چراغ مگنتی ریلی یا مولتی ترک؛ سیستم نورپردازی جدید، شیک و کاربردی

چراغ مگنتی ریلی یا مولتی ترک؛ سیستم نورپردازی جدید، شیک و کاربردی

به قلم: نرگس مهردادیان

چراغ مگنتی ریلی یا مولتی ترک سیستم نورپردازی جدیدی از نوع چراغ‌های ال‌ای‌دی است که با تکنولوژی مگنت طراحی می‌شود. نور و ریل‌های این سیستم روشنایی را می‌توان به‌وسیله مگنت به یکدیگر متصل کرد. برخلاف سیستم‌های روشنایی قدیمی می‌توان در هر زمان ریل‌ها و منابع نور را به‌وسیله مگنت حرکت داد و سیستم روشنایی را جابه‌جا کرد. با توجه به چنین قابلیتی می‌توان بدون نیاز به تکنسین و به‌راحتی سیستم نورپردازی را تغییر داد و در هر مکانی نصب کرد. در این مطلب به معرفی چراغ مگنتی ریلی، کاربردها، مزایا و انواع مختلف سیستم‌های نورپردازی مولتی ترک پرداخته می‌شود. با چیدانه و مدولار پرو طراح و تولیدکننده تجهیزات نورپردازی چراغ‌های مگنتی همراه باشید…

نورپردازی با چراغ مگنتی ریلی

سرویس خواب بالسا

چراغ مگنتی ریلی در نورپردازی استخر

کاربردهای مختلف چراغ مگنتی

چراغ‌ مگنتی ریلی یا مولتی‌ ترک در طراحی سیستم روشنایی فضاهای داخلی و خارجی کاربرد دارد. از این سیستم روشنایی می‌توان در مکان‌های خصوصی و عمومی مانند فضاهای مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی، بیمارستانی، رستوران و نورپردازی کافی‌شاپ استفاده کرد.

چراغ مگنتی ریلی در طراحی دکوراسیون داخلی

چراغ مگنتی ریلی در طراحی دکوراسیون داخلی

چراغ‌ مگنتی ریلی جزو ابزارهای دکوراتیو در صنایع معماری هستند که کاربرد وسیعی در طراحی دکوراسیون‌های داخلی مختلف دارند. تکنولوژی و قابلیت منحصربه‌فرد چراغ مگنتی در زمینه نصب و جابه‌جایی موجب شده تا بتوان در هر زمانی حتی پس از اتمام کار نیز سیستم روشنایی محیط را طراحی و جابه‌جا کرد و قدرت بیشتری در طراحی دکوراسیون داخلی داشت.  برای نورپردازی خانه‌های کوچک مطلب چند ترفند ایده آل برای نورپردازی خانه‌های کوچک را بخوانید.

چراغ مگنتی ریلی کاربردی

مزایای چراغ مگنتی یا مولتی ترک

اگر با مزایای چراغ مگنتی ریلی آشنا باشید بدون تردید این سیستم نورپردازی را به چراغ‌های خطی و ترک لایت ترجیح می‌دهید. مزایای چراغ‌های مگنتی ریلی شامل موارد زیر هستند:

  • طراحی ریل‌های مغناطیسی با ولتاژ پایین بر پایه ولتاژهای 48 ولت که هیچ خطریدر مصارف عمومی ندارد. امکان جابه‌جایی سیستم روشنایی را بدون هیچ آسیب و خطری فراهم می‌کند.
  • ریل‌های مغناطیسی در انواع مختلف توکار و روکار طراحی می‌شوند.
  • قابلیت جابه‌جایی سریع و نصب آسان چراغ مگنتی این امکان را می‌دهد که با تغییر دکوراسیون، سیستم روشنایی را بدون بازسازی و پرداخت هزینه تغییر داد و با دکوراسیون جدید هماهنگ کرد.
  • در انتخاب لامپ‌ها و چراغ‌ها محدودیتی وجود ندارد. با استفاده از ریل‌های مغناطیسی می‌توان به‌راحتی چراغ‌های بیشتری به سیستم روشنایی اضافه کرد تا نورپردازی بهتری داشت.
  • قابلیت‌های ریل‌های مغناطیسی این امکان را فراهم می‌کند که بتوان زاویه منابع روشنایی را تغییر داد و نورپردازی‌های مختلفی در یک فضا داشت.
  • قابلیت استفاده در فضاهای داخلی و خارجی این امکان را فراهم می‌کند که این سیستم را برای برگزاری مراسم‌های خارج از سالن نیز بتوان به‌کار برد.

چراغ مگنتی ریلی در طراحی دفتر کار

انواع چراغ مگنتی ریلی

انواع روش نصب چراغ مگنتی ریلی

از قابلیت‌های منحصربه‌فرد چراغ مگنتی ریلی قابلیت نصب به دو ‌صورت روکار و توکار است. ریل‌های مغناطیسی به دو شکل توکار و روکار طراحی می‌شوند و روش نصب به نوع این ریل‌ها بستگی دارد. علاوه‌بر انتخاب روش نصب، می‌توان نوع چراغ‌ها را نیز از انواع چراغ‌های خطی، نقطه‌ای، موضعی و آویز انتخاب کرد.

ریل‌های مگنتی در هر دو مدل روکار و توکار معمولا در عرض 20 میلی‌متر، با متریال آلومینیوم اکسترود و پوشش الکترواستاتیک به رنگ مشکی مات تولید می‌شوند. تکنولوژی به‌کار رفته در این سیستم‌ها نیروی مغناطیسی است که اتصال منابع روشنی به ریل‌ها را ممکن می‌کند.

چراغ مگنتی ریلی‌ روکار

نصب چراغ مگنتی با ریل روکار

ریل‌های مگنتی روکار هنگام نصب روی سطح دیوار یا سقف قرار گرفته و دیده می‌شوند. شیارهایی در قسمت‌های بالایی ریل روکار، امکان نصب تجهیزات بکسل را فراهم می‌کند. امکان اتصال مستقیم و طراحی شیارهای مختلف روی ریل، زاویه‌های متفاوتی را برای نصب چراغ ایجاد کرده و محدودیتی در اتصال چراغ‌ها و نحوه استفاده وجود نخواهد داشت. ریل روکار برای اضافه کردن روشنایی‌های جدید در ساختمان بدون برش و خراب کردن سقف مناسب خواهد بود.

چراغ مگنتی ریلی توکار

نصب چراغ مگنتی با ریل توکار

ریل‌های مگنتی توکار در مدل تریملس طراحی شده و معمولا در طراحی سیستم روشنایی سقف‌های کاذب به‌کار می‌روند. به‌ این صورت که ریل‌های مگنتی داخل سقف قرار گرفته و سپس منابع روشنایی به آن متصل می‌شوند. ریل‌های مگنتی توکار مانند ریل های روکار بدون محدودیت بوده و برای اتصالات مستقیم، با زاویه‌های مختلف قابل استفاده هستند. این نوع نصب برای سیستم روشنایی ساختمان‌های جدید مناسب خواهد بود.

چراغ مگنتی ریلی نقطه‌ای و خطی در ادارات

چراغ مگنتی ریلی نقطه‌ای و خطی

نصب چراغ مگنتی نقطه‌ای و خطی

روی هر دو نوع ریل مگنتی توکار و روکار می‌توان انواع چراغ مگنتی نقطه‌ای و خطی را نصب و استفاده کرد.

چراغ مگنتی ریلی در طراحی آشپزخانه

نصب چراغ مگنتی آویز

ریل‌های مگنتی روکار طوری طراحی شده‌اند که می‌توان انواع تجهیزات بکسل را روی آن‌ها نصب کرد و به‌راحتی چراغ‌های آویز و موضعی را در سیستم روشنایی استفاده کرد. چراغ‌های آویز در ساختمان‌هایی که دارای طراحی سقف استاندارد هستند و فضاهایی مانند اتاق‌ غذاخوری، اتاق‌ جلسه، سالن‌های کنفرانس بیشترین کاربرد را دارند.

