جزیره آشپزخانه کوچک؛ جدیدترین مدل‌های سال 2024

جزیره آشپزخانه کوچک؛ جدیدترین مدل‌های سال 2024

به قلم: نرگس مهردادیان

استفاده از میز جزیره آشپزخانه در دکوراسیون خانه‌های امروزی طرفداران زیادی دارد. جزیره کاربردهای متفاوتی چون فضای کار و آماده‌سازی، غذاخوری یا محل ذخیره‌سازی وسایل آشپزخانه دارد. در دکوراسیون آشپزخانه کوچک به‌دلیل کمبود فضا چگونگی طراحی جزیره آشپزخانه کوچک اهمیت بالایی دارد. چراکه با طراحی مناسب جزیره‌ برای آشپزخانه‌های کوچک می‌توان فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی و فضای مناسبی برای کار در این فضای کوچک فراهم کنید. در مطلب میز جزیره آشپزخانه به‌طور کامل در مورد انواع جزیره مناسب برای آشپزخانه‌های گوناگون صحبت کردیم در این مطلب از چیدانه به معرفی ایده‌های طراحی جزیره‌های شیک و جذاب مناسب برای دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

تابلو فرش ریحان

موقعیت مناسب قرارگیری جزیره در آشپزخانه‌های‌ کوچک

در صورتی که فضای آشپزخانه کوچک باشد بهتر است موقعیت جزیره در مرز بین آشپزخانه و نشیمن یا پذیرایی قرار گیرد تا در نقطه مرکزی داخل آشپزخانه. توجه داشته باشید که خصوصا در آشپزخانه های کوچک جزیره باید از دیوارهای اطراف و کابینت‌ها به اندازه استاندارد فاصله داشته باشد تا مانع حرکت آسان در آشپزخانه نباشد.

 

انواع مختلف جزیره مناسب برای آشپزخانه کوچک

خانه‌های امروزی اغلب کوچک هستند با آشپزخانه‌های کوچک، شاید در نگاه اول به نظر آید که جزیره تنها مخصوص آشپزخانه‌های بزرگ است اما طراحی جزیره‌های جدید به شکلی است که با انتخاب مناسب، انواع مختلف آن برای آشپزخانه‌های کوچک هم مناسب و کاربردی است. جزیره آشپزخانه کوچک می‌تواند جایی برای سر و سامان دادن به مشکل کمبود فضای کافی در آشپزخانه‌های کوچک باشد. در این بخش به معرفی انواع متفاوت جزیره مناسب برای آشپزخانه کوچک می‌پردازیم؛

 

جزیره آشپزخانه کوچک ثابت

برای اینکه جزیره آشپزخانه کوچک تا حدی شبیه به جزیره آشپزخانه‌های بزرگ به‌نظر برسد به‌کار بردن جزیره ثابت مناسب‌تر است. می‌توان از جزیره کوچک آشپزخانه هم به‌عنوان میزکار هم سرو غذا برای تعداد کم استفاده کرد. حتی با قرار دادن کابینت مخفی پشت صندلی‌ها و در طرف دیگر جزیره، می‌توان فضای کافی برای جمع و جور کردن وسایل اضافی و دم دستی ایجاد کرد. توجه داشته باشید که حتما سطح روی جزیره را همیشه مرتب نگهدارید تا فضای کوچک آشپزخانه‌تان شلوغ و بهم ریخته به نظر نرسد.

جزیره آشپزخانه کوچک متحرک چرخ‌دار

برای اینکه در فضای آشپزخانه‌ کوچک هیچ مانعی وجود نداشته باشد می‌توان به‌جای جزیره ثابت از جزیره متحرک استفاده کرد. مزیت جزیره چرخ‌دار این است که هر وقت به آن احتیاج داشتید می‌توانید آن را به هر قسمت از آشپزخانه که مشغول کار هستید آورده و از آن به‌عنوان میز کار استفاده کنید و در مواقعی که نیاز ندارید می‌توانید آن را بین آشپزخانه و نشیمن، گوشه آشپزخانه‌ یا حتی داخل کمد قرار داده و فضای آشپزخانه را بازتر کنید.در طراحی جزیره آشپزخانه کوچک متحرک می‌توان قفسه‌هایی برای نگهداری وسایل ضروری آشپزخانه، خوراکی‌ها یا کتاب‌های آشپزی در آن تعبیه کرد تا راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشید. بهتر است کابینت‌ساز دیگر کابینت‌ها جزیره چرخ‌دار را بسازد تا طرح و رنگ جزیره با کابینت‌ها هماهنگ باشند اما می‌توان برای صرف هزینه کمتر از جزیره‌های چرخ‌دار آماده با رنگ‌ و طرح‌های متفاوت استفاده کرد.

 

جزیره آشپزخانه کوچک متحرک بدون چرخ

برخی از جزیره‌های کوچک آشپزخانه متحرک اما بدون چرخ طراحی شده‌اند که در صورت نیاز امکان جابه‌جایی آن‌ها مانند نوع چرخ‌دار وجود دارد اما حرکت آن‌ها به راحتی نوع چرخ‌دارشان نیست. این جزیره‌های متحرک از نظر ظاهر بیشتر شبیه به جزیره‌های ثابت است و جلوه رسمی‌تری نسبت به نوع چرخ‌دار آن به آشپزخانه‌تان می‌دهد. این جزیره‌ها در اندازه کوچک با وجود امکان جابه‌جایی گزینه مناسبی برای آشپزخانه‌ کوچک شما با فضای کم است. در مطلب کابینت جزیره متحرک تمام آنچه در این مورد باید بدانید آمده است.

 

جزیره‌ آشپزخانه کوچک با فضای ذخیره‌سازی

با انتخاب جزیره‌ای که دارای قفسه، کابینت یا کشو در قسمت زیرین است برای آشپزخانه کوچک خود بیشترین استفاده را از فضای جزیره ببرید. اگر جزیره آشپزخانه کوچک شما ثابت است در فضای بالای جزیره می‌توانید یک قلاب دیگ و قابلمه قرار دهید و کابینت‌ها برای گذاشتن وسایل دیگر خالی کنید.

اگر آشپزخانه شما فضای محدودی دارد بهترین ایده برای طراحی جزیره اینست که فضاهای ذخیره‌سازی مخفی داشته باشد. چنین کابینت‌هایی با دستگیره‌های مخفی، فضای مجزای زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد که به چشم نمی‌آید و باعث می‌شوند تا فضای بیشتری در آشپزخانه داشته باشید. برای دانستن اطلاعات بیشتر مطلب کابینت آشپزخانه کوچک را بخوانید.

 

جزیره به‌عنوان میز ناهارخوری در آشپزخانه کوچک

وقتی فضای خانه شما کوچک است و تنها می‌توانید میز ناهارخوری یا جزیره داشته باشید، بهتر است این دو را با هم ترکیب کنید و از جزیره آشپزخانه کوچک خود به‌عنوان میز غذاخوری هم استفاده کنید. می‌توانید برای این کار از میزهای جمع شو استفاده کنید که بسیار کاربردی هستند. به‌این صورت وقتی مهمان دارید می‌توانید طرفین آن را باز کرده و در دیگر مواقع آن را جمع کرده و  فضای بیشتری داشته باشید.

 

استفاده از کنسول  به‌عنوان جزیره آشپزخانه کوچک

برای آشپزخانه‌های کوچک و باریک که فضای محدودی دارند، می‌توان از میز کنسول به‌عنوان جزیره باریک استفاده کرد. این جزیره یا میز کنسول می‌تواند مدرن، کلاسیک یا مرمری باشد،‌ این جزیره کنسول‌ها دکوراسیون آشپزخانه شما را جذاب کرده و همزمان فضایی برای آشپزی در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

استفاده از رنگ تیره برای جزیره آشپزخانه کوچک

برای جزیره آشپزخانه‌های کوچک می‌توان از رنگی هماهنگ با دیگر کابینت ها یا در تضاد با آن‌ها استفاده کرد. در آشپزخانه‌های کوچک می توان در کنار رنگ کابینت‌های روشن و اکثرا سفید که فضا را دلبازتر و بزرگ‌تر نمایش می‌دهد از جزیره به رنگ تیره حتی با سنگ گرانیت مشکی استفاده کرد، چراکه جزیره در سطح پایین‌تری نسبت به کابینت‌های دیواری قرار گرفته و چندان فضا را دلگیر نمی‌کند و از طرفی تضاد رنگی ایجاد شده بر جذابیت آشپزخانه کوچک شما می‌افزاید.

سبک‌های طراحی جزیره آشپزخانه کوچک

کوچک بودن فضای آشپزخانه و بالطبع جزیره آشپزخانه به این معنی نیست که این فضا مانند آشپزخانه‌های بزرگ نمی‌تواند مرکز توجه کل خانه باشد. با انتخاب طرح و رنگ خاص و توجه به ریزه‌کاری‌ها می‌توان جلوه‌ زیباتری به جزیره آشپزخانه کوچک بخشید. تنها در خانه‌های کوچک که آشپزخانه بیشتر در معرض دید است باید توجه شود که جزیره آشپزخانه متناسب با سبک کل آشپزخانه و خانه طراحی شود. مطلب کابینت جزیره آشپزخانه به تمام نکات طراحی کابینت جزیره پرداخته است. در این بخش به بررسی چگونگی طراحی جزیره آشپزخانه کوچک مطابق با برخی از سبک‌ها میپردازیم؛

جزیره آشپزخانه کوچک مدرن

برای کابینت جزیره آشپزخانه‌های کوچک به سبک مدرن باید از متریالی مطابق با این سبک استفاده شود برای مثال جزیره‌ای با جنس هایگلاس یا ام دی اف مناسب این سبک است. انتخاب سنگ مرمر سفید هم برای روی جزیره علاوه بر زیبایی موجب می‌شود تا فضا بزرگ‌تر به نظر آید. در ساخت این سنگ‌ها برای کانتر از قطعات بزرگ‌ مرمر ایتالیایی استفاده می‌شود که بافت طبیعی آن به‌خوبی دیده می‌شود و علاوه بر ایجاد حس و حالی طبیعی در آشپزخانه باعث می‌شود آشپزخانه‌ای خاص و مدرن داشته باشید. میزهای فولادی ضد زنگ هم که در فروشگاه‌های محصولات رستورانی موجود است با طرح‌های مینیمالیستی و قیمت پایین خود گزینه‌ مناسبی برای جزیره آشپزخانه‌های کوچک مدرن هستند. برای اطلاعات بیشتر به دکوراسیون آشپزخانه مدرن را بخوانید.

 

جزیره آشپزخانه کوچک کلاسیک

در خانه کوچک به سبک کلاسیک بهتر است مطابق با دیگر اجزای آشپزخانه کوچک از جزیره‌های با جنس کابینت کلاسیک مانند ممبران یا چوب طبیعی استفاده کنید. همچنین برای افزودن حس و حال کلاسیک به آشپزخانه خود می‌توانید از میزهای کوچک کار با یک لایه‌ چوبی روی آن به‌عنوان جزیره آشپزخانه‌ کوچک استفاده کنید. نمونه‌های مربعی کوچک این میزهای کار به‌دلیل کاربرد فراوان‌شان در پخت و پز برای آشپزخانه‌های کوچک ایده مناسبی به شمار می‌روند.

جزیره آشپزخانه کوچک ایرانی

برای اینکه حس و حال ایرانی را در آشپزخانه‌تان حفظ کنید برای جزیره آشپزخانه کوچک خود می‌توانید از متریال چوب و تزیینات دکوراسیون ایرانی استفاده کنید. اگر به دنبال طراحی جذاب‌تری برای جزیره آشپزخانه کوچک ایرانی خود هستید، می‌توانید نمای کاشی با طرح‌های ایرانی را برای جزیره انتخاب کنید. و با ترکیب کاشی‌های دست ساز روی جزیره حس و حالی قدیمی و ایرانی به آشپزخانه خود ببخشید. برای مطالعه بیشتر مطلب دکوراسیون آشپزخانه ایرانی را بخوانید.

 

حرف آخر

استفاده از میز جزیره‌ آشپزخانه به‌خصوص در طراحی مدرن خانه‌های امروزی طرفداران بسیاری دارد. اگر آشپزخانه‌ شما کوچک است و با مشکل کمبود جا برای وسایل آشپزخانه رو به رو هستید با استفاده از جزیره آشپزخانه کوچک در کنار حل مشکل کمبود فضا می‌توانید فضای کار مورد نیاز برای آشپزی ایجاد کرده و سبک جدید و شیکی را مهمان دکوراسیون آشپزخانه کوچک خود کنید. همچنین با استفاده از جزیره‌های متحرک هر زمان که نیاز نداشتید می‌توانید جزیره را از جلوی دست برداشته و جایی خارج از آشپزخانه کوچک‌تان بگذارید. شما هم اگر آشپزخانه کوچکی دارید می‌توانید با ایده گرفتن از این مطلب جزیره زیبا و لاکچری برای آشپزخانه کوچک‌تان طراحی کنید. برای اطلاعات بیشتر به مطالب اصول طراحی آشپزخانه و مدل اپن آشپزخانه مراجعه کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 11 دی 1393
کاش تو ایرانم داشتیم. خیلی عالی بود
nazanin kd در تاریخ 11 دی 1393
اوینای عزیز من از اینا تو شوش وقتی برای خرید جهیزیه رفته بودم حتی در ابعاد بزرگتر و کوچکتر دیده بودم.

ثبت دیدگاه