سرای آجر گردان اراک؛ انحنای امواج در نمای آجری خاص و منحصر به فرد!

سرای آجر گردان اراک؛ انحنای امواج در نمای آجری خاص و منحصر به فرد!

به قلم: نرگس مهردادیان

سرای آجر گردان اراک؛ انحنای امواج در نمای آجری

پروژه معماری سرای آجر گردان سرای توسط شرکت مهندسین مشاور آریان پژوهان پارس در سال ۱۳۹۴ با کاربری اداری طراحی و اجرا شده است. این ساختمان خاص با نمای آجری خاص و موج مانند در زمینی به مساحت ۱۳۲ مترمربع در بافت مرکزی شهر اراک، خیابان امام خمینی و کوچه مهدیه واقع شده.

چوب و هنر

برای آشنایی بیشتر با طراحی، معماری و نمای خاص این پروژه منحصر به فرد با چیدانه در ادامه مطلب همراه باشید.

نوآوری و حفظ ارزش‌های معماری سنتی در طراحی سرای آجر گردان

حفظ محرمیت و تعدیل نور در طراحی نمای متفاوت سرای آجر گردان

در همسایگی این ساختمان، ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی قرار گرفته‌اند. قرار گرفتن ساختمانی اداری در کنار ساختمان‌های مسکونی با توجه به تعداد مراجعه‌کنندگان و اشراف طبقات بالای ساختمان به منازل مسکونی، طبیعتا ذهنیت نامطلوبی برای همسایگان ایجاد می‌کرد. از طرفی برای استفاده از نور، وجود بازشو اهمیت داشت. اما باتوجه به کشیدگی سایت، نور طبیعی تنها از ضلع شرقی و غربی تامین می‌شد که نور مطلوبی نبود. بنابراین نمایی متفاوت طراحی شد تا هم پوشش مناسبی داشته باشد و بحث حریم و محرمیت را رعایت کند و هم نور مستقیم خورشید را از غرب و شرق به شکل تعدیل شده و ملایم به داخل ساختمان راه دهد.

حفظ محرمیت و تعدیل نور در طراحی نمای متفاوت سرای آجر گردان

نوآوری و حفظ ارزش‌های معماری سنتی در طراحی سرای آجر گردان

برای طراحی نمای سرای آجر گردان از یک شبکه مشبک آجری با هندسه پارامتریک استفاده شد تا در عین نوآوری، ارزش‌های معماری سنتی، هم حفظ شود. ترکیب شیشه و آجر اما نه به شکل نماهای معمول! نمایی کاملا شیشه‌ای در زیر لایه‌ای کامل از آجرهایی که با فواصل مشخص، به شکل گَردان نصب شده‌اند. همین تفاوت درجه چرخش آجرها، حالتی موج ‌مانند روی نمای ساختمان ایجاد کرد. استفاده از رنگ‌های فیروزه‌ای و لاجوردی پرکاربرد در معماری سنتی ایرانی، در بخش انتهایی آجرها هم به حس و حال بومی نما افزود.

هندسه پارامتریک نمای سرای آجر گردان و رنگ فیروزه‌ای

پویایی در نما و دکوراسیون داخلی سرای آجر گردان

هندسه پارامتریک نمای سرای آجر گردان و رنگ فیروزه‌ای ابتدا و انتهای آجرها باعث شد نمای ساختمان در حین حرکت از شمال به جنوب، اشکال و رنگ‌های مختلفی به نمایش بگذارد و باعث پویایی نما شود. کیفیت و پویایی داخلی هم با طراحی انعطاف‌پذیر پوسته بیرونی به منظور کنترل نور و دید تامین شد. بنابراین پروژه بستری مناسب برای ارتباط مخاطب با شهر و بنا ایجاد کرد.

پویایی در نما و دکوراسیون داخلی سرای آجر گردان

و در آخر

در این مطلب با طراحی خاص و منحصر به فرد سرای آجر گردان اراک آشنا شدید. افرادی که از کوچه رو به روی سرای آجر گردان اراک عبور می‌‌کنند، با تغییر زاویه دید، موج‌های آجری ساختمان را در زاویه‌های مختلف و به شکل‌های متفاوت خواهند دید. انگار ساختمان موجودی زنده است که نسبت به عبور عابران بی‌تفاوت نیست.

برای آشنایی با دیگر ساختمان‌های با طراحی و معماری خاص در ایران مطلب برج‌های دوقلو سامان فراز؛ فوق مدرن‌ترین پروژه کشور! را از دست ندهید.

طراحی نمای سرای آجر گردان اراک

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
هستی در تاریخ 27 دی 1402
خیلی زیباست

ثبت دیدگاه