک نقطه عطف در محل ورودی اصلی، دوباره شیروانی در همان نقطه اجرا شد. ستون های موجود در فضای لابی ورودی، قوطی فلزی است که برای هماهنگی با ویترین های کنار آن، به ابعاد ستون آجری اولیه تغییر یافته اند و فضای ورودی، حالت رواق گونه ای دارد که شکوه بیشتری را به فضا بخشیده است.

کف سازی خانه هنرمندان ایران

طرح کف سازی خانه هنرمندان ایران

در کف سازی های بازسازی خانه هنرمندان ایران سعی شده که سنگ های ایرانی مانند آذرشهر قرمز و زرد و همچنین سنگ محلات که رنگ گرمی دارد، استفاده شود. برای پنجره های راهروها که به پارک دید دارند، پرده هایی از ترکیب چوب و پارچه طراحی شده که روی پنجره به شکلی قرار می گیرند که هنگام باز و بسته شدن مزاحم پنجره اصلی نباشد؛ این طرح هویتی از معماری تهران در چند دهه قبل، زمانی که ابعاد شیشه ها محدود بود و پنجره های عمودی بلند با خطوط افقی تقسیم بندی می شد، به همراه دارد. تقسیمات انجام شده روی پرده های خانه هنرمندان برگرفته از معماری آرت دکو می باشد.

سقاخانه خانه هنرمندان ایران

فضای سقاخانه ی خانه هنرمندان

در زیرزمین، یک سقاخانه ویک حوض پیش بینی شده که محیطی دنج وآرام به شکل یک لکة فیروزه ای رنگ در میان فضاهای خانه هنرمندان است. در بخش های انتهایی دو بال طبقه همکف، در قسمت شرق، رستوران و در قسمت غرب، گالری قرار دارد که در فواصل آنها، اتاق هایی برای صنف های هنری و جلسات پیش بینی شده است.

ویترین خانه هنرمندان ایران

طراحی ویترین خانه هنرمندان ایران

در جریان بازسازی خانه هنرمندان ایران ویترین های دو طرفه در داخل اتاق ها به شکل کمد و از سمت راهروها به شکل ویترین های نمایش محصولات هنری در نظر گرفته شده است. در طبقه اول، آمفی تئاتر در انتهای بال غربی واقع شده که نمای دیوارهای آن ترکیب آجر و خطوط کاشی فیروزه ای است. همچنین سالن کنفرانس در قسمت مرکزی این طبقه روی لابی ورودی واقع شده است. دو تراس بام روی بال های شرقی و غربی به منظور پذیرایی در فضای باز پیش بینی شده اند.

پلان بازسازی خانه هنرمندان ایران

پلان بازسازی خانه هنرمندان ایران

پلان  سقف بازسازی خانه هنرمندان ایران

با دیدن بخشی از پلان این مجموعه با جزییات بیشتری از طراحی آن آشنا خواهید شد.

اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید.

منبع : وب سایت مهندسین مشاور گزینه | گردآوری شده تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه