با برند معروف مبلمان گره چینی بیشتر آشنا شوید

با برند معروف مبلمان گره چینی بیشتر آشنا شوید

به قلم: مهشید بختیاری

مبلمان گره چینی

شاید نام گره چینی را در تولید مبلمان و اکسسوری‌های دکوراسیون به وفور شنیده باشید. گره چینی که شاخه‌ای از هنر اصیل و سنتی ایرانی است و در گذشته به سبک مشبک در تولید درب و پنجره‌ها به کار می‌رفت، امروزه در صنایع چوبی و ساخت مبلمان سنتی نیز به فراوانی کاربرد دارد. در این مقاله با بررسی بیشتر ویژگی‌های محصولات گره چینی، برند معروف مبلمان گره چینی را به شما معرفی می‌کنیم. اگر شما هم مثل نگارنده عاشق مبلمان سنتی و دست‌ساز چوبی هستید این مطلب مخصوص شماست.

سرویس خواب بالسا

با گره چینی چقدر آشنا هستید؟

شاید اگر نام مبلمان سنتی را در اینترنت جستجو کنید مبلمانی را ببینید که پیش از این در سفره‌خانه‌ها، رستوران‌های سنتی و اماکن تاریخی دیده باشید. اما جالب است بدانید که این روزها پای مبلمان سنتی به دکوراسیون بسیاری از خانه‌ها باز شده و حال و هوای خاصی را به چیدمان منازل بخشیده است. گره چینی ایرانی با نقوش هندسی منظم که به دست هنرمندان صنعت مبلمان تولید می‌شود محیطی گرم و صمیمانه را به وجود آورده و بوی چوب خالص را در فضای منزل پراکنده می‌کند.

فکر می‌کنید چرا مبل گره چینی دوباره پا به خانه‌ها گذاشته است؟ در میان مبلمان رنگ به رنگ و متفاوتی که هرروز مد می‌شوند و شکل و ظاهری امروزی و لاکچری دارند چرا ما ایرانی‌ها دوباره به فرهنگ سنتی خودمان روی آورده‌ایم و از اکسسوری‌های گره چینی در دکوراسیون استفاده می‌کنیم؟ شاید برایتان جالب باشد اما لوازم سنتی که مخصوص فرهنگ هر کشور است برای مردمان خود حسی آشنا و خوشایند به ارمغان می‌آورد. حسی که با روح و جان آن مردم آمیخته است و پیشینه تاریخی و فرهنگی آن منطقه را برای آن‌ها تداعی می‌کند. پس تعجبی ندارد اگر مبل گره چینی پس از گذشت سالها هنوز هم محبوب و پرطرفدار باشد.

از نظر کارشناسان برند معروف مبلمان گره چینی استفاده از این مبلمان در فضای دکوراسیون به تنهایی باعث ایجاد حس نوستالژیک عمیق و آرامشی بی‌مانند می‌شود، به همین دلیل است که سلیقه عمومی جامعه دوباره به سمت استفاده از مبلمان سنتی اوج گرفته است. در حقیقت به دلیل نظم و تقارن هندسی و حس مثبتی که چوب طبیعی به شما القا می‌کند این سبک از مبلمان بسیار محبوب و پرطرفدار شده است. مبلمان سنتی گره به گره کار دست است و هیچ ماشین‌آلاتی در تولید آن نقش ندارد، شاید همین دست‌ساز بودن است که هنر اصیل و ریشه‌دار ایرانی را یادآور می‌شود و بدون شک این مساله برای هر ایرانی بسیار ارزشمند است.

مبل گره چینی

مراحل ساخت مبلمان گره چینی

اگر قصد خرید مبلمان گره چینی را دارید بهتر است بدانید که چه مراحلی طی می‌شود تا یک دست مبل زیبای گره چینی به دست شما می‌رسد. مراحل ساخت این سبک مبلمان را از زبان کارشناسان برند معروف مبلمان گره چینی بشنوید:

اساتید هنر گره چینی از کنار هم چیدن قطعات مختلف چوب، کاشی، آجر و … دست به تولید نقوش تزئینی فوق‌العاده‌ای می‌زنند. ابزاری که برای ساخت مبل گره چینی بکار می‌رود همان ابزاری است که در کارگاه‌های نجاری وجود دارد.

روش کار به این صورت است که ابتدا بر اساس این که محصول در چه سایز و ابعادی تولید می‌شود طراحی و ترسیم گره صورت می‌گیرد. سپس از روی طرح ترسیمی الگو و قالب برداشته شده و ساخت آن قطعه در کارگاه آغاز می‌شود. گره‌ها اتصالات کوچک چوبی هستند که به شکل زبانه در یکدیگر قفل می‌شوند و نقوش بسیار زیبایی را خلق می‌کنند. هرچه این نقش‌ها ظریف‌تر و پرجزئیات‌تر باشند ارزش هنری بالاتری داشته، زحمت بیشتری دارند و طبیعتا بایستی بابت خرید آن هزینه بالاتری را نیز بپردازیم.

قطعات چوبی که به صورت تکراری در نقش‌ها به کار می‌روند با استفاده از قالب‌های آماده تهیه می‌شوند. سپس با اره زاویه اتصالات برش داده می‌شود و در دو سر هر قطعه، زبانه و اتصالی تعبیه شده تا قطعات بتوانند با یکدیگر درگیر شوند و اتصال محکمی بین آن‌ها صورت بپذیرد. در نهایت با چیدن قطعات در کنار یکدیگر و قفل شدن آن‌ها در هم گره چینی به پایان می‌رسد.

در نظر داشته باشید که تنها اتصالات نیستند که باعث ایجاد پیوندی ناگسستی میان قطعات چوبی مبلمان می‌شوند. جنس چوب مبلمان نیز فاکتور بسیار مهمی در دوام و طول عمرمحصول خواهد بود. بهترین ماده‌ای که تقریبا تمام برندهای معروف مبلمان گره چینی روی آن توافق دارند چوب درخت چنار است. بافت چوب این درخت بسیار منسجم و قوی است و استحکام فوق‌العاده‌ای به ساختار مبلمان می‌بخشد. البته استفاده از چوب نارنج، گلابی، گردو و … نیز در میان استادان این صنعت رایج است.

میز گره چینی

کاربرد گره چینی در دکوراسیون

تا به اینجای مقاله درمورد مبلمان گره چینی صحبت کردیم، اما هنر گره چینی یک هنر اصیل و فاخر سنتی است که کاربرد آن تنها به مبلمان خانه ختم نمی‌شود. گستردگی این معماری خاص به گونه‌ای است که شما می‌توانید در تزئینات و اکسسوری‌های داخلی منزل نیز از آن استفاده کنید. در ادامه چند محصول چوبی را که با گره چینی تولید شده‌اند و در زیبایی و دیزاین دکوراسیون داخلی معجزه می‌کنند را به شما معرفی می‌کنیم. تمامی این موارد حاصل دست استادکاران مجرب مجموعه مبلمان آل یاسین هستند.

صنایع دستی

اکسسوری‌ها اجزاء جدایی‌ناپذیر دکوراسیون هستند. دیزاینرهای داخلی خوب می‌دانند که در صورت خریدن گرانقیمت‌ترین مبلمان، فرش و المان‌های اصلی دکوراسیون، بدون وجود اکسسوری یکجای کار دکوراسیون می‌لنگد. اگر خانه را با مبلمان گره چینی دکور کرده‌اید برای تزئینات می‌توانید از تابلوهای هنری و تندیس‌های چوبی که به شیوه گره چینی تولید شده‌اند استفاده کنید. در این صورت المان‌های چیدمان با یکدیگر ست می‌شوند و فضایی مطبوع و هارمونیک را ایجاد می‌کنند. این لوازم را می‌توانید در صفحه پروفایل این برند معروف مبلمان گره چینی پیدا کنید.

تابلوی گره چینی

درب و پنجره

برای ما ایرانی‌ها یکی از مشخصه‌های اصلی خانه‌های نوستالژیک و قدیمی دهه چهل و پنجاه درب و پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی بودند. در حال حاضر نیز استفاده از این نوع درب و پنجره‌ها در اقامتگاه‌های بومگردی، رستوران‌های سنتی، باغ ویلاها و هتل‌های اصیل و قدیمی بسیار رایج است. اما در یک خانه با رویکرد سنتی که بسیاری از اجزای دکوراسیون حس و حالی خاطره‌انگیز را به فضا القا می‌کنند استفاده از درب و پنجره‌های گره چینی عالی به نظر نمی‌رسد؟ این درب و پنجره‌ها بخصوص اگر به شیشه‌های رنگی مزین شده باشند می‌توانند زیبایی و جلوه دکوراسیون را دوچندان کنند.

پنجره گره چینی

تختخواب

اگر سری به بازار سرویس خواب بزنید حتما چندتایی از نمونه کارهای تختخواب گره چینی را می‌بینید. در تولید تخته پشتی این تختخواب‌ها از گره چینی و قطعات چوبی منظم و متقارن استفاده می‌کنند و به دلیل تنوع در طرح و نقش، مدل‌های متنوعی از این تختخواب‌ها وجود دارند که با هر سلیقه‌ای سازگار هستند.

اگر قصد دارید برای اتاق خوابتان تخت گره چینی بخرید توصیه می‌کنیم بقیه المان‌های سرویس خوابتان را هم متناسب با تختخوابتان تهیه کنید. بعنوان مثال استفاده از یک روتختی تکه‌دوزی‌شده یا نقوش کاشی‌کاری سنتی می‌تواند در کنار یک تختخواب گره چینی ترکیب فوق‌العاده‌ای را به وجود بیاورد. همچنین خریدن چند کوسن ترمه در رنگ‌های قرمز و لاکی تم سنتی فضا را تکمیل می‌کند.

تختخواب گره چینی

معرفی برند معروف مبلمان گره چینی

مبلمان و لوازم چوبی که به شیوه گره چینی تولید شده‌اند را بهتر است از تولیدی‌های معتبر و برندهای خوشنام تهیه کنید. زیرا در برخی کارگاه‌ها این محصولات با چوب نامرغوب و یا به دست نیروهای غیرمتخصص تولید می‌شود و کیفیت نهایی محصول بسیار پایین است. اگر شما به حیطه مبلمان و لوازم چوبی آشنایی ندارید بهتر است بدانید که این کیفیت پایین از روی شکل ظاهری محصولات به ندرت قابل تشخیص است. اگر مبلمان، تختخواب، پارتیشن یا درب و پنجره‌های گره چینی نافرمی ظاهری نداشته باشند شما نمی‌توانید مرغوبیت جنس آن را با چشم تشخیص بدهید. بنابراین مطمئن‌ترین راه این است که از تولیدی‌های مطمئن و معتبر خرید کنید.

مجموعه آل یاسین یکی از برندهای معروف مبلمان گره چینی است. این مجموعه با بکارگیری استادکاران مجرب و حرفه‌ای در کنار ابزار پیشرفته و چوب مرغوب و خوش‌کیفیت به تولید محصولات مختلف گره چینی می‌پردازد. از جمله تولیدات این مجموعه می‌توان به مبلمان سنتی، میز و صندلی غذاخوری، بوفه، اکسسوری، سرویس خواب، میز جلومبلی، درب و پنجره و پارتیشن گره چینی اشاره کرد.

این محصولات تمام دست‌ساز هستند و تنوع بی‌نظیری دارند. با توجه به دست‌ساز بودن این محصولات، دوام و ماندگاری کیفیت کار کاملا به هنر دست نیروهای متخصص بستگی دارد. مجموعه آل یاسین بهترین و حرفه‌ای‌ترین اساتید این صنعت را به کار گرفته است تا محصولات خود را با بالاترین درجه زیبایی و کیفیت در اختیار مشتریان خود قرار بدهد.

برند مبلمان گره چینی

حرف آخر

در این مطلب از چیدانه به معرفی انواع محصولات چوبی گره چینی پرداختیم و برند معروف مبلمان گره چینی را به شما معرفی کردیم. اگر شما هم به دکوراسیون‌های سنتی و اصیل ایرانی علاقه دارید و نمی‌دانید انواع محصولات گره چینی را از کدام تولیدی معتبر خریداری کنید پیشنهاد می‌کنیم به صفحه پروفایل مجموعه آل یاسین سر بزنید و از تولیدات زیبای این مجموعه دیدن کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه