16 ماده غذایی که نباید در یخچال نگهداری شوند!

16 ماده غذایی که نباید در یخچال نگهداری شوند!

مواد غذایی که نباید در فضای یخچال نگهداری شود

یخچال یکی از پرکاربردترین و ضروری‌ترین ابزار زندگی روزمره ماست که باعث سالم ماندن و طراوت موادغذایی می‌شود. شاید تعجب کنید اما فضای یخچال برای نگهداری تمام خوراکی‌ها مناسب نیست. بعضی از ترکیبات و ویتامین‌های مواد غذایی، در فضای مرطوب و دمای پایین، از بین می‌روند. بعضی از مواد غذایی هم مانند پیاز یا سیب، در فضای بیرون ماندگاری بیشتری دارند، ولی در یخچال زود پلاسیده می‌شوند و خاصیتشان را از دست می‌دهند. در ادامه با 16 ماده غذایی که نباید در یخچال نگهداری شوند آشنا می‌شوید، پس با ما همراه باشید..

گروه معماری اشکان اذانی

1- نان

نان  نباید در فضای سرد یخچال نگهداری شود. چراکه بیات و خشک شده و طعم اولیه‌اش را از دست می‌دهد. نان تازه را در محفظه نان نگه‌ دارید و در زمان کوتاهی مصرف کنید. اما اگر فرصت خرید ندارید، نان‌ها را در فریزر بگذارید و هنگام مصرف گرم کنید.

2- سیب زمینی

سیب زمینی را باید در دمای اتاق، محفظه‌ای خشک و دور از نور خورشید نگهداری کرد. چراکه نشاسته موجود در سیب‌زمینی در دمای پایین از بین می‌رود و تبدیل به قند می‌شود. سیب‌زمینی در فضای سرد یخچال، شل و و فاسد می‌شود. می‌توانید آن‌ را در محفظه‌ای کاغذی نگهداری کنید.

3- پیاز

پیاز نباید در فضای سرد یخچال نگهداری شود. چراکه تغییر رنگ می‌دهد و سریع فاسد می‌شود. بنابراین در دمای اتاق و دور از نور خورشید نگهداری شود. بهتر است پیاز پوست‌کنده را سریع‌ مصرف کنید اما می‌توانید بعد آن را برای مدت کوتاهی در کیسه‌ پلاستیکی، داخل یخچال نگهداری کنید.

4- سیر

سیر هم در فضای یخچال، زودتر می‌رسد و طعم و رایحه‌اش را از دست می‌دهد. در ضمن، نباید در فضای بسته کنار مواد خوراکی دیگر قرار گیرد، چراکه تمام مواد غذایی طعم و بوی سیر می‌گیرند. برای نگهداری سیر از پاکت‌های کاغذی استفاده کنید تا هوا درونش عبور کند و سالم بماند. سیر پوست‌کنده، باید در ۱۰ روز مصرف شود تا فاسد نشود.

5- گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی در یخچال هم طعمش را از دست می‌دهد و هم زبر و لکه‌دار می‌شود. گوجه ‌فرنگی را در فضای آزاد، ترجیحا کنار پنجره نگهداری کنید. البته بهتر است آن را برای مصرف چند روز خریداری کنید، تا تازه و خوش‌طعم بماند.

6- عسل

عسل نباید در یخچال نگهداری شود. چراکه در سرما سفت و تبدیل به ماده چسبناک کریستالی می‌شود و بافت و طعمش تغییر می‌کند. عسل در دمای اتاق و دور از نور مستقیم خورشید برای مدتی طولانی روان و یکدست می‌ماند.

7- قهوه

قهوه در رطوبت و سرما طعم و عطرش را از دست می‌دهد و حتی ممکن است فاسد شود. آن را در ظرفی دربسته بدون نفوذ هوا بریزید و در دمای اتاق نگهداری کنید.

8- کنسرو تن ماهی

کنسرو تن ماهی باید در دمای اتاق نگهداری شود چرامه در سرما زنگ زده و فاسد می‌شود. اما اگر قوطی باز شده محتویاتش را در ظرف دیگری بریزید و برای مدت کوتاهی در یخچال نگهداری کنید.

9- شکلات صبحانه

شکلات صبحانه در دمای پایین سفت می‌شود و طعمش تغییر می‌کند. بنابراین آن را در دمای معمولی نگهداری کنید.

10- موز

تصور می‌شود موز در دمای پایین تازه‌تر می‌ماند اما سرما باعث می‌شود موز زودتر برسد و فاسد شود. اما اگر قبل از مصرف شروع به قهوه‌ای شدن کرد می توانید آن را در جای سرد قرار دهید.

11- هندوانه، خربزه و طالبی

این صیفی‌جات را پیش از بریدن، در دمای اتاق نگهداری کنید. نگهداری آن‌ها بیرون یخچال باعث می‌شود آنتی‌اکسیدان‌هایشان حفظ شود. اما بعد از قاچ کردن آن را با کیسه بپوشانید و به مدت ۳ تا ۴ روز در یخچال نگهداری کنید. تا تازه بماند و طعم سایر خوراکی‌ها را جذب نکند.

12- سیب

سرما و رطوبت باعث می‌شود سیب زودتر برسد و بافتش را از دست بدهد. بیرون یخچال تا حدود دو هفته سالم می‌ماند. بهتر است این میوه را مقدار کمی بخرید تا تازگی و طعمش را از دست ندهد و قبل از خوردن آن را بشویید. اما برای نگهداری طولانی مدت می‌توانید آن را در یخچال بگذارید.

13- روغن‌ها

بیشتر روغن‌ها نباید در یخچال نگهداری شوند. خصوصا اگر مواد اشباع‌شده از چربی پایین‌تری داشته باشند. مانند روغن گلرنگ یا آفتابگردان. روغن زیتون در دمای پایین سفت می‌شود و به حالت جامد درمی‌آید و طعمش تغییر می‌کند. روغن‌ها را در دمای اتاق و فضای تاریک کابینت یا زیرزمین نگهداری کنید.

14- ادویه‌ها

رطوبت و سرما باعث تلخ شدن ادویه‌ها و طعم‌ دهنده‌ها می‌شود. آن‌ها را در دمای اتاق نگهداری کنید.

15- سس‌ گوجه فرنگی تند

سس‌های گوجه‌فرنگی معمولا حاوی سرکه هستند. سرکه نوعی نگهدارنده طبیعی است و حتی پس از باز شدن هم  نیاز نیست در یخچال نگهداری شود. دمای پایین می‌تواند روی طعم سس تاثیر ‌داشته باشد.

16- ترشی

ترشی‌ها با داشتن مواد نگهدارنده‌ خصوصا سرکه در دمای اتاق به‌راحتی می‌مانند.

خواکی که نباید در یخچال نگهداری شود

و در آخر

شاید تعجب کنید اما بعضی از مواد غذایی نیازی به نگهداری در یخچال ندارند و حتی داخل یخچال فاسد و خراب می‌شوند. در این مطلب با 16 تا از مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری شوند آشنا شدید. شما چه خواکی یا ماده غذایی دیگری می‌شناسید که نباید در یخچال نگهداری شود؟


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه