Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون خانه زیبا، ارزان، آسان، با هم ممکن است؟

به قلم: مژگان احمدی

سریع، خوب، ارزان: می‌توانید دوتا از این صفات را یکجا داشته باشید اما داشتن سه‌تای آن‌ها کنارهم تقریبا نشدنی است. چون ما از طراحی داخلی صحبت می‌کنیم بهتر است سریع را با آسان و خوب را با زیبا عوض کنیم. می‌توان دو تا از این صفات را یکجا داشت: آسان و زیبا (اما نه ارزان) یا زیبا و ارزان (نه آسان)، اما من آسان و ارزان (اما بدون زیبایی) را به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنیم. البته اگر خوش‌شانس باشید شاید بتوانید این سه صفت را در کنار هم داشته باشید. در این مطلب نمونه‌هایی خواهید دید که در آن‌ها از این استراتژی‌ها برای طراحی خانه استفاده شده است.

 

تابلو فرش ریحان

زیبا+ ارزان= سخت

اگر حسابی تلاش کنید، عرق بریزید، و حتی گاهی اشکتان دربیاید و همین‌طور حسابی صبر داشته باشید می‌توانید فضایی زیبا با هزینه تمام‌شده کمی خلق کنید. این شیوه نیازمند اختصاص زمانی بسیار زیاد برای گشتن دسته‌دوم‌فروشی‌ها، جمعه‌بازارها، و سمساری‌ها و و به علاوه حجم زیادی کار است که خودتان باید آن‌ها را انجام دهید. طراحی خانه‌ای زیبا با بودجه‌ای اندک زمان بسیار زیادی نسبت به خریدن یک‌باره وسایل و قرار دادن آن‌ها در درون خانه می‌گیرد و به همین دلیل احتمالا شما مجبور خواهید بود چند ماه را با وسایلی ناقص در خانه خود زندگی کنید تا کار شما به اتمام برسد.

 

خودتان دست به کار شوید. وقتی خودتان کارهایتان را انجام می‌دهید نه تنها در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود بلکه خلاقیت شما نیز بیش‌تر می‌شود. به جای این‌که مستقیما کالایی را از کاتالوگ یا شورومی بخرید، خودتان دست به کار می‌شوید و در طول این فرایند کاری مهارت‌های زیادی یاد می‌گیرید. فضایی که با دستان خودتان ساخته شده است بیش‌تر احساس خانه‌بودن در آن می‌کنید و خب در میان خانواده و دوستان بیش‌تر به آن می‌بالید.

 

از کارهای کوچک شروع کنید. انجام کارها به تنهایی و یکباره می‌تواند طاقت‌فرسا (و گاهی غیرواقعی) باشد، به‌ویژه وقتی شما مهارت‌های کاری زیادی هم در این زمینه نداشته باشید. از کارهایی شروع کنید که شدنی باشد مانند تابلوهایی که در عکس بالا می‌بینید. انجام موفق یک کار باعث ایجاد اعتماد به نفس در شما می‌شود و مهارت‌های شما را برای انجام کارهای سخت‌تر افزایش می‌دهد.

 

شما می‌توانید کارهایتان را خودتان انجام دهید و در عین حال سبک مورد نظر خود را خلق کنید. ممکن است فکر کنید با بودجه اندک و انجام کارها توسط خودتان فقط می‌توان سبک‌های مشخصی را در خانه اعمال کرد. اما واقعیت این است که با هر بودجه‌ای می‌توانید هر سبکی را در خانه خود طراحی کنید. جمعه‌بازارها و دسته‌دوم‌فروشی‌ها منابع بسیار خوبی برای خرید وسایل کلاسیک هستند و اگر می‌خواهید چهره خانه شما مدرن باشد فروشگاه‌های آنلاین زیادی وجود دارند که با هزینه اندک کالای مورد نظر شما را در اختیارتان قرار می‌دهند.
 

آسان+ زیبا= گران

اگر پول کافی در اختیار دارید می‌توانید وسایل مورد نظر خود را بخرید و اگر نیاز بود کسی را برای انجام کارهایتان استخدام کنید. این شیوه قطعا ساده‌تر و آسان‌تر است. بهتر است با خودتان در مورد مهارت‌هایتان صادق باشید. شاید دوست داشته باشید بازسازی آشپزخانه را خودتان انجام دهید اما توانایی شما در نجاری، لوله‌کشی، سیم‌کشی، و کارهایی از این دست در حد صفر باشد. بدیهی است که در این حالت باید پول بیش‌تری برای انجام کارها بپردازید.

 

آسان+ ارزان+ زیبا= جایزه بزرگ

برعکس حیطه‌های دیگر زندگی در طراحی خانه می‌توانید این سه عنصر را در کنار هم داشته باشید البته گاهی. سعی کنید ایده‌های خود را در فضاهای آنلاین با دیگران به اشتراک بگذارید تا بتوانید از ایده‌های دیگران نیز استفاده کنید؛ معمولا در چنین حالتی به ایده‌هایی خواهید رسید که هم شدنی هستند و هم هزینه زیادی در برندارند. گاهی ممکن است ایده درخشانی داشته باشید اما انجام آن نشدنی باشد. مثلا از صفحه‌های چوبی لولایی به عنوان تخته پشت تخت‌خواب استفاده کنید (عکس بالا). این صفحه‌های چوبی زیبا هستند، قیمت زیادی ندارند، و نصب آن‌ها بسیار ساده است.

 

تصمیم‌گیری درست. در فرایند بازسازی یک خانه تصمیمات زیادی باید بگیرید. این‌که بر روی چه وسیله‌ای باید سرمایه‌گذاری کنید و یا این‌که هر وسیله را بهتر است از کجا بخرید تصمیمات مهمی هستند. مثلا اگر عاشق یک تخت‌خواب گران‌قیمت شده‌اید، مانند تخت‌خواب عکس بالا، ممکن است بتوانید نمونه ارزان‌تر آن را در فروشگاه‌های آنلاین و یا در دسته‌دوم‌فروشی‌ها یا جمعه‌بازارها پیدا کنید. انجام چنین کاری نیازمند کمی دقت و حوصله است.

 

یاد بگیرید که خانه شما به هر شکلی که هست به آن افتخار کنید. معمولا در فرایند بازسازی خانه زمان زیادی طول می‌کشد تا خانه به طور کامل آماده شود. پس سعی کنید در تمام طول این کار با خانه خود در صلح و آرامش باشید. حقیقت این است که چه خودتان کارها را انجام دهید و چه کسی را برای انجام این کارها استخدام کنید مدتی طول می‌کشد تا خانه آماده شود. پس سعی کنید در هر حالتی از خانه خود لذت ببرید و بر روی نقاط مثبت آن تمرکز کنید.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 01 تیر 1393
به نظر منم بهتره همه ما به خون هامون هر طور که هست افتخار کنیم. چون مهم آرامشه که حتی در خانه ای کوچک هم میشه ایجاد بشه.
nazanin kd در تاریخ 02 تیر 1393
ممنون برای دادن این همه ایده جالب و ترغیب افراد به اینکه خودشون دست به کار بشن و از خلاقیتشون استفاده کنند.
faride در تاریخ 13 اردیبهشت 1394
ممنون از زحماتتون اما من فکر میکنم باید از میحیط های ساده تر که برای همه قابل اجرا باشه هم عکس بزارید این عکسها بیشتر از میحط های اروپایی و پر خرج گرفته شده اگر هم قابل اجرا باشه برای یه عده خاص هست

ثبت دیدگاه