چه مدل فرشی برای آشپزخانه مناسب‌تره؟

چه مدل فرشی برای آشپزخانه مناسب‌تره؟

به قلم: مهشید بختیاری

مدل فرش آشپزخانه

اجازه بدهید در اولین جمله این را بگویم که فرش آشپزخانه از تمام فرش‌های خانه شما حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر است. هیچ کجای خانه به اندازه آشپزخانه در معرض کثیفی و آلودگی‌های مختلف قرار ندارد. علاوه بر آن که همه اعضای خانواده هرروز در آشپزخانه در حال تردد و رفت و آمدند و فرش مدام پا می‌خورد، فرآیند پخت و پز و سرو غذا و شستن لوازم آشپزی مزید بر علت است تا انواع و اقسام آلودگی‌ها به بافت فرش آشپزخانه هجوم ببرند. بنابراین انتخاب فرش برای این بخش از خانه به دقت و تیزبینی زیادی احتیاج دارد. اما فرش مناسب آشپزخانه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ چه جنسی، چه طرح یا رنگی از فرش در فضای آشپزخانه دوام بیشتری دارد؟ ما اینجا هستیم تا با همراهی کارشناسان مجموعه مدما شما را برای انتخاب هرچه بهتر فرش آشپزخانه راهنمایی کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما باشید.

سرویس خواب بالسا

فرش آشپزخانه؛ بخریم یا نخریم؟

این سوال، اولین مساله‌ای است که هنگام چینش دکوراسیون آشپزخانه ذهن را درگیر می‌کند. البته که جواب آن کاملا به روحیات و شرایط شما بستگی دارد اما پیشنهاد می‌کنیم هنگام تصمیم‌گیری یکسری فاکتورها را مدنظر داشته باشید.

اول این که معمولا خانم خانه زمان زیادی را در آشپزخانه سپری می‌کند و دائما در حال تردد است. اگر کف آشپزخانه کفپوش مناسبی نداشته باشد راه رفتن مداوم بر روی کاشی و سرامیک کف می‌تواند مشکلات جسمانی متعددی مانند آسیب به کمر و پا برای او ایجاد کند. ضمن این که در بلندمدت ممکن است از راه رفتن بر روی کف سرد و خالی آشپزخانه احساس خستگی کنید و یا زمانی که در آشپزخانه هستید ترجیح بدهید فورا آن محیط را ترک کنید.

مساله بعدی این است که در آشپزخانه فعالیت‌های زیادی صورت می‌گیرد که در صورت نبود فرش یا گلیم و قالیچه می‌تواند مشکل‌ساز شود. بعنوان مثال ممکن است هنگام ظرف شستن، ظرف از دست شما رها شده، بر روی پارکت یا سرامیک کف بیفتد و  ظرف و کفپوش هردو لب‌پر شوند یا بشکنند. در صورتی که در حضور یک فرش مناسب در آشپزخانه این خسارت‌ها اتفاق نمی‌افتاد.

مساله دیگر جنبه روانشناسانه آن است. وجود فرش، گلیم، قالی یا قالیچه گرما و حرارت خاصی به فضا می‌بخشد و رنگ و روح بهتری به آن می‌دهد. لذا این مساله در درازمدت بر روی انگیزه و نشاط اعضای خانواده برای حضور در محیط آشپزخانه تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

فرش مناسب آشپزخانه

ویژگی‌های مهم فرش مناسب آشپزخانه چیست؟

در بسیاری از سبک‌های دکوراسیون استفاده از فرش در آشپزخانه آنچنان مرسوم نیست، اما همانطور که می‌دانید ما ایرانی‌ها نمی‌توانیم به راحتی از کنار پهن کردن قالی و قالیچه در کف اتاق‌ها بگذریم، ولو اگر آن فضا، فضای حساس آشپزخانه باشد. در حقیقت فرش جزئی از فرهنگ ماست و نمی‌توانیم آن را انکار کنیم و نادیده بگیریم. بنابراین بهتر آن است که با شناخت صحیح و دیدگاه مناسب به سراغ خرید فرش آشپزخانه برویم. پس لازم است که این لیست را مدنظر داشته باشید تا بتوانید بهترین‌ها را انتخاب کنید.

وزن فرش مناسب آشپزخانه

البته به طور کلی توصیه ما نه فقط برای فرش آشپزخانه، بلکه درمورد تمام فرش‌های خانه این است: فرش زمخت و سنگین نخرید. علی‌الخصوص اگر مستاجر هستید و جابجایی و اسباب‌کشی برایتان یک اتفاق معمول است انتخاب فرش سنگین می‌تواند شما را حسابی توی دردسر بیندازد. همچنین در این صورت برای شستشوی فرش هم دچار مشکل خواهید شد. البته یک نکته را فراموش نکنید: فرش شما باید وزن مناسب داشته باشد، نه خیلی سنگین و نه خیلی سبک!

فرش سبک هم گرفتاری‌های خودش را دارد. یک فرش سبک ممکن است زیر پای شما لیز بخورد و آشپزخانه را برای شما و اعضای خانواده به محیطی خطرآفرین تبدیل کند. خصوصا اگر قصد دارید برای آشپزخانه فرش دولایه بخرید بهتر است آن را از برندی مطمئن انتخاب کنید که دو لایه فرش بخوبی به یکدیگر فیکس شده و بابت سر خوردن روی فرش هیچگونه نگرانی وجود نداشته باشد. برای جلوگیری از مشکل لیز خوردن روی فرش می‌تواند به گزینه فرش ضدلغزش هم فکر کنید.

جنس فرش مناسب آشپزخانه

فرش آشپزخانه از آن فرش‌هایی است که پیش از بقیه قالی و قالیچه‌ها آن را راهی فرش‌شویی می‌کنیم. اتفاقاتی نظیر ریختن روغن، پاشیدن نمک و شکر و ادویه‌جات، واژگون شدن ظرف عسل و مربا، شکستن تخم مرغ‌ها بر روی فرش و … از جمله مواردی هستند که تهدیدی برای تمیزی و پاکیزگی فرش آشپزخانه خواهند بود. بنابراین پیش از هرچیز مهم است که فرش شما قابل شستشو باشد. زیرا شستشو و نظافت مکرر فرش می‌تواند به بافت آن آسیب بزند، البته اگر فرش خوش‌جنس نخریده باشید. جنس فرش مناسب آشپزخانه بهتر است از میان الیاف پلی‌استر یا نایلون انتخاب شود، زیرا این دو متریال رطوبت آشپزخانه را کمتر به خود جذب می‌کنند و رنگ‌دهی ندارند.

پرز فرش مناسب آشپزخانه

فرش‌های پرزبلند هرچند ممکن است لطیف‌تر و جذاب‌تر باشند اما تمیزکاری روزانه آن‌ها کار حضرت فیل است! آن هم در محیطی مانند آشپزخانه که انواع و اقسام آلودگی‌ها در آن وجود دارد و ممکن است وارد تار و پود فرش شود. فرشی که در آشپزخانه به طور مداوم تمیز نشده و به حال خود رها شود عمر چندانی نمی‌کند و خیلی زود از بین می‌رود.

فرش آشپزخانه

قیمت فرش مناسب آشپزخانه

تا به اینجای مقاله حتما متوجه شده‌اید که برای فضای حساس آشپزخانه باید قید فرش‌های دستباف را بزنید و از میان فرش‌های ماشینی یکی را انتخاب کنید. اما به نظر شما برای مفروش کردن آشپزخانه بهتر است چقدر هزینه کنیم؟ فرش ارزان بخریم یا گران؟ پاسخ واضح این سوال این است: نه فرش ارزان بخرید نه گران! فرشی با قیمت معقول و منطقی بخرید.  فرش‌های ارزان قاعدتا کیفیت پایینی دارند و زود خراب می‌شوند. بنابراین شما را مجبور می‌کنند تا به جای یکبار فرش خریدن، چندین بار توی دردسر آن بیفتید و هزینه کنید. فرش‌های نفیس و گرانقیمت هم آنچنان به درد آشپزخانه نمی‌خورند، زیرا هم باید مداوما شستشو شوند و ممکن است در این میان آسیب ببیند و هم از دیدگاه زیباشناسانه کف آشپزخانه خیلی روی ظاهر کلی دکوراسیون منزل تاثیر ندارد. فلذا سعی کنید به سراغ فرش‌های با قیمت متوسط، باکیفیت، خوش‌جنس و زیبا بروید.

رنگ فرش مناسب آشپزخانه

فرش‌های خیلی تیره و فرش‌های خیلی روشن هردو می‌توانند به یک میزان برای آشپزخانه مفید یا مضر باشند. بگذارید اینطور توضیح بدهم: فرش روشن کثیفی‌ها و لکه‌ها را بیشتر نشان می‌دهد اما در عوض آشپزخانه شما را بزرگتر و دلبازتر از آنچه که هست جلوه خواهد داد. در مقابل فرش تیره آلودگی‌ها را در خود پنهان می‌کند اما فضای آشپزخانه را کوچک، بسته و خفه‌کننده نشان می‌دهد. حالا این که کثیفی‌های فرش نمایان‌تر باشند بهتر است یا مخفی باشند و برای مدت‌های طولانی متوجه آلودگی فرش نشوید و به نظافت آن اقدام نکنید؟

ظاهر مهم است!

بله! یک فرش مناسب برای آشپزخانه باید شکیل و خوش‌چهره باشد و با دکوراسیون آشپزخانه ست شود. اینطور نباشد که طرح و مدل کابینت‌ها و لوازم آشپزخانه یکجور باشند و فرش با آن‌ها ساز مخالف بزند. فرش باید با دکوراسیون کلی همسو شود. البته که ظاهر فرش یک انتخاب سلیقه‌ای است، بعضی‌ها فرش‌های بته جقه‌ای و سنتی را بیشتر می‌پسندند و عده‌ای دیگر عاشق طرح‌های مدرن و فانتزی هستند. اما یکسری اصول در ست کردن فرش آشپزخانه وجود دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنید می‌توانید فضایی دلپذیرتر و خوشایندتر برای خودتان بسازید. می‌پرسید چه اصولی؟ بهتر است آن را در مقاله کانسپت آشپزخانه بخوانید.

در سال‌های گذشته به نظر می‌رسید که تولیدکنندگان صنعت فرش خیلی هم به صورت تخصصی به تولید فرش مناسب آشپزخانه نمی‌پرداختند. شاید به عقیده آن‌ها مانور دادن بر روی این نوع فرش خاص آنچنان که باید و شاید ضروری و مورد توجه عموم نبود. اما طی سال‌های اخیر از تولید فرش‌های آشپزخانه در مدل‌های شیک و بادوام و طرح‌های فانتزی و خلاقانه بسیار استقبال شده است. فلذا متخصصان این صنعت به صرافت افتاده‌اند تا طی یک رقابت تنگاتنگ با دیگر تولیدکنندگان همواره فرش‌های مناسب‌تر و جذاب‌تری به بازار ارائه کنند و در اختیار مشتری قرار بدهند.

فرش فانتزی آشپزخانه

جمع‌بندی آخر

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل درمورد ویژگی‌های فرش مناسب آشپزخانه توضیحات کاملی را به شما عزیان ارائه کنیم. تنها یک سوال بی‌جواب باقی مانده است: فرش مناسب آشپزخانه را از کجا بخریم؟ اگر در انتخاب فرش برای فضای آشپزخانه دچار سردرگمی شده‌اید و به دنبال فرشی باکیفیت، زیبا و بادوام می‌گردید می‌توانید با مشاوران مجموعه مدما تماس بگیرید. ضمن این که برای دیدن محصولات این مجموعه می‌توانید به صفحه پروفایل فرش دولایه مدما در چیدانه مراجعه کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه