Chidaneh.com placeholder image

همه چیز درباره کانسپت آشپزخانه و ایده‌های معمارانه جذاب آن

به قلم: ساناز بهبودی*

آشپزخانه بخشی است که خیلی‌ها هنگام طراحی دکوراسیون داخلی خانه به آن کم‌لطفی می‌کنند، در صورتی که این مکان در اکثر منازل در معرض دید قرار دارد و اگر دیزاین آن به درستی صورت نگیرد زیبایی کل خانه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. آشپزخانه در هر خانه‌ای شکل و هندسه خاصی دارد و تزئینات مخصوص خودش را می‌طلبد. یکی از المان‌های مهم و تاثیرگذار در زیباسازی آشپزخانه فرش آن است. برخی افراد ترجیح می‌دهند در محیطی مانند آشپزخانه که رفت و آمد زیاد است و احتمال کثیفی و آلودگی آن بسیار بالاست از فرش استفاده نکنند، اما عده‌ای دیگر استفاده از فرش را الزامی می‌دانند. در این مقاله از چیدانه تصمیم داریم درمورد کانسپت آشپزخانه و فرش آشپزخانه ایده‌های جذابی را با شما به اشتراک بگذاریم. به همین دلیل دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فرش دو لایه مدما
انواع مدل‌های فرش ماشینی دولایه
فرش دو لایه مدما

اسکای اسکرپر

کانسپت آشپزخانه یعنی چه؟

شاید این کلمه برایتان عجیب باشد و ممکن است تا بحال با آن برخورد نکرده باشید، اما به دلیل این که قرار است در این مطلب از این اصطلاح زیاد استفاده کنیم بهتر است در همین ابتدا با مفهوم آن آشنا شوید. کانسپت آشپزخانه درواقع همان تم و شخصیتی است که به واسطه سبک طراحی و چیدمان به آشپزخانه می‌بخشید. ایده‌هایی که برای دکوراسیون آشپزخانه در نظر دارید از جمله نوع فضاسازی، جاگذاری کانتر و کابینت و المان‌های دیگر، نوع تنالیته رنگی انتخابی و … در مجموع کانسپت آشپزخانه شما را می‌سازند.

فرش دو لایه مدما
فرش ایرانی دولایه مدرن
فرش دو لایه مدما

بعنوان مثال در آشپزخانه‌های مربعی استفاده از جزیره می‌تواند زیبایی دوچندانی به فضا ببخشد. طراحان دکوراسیون داخلی توصیه می‌کنند که برای مدرن‌سازی فضای آشپزخانه بهتر است جزیره در مرکز آن قرار بگیرد. همانطور که می‌دانید جزیره‌ها هم نوع ثابت دارند هم متحرک، برای آشپزخانه‌های بزرگ جزیره ثابت و برای کوچک و نقلی جزیره‌های متحرک مناسب‌تر خواهند بود. همه این تصورات کلی که برای چیدمان در نظر می‌گیرید شخصیت و فرم آشپزخانه شما را شکل خواهند داد.

فرش دو لایه مدما
انواع مدل‌های فرش ماشینی دولایه
فرش دو لایه مدما

فرش دو لایه مدما
فرش ایرانی دولایه مدرن
فرش دو لایه مدما

چند نکته اساسی درمورد کانسپت آشپزخانه

همانطور که گفتیم یکی از اولین قدم‌ها برای دیزاین آشپزخانه مشخص کردن کانسپت و درون‌مایه آشپزخانه است، یعنی همان فضایی که تصور کرده‌اید و دوست دارید در دکوراسیون خانه پیاده کنید. برای این که بدانید چه تزئیناتی به آشپزخانه شما می‌آید و چگونه باید آن را بچینید و چه فرشی برای آن خریداری کنید در ابتدا بایستی به ابعاد و هندسه و دیگر المان‌های آشپزخانه توجه کنید. به طور مثال:

  • در انتخاب فرش آشپزخانه لایف‌استایل و سبک دکوراسیون فضاهای دیگر خانه را هم باید مدنظر قرار بدهید. مثلا اگر خانه را به سبک مدرن دکور کرده‌اید بهتر است فرشی متناسب با تم خانه خریداری کنید. همچنین اگر آشپزخانه شما خیلی پرتردد است و یا هنگام آشپزی آلودگی زیادی تولید می‌کنید بایستی به سمت فرش‌های تیره‌تر بروید، زیرا فرش‌های روشن کثیفی را بیشتر نشان می‌دهند و در این صورت مجبورید پای ثابت قالیشویی‌ها باشید!
  • اگر آشپزخانه شما مربعی‌شکل است استفاده از فرش گرد در مرکز آن می‌تواند ظاهر جالبی به فضا ببخشد.
  • در آشپزخانه‌های مستطیلی و دراز فرش رانر یا راهرویی می‌توانند کف آشپزخانه را به خوبی پوشش بدهند.
  • اگر صاحب یک آشپزخانه کوچک و کم‌متراژ هستید سعی کنید سراغ فرش‌هایی بروید که با طرح هندسی خاصشان خطای دید ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند آشپزخانه بزرگتر و دلبازتر به نظر برسد. مانند فرش‌های سه‌بعدی یا قالی‌هایی که حاشیه رنگی دارند.
  • اگر آشپزخانه شما شلوغ و پروسیله است بهتر است از یک فرش ساده و کم‌طرح استفاده کنید تا تعادل فضا حفظ شود. المان‌ها را طوری انتخاب کنید که در مجموع یک آشپزخانه هارمونیک داشته باشید، نه خیلی خلوت و یکنواخت و نه خیلی شلوغ و کلافه‌کننده.
  • اگر آشپزخانه شما به حدی جادار است که میز ناهارخوری را هم در آن قرار داده‌اید بهترین گزینه انتخاب یک فرش متناسب با فرم میز ناهارخوری است، در این صورت هم جذابیت آشپزخانه دوچندان می‌شود و هم دائما از روی فرش رد نمی‌شوید تا پا خوردن و ایجاد آلودگی زیاد باعث کوتاهی عمر و دوام آن شود.
  • اگر بین آشپزخانه و پذیرایی شما کانتر یا جزیره وجود ندارد می‌توانید با پهن کردن یک فرش کوچک، زیبا و متناسب این دو فضا را از یکدیگر جدا کنید. اگر چند قدم دورتر بایستید و به کانسپت آشپزخانه فکر کنید مطمئنا می‌توانید بهترین و متناسب‌ترین فرش را برای این بخش در نظر بگیرید. مثلا در آشپزخانه‌های دراز و باریک پهن کردن یک فرش آشپزخانه گرد یا بیضی تناسب فضا را بر هم می‌زند و ظاهر نازیبا و زننده‌ای به وجود می‌آورد. این موضوع را می‌توانید با کمی دقت و تصور ذهنی دریابید.
  • سوالی که بسیاری از مشتریان می‌پرسند این است که بهتر است در آشپزخانه از چه نوع فرشی استفاده کنیم؟ برخی افراد ترجیح می‌دهند فرش آشپزخانه ادامه‌ای از فرش پذیرایی باشد تا خانه منسجم و یکدست به نظر برسد، عده‌ای دیگر هم به جای فرش از قالی و گلیم استفاده می‌کنند، بخصوص ما ایرانی‌ها که در فرهنگ خود ارادت خاصی به گلیم‌های سنتی داریم. اما واقعیت این است که آشپزخانه پتانسیل زیادی در تولید انواع کثیفی‌ها دارد، لذا بهتر است انتخاب خود را به فرش‌های ماشینی با تراکم بالا محدود کنید تا اگر خرده‌های نان و آشغال و نمک و شکر و موارد اینچنینی داخل بافت فرش برود و بیرون نیاید و لازم باشد فرش زود به زود فرش را بشویید به مشکل برنخورید. استفاده از فرش‌های دولایه و قابل شستشو نیز ایده دیگری است که این روزها حسابی از آن استقبال شده است.

فرش دو لایه مدما
انواع مدل‌های فرش ماشینی دولایه
فرش دو لایه مدما

چه رنگی انتخاب کنیم؟

رنگ یک عنصر روح‌بخش است. اگر بلد باشید هنگام در نظر گرفتن کانسپت آشپزخانه با رنگ‌ها بازی کنید مطمئنا فضای جذاب و قابل تحسینی را فراهم خواهید کرد. البته که انتخاب رنگ یک موضوع شخصی و سلیقه‌ای است اما بعضی قواعد هستند که به شما در متناسب‌سازی فضا کمک زیادی خواهند کرد. این 4 مورد را به خاطر بسپارید:

اول) استفاده از رنگ‌های متضاد ترفندی است که بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی به آن تکیه می‌کنند. مثلا اگر کابینت‌های آشپزخانه را به رنگ روشن انتخاب کرده‌اید سعی کنید از فرشی تیره استفاده کنید تا این کنتراست بصری باعث شود زیبایی هر دو المان بیشتر به چشم بیاید.

دوم) رنگ‌های خنثی در آشپزخانه احساس تمیزی و آرامش را به خانواده القا می‌کنند، اما فراموش نکنید فضایی که یکدست با رنگ‌های خنثی و بی‌روح دیزاین شده باشد خیلی زود دلتان را می‌زند و کسل‌کننده به نظر می‌رسد. بنابراین بهتر است برای بخشیدن انرژی به محیط آشپزخانه از رنگ‌های تند و تیز و هیجان‌انگیز هم بهره بگیرید. بعنوان نمونه اگر تم آشپزخانه شما سفید و خاکستری است یک فرش قرمز یا زرشکی می‌تواند حسابی به آن رنگ و لعاب ببخشد.

سوم) ست کردن رنگ فرش و رنگ دیوارها ایده جالبی است که یه نوع نظم خاص از سطح پایین (زمین) به سطح بالا (دیوارها) به وجود می‌آورد. به خصوص اگر در تزئین دیوارها از رنگ‌های متفاوت و جسورانه مانند سبز یا سرمه‌ای استفاده کرده باشید، در این صورت این ترکیب جذاب ظاهری یونیک و منحصربفرد در فضای آشپزخانه ایجاد خواهد کرد.

چهارم) رنگ فرش با اکسسوری‌های موجود در آشپزخانه هم ست می‌شود. تصور کنید دستگیره‌های کابینت یا شیرآلات شما تیره‌رنگ باشد، در این صورت حضور یک فرش تیره و همرنگ با این عناصر نظم دلنشینی را به آشپزخانه می‌بخشد. همچنین اگر از شیرآلات یا اکسسوری‌های برنجی استفاده می‌کنید فرشی با رگه‌های طلایی‌رنگ بسیار زیبا و متناسب خواهد بود.

فرش دو لایه مدما
انواع مدل‌های فرش ماشینی دولایه
فرش دو لایه مدما

کلام آخر

آشپزخانه بخش اساسی و تعیین‌کننده یک خانه است، چه از منظر زیبایی‌شناختی و چه از لحاظ سبک و نوع طراحی. در این مقاله درمورد کانسپت آشپزخانه صحبت کردیم، یعنی سناریوهای مختلفی از تفکرات و اندیشه‌هایی که می‌توانید در طراحی اجزای آشپزخانه به کار ببندید تا به نتیجه‌ای فوق‌العاده و رضایت‌بخش برسید. در این راستا انتخاب نوع چیدمان کابینت، رنگ‌های انتخابی، مدل و طرح فرش آشپزخانه و … همه و همه ماهیت فضای شما را شکل می‌دهند. در انتهای مقاله برای آن که دید بازتری نسبت به انتخاب فرش آشپزخانه داشته باشید می‌توانید از کارشناسان مجموعه فرش مدما کمک بگیرید.

 

همچنین در چیدانه بخوانید:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه