Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی: 22 مدل آشپزخانه ایرانی + عکس

به قلم: نرگس مهردادیان

در خانه‌های ایرانی آشپزخانه از بخش‌های مهم، جذاب و حساس و به‌عبارتی قلب خانه است چراکه خانم‌های خانه زمان زیادی را در آن می‌گذرانند و حتی محلی برای گردهمایی‌های خوانوادگی است. پس بالطبع چیدمان دکوراسیون آشپزخانه ایرانی هم از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است و بزرگ یا کوچک بودن آشپزخانه، وسایل بزرگ و کوچک آن و طرز چیدمان‌شان بسیار مهم است. در مطلبی به طور کامل دکوراسیون آشپزخانه را بررسی کردیم در این مطلب از چیدانه به بررسی ویژگی‌های دکوراسیون آشپزخانه‌ ایرانی و چگونگی طراحی آن ها می‌پردازیم، با ما همراه باشید…

آشپزخانه ایرانی

طراحی آشپزخانه ایرانی 1

تابلو فرش ریحان
دکور آشپزخانه ایرانی

طراحی آشپزخانه ایرانی 2

طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌های ایرانی

در سال‌های اخیر ورود طرح‌های اروپایی به دکوراسیون ایرانی باعث شده تا دکوراسیون سنتی، طرفداران کمتری داشته باشد. اما با توجه به اینکه طراحی سنتی و ایرانی، سازنده هویت ایرانی است می‌توان با دکوراسیون سنتی خلاقانه دکوراسیونی به مراتب زیباتر از دکوراسیون‌‌های غربی داشت. برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی می‌توان نمادها و نشانه‌هایی از فرهنگ ایرانی را با هر سبک دکوراسیونی تلفیق کرد و روح سنتی و ایرانی به فضا بخشید. توجه کنید که در طراحی دکوراسیون ایرانی باید تمام اجزا آشپزخانه با هم در تناسب بوده و همگی طبق یک اصول کلی انتخاب شوند.

کابینت ایرانی

طراحی آشپزخانه ایرانی 3

دکوراسیون کابینت آشپزخانه ایرانی

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی تنوع زیادی داشته و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف می‌تواند انتخاب شود. طرح کابینت‌های آشپزخانه ایرانی شامل تمامی سبک‌های کلاسیک، مدرن و نئوکلاسیک می‌شود. کابینت کلاسیک خود شامل طرح‌های چوب، ممبران و طرح چوب، کابینت مدرن شامل های‌گلاس، فوق برجسته و ملامینه و کابینت نئوکلاسیک هم شامل طرح‌های پوششی، پولیشی و انزو است.

مطلب مرتبط: 20 مدل کابینت آشپزخانه ایرانی از میان خانه های شما

فرش ایرانی

طراحی آشپزخانه ایرانی 4

فرش و کفپوش در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

استفاده از فرش و خصوصا فرش ایرانی در معماری داخلی و دکوراسیون آشپزخانه ایرانی اهمیت ویژه‌ای دارد. اما اگر علاقه‌ای به استفاده از فرش در آشپزخانه ندارید یا می‌خواهید آشپزخانه خود را به سبک مدرن طراحی کنید می‌توانید برای کفپوش آشپزخانه ایرانی خود از قالیچه‌ با طرح‌ ایرانی، کفپوش‌ با طرح فرش یا پارکت‌های طرح چوب استفاده کنید. توجه کنید که در صورت استفاده از فرش در آشپزخانه طرح‌های خیلی شلوغ انتخاب نکنید چراکه فضای آشپزخانه شما کوچکتر به نظر می‌رسد.

مطلب پیشنهادی: بهترین فرش های ایرانی را بشناسیم!

کاشی سنتی

طراحی آشپزخانه ایرانی 5

کاشی‌های سنتی در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

استفاده از کاشی‌های پر نقش و نگار سنتی که از معروف‌ترین نمادهای معماری ایرانی است، امروزه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. در طراحی آشپزخانه ایرانی می‌توان با استفاده از خلاقیت، طرح‌های سنتی را با اجزا مدرن ترکیب کرد. یکی از این خلاقیت‌ها استفاده از کاشی‌های سنتی در دکوراسیون آشپزخانه ایراتی است که می‌تواند همزمان نقش و رنگ را به فضای ساده و احتمالا مدرن و هم حال و هوای سنتی و ایرانی را به آشپزخانه ایرانی شما بیاورد.

چوب در آشپزخانه ایرانی

طراحی آشپزخانه ایرانی 6

چوب‌های پر نقش و نگار در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

اگر آشپزخانه‌تان پنجره‌ دارد یا از کابینت، میز و صندلی چوبی در آشپزخانه استفاده می‌کنید، برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی می‌توانید آن‌ها را با نقش و نگار و گره‌های ایرانی انتخاب کنید. البته شاید تمیز کردن گرد و غبار آن‌ها کمی مشکل‌تر از سطوح صاف باشد اما در عوض زیبایی بی‌نظیر و حال و هوای سنتی به آشپزخانه ایرانی شما می‌بخشد.

تزیین ایرانی

طراحی آشپزخانه ایرانی 7

تزیین دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

در مطلب تزیین آشپزخانه به‌طور کامل در مورد تزیین آشپزخانه‌ها مخصوصا تزیین دکوراسیون آشپزخانه ساده صحبت کردیم. اما با توجه به اینکه معماری ایرانی از گذشته به هنر و صنایع دستی وابسته بوده، برای تزیین دکور سنتی آشپزخانه ایرانی هم می‌توانید از صنایع دستی سنتی ایرانی چون کاشی‌های سنتی دست‌ساز، ظروف مسی، سفالی و حصیری که در کنار زیبایی کاربردی هم هستند، استفاده کنید. همچنین می‌توانید پارچه‌های ترمه یا گلدوزی شده که در گذشته رواج داشته را به‌عنوان رومیزی اپن یا میز غذاخوری به‌کار برید.

گیاهان

مدل آشپزخانه ایرانی 8

گیاهان در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه خود به هر سبکی می‌توانید با استفاده از گیاهان سبز حس و حال فضا را بیشتر شبیه به آشپزخانه‌های ایرانی کنید. توصیه می‌شود حتما از چند گیاه کنار پنجره آشپزخانه‌تان استفاده کنید. این کار علاوه بر زیبایی محیط تاثیر مثبتی بر روحیه شما هم خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: گیاهان آپارتمانی: معرفی 20 گیاه زینتی همیشه سبز به همراه عکس

مدرن ایرانی

مدل آشپزخانه ایرانی 9

طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی مدرن، زیبا و شیک

برای طراحی جدید و به روز مناسب برای دکوراسیون آشپزخانه ایرانی و داشتن آشپزخانه سنتی مدرن نیاز است در ابتدا با مدرن‌ترین و جدیدترین طرح‌های اجرا شده در دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌ آشنا شده و برای طراحی ایده‌های جدید بگیرید. سپس این ایده‌ها را با ذوق و سلیقه ایرانی و نمادها و تزیینات سنتی ایرانی ترکیب کرده و همزمان از تکنولوژی و امکانات مدرن روز هم در آشپزخانه خود برخوردار شوید. توجه کنید آنچه که دکور آشپزخانه سنتی ایرانی را از دیگر آشپزخانه‌ها متمایز می‌کند هنر و سلیقه ایرانی است که طراحی دکوراسیون و چیدمان آشپزخانه بر اساس آن انجام می‌شود.

مطبخ دار

مدل آشپزخانه ایرانی 10

دکوراسیون آشپزخانه مطبخ‌دار ایرانی

در طراحی مدرن خانه‌های بزرگ کنار آشپزخانه اپن‌‌، آشپزخانه در بسته‌ای به نام مطبخ یا آشپزخانه کثیف قرار می‌گیرد که تمام آشپزی‌ها و ریخت و پاش‌ها در آن انجام شده و آشپزخانه اصلی، تمیز و دست‌ نخورده باقی می‌ماند. با رایج شدن آشپزخانه‌‌های اپن در خانه‌های امروزی ایرانی و تبدیل شدن آن به مرکزی برای تجمع افراد خانواده وجود یک آشپزخانه‌ پنهان در طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی در صورت داشتن فضای کافی برای هر کسی که به تمیزی اهمیت می‌دهد، بسیار کاربردی، مناسب و حتی ضروری است.

سنتی

مدل آشپزخانه ایرانی 11

طراحی دکوراسیون آشپزخانه سنتی ایرانی

دکور آشپزخانه‌ سنتی از نظر امکانات فرقی با آشپزخانه‌های مدرن ندارند و گاه جدیدترین امکانات روز را هم دارند اما ظاهر دکوراسیون آن‌ها سنتی طراحی شده تا حس و حال گذشته را تداعی ‌کند. دیزاین آشپزخانه سنتی در سبک‌های مختلف ایرانی، رومی و اروپایی طراحی می‌شود که انتخاب هرکدام از این سبک‌ها به سلیقه و تجهیزات در دسترس شما بستگی دارد. 

در دکوراسیون آشپزخانه سنتی ایرانی نمی‌توان از کابینت‌های مدرن استفاده کرد بنابراین بهتر است شما کابینت‌های آشپزخانه سنتی ایرانی خود را از بین طرح‌های روستیک، کلاسیک و ممبران انتخاب کنید. انتخاب رنگی مناسب برای وسایل و کابینت‌ آشپزخانه اهمیت زیادی داشته چراکه در دکوراسیون آشپزخانه سنتی معمولا رنگ‌های آبی آسمانی، آبی فیروزه‌ای، سبز تیره، زرد و کرم به‌کار می‌رود. توجه کنید که در طراحی دکوراسیون آشپزخانه سنتی نباید رنگ‌های پرانرژی را به‌کار ببرید.

کوچک

مدل آشپزخانه ایرانی 12

دکوراسیون آشپزخانه کوچک ایرانی

در مطلب دکوراسیون آشپزخانه کوچک به‌طور کامل از چگونگی طراحی آشپزخانه‌های کوچک صحبت کردیم اما به‌طور کلی در دیزاین آشپزخانه‌ کوچک ایرانی چون دیگر آشپزخانه‌های کوچک بهتر است از کابینت و وسایل آشپزخانه با طرح‌های مدرن، ساده و مینیمال استفاده کنید و آشپزخانه را زیاد شلوغ نکنید چراکه آشپزخانه‌های کوچک در صورت شلوغی آشفته‌تر به نظر می‌رسند. و به‌طور خاص می‌توانید در دکور آشپزخانه کوچک ایرانی خود با استفاده از المان‌های سنتی و ایرانی با رنگ‌های روشن و شاد در اجزای بزرگ‌تری چون فرش، کفپوش یا استفاده از رنگ‌های تیره‌‌تر در جزییاتی چون ظروف مسی و سفالی و رومیزی‌های طرح‌دار ایرانی چون ترمه، آشپزخانه‌ای کوچک با حال و هوای ایرانی داشته باشید.

بزرگ

مدل آشپزخانه ایرانی 13

دکوراسیون آشپزخانه بزرگ ایرانی

در آشپزخانه‌های بزرگ، فضای زیادی وجود دارد و از انواع کابینت و وسایل آشپزخانه می‌توان استفاده کرد. با اینکه دست شما در طراحی بازتر است اما نوع طراحی و چیدمان در دکوراسیون آشپزخانه‌های بزرگ ایرانی اصول خاص خود را دارد. در این آشپزخانه‌ها متناسب با فضا از وسایل بزرگتری می‌توان استفاده کرد. بهتر است در این آشپزخانه‌ها از ترکیب رنگ‌های روشن و تیره یا ترکیب دو رنگ استفاده کرد. در سبک طراحی این آشپزخانه‌ها دست شما باز است می‌توانید به سبک‌های مدرن، کلاسیک یا نئوکلاسیک دکوراسیون آشپزخانه ایرانی خود را طراحی کنید.

نمونه

دیزاین آشپزخانه ایرانی 14

نمونه‌هایی از دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

در ادامه برای آشنایی بیشتر و انتخاب آگاهانه شما عکس‌هایی از انواع طرح‌های دکوراسیون آشپزخانه‌های ایرانی آورده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها ایده گرفته و طبق سلیقه شخصی‌تان بهترین طراحی را برای دکوراسیون آشپزخانه ایرانی خود داشته باشید.

مطلب مرتبط: چیدمان خانه های ایرانی، رنگ آبی و کرم در آپارتمان تهران!

چیدمان آشپزخانه آبی
چیدمان آشپزخانه آبی

چیدمان آشپزخانه ایرانی 15

دکوراسیون آشپزخانه آبی انسیه از بجنورد

در این دکوراسیون آشپزخانه ایرانی از کابینت با چوب طبیعی استفاده شده که حس گرمی و زیبایی عنصر طبیعی چوب را به فضا منتقل می‌کند. طرح مورد نظر به نجار سفارش داده شده و پس از ساخت در آشپزخانه نصب شده است. همچنین رنگ سبز آبی دیوارها ترکیب و هارمونی رنگی مناسبی با رنگ چوب طبیعی کابینت‌ها ایجاد کرده است.

دکوراسیون آشپزخانه جدید
دکوراسیون آشپزخانه جدید

چیدمان آشپزخانه ایرانی 16

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی زهره از اراک

در این دکوراسیون آشپزخانه ایرانی از ترکیب طرح و رنگ چوب با طیف رنگ‌ نارنجی حس شادابی و سرزندگی به فضا منتقل شده است. همچنین استفاده از گل و گیاهان و عناصر ایرانی در آشپزخانه فضای گرمی در این دکوراسیون آشپزخانه ایرانی به‌وجود آورده است.

امیر صادقی
منزل خلاقانه ی خانم بادآهنگ در جنت آباد
امیر صادقی

امیر صادقی
منزل خلاقانه ی خانم بادآهنگ در جنت آباد
امیر صادقی

چیدمان آشپزخانه ایرانی 17

دکوراسیون آشپزخانه مدرن و ایرانی فرناز از تهران

در چیدمان این دکوراسیون آشپزخانه ایرانی طرحی مدرن به رنگ طوسی خنثی به کار رفته اما ترکیب مناسب آن با چوب سردی رنگ طوسی را خنثی کرده و گرمای خاصی به فضا داده است. استفاده از عناصر خاطره انگیز و ایجاد صمیمیت در فضا از شاخصه‌های اصلی این دکوراسیون آشپزخانه ایرانی است. البته در طراحی این آشپزخانه زیبایی لامپ‌های ادیسونی و هماهنگی آن‌ها با دکوراسیون کلی را نباید نادیده گرفت.

چیدمان آشپزخانه مدرن
چیدمان آشپزخانه ایرانی مدرن

چیدمان آشپزخانه ایرانی 18

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی به سبک مهناز در تهران

به گفته مهناز هدف از به کارگیری رنگ زرد این بوده که از نظرشان این رنگ سرشار از انرژی است و خستگی کار در آشپزخانه را کم‌تر می‌کند. به دلیل علاقه به سبک سنتی و ایرانی از عناصری مانند قوری و سماور در چیدمان استفاده شده که حس و حالی سنتی و ایرانی به فضا بخشیده است. همچنین پله پله بودن کابینت‌ها در سمت راست از دلگیر و بسته شدن فضای آشپزخانه جلوگیری کرده است.

چیدمان آشپزخانه ایرانی

چیدمان آشپزخانه ایرانی 19

دکوراسیون آشپزخانه چوبی افسانه از شیراز

در این دکوراسیون آشپزخانه ایرانی هارمونی میان رنگ دیوارها و کابینت‌ها و پرده، استفاده از متریال چوب به‌خصوص در دیوار موجب گرم‌تر شدن فضا شده است. وجود بافت‌های مختلف در وسایل تزیینی چون چوب، سفال، فلز و چینی‌های قدیمی حس و حالی سنتی و ایرانی به این آشپزخانه داده‌اند.

کتایون یک
کتایون سه

چیدمان آشپزخانه ایرانی 20

گیاهان کتایون در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

در فضای این دکوراسیون آشپزخانه ایرانی با کابینت‌های های‌گلاس مدرن برای ایجاد حس زیبایی و آرامش از گل و گیاه استفاده شده است. که موجب طراوت و آوردن روح زندگی به فضای آشپزخانه شده و همچنین استفاده از طروف سفالی حس و حال سنتی به فضای آشپزخانه داده است.

آشپزخانه ایرانی دو

دیزاین آشپزخانه ایرانی 21

در آخر

دیزاین آشپزخانه ایرانی 22

حرف آخر

آشپزخانه از فضاهای مهم خانه‌های ایرانی است. طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی با ایده‌های خلاقانه موجب می‌شود تا آشپزخانه‌ای زیبا با حس و حال سنتی و ایرانی داشته باشید. طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی در زیبایی خانه‌های ایرانی و آرامش و خانواده نقش مهمی ایفا می‌کند. شما هم اگر مایلید آشپزخانه‌ای با حال و هوای سنتی و ایرانی در خانه‌تان داشته باشید، می‌توانید از این ایده‌ها در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی خود استفاده کنید.

سوالات متداول در زمینه دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

چگونه آشپزخانه ای با دکوراسیون ایرانی داشته باشیم؟

برای دکوراسیون آشپزخانه ایرانی می توانید از المان های ایرانی شامل صنایع دستی، حصیر، چوب، آجرهای دکوراتیو، مثل کاشی‌کاری‌های سنتی یا فرش ایرانی به عنوان کفپوش استفاده کنید.

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی را با چه سبک هایی می توان تلفق کرد؟

به طور کلی سبک ایرانی به سبک‌های سنتی و کلاسیک نزدیک‌تر است. اما احتی اگر خانه ای با دکوراسیون مدرن هم داشته باشید می‌توانید با استفاده هوشمندانه از بعضی از المان های ایرانی می‌توانید این سبک‌ها را با هم تلفیق کنید. 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سعیده در تاریخ 12 خرداد 1397
آشپزخانه شماره ۵ که با سلیقه خانوم انسیه طراحی شده بود از همه زیباتر بود. آشپزخانه شماره ۴ هم خلوت و ساده و دلنشین بود. مابقی به نظرم بیشتر ملقمه‌ای از اسباب و عناصر و هجوم رنگ بودن که صرفا بنا به سلیقه و نه هارمونی و تناسب کار شده بود.

ثبت دیدگاه