آشپزخانه کثیف؛ از این 20 مطبخ ایده بگیرید!

آشپزخانه کثیف؛ از این 20 مطبخ ایده بگیرید!

به قلم: سمانه زارعی

اسم آشپزخانه کثیف ما را یاد یک آشپزخانه به هم ریخته و نامرتب می ­اندازد، ولی منظور از آشپزخانه کثیف همان مطبخ امروزی است که در کنار آشپزخانه اصلی و یا فضای دیگری از خانه ساخته می ­شود. آشپزخانه کثیف چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ قرار است در این مطلب به جواب این سوالات بپردازیم و نمونه ­هایی از آن را با همدیگر ببینیم. پس با ما همراه باشید.

 

تابلو فرش ریحان
آشپزخانه کثیف با در شیشه ای

آشپزخانه کثیف چیست؟

آشپزخانه کثیف و یا مطبخ؛ فضایی است که در کنار آشپزخانه تمیز یا اصلی و یا بخشی دیگر از منزل قرار می­ گیرد و کارهایی که باعث نامرتب شدن آشپزخانه می­ شود مانند شستشو و پخت و پزهای طولانی در آن انجام می ­شود. همچنین مواد غذایی اصلی برای طبخ غذا در کابینت ­های آشپزخانه کثیف قرار می­ گیرد. آشپزخانه کثیف با اسم آشپزخانه گرم هم شناخته شده است. در برخی از فرهنگ­ ها به بخشی از آشپزخانه که در آن بیشتر شستشوی ظروف انجام می­شود آشپزخانه کثیف (scullery) گفته می­ شود. اگر دوست دارید راجع به آشپزخانه مخفی بیشتر بدانید به مطلب آشپزخانه مخفی سر بزنید.

آشپزخانه مطبخ ­دار

مزایای آشپزخانه مطبخ­ دار چیست؟

در مطلب آشپزخانه اپن یا بسته؟ به مزایا و معایب آشپزخانه اپن اشاره کردیم؛ یکی از معایب آشپزخانه­ های باز و اپن دیده شدن شلوغی و نامرتبی آشپزخانه از بخش ­های دیگر منزل است. و این مسئله باعث نگرانی خانواده و مخصوصا خانم ­های خانه می­ شود. آشپزخانه­ مطبخ ­دار و یا آشپزخانه کثیف راه ­حلی برای این موضوع است. همچنین آشپزخانه کثیف از پخش شدن بوی غذا و بخارات در بخش­ های دیگر منزل جلوگیری می ­کند. برای برخی از افراد مهم است که در زمان وجود مهمان به راحتی در آشپزخانه فعالیت­ کنند، در نتیجه با وجود آشپزخانه کثیف انجام فعالیت ­های آشپزی و شستشو راحت ­تر خواهد بود. همچنین آشپزخانه کثیف جایی برای قرار دادن وسایل صدادار مانند ماشین لباسشویی یا ظرفشویی است.

آشپزخانه تمیز

آشپزخانه تمیز چیست؟

در خانه­ هایی که آشپزخانه کثیف (گرم) دارند، آشپزخانه دیگری که در معرض دید قرار دارد و مرتب­تر است، آشپزخانه تمیز (سرد) است. آشپزخانه تمیز همه امکانات آشپزخانه مانند کابینت، یک سینک جمع و جور، جزیره یا اپن آشپزخانه و حتی یک اجاق گاز رومیزی را دارد. به طور کلی یک آشپزخانه تمیز و منظم است که دیگر نگران کثیفی آن نخواهید بود. همچنین آشپزخانه تمیز می­ تواند با قرارگیری میزناهارخوری خانواده، به عنوان غذاخوری هم استفاده شود.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون آشپزخانه کوچک: بهترین ترندهای 2022+ عکس

آشپزخانه کثیف مدرن

جای آشپزخانه کثیف کجاست؟

آشپزخانه کثیف در گذشته، داخل حیاط یا زیرپله و فضای آزاد قرار می­ گرفت ولی امروزه اغلب در کنار آشپزخانه تمیز طراحی می­ شود. در طی طراحی آشپزخانه می ­توان مطبخ را در بخش ­های مختلفی از منزل در نظر گرفت که متداول­ ترین و کاربردی ترین فضاهای آن عبارت است از:

  1. مطبخ داخل آشپزخانه تمیز
  2. آشپزخانه کثیف بیرون از ساختمان اصلی منزل
  3. آشپزخانه کثیف در بالکن، تراس یا حیات خلوت

مطبخ داخل آشپزخانه تمیز

1.مطبخ داخل آشپزخانه تمیز

یکی از فضاهای متداول برای طراحی آشپزخانه کثیف؛ فضایی داخل آشپزخانه تمیز منزل است. در این صورت، آشپزخانه کثیف یا یک اتاق در داخل آشپزخانه تمیز است و یا فضایی دنج­تر و دور از دید که پشت فضای آشپزخانه قرار می ­گیرد. اگر برخی از وسایل آشپزخانه را در کابینت ­های آشپزخانه تمیز قرار دهید دسترسی به آنها راحت خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: 22 مدل میز جزیره آشپزخانه شیک 2022 + عکس

 

آشپزخانه کثیف بیرون از ساختمان

2.آشپزخانه کثیف بیرون از ساختمان اصلی منزل

اگر خانه بزرگی دارید و در قسمتی از حیاط منزل فضایی به عنوان آشپزخانه کثیف وجود دارد؛ می ­توانید از آن به عنوان مطبخ استفاده کنید. این نوع مطبخ برای باربیکیو و پذیرایی از مهمان­ ها در فضای باز بسیار مناسب است. همچنین ممکن است آشپزخانه کثیف یک اتاق در حیاط باشد. وجود مطبخ بسته در حیاط منزل برای ما ایرانی­ ها یادآور معماری خانه­ های ایرانی است.

مطلب پیشنهادی: آشپزخانه نیمه اپن؛ 37 ایده جنجالی برای بستن اپن آشپزخانه شما

 

آشپزخانه کثیف در حیاط خلوت

3.آشپزخانه کثیف در بالکن، تراس یا حیات خلوت

ممکن است در خانه­ ای زندگی کنید که بالکن اضافی یا حیاط خلوت داشته باشد، در این صورت می­ توانید بخشی از حیاط خلوت و یا بالکن را برای طراحی مطبخ مورد استفاده قرار دهید. مخصوصا اگر بالکن به آشپزخانه اصلی متصل باشد.

مطلب پیشنهادی: طرح اپن آشپزخانه آجری؛ 25 عکس فوق­­العاده جذاب و دیدنی

آشپزخانه کثیف کوچک

آشپزخانه کثیف چه امکاناتی دارد؟

  • آشپزخانه کثیف یا مطبخ؛ همانطور که گفتیم فضایی برای شستشو و آشپزی، مخصوصا آشپزی­ غذاهای بودار است. سینک ظرفشویی در مطبخ بهتر است سینک نسبتا بزرگ و دو لگنه باشد.
  • کابینت­ های کاربردی که نیازی به ظاهر خیلی مجلل ندارند؛ می­ توانید برخلاف آشپزخانه تمیز، کابینت­ هایی معمولی در آن نصب کنید.
  • یک میز کار کاربردی به انجام کارهای آشپزی و آماده­ سازی غذا کمک می­کند.
  • مطبخ نیاز به هودهای قوی و کاربردی دارد تا هوای داخل آشپزخانه کثیف کاملا تهویه شود.
  • وجود یک فریزر به دسترسی به مواد غذایی در آشپزخانه کثیف کمک می­ کند.
  • برخی از وسایل صدادار مانند ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی و همچنین پکیچ و آبگرمکن هم می ­توانند در این فضا قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون آشپزخانه؛ بهترین طراحی و دیزاین آشپزخانه 2022+ عکس

ابعاد و اندازه آشپزخانه کثیف

آشپزخانه کثیف چه اندازه ­ای است؟

مطبخ را می ­توان در خانه­ های نسبتا بزرگ که ابعاد آشپزخانه خیلی کوچک نباشد در نظر گرفت. آشپزخانه تمیز با ابعاد استاندارد اندازه ­ای تقریبا 15 الی20 متر مربع دارد، برای مطبخ می­ توان فضایی حدود 6 مترمربع در نظر گرفت. این موضوع ممکن است در طراحی ­های مختلف کمی متفاوت باشد.

نکته ­های مهم در طراحی آشپزخانه کثیف

  • برای تهیه وسایل مختلف، به جنس آنها و شستشو و نظافت راحت وسایل توجه کنید. آشپزخانه کثیف در معرض آلودگی و چربی بیشتری قرار دارد.
  • با توجه به اینکه انواع کاربرد مطبخ و فعالیت ­هایی که در آن انجام می­ دهید، به چه ابعادی احتیاج دارد؛ مساحت آشپزخانه کثیف می­ تواند بزرگ و یا کوچکتر باشد.
  • اگر در طراحی آشپزخانه، پنجره ­ای برای آشپزخانه کثیف در نظر بگیرید از نظر تهویه هوا کمک زیادی به شما خواهد کرد.
  • اگر مطبخ ابعادی کوچک دارد؛ وسایلی مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی را می ­توانید در آشپزخانه اصلی قرار دهید.
  • سینک، اجاق گاز و فر از جمله وسایل اصلی برای قرار دادن در آشپزخانه کثیف هستند.

مطلب پیشنهادی: مدل اپن آشپزخانه: 7 طرح اپن آشپزخانه برای خانه ­های ایرانی!

مطبخ پنجره­ دار؛ وجود پنجره به تهویه هوا در آشپزخانه کثیف کمک می­ کند.

 

آشپزخانه کثیف با در کشویی؛ وجود در کشویی رفت و آمد به مطبخ راحت ­تر می­ کند.

آشپزخانه کثیف با دکوراسیون سفید رنگ؛ باعث بهتر دیده شدن آلودگی و در نتیجه نظافت بیشتر مطبخ می­ شود. همچنین فضای آشپزخانه بزرگتر دیده می ­شود.

 

کابینت در آشپزخانه کثیف؛ ظروفی که برای آشپزی بیشتر مورد استفاده قرار می­ گیرد می ­تواند در آشپزخانه کثیف قرار داده شود.

آشپزخانه کثیف در پشت آشپزخانه اصلی؛ آشپزخانه کثیف می ­تواند یک فضای کوچک کنار و یا پشت آشپزخانه اصلی باشد.

 

تجیهزات مطبخ؛ اجاق گاز و هود از اجزای اصلی آشپزخانه کثیف هستند.

 

آشپزخانه مطبخ ­دار؛ با ایجاد یک دیوار در بخشی از آشپزخانه کثیف، دید به داخل مطبخ بسته می ­شود.

کاربرد شلف در آشپزخانه کثیف؛ شاید برای آشپزخانه دوست نداشته باشید از شلف برای قرارگیری موادغذایی استفاده کنید ولی در مطبخ به راحتی می­ توانید شلف­ هایی را نصب کنید و روی آن­ها مواد غذایی مورد نیاز خود را قرار دهید.

 

آشپزخانه کثیف بدون در؛ لازم نیست مطبخ حتما در ورودی داشته باشد. مانند نمونه تصویر بالا که یک ورودی برون در برای آشپزخانه گرم تعریف شده است.

 

آشپزخانه کثیف می ­تواند در امتداد یک آشپزخانه اصلی به شکل کشیده و مستطیلی قرار بگیرد.

 

طراحی دکوراسیون آشپزخانه کثیف؛ قرار نیست آشپزخانه کثیف همیشه به هم ریخته و کثیف باشد، می­ توانید سبک دکوراسیونی که در آشپزخانه اصلی استفاده شده است را برای مطبخ استفاده کنید.

کلام آخر:

وجود آشپزخانه کثیف به انجام فعالیت­­ های مختلف آشپزخانه کمک می­ کند، یعنی شما خیالتان بابت ریخت و پاش ­های آشپزی و شستشوی ظروف راحت است. در صورتی که آشپزخانه بزرگی دارید می ­توانید با بازسازی آشپزخانه؛ مطبخ را به منزل خود اضافه کنید. برای این کار متخصصین طراحان دکوراسیون داخلی در کنار شما هستند.

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه