“به کوچه رنگی ما خوش آمدید” کوچه رنگی نورایی در سبلان تهران

“به کوچه رنگی ما خوش آمدید” کوچه رنگی نورایی در سبلان تهران

کوچه رنگی نورایی در سبلان تهران

زیباسازی و رنگ‌آمیزی کوچه رنگی نورایی در سبلان تهران غبارکهنگی را زدوده است. یکی از اقدامات مدیریت شهری برای ایجاد جلوه‌های بصری، استفاده از رنگ در شهر است. هدف اصلی آن خارج کردن شهر از حالت سیاه و سفید و خاکستری و تزیین آن با رنگ‌های شاد و زنده است. مدیریت شهری منطقه ۸ هم با تکیه بر هدف “استفاده از رنگ در شهر" یکی از کوچه‌های قدیمی محله سبلان را با استفاده از رنگ‌های شاد رنگ‌آمیزی کرده است. حال و هوای این کوچه رنگی به قدری زیبا شده که حتی در این هوای سرد پاییزی هم خالی از لطف نیست سری به کوچه بزنید.

کاغذدیواری آیدی

کوچه رنگی تهران، کوچه نورایی کجاست؟

کوچه رنگی تهران، کوچه نورایی کجاست؟

پیدا کردن کوچه نورایی کار سختی نیست. بیشتر اهالی محله سبلان این کوچه را می‌شناسند. کوچه نورایی در منطقه 8 و ناحیه ۳ واقع شده است. پس از ورود به خیابان سبلان شمالی، پس از چند دقیقه پیاده‌روی وارد این کوچه رنگی تهران می‌شوید. کوچه‌ای که زیبایی آن توجه خیلی‌ها را در منطقه ۸ به خود جلب کرده است.

داستان رنگی شدن کوچه نورایی

داستان رنگی شدن کوچه نورایی

رنگ‌آمیزی و ایجاد جلوه‌های بصری در محله‌هایی با بافت فرسوده و کوچه‌های کم‌عرض می‌تواند جلوه‌هایی از نو شدن به کوچه بیاورد. مساحت زیادی از دیوارهای کوچه با چند رنگ شاد رنگ‌آمیزی شد. گلدان‌های دیواری رنگی در فواصل مختلف با دقت نصب شد. در طرح نوسازی کوچه نورایی، ۱۵ ملک کلنگی به متراژ حدود ۷۰۰‌ مترمربع رنگ‌آمیزی شد، از ۱۰ رنگ مختلف به میزان حدود  ۲۵۰‌کیلو گرم استفاده شد.

در بدو ورود به کوچه، پیرمردی با قامت خمیده اما لبخند زنان به استقبال‌ می‌آید و می‌گوید: “به کوچه رنگی ما خوش آمدید" انگار آشنایی دور است. کمی جلوتر بانویی با سن کامل در خانه کلنگی‌اش را باز می‌کند و با آبپاش، گلدان دیواری که سمت چپ سر در خانه‌ نصب شده را آب می‌دهد، آب باقی مانده را هم جلوی در می‌ریزد و زیر لب می‌گوید: “آب روشنی می‌آورد."

ایجاد آرامش و نشاط در ساکنان محله

ایجاد آرامش و نشاط در ساکنان محله

رنگ‌آمیزی کوچه‌ها و معابر مختلف با هدف ایجاد آرامش، شادابی و نشاط برای ساکنان منطقه انجام می‌شود. در واقع مدیریت شهری، شهر را برای شهروندان می‌آراید. رنگ‌آمیزی کوچه‌ها فضای کسالت بار و دلمرده برخی از کوچه‌ها را که شرایط نوسازی ندارند را تغییر داده و با رنگ‌های شاد به آن‌ها جلوه تازه‌ای می‌بخشد.

تغییر حال و هوای محله با پروژه‌های کوچک مقیاس

خوشبختانه اجرای رنگ‌آمیزی در کوچه نورایی نتیجه بسیار خوبی داشته و این موضوع را می‌توان از نظرات مثبت شهروندان دریافت. پروژه رنگ‌آمیزی کوچه نورایی شاید چندان زمانبر نبود اما همین پروژه کوچک مقیاس تغییرات فراوانی در نما و ظاهر کوچه نورایی ایجاد کرده است. در واقع با پروژه‌های کوچک مقیاس می‌توان گامی بزرگ در تغییر ظاهر محله‌ها برداشت و محله را ‌از فضای خاکستری به فضای رنگی تبدیل کرد.

عکس یادگاری با در و دیوار کوچه رنگی تهران

عکس یادگاری با در و دیوار رنگی

دینا محمدی یکی از ساکنان کوچه نورایی، در خصوص استقبال شهروندان از رنگ‌آمیزی کوچه نورایی می‌گوید: اوایل تصور می‌کردیم اگر فضای کوچه رنگ‌آمیزی شود، جلوه زیبایی نداشته باشد اما وقتی کار رنگ‌آمیزی به پایان رسید، نتیجه خوب شد. حالا در این روزهای پاییزی که گاهی عصر نم باران هم می‌زند، می‌شود در کوچه قدم زد. شاید باورتان نشود اما در طول هفته اهالی این کوچه میزبان شهروندانی است که از محله‌های دیگر برای گرفتن عکس یادگاری با در و دیوار رنگی و گل و گلدان‌های زیبا به این کوچه می‌آیند.

عکس یادگاری با در و دیوار رنگی کوچه رنگی تهران

و در آخر

از آنجایی که در کوچه نورایی نوسازی صورت نگرفته، رنگ‌آمیزی دیوارها به‌عنوان گزینه جایگزین پیشنهاد شده است. تغییر ظاهر کوچه رنگی نورایی در روحیه اهالی تاثیر بسزایی داشته و حال و هوای محله را تغییر داده. حتی از مناطق دیگر سبلان برای گرفتن عکس یادگاری به این کوچه رنگی تهران می‌آیند.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه