تصاویر خانه پدری فروغ فرخزاد؛ محل تولد بسیاری از آثار شاعر معاصر محبوب

تصاویر خانه پدری فروغ فرخزاد؛ محل تولد بسیاری از آثار شاعر معاصر محبوب

تصاویر خانه پدری فروغ فرخزاد

خانه پدری فروغ فرخزاد که روزگار کودکی و نوجوانی شاعر معاصر ایرانی در آن سپری شده، حالا قرار است به روی اهالی شعر و ادب باز شود. بسیاری از آثار فروغ فرخزاد در این خانه متولد شده و علاوه بر تاریخی بودن، خانه از نظر ادبی و ملی اهمیت زیادی دارد. این خانه قدیمی، در فهرست آثار ملی ثبت شده. خانه‌ای که سال‌هاست چشم‌انتظاری می‌کشد تا دوباره پاتوق شعرا و ادیبان شود، سرانجام به تملک شهرداری درآمد و کار‌های مرمت و بازسازی آن به زودی آغاز خواهد شد. برای دیدن تصاویر خانه پدری فروغ فرخزاد و آشنایی با زندگی شخصی و هنری کوتاه او با ما در چیدانه همراه باشید…

کی پلاس

خانه پدری فروغ فرخ زاد کجاست؟

خانه پدری فروغ فرخزاد کجاست؟

خانه پدری فروغ فرخزاد در منطقه ۱۱ تهران، چهار راه مولوی، محله امیریه و انتهای کوچه خادم آزاد واقع شده است.

خانه پدری فروغ فرخزاد

زندگی شخصی فروغ فرخزاد

فروغ‌ فرخزاد متولد ۸ دی ۱۳۱۳ در تهران شاعر ایرانی بود. او فرزند چهارم محمد فرخزاد و توران وزیری‌تبار بود. فرخزاد از نوجوانی استعداد خود را نشان داد و پدر او را تشویق به سرودن شعر کرد. فروغ در ۱۶ سالگی با پرویز شاپور، طنزپرداز ایرانی و نوه پسرخاله مادرش، ازدواج کرد. این ازدواج در سال ۱۳۳۴ به جدایی انجامید و حاصل آن یک پسر به نام کامیار (۲۹ خرداد ۱۳۳۱-۲۵ تیر ۱۳۹۷) بود. فروغ پس از جدایی از شاپور، برای فرار از هیاهوی روزمرگی و زندگی بسته و یک‌نواخت به سفر رفت. سفر به اروپا و آشنایی با فرهنگ هنری و ادبی اروپا، ذهن او را باز کرد و زمینه‌ دگرگونی فکری او را فراهم کرد.

تصاویر دیده نشده خانه پدری فروغ فرخزاد

زندگی هنری فروغ؛ از شعر تا سینما

فروغ فرخزاد شش دفتر شعر منتشر کرد. او با مجموعه‌های اسیر، دیوار و عصیان در قالب شعر نیمایی کار خود را آغاز کرد. فروغ یکی از پیشگامان شعر نوی فارسی شناخته می‌شود. فرخزاد از عامه‌ترین جلوه‌های فرهنگی فمینیسم در تاریخ ایران بود. شعرها و گفتاوردهای او در زندگی کوتاه هنری‌اش مورد تحسین منتقدان و محبوبیت فراوان بین مردم و ادبیات دوستان بوده ‌است. نامه‌های عاشقانه فروغ به شاپور پیش و بعد از ازدواج و پس از جدایی، بعدها توسط کامیار شاپور و عمران صلاحی در کتابی به نام “اولین تپش‌های عاشقانه قلبم" منتشر شد.

در سال ۱۳۳۷ سینما توجه فروغ را جلب می‌کند و با ابراهیم گلستان نویسنده و فیلم‌ساز سرشناس ایرانی آشنا می‌شود. این آشنایی و همکاری موجب تحول فکری و ادبی او می‌شود. این دو چهار سال بعد در سال ۱۳۴۱ فیلم “خانه سیاه است" را در آسایشگاه جذامیان باباباغی تبریز می‌سازند. فروغ در سال ۱۳۴۲ در نمایشنامه شش شخصیت در جستجوی یک نویسنده اثر لوئیجی پیراندلو و کارگردانی پری صابری بازی چشمگیری می‌کند. در زمستان همان سال فیلم خانه سیاه است برنده جایزه نخست جشنواره اوبر هاوزن می‌شود. در همان سال انتشارات مروارید مجموعه تولدی دیگر را با تیراژ بالای سه هزار نسخه منتشر می‌کند. او در بازگشت دوباره به شعر، ستایش گسترده‌ای را برمی‌انگیزد. سپس مجموعه ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد را منتشر می‌کند تا جایگاه خود را در شعر معاصر ایران به عنوان شاعری برجسته تثبیت کند.

تصاویری از خانه پدری فروغ

پایان زندگی فروغ فرخزاد

حادثه مرگ فروغ فرخ‌زاد در بعد از ظهر دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۴۵ هنگام رانندگی با خودروی جیپ ابراهیم گلستان، در مسیر بین دروس و قلهک خیابان لقمان‌الدوله ادهم (شهید کماسایی) اتفاق می‌افتد. فروغ برای این‌که با چند بچه که با بی‌احتیاطی به خیابان دویده‌اند برخورد نکند، چپ می‌کند و ماشینش در جوی بزرگ کنار خیابان می‌افتد. او در بیمارستان فوت می‌کند. چهارشنبه ۲۶ بهمن در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده می‌شود. صادق چوبک، ابوالقاسم انجوی شیرازی، جلال آل‌احمد، مهدی اخوان‌ثالث، احمد شاملو، هوشنگ ابتهاج، سیاوش کسرایی، بهرام بیضایی، نجف دریابندری، احمدرضا احمدی و بسیاری دیگر از هنرمندان و نویسندگان در این مراسم حاضر بودند.

دیدن تصاویر خانه پدری فروغ فرخزاد

و در آخر

در این مطلب تصاویر خانه پدری فروغ فرخزاد را دیدیم و با زندگی شخصی و هنری این شاعر معاصر محبوب آشنا شدید. برای دیدن تصاویر خانه هنرمندان محبوب به مطلب اتاق شخصی مرتضی پاشایی مراجعه کنید.

خانه پدری فروغ


دیدگاه کاربران
فریده در تاریخ 30 آذر 1402
روحش شاد.

ثبت دیدگاه