سلام به گیلان، سلام به مهد زیبایی

سلام به گیلان، سلام به مهد زیبایی

اگر زندگی تکراری و یکنواخت شهری برایتان خسته‌کننده شده اجازه بدهید یک نسخه برایتان بپیچم که همیشه خودم از آن استفاده می‌کنم: بار و بندیل را ببندید و هرچه سریعتر خودتان را به سرزمین سبز و رویایی گیلان برسانید. اگر مثل من عاشق طبیعت‌گردی و ماجراجویی هستید که از تماشای این پهنه باصفا با تمام زیبایی‌های بی‌نظیرش هرگز خسته نمی‌شوید، اگر هم دلتان تنوع و تفریحاتی بغیر از طبیعت‌نوردی می‌خواهد در این مطلب شما را با دیدنی‌های گیلان آشنا می‌کنیم. چنانچه تصمیم گرفته‌اید نوروز امسال به گیلان سفر کنید یک کاغذ و قلم بیاورید و این جاذبه‌های دیدنی را برای خودتان لیست کنید تا به همراه خانواده و دوستان حتما به آن‌ها سر بزنید.

شهر تالش

کی پلاس

قلعه رودخان فومن

با اینکه هنوز هم نمی‌دانم از کدامیک از جذابیت‌های گیلان برایتان بگویم و مسافرت به کدام شهرهای آن را توصیه کنم که دیگری از قلم نیفتد و در حق مابقی جاذبه‌های آن کم‌لطفی نشود اما بگذارید در اولین پیشنهاد شما را به قلعه رودخان حیرت‌انگیز ببرم، جایی که به قلعه هزارپله معروف است. در شهرستان فومن، بر فراز کوه‌های منطقه تالش قلعه‌ای قدیمی جا خوش کرده که امروز دیگر پیر و فرسوده شده، اما زمانی برای خودش برو بیایی داشته است. شاید پای پله‌های قلعه رودخان کمی تعلل کنید و دوبه شک شوید که بالا بروید یا نه، اما مطمئن باشید اگر خودتان را به آن بالا برسانید جایی انتظارتان را می‌کشد که هرگز از سختی کشیدن و طی کردن این مسافت پشیمان نخواهید شد. دژی که متعلق به دوران ساسانیان است، اگرچه امروز زیر پیچک‌های سبز و خزه‌های قطور آرام گرفته اما هنوز هم ابهت خودش را به رخ گردشگران می‌کشد.

اینجا از مستحکم‌ترین دژهای ایران در دل جنگل‌های فومن است، درست روی قله کوه! هیچ دشمنی تا بحال نتوانسته رنگ دیوارهای داخل قلعه را ببیند. معماری سنتی و محلی این دژ که فقط با چوب و آجر و سنگ ساخته شده بسیار شگفت‌انگیز است و اگر با دقت تمام گوشه و کنارهای آن را بگردید حتی می‌توانید ساختارهای دفاعی خاص آن زمان را در دل دیوارهای قلعه ببینید.

خبر خوب این که اگر بسم‌الله‌گویان تصمیم گرفته‌اید این 1600 پله را زیر پا بگذارید و به آن بالا برسید باید مژده بدهم که سر راهتان به جاذبه‌های جالب و خوشمزه‌ای هم برخورد خواهید کرد. فروشنده‌های زیادی در بین مسیر هستند که هر زمان خسته شدید به شما آش داغ و چای آتشی می‌دهند تا کمی بنشینید، نفسی تازه کنید و سپس ادامه بدهید. همچنین تماشای جنگل بکر و مه‌آلود در کنار آواز پرندگان محلی آنچنان فضا را برایتان رویایی می‌کنند که مثل من دوست دارید نه فقط امسال، بلکه هرسال به دیدار قلعه رودخان زیبا بروید.

قلعه رودخان

رشت را بگردید

این روزها که فضای مجازی می‌تواند در چند دقیقه ما را به هرکجای کشور عزیزمان ببرد دیدنی‌های شهرهای مختلف بیشتر از هر زمان دیگری به گردشگران معرفی می‌شوند. مگر می‌شود اسم میدان شهرداری رشت را نشنیده باشید؟ پیاده‌راه همیشه شلوغ و زیبای آن به قدری زنده است و روح دارد که وسوسه می‌شوید دقایقی روی سنگفرش‌هایش قدم بزنید و به کبوترهای معروفش که دستِ‌کم سه دانگ میدان را به نام خود زده‌اند غذا بدهید. جالب است بدانید که معماری این میدان و ساختمان‌های اطرافش را به سبک نئوکلاسیک و برگرفته از معماری خیابان نوسکی شهر سن‌پطرزبورگ ساخته‌اند.

به هر سمتی از میدان که چشم بیندازید یک نماد یا تندیس به چشمتان می‌خورد: تندیس قدیمی‌ترین عکاس رشت (استاد دروی)، مجسمه بزرگ میرزا کوچک خان، پیرمرد دوچرخه‌سوار و دیوان حافظش، زن شالیکار و مرد ماهیگیر و … همگی به میدان شهرداری جلوه‌ای دیگر داده‌اند. البته رشت جاهای دیدنی زیادی دارد، اما میدان شهرداری به نوعی قلب تپنده شهر است و هرگز نباید قدم زدن در آن را از دست بدهید.

اسم رشت که بیاید یاد بازار معروفش می‌افتیم. در این بازار از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. اینجا روح زندگی جاریست و تنوع رنگ و بو و مزه بیداد می‌کند. از ماهی دودی تازه و سبزی‌های خوش‌عطر محلی گرفته تا انواع زیتون‌های خوش رنگ و رو و آلوچه‌های ترش و هیجان‌انگیز. اگر خوش‌شانس باشید و در یک روز بارانی به بازار رفته باشید روحتان بین این‌همه رنگ و زیبایی به پرواز درمی‌آید. هر زمان از بازارگردی خسته شدید یادتان باشد رشته خشکار داغ و تازه سفارش بدهید و در آن هوای دلچسب نوش جان کنید و لذت ببرید. نمی‌شود به رشت بیایید و دست خالی از این شهر برگردید، سوغات رشت را از همین بازار تهیه کنید.

میدان شهرداری رشت

طبیعت وحشی در دشت النزه

به سمت ماسال که می‌روید از محلی‌ها سراغ کوه‌های شاندرمن را بگیرید. جایی که دو کوه بلند شاندرمن به یکدیگر می‌پیوندند دره‌ای خرم و سرسبز وجود دارد به نام دشت النزه. طبیعت بکر و وحشی را در این دشت وسیع جستجو کنید. گله‌ای از اسب‌های وحشی که روی زمین دشت پا می‌کوبند و جولان می‌دهند، عشایر و ایلاتی که چادرهای خود را برافراشته‌اند تا از صدای آواز چکامه‌ها، نم نم باران بهاری و حرارت آتش هیزم‌ها حظ ببرند و درختان افرا و گلابی و آلوچه‌های جنگلی که با میوه‌های آبدار و ترش و شیرینشان از شما استقبال می‌کنند؛ همه این‌ها را در ذهنتان تصور کنید، بیش از حد زیبا و رویایی نیست؟

دشت النزه

بام گیلان؛ دیلمان

دیلمان بهشت کوچک گیلان است. درواقع مرتفع‌ترین ییلاق گیلان که احتمالا تصاویری از طبیعت خاص آن را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید. زندگی کردن اهالی دیلمان در میان ابرهای سفید و پنبه‌ای و در کنار جنگل‌های انبوه با درختان بلند و بهم پیوسته به قدری خیال‌انگیز است که اگر چندروزی در دیلمان بمانید دیگر دوست ندارید به زندگی شهری و پرترافیک و دودآلود خودتان برگردید. اگر به دیلمان سفر کردید به آبشار لونک، آرامگاه باباولی و قلعه گرماور در شهرستان سیاهکل حتما سر بزنید.

دیلمان در گیلان

تالش؛ سرزمینی میان جنگل و دریا

در بخش غربی استان گیلان به منطقه‌ای برمی‌خورید که در میان رشته کوه‌های سر به فلک کشیده البرز و دریای خزر جا خوش کرده است. اینجا تالش است، یکی از بی‌نظیرترین و تماشایی‌ترین قاب‌های گیلان که می‌توانید ببینید. تالش در بیشتر اوقات سال بارانی است و این نعمت را مدیون موقعیت جغرافیایی است که در آن قرار گرفته، تبخیر آب‌های خزر و برخورد آن‌ها به البرز همانا و فرود آمدن باران رویایی در سرزمین تالش همان. در ییلاقات تالش چندین منطقه بی‌نهایت زیبا و مدهوش‌کننده وجود دارد که حتما باید به آنجا سر بزنید: ییلاق سوباتان، آبشار ورزان، دریاچه سراگاه و جنگل معروف گیسوم از این جمله‌اند.

تالش گیلان

اولسبلانگاه؛ بهشت معلق گیلان

روستای اولسبلانگاه از توابع ماسال یکی از معروفترین و محبوب‌ترین روستاهای گیلان است. تمام آن عکس‌هایی که در فضای مجازی از منطقه‌ای می‌بینید که بر روی فرشی ابریشمی از ابر سفید نشسته و میان زمین و آسمان معلق است، متعلق به این روستاست. اهالی اینجا فقط اجازه دارند خانه‌های چوبی بسازند، بنابراین هیچ ویلایی با امکانات زیاد در آن نمی‌بینید. یک زندگی کاملا ساده و روستایی در آرامشی که شهرنشینان در رویای آن به سر می‌برند. اگر به اولسبلانگاه زیبا رفتید یادتان نرود با خودتان عسل، لبنیات محلی و نان سنتی به سوغات بیاورید.

اولسبلانگاه


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه