دو الماس خلیج فارس را بیشتر بشناسید

دو الماس خلیج فارس را بیشتر بشناسید

اگر تابحال به جنوب سفر نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنم در اسرع وقت یک بلیط تهیه کنید و خودتان را به سواحل زیبا و دیدنی خلیج فارس برسانید. مطمئن باشید که لذت قدم زدن در ساحل، شنیدن صدای موسیقی امواج خروشان دریا، حس بی‌نظیر پا گذاشتن بر روی ماسه‌های گرم و نوش جان کردن غذاهای لذیذ جنوبی شما را مسخ می‌کند و یکی از عاشقان دو آتیشه شهرهای جنوب ایران می‌شوید. در این برگ از چیدانه می‌خواهم دو الماس خلیج فارس را به شما معرفی کنم: جزیره قشم و هرمز. اصلا می‌دانید چرا به این دو جزیره «الماس» می‌گویند؟ با ما باشید تا این دو مکان فوق‌العاده دیدنی را بیشتر بشناسیم.

جزیره رنگارنگ هرمز

ایران جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد اما به جرات می‌توانیم جزیره هرمز را در ردیف بهترین‌های آن قرار بدهیم. هرمز مانند یک قاب عجیب و خیال‌انگیز در فیلم‌ها به نظر می‌رسد. شکل و فرم کوه‌ها، رنگ خاک و جاده‌های دراز و طولانی آن کافی است تا مشتری پر و پا قرص سفر به هرمز شوید. این گوهر سرخ بی‌همتا که آرام و باوقار بر حلقه خلیج فارس نشسته است حرف‌های زیادی برای مسافران خود دارد.

فیلم نت

دره مجسمه‌ها

تماشای دره تندیس‌های هرمز نفستان را بند می‌آورد. اینجا شاهد نمایشگاهی بزرگ از سنگواره‌های عظیم‌الجثه و قدیمی خواهید بود که اگر تخیل خوبی هم داشته باشید هرکدام را به یک شکل می‌بینید. بهتر است جسور باشید و تا انتهای دره بروید، زیرا حیرت‌انگیزترین قاب هرمز در آنجا ثبت شده است: پرتگاهی به ارتفاع 40 متری از دریا که چشم‌اندازی رویایی از تنگه هرمز را پدیدار می‌کند.

دره مجسمه ها

دره سکوت

بعضی‌ها به این دره، دره انرژی هم می‌گویند. زیرا معتقدند که تابیدن نور خورشید به بلورهای نمک دارای ذرات باردار انرژی خالصی تولید می‌کند که برای انسان بسیار مفید است. رودخانه کف دره که بلورهای نمک آن همچون طلای ناب می‌درخشند شما را حیرت‌زده خواهد کرد. همچنین وجود یک گنبد قدیمی که به الهه فیروزه‌ای معروف است از دیدنی‌های دره سکوت است.

دره سکوت هرمز

دره رنگین کمان

وقتی پا به این دره می‌گذارید احساس می‌کنید خداوند دست به قلم شده و یک نقاشی زیبا خلق کرده است. انگار رنگین کمان ار آسمان به زمین افتاده و روی این خاک پهن شده است. از شگفتی آن هرچه بگوییم کم است، باید بروید و عظمت طبیعت را از نزدیک ببینید. فقط سعی کنید آنقدر محو تماشا نشوید که عکاسی کردن از این دره بی‌همتا یادتان برود.

دره رنگین کمان

ساحل منفق

اگر اهل ماجراجویی هستید و دوست دارید یک اتفاق خارق‌العاده و خارج از تصور و خیال را مشاهده کنید یک شب سری به منطقه جنوب غربی هرمز بزنید. در آنجا ساحلی را خواهید دید که شما را مسحور می‌کند. این ساحل میزبان فیتوپلانکتون‌هایی است که برخورد آن‌ها به صخره‌های ساحل در شب نوری آبی‌رنگ ایجاد می‌کند. نوری که به الماس می‌ماند، گویی کف ساحل را با لایه‌هایی از الماس درخشان پوشانده‌اند. توصیف چنین پدیده‌ای بدون شک در کلمات نمی‌گنجد، بهتر است عجالتا عکس‌های آن را ببینید. حالا متوجه شدید که چرا به هرمز الماس خلیج فارس می‌گویند؟

ساحل منفق در شب

دشت آهوان

سرتاسر خاک هرمز سرشار از سورپرایزهای عجیب و غریب است. در این دشت که خاک آن مانند دیگر بخش‌های جزیره رنگارنگ است گله‌های پرتعداد آهو را می‌بینید که به این سو و آن سو جست و خیز می‌کنند. چه چیزی از تماشای این صحنه خیال‌انگیز و فریبنده زیباتر است؟

دشت آهوان هرمز

قشم، بهشت دیدنی خلیج فارس

درست در جنوبی‌ترین نقطه ایران و در دل آب‌های گرم خلیج فارس جزیره‌ای وجود دارد که با عجایب هفتگانه‌اش شما را مات و مبهوت می‌کند. عنوان بزرگترین جزیره ایران از آن قشم است. امکانات و تفریحات دریایی این جزیره لنگه ندارد و شگفتی‌های طبیعی آن هوش از سرتان می‌برد.

دره ستارگان

احتمالا نام این دره بارها به گوشتان خورده است. در ضلع جنوب شرقی جزیره قشم دره‌ای وجود دارد که از فرسایش سنگ‌ها و صخره‌ها طی سالیان دور و دراز پدیده آمده است. محلی‌ها می‌گویند که طبق افسانه‌ای که از پدرانشان شنیده‌اند روزی ستاره‌ای به این خاک برخورد کرده و این دره رنگارنگ را بوجود آورده است. به همین خاطر این مکان به دره ستارگان معروف است.

دره ستارگان

جزیره ناز

برای دیدن این جزیره که یکی از عجایب هفتگانه قشم است باید منتظر جزر دریا و پایین آمدن آب باشید. به همین دلیل نام آن را «ناز» گذاشته‌اند، زیرا دریا هرروز ناچار است ناز این جزیره را بکشد تا خودش را نمایان کند. درست زمانی که جزیره خودش را نشان می‌دهد از ساحل قشم به جزیره راه‌باریکه‌ای نمایان می‌شود که می‌توانید از طریق آن خودتان را به جزیره برسانید. وقتی در این مسیر پیاده‌روی می‌کنید انگار روی دریا راه می‌روید. سعی کنید چند لحظه بایستید، به صدای برخورد امواج و صخره‌ها گوش بسپارید و هوای دلچسب جزیره را به ریه‌هایتان بکشید.

جزایر ناز

تنگه چاهکوه

در کف دره چاهکوه حفره‌هایی را می‌بینید که با ظاهر عجیب و غریب و خوف‌انگیزش شما را به یاد دره ارواح می‌اندازد. علت وجود این چاه‌ها این است که در قدیم در این منطقه باران کم ولی پرحجم می‌بارید. مردم برای جمع کردن آب باران در کف دره چاهک‌هایی را ساختند تا با جمع شدن باران در آن، در زمان بی‌آبی نیازشان را تامین کنند.

دره چاهکوه

جنگل حرا

در این منطقه آب دریا نه تنها شور نیست، بلکه شیرین است! می‌پرسید چگونه؟ در حقیقت با هر جزر و مدی که ایجاد می‌شود درختان جنگل حرا یک دور به زیر آب می‌روند. با ترشح موادی که از پوسته درختان به داخل آب راه پیدا می‌کند شوری آب رفع شده و آب شیرین می‌شود.

جنگل حرا

ساحل نقره‌ای هنگام

شب‌تاب‌های خوش‌قدمی که بالاتر در ساحل منفق با آن‌ها آشنا شده بودیم این بار در ساحل هنگام خودنمایی می‌کنند و صحنه خیالی دریای نقره‌فام را پدید می‌آورند. درخشندگی این فیتوپلانکتون‌ها با برخورد با امواج دریا صدها برابر می‌شود. متاسفانه این روزها به دلیل تردد بی‌رویه مسافران برخی از این پلانکتون‌ها آسیب دیده و از بین رفته‌اند. به همین دلیل به صورت معمول تردد در ساحل هنگام ممنوع است تا این چرخه زیستی حفظ شود و از بین نرود.

ساحل هنگام


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه