Chidaneh.com placeholder image

مدل اپن آشپزخانه: 7 طرح اپن آشپزخانه برای خانه های ایرانی!

به قلم: یاسمین ثریا

در میان پیغام‌های شما به چیدانه، پرسش‌های زیادی درباره آشپزخانه اپن دار مطرح می‌شود؛ مثلا شادی از اراک پرسیده:
«همیشه دیده‌ام مردم یک دیوار آشپزخانه‌شان را بر می‌دارند و آشپزخانه‌ باز درست می‌کنند اما در چیدانه عکس‌های آشپزخانه‌هایی را می‌بینم که مدل‌های جالب‌تری دارند. می‌شود انواع مدل اپن آشپزخانه را برای من توضیح دهید؟» 
در پاسخ به این دوست عزیز باید بگوییم در خانه‌هایی که توسط مهندسان طراحی می‌شوند آشپزخانه‌های اپن کوچک یا بزرگ به طور تصادفی شکل نمی‌گیرند و معمار بسته به فضایی که دارد بهترین پلان آشپزخانه اپن را می‌کشد. در ادامه این اصول را با عکس آشپزخانه‌های جدید امسال نشان‌تان می‌دهیم.

آشپزخانه اپن دار دقیقا چه شکلی است؟

از دهه 1990 در دنیا و 1370 در ایران، آنهایی که خانه‌شان خیلی مدرن بود؛ قشر روشنفکر بودند یا تحصیلات دهان پرکنی داشتند و از خارج برگشته بودند، خانه‌های‌شان با خانه سایرین فرق داشت؛ آشپزخانه‌ای با 3 دیوار. در مدل آشپزخانه اپن‌ دار، معمار برای یک دیوار آشپزخانه که رو به پذیرایی بود، یک دیوار نیمه در نظر می‌گرفت. چیزی شبیه آشپزخانه مادرخانومی در قصه‌های تا‌به‌تا (زی‌زی‌گولو).

سرویس خواب بالسا

مدل‌های آشپزخانه اپن جدید 

بعدها این سبک بدون مرز شدن آشپزخانه اپن‌ دار، گسترش پیدا کرد و کم‌کم بخش‌های بیشتری از چهارچوب آشپزخانه‌ها حذف شد. در شکل های قدیمی‌تر مدل اپن آشپزخانه به این شکل بود که از یک طرف به دیوار آشپزخانه متصل بود، اما بعدها به شکل جزیره ظهور پیدا کرد که می‌توانست از هر دو طرف باز باشد. 

هنوز هم خیلی‌ها آشپزخانه اپن را به شکل قدیمی‌اش تصور می‌کنند و برای مدل های جزیره ای را با اسم آشپزخانه جزیره‌دار می‌شناسند. این سبک آشپزخانه‌ها با کوچک‌‌تر شدن آپارتما‌ن‌های شهرهای شلوغ کم‌کم خیلی میان مردم محبوب شدند.

به هر حال ما در این مطلب مدل اپن آشپزخانه را در مقایسه با آشپزخانه بسته بررسی کرده و در ادامه انواع طرح اپن آشپزخانه (یعنی آشپزخانه های باز) را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع پلان آشپزخانه اپن دار

هر مدل اپن آشپزخانه ای که می‌بینید؛ از این 7 چیدمان اصلی پیروی می‌کنند. در ادامه همراه ما باشید:

مدل آشپزخانه دو طرف اپن

1. مدل آشپزخانه دو طرف اپن

این مدل اپن آشپزخانه برای خانه‌هایی خوب است که آشپزخانه و هال در یک سمت خانه هستند و می‌توان با برداشتن دو دیوار نمای آ سمت خانه را بزرگ‌تر جلوه داد؛ آشپزخانه دو طرف اپن در اکثر آپارتمان‌های امروزی دیده می‌شود.

2. مدل اپن آشپزخانه تک دیواره

در این مدل آشپزخانه اپن دار، یک دیوار آشپزخانه جایگاه اصلی آشپزخانه را در فضای نشیمن مشخص می‌کند. این دو بخش  با یک میز جزیره از هم جدا می‌شوند. مدل اپن آشپزخانه تک دیواره، برای سوئیت‌های شهرهای بزرگ یا خانه‌هایی که خیلی کوچک‌اند و کشیدن دیوار بین هال و آشپزخانه منطقی نیست، بسیار کاربرد دارد. درباره انواع جزیره آشپزخانه کوچک اینجا بخوانید.

 

3. مدل اپن آشپزخانه گالری

در آشپزخانه‌های گالری دو دیوار رو به روی هم با کابینت طراحی می‌شوند. طرح آشپزخانه اپن گالری، معمولا برای خانه‌هایی خوب است که آشپزخانه وسط و خود خانه فضایی کشیده و مستطیل دارد. این آشپزخانه‌های از یک طرف به بخش خصوصی خانه راه دارند و از سمت دیگر به پذیرایی.
 

‌4. طرح آشپزخانه اپن L  شکل

در مدل اپن آشپزخانه L  می‌توانید دو دیوار عمود بر هم را با کابینت پر کنید و بقیه فضا با یک جزیره یا میز کوچک به پذیرایی یا هال خانه وصل شود. در این تصویر آشپزخانه با تراس تکمیل شده است.
 

5. طرح آشپزخانه اپن G شکل

چیدمان کابینت‌ها در این مدل آشپزخانه به شکل G است. این مدل آشپزخانه اپن‌ دار برای خانه‌های متوسط و بزرگ کاربرد دارد که بتوان یک فضای مربعی  شکل در میان آشپزخانه با چیدمان G شکل کابینت‌ها ایجاد کرد. در آشپزخانه‌های بزرگ گاهی سه دیوار  از بالا تا پایین کابینت نصب می‌شود و دو دندانه میانه G با جزیره ادامه پیدا می‌کند. در آشپزخانه‌های معمولی مانند تصویر بالا G یک دندانه دارد و با یک ردیف کابینت پایینی اپن طراحی می‌شود.

 

6. طرح آشپزخانه اپن U شکل

اگر از آن دسته افرادید که لوازم آشپزی و ظرف و ظروف زیادی دارید، چه آشپزخانه‌تان متوسط است چه بزرگ سعی کنید، مدل U را در آن پیاده کنید. زیرا می‌توانید کابینت‌های زیادی را در آن نصب کنید و هنگامی که باسرعت در حال  پخت و پز هستید در مرکز این U قرار می‌گیرد  و دسترسی‌تان به همه‌چیز ساده است. اگر متراژ آشپزخانه بزرگ باشد می‌توانید یک جزیره هم در وسط آن بگذارید.

7. مدل اپن آشپزخانه جزیره

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، آشپزخانه جزیره، آشپزخانه اپن دار وسیعی است که بنا به سلیقه و پلان خانه یک یا 3 دیوار دارد که چیدمان کابینت‌ها هم در آن می‌تواند برای هر کدام از این دیوارها در نظر گرفته شود. هرچه خانه و آشپزخانه آن بزرگ‌تر باشد، تعداد دیوارهای کابینت‌دار هم بیشتر است.  تمام آشپزخانه‌های جزیره‌دار یک ست کابینت در نیمه پایینی روی زمین دارند که می‌توان روی آن سینک، اجاق یا لوازم دکوری قرار داد. البته در آشپزخانه‌های وسیع سینک یا اجاق روی دیوارهای آشپزخانه تعبیه می‌شوند. در صورتی‌که آشپزخانه‌های کوچک دیوارهای داخل آشپزخانه را با کابینت پر می‌کنند تا یک بخش از این دیوارها با سینک و جاظرفی بالایش یا اجاق و خودش اشغال نشود.

اطلاعات بیشتر درباره انواع میز جزیره و انواع کابینت جزیره آشپزخانه در این مطالب آمده است.

انواع مدل اپن آشپزخانه 2022

حالا که با انواع سبک‌های آشپزخانه آشنا شدیم بد نیست بدانید در سال 2022 المان‌های جالبی به این مدل‌ها اضافه شده که در ادامه نمونه‌های آشپزخانه اپن دار 2022 را می‌بینید.

طرح اپن آشپزخانه پاستلی

اگر آشپزخانه اپن‌دار با مدل خاصی را در نظر گرفته‌اید و از آن دسته آدم‌هایی هستید که هر چند وقت یک‌بار تغییر دکوراسیون می‌دهید. این رنگ‌های پاستلی جدید را در آشپزخانه‌تان مد نظر قرار دهید. رنگ‌های پاستلی تا سال 2019 فقط برای لوازم برقی مد بود.مثلا تستر صورتی پاستلی یا کتری برقی آبی پاستلی، یخچال زرد روشن. اما پس از آن، این رنگ‌ها را می‌توانید در کابینت‌ها هم به کار ببرید و از اتاق نشیمن یک آشپزخاه اپن دار خوشگل را نظاره کنید.

مطلب پیشنهادی:رنگ های پاستلی، دکوراسیون آپارتمان 20 متری را بی نظیر کرده!

کابینت هیمان
طراحی کمد و کابینت مدرن
کابینت هیمان

کابینت هیمان
طراحی و اجرای کابینت مدرن در لواسان
کابینت هیمان

طرح اپن آشپزخانه تیره

بیشتر آشپزخانه‌های مدرن امروزی تیره رنگ هستند اگر دوست دارید آشپزخانه اپن‌ دار و خاصی در خانه خود بسازید در سال 2022 استفاده از طرح چوب در کنار کابینت‌های تیره خیلی ترند خواهد شد و در تصاویر پروژه‌های طراحان مشهور جهان شاهد آن هستیم.

کابینت تمام چوب پاساک
کابینت سفید
کابینت تمام چوب پاساک

طرح آشپزخانه اپن دار سفید

همیشه آشپزخانه اپن دار سفید برای خانواده‌های ایرانی جالب توجه بوده و دیدن هر روز آن هیچ‌کس را خسته نمی‌کند در سال 2022 می‌توانید از مدل‌های جزیره مدرن که سبک‌های هندسی چند بعدی دارند برای زیبایی خانه‌تان بهره‌مند شوید.

مدل اپن آشپزخانه نیمه کلاسیک 2022

مدل اپن آشپزخانه جدید 2022

مدل اپن آشپزخانه مدرن

مدل اپن آشپزخانه کلاسیک

مدل اپن آشپزخانه مدرن یا کلاسیک؟

آشپزخانه اپن دار در خانه‌های مدرن، معمولا تیره رنگ است و طراح سعی می‌کند از رنگ‌های طوسی، خاکستری یا سفید به کار ببرد و تا جای ممکن مرز بین آشپزخانه و هال خانه را از میان بردارد تا خانه بزرگ‌تر به نظر برسد.

مطلب پیشنهادی: صندلی اپن آشپزخانه، این 20 مدل را از دست ندهید!

آشپزخانه اپن ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟

راستش را بخواهید باید بگوییم آشپزخانه اپن ایرانی ویژگی‌های مهمی را ندارد. متاسفانه برخی معماران تجربی بدون توجه به اصول طراحی نقشه ساختمان، آشپزخانه اپن‌ دار غیر اصولی برای مشتری می‌سازند.

مطلب پیشنهادی: آشپزخانه نیمه اُپن، چه فایده ای داره؟

آشپزخانه اپن کوچک

مثلا معمار در این آشپزخانه اپن دار را در یک سمت خانه یا به صورت ال در نظر می‌گرفت. آشپزخانه اپن کوچک این خانه مانند یک انباری به نظر می‌رسد.

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی مجتمع آوا
استودیو پر

مدل جدید اپن آشپزخانه ایرانی

در آشپزخانه‌های اپن دار جدید ایرانی می‌توان از اصول صحیح معماری بهره گرفت و بسته به سلیقه صاحب‌خانه کمی المان‌های ایرانی به آن اضافه کرد؛ مانند تصویر بالا که در آن معمار آشپزخانه‌ای با اپن دو طرفه در نظر گرفته و از فضای جلوی اپن با یک میز و صندلی خیلی ساده و جمع‌و‌جور به خوبی استفاده کرده است.

 

آشپزخانه بسته در مقابل مدل آشپزخانه اپن

در طراحی بیشتر خانه‌های امروزی، آشپزخانه اپن دار گنجانده می‌شود و آشپزخانه بدون اپن را در خانه‌های کلنگی بیشتر می‌بینیم. با این حال برخی خانه‌هایی که متراز بزرگی دارند یا دوبلکس یا تریبلکس هستند را می‌توان با آشپزخانه بدون اپن طراحی کرد. 

اگر خانه‌ای بزرگ دارید و دل‌تان می‌‌خواهد آشپزخانه کاملا مجزا از فضای هال و پذیرایی باشد؛ می‌توانید از معمار بخواهید برای‌تان در داخل فضای 4 دیواری آشپزخانه یک طرح جزیره بدهد. در ادامه این مطلب درباره آشپزخانه اپن دار جزیره‌ای بیشتر می‌‌خوانید.

آشپزخانه اپن یا بسته؟

شاید بعد دریافت این اطلاعات از خودتان بپرسید که کدام مدل آشپزخانه به درد خانه‌تان می‌خورد. در عصر حاضر کمتر کسی سراغ آشپزخانه بسته می رود. اما در نهایت این بستگی به سلیقه و نیازهای شما دارد. 

اگر آشپزخانه جدید و مدرن برای خانه‌تان دوست دارید باید به متراژ خانه دقت کنید. اگر خانه زیر 200 متر است، بهتر از انواع مدل‌ اپن آشپزخانه بهره ببرید. اگر هم خانه بزرگی دارید آشپزخانه را کاملا مجزا طراحی کنید و  برای چیدمان کابینت‌های آشپزخانه از مدل‌‌های جزیره که در بالا برای‌تان آورده‌ایم؛ ایده بگیرید. در صورتی که خانه کوچک است مدل های بدون اپن یا آشپزخانه یکسره با پذیرایی نیز گزینه خوبی است.

مدل اپن آشپزخانه

حرف آخر

به نظر شما کدام یک از این مدل‌های آشپزخانه اپن دار برای خانه‌های ما ایرانی‌ها مناسب است. اگر مثل شادی خانم سوالی دارید؛ حتما از ما بپرسید تا در بخش مشاوره چیدانه پاسخ کامل را دریافت کنید. 

درباره آشپزخانه این مطالب چیدانه را هم بخوانید:

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه