ساختمان هانری کوربن در قلب تهران برنده جایزه جهانی شد!

ساختمان هانری کوربن در قلب تهران برنده جایزه جهانی شد!

ساختمان هانری کوربن در قلب تهران

فستیوال جهانی معماری که یکی از مهم‌ترین رویدادهای سالانۀ معماری در دنیاست، امسال طی سه روز از 29 نوامبر تا 1 سپتامبر در سنگاپور برگزار شد. در روز دوم این فستیوال فهرست برندگان جوایز حوزه‌های مختلف معماری اعلام شد. 18 پروژه در شاخه‌های مختلف عناوین برتر این رقابت را کسب کردند. در بخش ساختمان‌های بازسازی شده یا دارای افزونه، پروژه هانری کربن که توسط دفتر معماری باغ ایرانی انجام شده عنوان نخست را کسب کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با ساختمان هانری کربن بیشتر آشنا شوید…

فرش ذوالانواری

جایزه WAFX به پروژه هانری کربن

جشنواره سالانه جهانی معماری (WAF) چیست؟

جشنواره سالانه جهانی معماری (WAF) یکی از معتبرترین رویدادهای صنعت معماری و توسعه است. جایزه WAFX به پروژه‌هایی تعلق می‌گیرد که از طراحی و معماری به بهترین وجه برای مقابله با مسائل مهم جهان مانند سلامت، تغییرات آب و هوا، فناوری، اخلاق و ارزش‌ها استفاده کرده‌اند. در این رویداد حدود ۵۰۰ معمار راه‌یافته به مرحله نهایی، پروژه‌های خود را در اتاق‌های داوری به هیئت داوران ارائه داده و یکی از آن‌ها عنوان ساختمان سال جهان را کسب می‌کند.

داستان مرمت و احیای این پروژه خاص در قلب تهران

داستان مرمت و احیای این پروژه خاص در قلب تهران

عمارت هانری کربن در نگاه اول، یک ساختمان قدیمی در مرکز تهران است که حس عادی‌بودن و همگن‌ماندن با محیط پیرامون را در ذهن مخاطب القا می‌کند. اما با چیزی فراتر از بازسازی یا نوسازی یک ساختمان قدیمی مواجه می‌شوید. پروژه معمارانه انجام‌شده در این عمارت، نه یک بازسازی یا احیای صرف، بلکه یک بازآفرینی شهری است. یعنی ساختمان هانری کربن اکنون نه‌فقط مرمت، احیا و بازسازی شده، بلکه به‌عنوان یک بنای تاریخی از دفترچه خاطرات معماری دوره پهلوی تهران، جان تازه‌ای به شهر و محله داده است.

کاربری‌های ساختمان هانری کوربن قبل و بعد بازسازی

کاربری‌های ساختمان هانری کوربن قبل و بعد بازسازی

این ساختمان سه طبقه که دارای کاربری‌های مختلف مسکونی و خرده‌فروشی بوده، در دهه 1310 شمسی و در دوره پهلوی اول ساخته و پس از انقلاب توسط مالکان رها شده بود. در بازسازی، 2 واحد مسکونی 170 متری طبقات اول و دوم به 6 واحد 60 تا 120 متری تبدیل شدند. واحد مسکونی طبقه همکف به فضای اداری تبدیل و 5 مغازه خرده‌فروشی طبقه همکف نیز به کافه، شیرینی‌فروشی و فروشگاه هنری تبدیل شدند.

افزونه اصلی عمارت هانری کوربن گالری روی پشت بام

افزونه اصلی عمارت هانری کوربن گالری روی پشت بام

اما افزونه اصلی عمارت هانری کوربن، گالری است که با رنگی متفاوت روی پشت بام اضافه شده. این حجم مکعبی، احساس سکون و آرامش را به بیننده القا می‌کند. دسترسی به این گالری علاوه بر آسانسور، از پلکان بیرونی اضافه شده هم امکان پذیر است. پلکان منحصربه‌فردترین افزونه بنا و امضای اصلی بنا محسوب می‌شود. پلکان بالکن‌های بنا را به یکدیگر متصل کرده و نمایی باز و زیبا از محله به افرادی که از آن بالا می‌روند، نشان می‌دهد. مجاورت این سازه آهنی با بنای موجود، علاوه بر تاکید بر وجود گالری در پشت‌بام، اهمیت تعامل با محیط اطراف در یک زندگی شهری برونگرا را به نمایش می‌گذارد.

ساختمان هانری کوربن کجاست؟

ساختمان هانری کوربن کجاست؟

ساختمان هانری کوربن، در خیابانی با همین نام در محله قدیمی شیخ هادی قرار دارد. ادرس دقیق آن تهران، خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو، روبروی سفارت ایتالیا، خیابان هانری کربن، صلیب هاشمی‌فر، پلاک ۱۲ است. پیشینه تاریخی این منطقه و بناها و مراکز فرهنگی مهم آن، خیابان هانری کربن را به خیابان فلاسفه تهران مشهور کرده. همچنین ارزش‌های هویتی، فرهنگی و اجتماعی آن را ارتقا بخشیده است.

عمارت یا ساختمان هانری کوربن

و در آخر

خیابان هانری کوربن، جایی در حد فاصل تئاتر شهر و تالار وحدت، این روزها شاهد تولد دوباره این عمارت قدیمی است. عمارت یا ساختمان هانری کوربن با رگه‌های معماری پهلوی اول و دوم، حالا به یک ساختمان چندمنظوره با ترکیبی از کاربری‌های اداری، مسکونی، تجاری و فرهنگی تبدیل شده است.

هانری کربن بازآفرینی شهری


دیدگاه کاربران
صبا در تاریخ 22 آذر 1402
هنری کربن از اساتید فلسفه هست که مناظرات و مباحثه های طولانی با علامه فقد طباطبایی داشتند و مجذوب علامه میشن و در نهایت شیعه شدن ....

ثبت دیدگاه