چراغ مگنتی ریلی در طراحی رستوران

چراغ مگنتی ریلی در طراحی دکوراسیون دیوار

مقایسه چراغ مگنتی با ترک لایت 3 فاز

سیستم روشنایی ترک لایت‌ 3 فاز به‌عنوان یکی از فناوری‌های صنعت روشنایی در فضاهای متفاوت کاربرد دارد. این سیستم‌ها در مدل‌های متنوعی طراحی شده و با توجه به شرایط و امکانات موجود فضا انتخاب می‌شوند. با اینکه سیستم روشنایی ترک لایت 3 فاز چندان قدیمی نیست اما چراغ مگنتی ریلی در مقایسه با آن کاربرد بیشتری داشته و راحت‌تر قابل استفاده هستند:

  • چراغ مگنتی ریلیعلاوه‌بر امکانات بالاتر هنگام نصب، هزینه‌های نصب و راه‌اندازی سیستم روشنایی را کاهش می‌دهد. چراکه چراغ‌های مگنتی با اتصال سریع و آسان، قابل استفاده در هر فضا و با هر شرایطی هستند، درحالی‌که چراغ‌های ترک لایت 3 فاز، نصب راحتی نداشته و برای نصب صحیح به متخصص نیاز دارند.
  • نصب با نیروی مغناطیسی بسیار ساده‌تر از اتصالات دردسر ساز قدیمی خواهد بود. مدل‌های مختلف چراغ‌های نقطه‌ای، خطی، موضعی و آویز در ترک لایت 3 فاز قابل نصب هستند اما روش اتصال و نصب آن‌ها در مقایسه با چراغ مگنتی ریلی متفاوت و مشکل‌تر است.

انواع مختلف چراغ مگنتی ریلی

نکاتی که باید برای انتخاب چراغ مگنتی بدانید:

فاصله چراغ‌ها: هنگام خرید چراغ مگنتی ریلی باید بر اساس فضای مورد نظر، روشنایی دلخواه و فاصله چراغ‌ها، نوع، تعداد و طول ریل را انتخاب کنید. رعایت فاصله بین چراغ‌ها می‌تواند بر طراحی دکوراسیون داخلی تاثیر زیادی داشته باشد. معمولا فاصله بین هر چراغ باید 5 اینچ باشد، اما می‌توان با توجه به تعداد لامپ‌ها و فضا آن را تغییر داد.

ارتفاع و عرض اتاق: لامپ‌ها تنها می‌توانند تا ارتفاعی مشخص نور ساطع کنند. بنابراین باید ارتفاع اتاق و میزان انتشار نور لامپ‌های انتخابی را بررسی کنید. ریل‌ها اندازه‌های مختلفی دارند بنابراین باید فضای کافی در اتاق و روی دیوار برای نصب چراغ مگنتی ریلی داشته باشید.

میزان مصرف انرژی: در انتخاب نوع چراغ مگنتی ریلی تاثیر زیادی دارد. به‌خصوص اگر چراغ‌ها برای مدت طولانی‌تر یا برای ساعت‌های طولانی‌تری روشن نگه داشته شوند. استفاده از لامپ‌های کم مصرف در دراز مدت هزینه‌ها را کاهش خواهد داد.

افزودن امکان کنترل از راه دور: با افزودن این امکان به سیستم روشنایی می‌توان هر زمانی آن را روشن یا خاموش و میزان روشنایی یا شدت نور را تنظیم کرد.

تنظیم زاویه پرتو نور: در این سیستم نورپردازی می‌توان زاویه پرتو نور را نیز بر اساس نیاز فضا تنظیم کرد.

دمای رنگ: می‌توان با توجه به سلیقه شخصی نورهای سردتر یا گرمتر را انتخاب کرد.

چراغ مگنتی ریلی سقف

نورپردازی با چراغ مگنتی ریلی توسط مدولار پرو

کلام پایانی

معماران و طراحان داخلی بر اساس فاکتورهای مختلفی نوع چراغ‌ها و سیستم روشنایی را انتخاب می‌کنند. امروزه چراغ‌ مگنتی ریلی طرفداران زیادی پیدا کرده است. این چراغ‌ها، سیستم‌های ولتاژ پایین روشنایی هستند که می‌توانند منابع نوری مختلف را از طریق جاذبه مغناطیسی نگه دارند و اندازه‌های مختلفی داشته باشد. چراغ مگنتی ریلی کاربردی بوده و برخلاف مدل‌های قدیمی بسیار راحت‌ نصب می‌شوند و برای انواع فضاهای داخلی و خارجی مناسب هستند. امکان حرکت، تنظیم و تغییر نور راحت، این سیستم را منحصربه‌فرد کرده است. شما هم اگر به نورپردازی با این سیستم منحصر‌به‌فرد علاقمند شدید از خدمات مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی مدولار پرو استفاده نمایید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه