هتل سرای عامری‌ها، بزرگترین و زیباترین خانه‌ کاشان، یادگار دوره زندیه!

هتل سرای عامری‌ها، بزرگترین و زیباترین خانه‌ کاشان، یادگار دوره زندیه!

به قلم: نرگس مهردادیان

هتل سرای عامری‌ها، از بزرگترین و زیباترین خانه‌های تاریخی کاشان

ساقدوش بار

سرای عامری‌ها یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین خانه‌های تاریخی کاشان، امروز به یک هتل سنتی چهار ستاره تبدیل شده است. هتل سنتی سرای عامری‌ها که از آثار به جای مانده دوران زندیه است، در طول زمان تغییرات زیادی داشته تا به شکلی که امروز خود درآمده است. برای آشنایی با تاریخچه، معماری، مرمت و احیا و امکانات هتل سنتی سرای عامری‌ها در ادامه با ما همراه باشید…

شیرآلات کسری

هتل سنتی سرای عامری‌ها کجاست؟

هتل سنتی سرای عامری‌ها کجاست؟

این خانه تاریخی در استان اصفهان، شهر کاشان، محله‌ سلطان میراحمد، خیابان علوی و کوچه باستان هفت قرار گرفته است. با قدم زدن کوتاهی از سرای عامری‌ها به تمامی جاذبه‌‌های شهر مانند بازار، خانه‌های تاریخی دیگر و حمام‌ها دسترسی خواهید داشت.

تاریخچه خانه عامری‌های کاشان

تاریخچه خانه عامری‌های کاشان

خانه عامری‌ها ابتدا در دوره کریم‌خان زند ساخته شد. در زمین لرزه سال 1192 هجری قمری، بخش‌های مختلفی از آن تخریب شد. در دوران قاجار بازسازی شد. حین بازسازی، بخش‌هایی از خانه از بین رفت و بخش‌هایی به آن اضافه شد. در دوره زندیه مالک خانه، ابراهیم‌خان کلانتر بود. اما زمانی که کاشان توسط آقا محمدخان قاجار محاصره شد، سهام‌السلطنه به کمک حاکم شهر آمد و از شهر در مقابل حمله محافظت کرد. حاکم کاشان نیز برای قدردانی، این خانه را به او بخشید.

بعد از مرگ سهام‌السلطنه، عمارت‌ها و حیاط‌های اصلی به پسر بزرگ او، ابراهیم‌خلیل خان عامری، و باقی قسمت‌ها، به دیگر اعضای خانواده رسید. پس از آن، این خانه به نام سرای عامری‌ها شناخته می‌شود. مجموعه خانه عامری‌ها از 85  اتاق، ۳ خانه و ۵ حیاط مرکزی تشکیل می‌شد. امروز مهمترین قسمت با دو بخش اندورنی و بیرونی به خانه عامری‌ها تعلق دارد و سه حیاط دیگر که در اختیار اقوام سهام‌السلطنه بود از خانه جدا و فروخته شد.

معماری خانه یا سرای عامری‌ها

معماری خانه یا سرای عامری‌ها

اغلب خانه‌های تاریخی کاشان دارای اتاق‌ها، حیاط‌ها و راهروهای زیاد و پیچیده‌ای هستند. مجموعه تاریخی خانه عامری‌ها با وسعت بین 7000 تا 9000 مترمربع، شامل چند خانه مجزاست که به یکدیگر راه دارند. خانه عامری‌ها نمونه‌ای کامل از خانه‌های کویری کاشان و ایران است که سنت، تجدد خواهی، شکوه، آرامش هنر و طراحی‌های هنرمندانه را در بین خشت و آجرهای خود به نمایش می‌گذارد. خانه دارای دو حیاط مستقل بزرگ اندرونی و بیرونی و حیاط سوم رو‌بازی با نام بهار بند است که در همه آن‌ها، اصل تقارن رعایت شده. حوض مستطیلی بزرگ در حیاط اصلی خانه کار خنک کردن محیط در فصل‌ گرما را برعهده داشته. طاق فوق‌العاده زیبایی که جلوی حوض قرار گرفته با در‌ها و پنجره‌های چوبی زیباترین بخش خارجی خانه محسوب می‌شود.

سرداب، شاه‌نشین، آینه‌خانه، هفت دری، هشتی ورودی، ایوان تابستانی، ایوان زمستانی، حوض‌خانه، ۲ حمام زنانه و 2 حمام مردانه و دو باد‌گیر که بلندترین بادگیرهای کاشان هستند، را می‌توان از مهم‌ترین فضاهای خانه عامری‌ها به شمار آورد. در کنار این‌ها گچبری‌های بسیار زیبا، منبت کاری‌های پر جزییات، نقاشی روی گچ، آینه‌کاری و مقرنس کاری مجموعه‌ای بی‌نظیر ایجاد کرده. مسیرها یا راهروهای زیرزمینی در قسمت شرقی زیر شاه‌نشین، تنها مسیری هستند که دو بخش خانه عامری‌ها را به هم متصل می‌کردند.

طرح مرمت و احیای هتل سرای عامری‌ها

طرح مرمت و احیای هتل سرای عامری‌ها

بنای سرای عامری‌ها در گذشته به دلیل عدم توجه و نگهداری، آسیب‌های فراوانی دیده. اما با هدف احیای بخشی از فرهنگ بومی شهر کاشان، پس از مرمت و احیا در سال 1393 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در طرح مرمت خانه عامری‌ها با دقت هرچه تمام‌تر نقشه و طرح اصلی بنا، تزیینات و نقوش زیبای بنا بازیابی شد و به یکی از زیباترین و بهترین بوتیک هتل‌های کاشان تبدیل شد.

امکانات هتل سنتی سرای عامری‌ها

امکانات هتل سنتی سرای عامری‌ها

هتل سرای عامری‌ها اکنون با 38 اتاق، دو رستوران، کافه و گالری، اقامتی رویایی را رقم می‌زند. هر اتاق دارای طراحی و دکوراسیونی منحصر به فرد و محیطی آرام و دلنشین با تمام امکانات رفاهی است. وجود آب و درخت در حیاطی بی‌نظیر اقامت در این خانه را بسیار آرامش ‌بخش کرده و حس بازگشت به گذشته را در شما زنده می‌کند. میهمانان در طول اقامت از مهمان‌ نوازی ایرانی و صبحانه رایگان برخوردار خواهند شد. باغ زیبا، نمایش گلاب‌گیری، کارکنان مهربان و متعهد، باعث می‌‌شوند اقامت در این هتل، دلنشین‌تر شود.

خانه عامری ها از محبوب‌ترین هتل‌های سنتی کاشان

و در آخر

هتل سرای عامری‌ها امروز به یکی از برجسته‌ترین نمونه‌‌های معماری ایرانی و یکی از محبوب‌ترین هتل‌های سنتی کاشان تبدیل شده است.

هتل سنتی سرای عامری‌ها

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه