Chidaneh.com placeholder image

آشپزخانه نیمه اپن: 28 عکس جذاب از آشپزخانه‌های نیمه باز

به قلم: نادیا مهردادیان

با توجه به طراحی خانه‌های امروزی، کوچک شدن متراژ و مشرف بودن تمام فضاهای خانه به آشپزخانه، شاید شما هم به این فکر کرده باشید که کاش فضای محصورتر و خصوصی‌تری در آشپزخانه داشتم و برای چند دقیقه هم که شده از زیر ذره بین بقیه خارج می‌شدم! از آنجا که آشپزخانه یکی از مهم‌ترین و فعال‌ترین فضاهای خانه است و معمولا افراد خانه‌دار بیشتر وقت خود را در این مکان صرف می‌کنند، پرداختن به مسائلی در حوزه طراحی آشپزخانه، همیشه ضروری است. در این مطلب می‌خواهیم درباره طراحی آشپزخانه نیمه اپن بحث کنیم. اگر به فکر داشتن آشپزخانه نیمه اپن یا نیمه باز هستید تا راحت‌تر از پس کارهایتان بر بیایید، این مطلب چیدانه را از دست ندهید.

آشپزخانه نیمه اپن
آشپزخانه نیمه باز

تفاوت آشپزخانه نیمه اپن با دیگر آشپزخانه‌ها

آنچه که ما از آشپزخانه‌های قدیمی در ذهن داریم، معمولا فضای محصور اتاق مانندی است که با لوازم ضروری آشپزخانه مبلمان شده است. در حالی که در خانه‌های امروزی دیگر خبری از آن چهار دیواری بسته نیست و آشپزخانه جزئی از فضای نشیمن و پذیرایی خانه شده و از نظر دکوراسیون، طراحی و هماهنگی آن با دیگر فضاها، بسیار مهم است. به‌طورکلی آشپزخانه‌های اپن یا بسته امروزی را می‌توان در سه دسته تقسیم بندی کرد:

سرویس خواب بالسا

1) اپن کاملا باز: 

همه ما با طراحی این نوع آشپزخانه آشنایی داریم و می‌دانیم که از چند طرف امکان رفت و آمد دارد، دسترسی به آن سریع‌تر و راحت‌تر است، فضای خانه را بزرگ‌تر و زیباتر جلوه می‌دهد، چراکه مرزی بین سالن نشیمن و آشپزخانه وجود ندارد. اما ایرادی که در طراحی مدل اپن کاملا باز وجود دارد این است که بوی غذا در کل منزل پخش شده و افراد داخل آشپزخانه در حین آشپزی و پخت و پز کاملا از بیرون مشخص هستند.

طراحی آشپزخانه نیمه اپن
اپن نیمه باز

ثمین موسوی
دیوار آجری نشیمن
ثمین موسوی

2) اپن نیمه باز: 

طراحی آشپزخانه نیمه اپن یا اپن نیمه باز به گونه‌ای است که سعی می‌شود اکثر دیوارهای آشپزخانه با دیوار و کابینت محصور شده و فقط یک طرف یا دو طرف آشپزخانه به سمت دیگر فضاهای خانه باز باشد. در مدل اپن نیمه باز حریم شخصی افراد بیشتر حفظ شده و دید کمتری از بیرون به آشپزخانه وجود دارد و همین حریم شخصی تفاوت عمده‌ی آشپزخانه‌ی کاملا اپن و آشپزخانه نیمه اپن است.

طراحی آشپزخانه نیمه باز

3) اپن با قابلیت بسته شدن: 

این نوع از اپن بصورت متحرک است و قابلیت باز و بسته شدن دارد. با کمی خلاقیت و استفاده از پارتیشن‌های ریلی و کشویی ام‌ دی‌ اف یا شیشه‌ای و انواع پرده، می‌توان فضای آشپزخانه را کاملا محصور کرد تا دیگر دید به داخل آشپزخانه وجود نداشته باشد. این اپن قابلیت این را دارد که در مواقع دلخواه دوباره به حالت نیمه باز برگردانده شود.

فروزان رحمانی
خانه خانم مریم ابطحی
فروزان رحمانی

مدل آشپزخانه نیمه اپن

مدل آشپزخانه نیمه اپن

همانطور که اشاره شد مدل آشپزخانه نیمه اپن به این صورت است که فضای آشپزخانه از یک یا دو طرف و دید کم، با دیگر فضاهای خانه در ارتباط است. به عبارتی در مدل آشپزخانه نیمه اپن می‌توانید با ایده‌پردازی تلفیقی، یک آشپزخانه باز در کنار یک آشپزخانه بسته داشته باشید که البته نیاز به طراحی و هماهنگی با دیگر فضاهای خانه دارد. امروزه طراحان داخلی و دکوراسیون تمام تلاش خود را می‌کنند تا بهترین و کاربردی‌ترین طرح را برای اپن نیمه باز ارائه دهند. اما در آخر تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی شما هستید که براساس نیاز و سبک دکوراسیونی منزلتان بهترین مدل آشپزخانه نیمه اپن را انتخاب می‌کنید. 

ایده آشپزخانه نیمه اپن
آشپزخانه نیمه اپن با درب متحرک

مزایای آشپزخانه‌های نیمه اپن

با داشتن یک آشپزخانه نیمه اپن هم می‌توانید قابلیت آشپزخانه اپن را داشته باشید و به‌‌راحتی با اشخاصی که در بیرون آشپزخانه هستند ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌توانید از میزهایی که روی قسمت آشپزخانه اپن تعبیه می‌شوند به‌‌عنوان یک میز غذاخوری بهره ببرید و راحتی و محصور بودن آشپزخانه‌های سنتی و قدیمی را برای خود فراهم کنید.

امیر صادقی
عکاسی منزل زهیر و زهره در مهرویلای کرج
امیر صادقی

کاربرد آشپزخانه نیمه باز

در مدل آشپزخانه نیمه اپن به جنبه کاربردی اپن توجه ویژه‌ای می‌شود و اکثرا از آن به‌عنوان میزکار آشپزخانه و میزغذاخوری سریع و جمع‌و‌جور استفاده می‌کنند. در حالی‌که در آشپزخانه کاملا باز، اپن فضایی برای قرار دادن دکوری‌ها و وسایل تزیینی است.

مطلب مرتبط: آشپزخانه مخفی چیست؟ 20 مدل آشپزخانه پنهان در خانه

مهدی بیدل
منزل پُر رنگُ انرژی فاطمه و فرهاد
مهدی بیدل

دیزاین آشپزخانه نیمه اپن
طراحی دکوراسیون آشپزخانه نیمه باز

طراحی آشپزخانه نیمه اپن

یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده در حال حاضر آشپزخانه‌ها در مرکز توجه افراد خانواده قرار گیرد، زیبایی طراحی و دکوراسیون داخلی آشپزخانه است. در رابطه با آشپزخانه‌های نیمه اپن نیز طراحی مناسب عامل موثری است. طراحی آشپزخانه نیمه اپن و حریم شخصی آشپزخانه‌های نیمه باز، می‌تواند از طریق مختلف ایجاد شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. همچنین خواندن مطلب 30 مدل دیوار جداکننده آشپزخانه و پذیرایی نیز به شما کمک بیشتری خواهد کرد.

آشپزخانه نیمه باز با دیوار

1) گاهی پایه‌های ساخت یک آشپزخانه نیمه باز، در هنگام طراحی گذاشته شده و از ابتدا، این حریم به واسطه‌ی دیوار آجری شکل می‌گیرد.

آشپزخانه نیمه اپن با در شیشه‌ای

2) گاهی می‌توانید با یک در شیشه‌ای میان دکوراسیون بیرونی و داخلی به‌خوبی راه ارتباطی برقرار کنید. از این طریق اپن آشپزخانه بسته می‌شود در صورتی که نور خانه گرفته نشده و فضا دلگیر نمی‌شود.

آشپزخانه نیمه اپن با در کشویی

3) همچنین بااستفاده از درهای کشویی و پنجره‌های آکاردئونی می‌توانید درصورت عدم‌نیاز به بسته بودن فضای بیرونی و داخلی آشپزخانه، در را بکشید.

آشپزخانه نیمه باز با پرده

4) پیشنهاد دیگر ما به شما این است که از یک پرده برای این منظور استفاده کنید. پرده‌های زیبا برای جداسازی فضاهای مختلف خانه وجود دارند که بسیار شیک و لاکچری هستند، از پرده‌های کنفی و حتی آویزهای ساده‌ی دست ساز گرفته تا پرده‌های شید، صفحات شیشه‌ای و فریم‌های فلزی.

آشپزخانه نیمه اپن با ویترین

5) یکی دیگر از جذاب‌ترین شیوه‌های طراحی اپن نیمه باز، استفاده از ویترین و چیدن ظروف وسایل دکوری زیبا در آن است.

معین صالحی
دکوراسیون پذیرایی بزرگ
معین صالحی

آشپزخانه با اپن نیمه باز

تبدیل آشپزخانه کاملا اپن به آشپزخانه با اپن نیمه باز!

این روزها دکوراسیون داخلی امری است که به ما تحمیل‌شده است؛ یعنی اکثر خانه‌ها بدون اینکه نظر ما در ساخت آن دخیل باشد از قبل آماده است و ما عملا حق انتخابی نداریم. اما اگر به آشپزخانه نیمه اپن، علاقه‌مند شده‌اید در صورتی که آشپزخانه‌تان کاملا اپن است، اصلا نگران نباشید. زیرا علاوه بر راهکارهایی که در قسمت طراحی آشپزخانه نیمه اپن ارائه شد، می‌توانید با اضافه کردن یک کمد دوطرفه متناسب با سبک آشپزخانه و فضای مجاورش، شما هم یک آشپزخانه‌ی نیمه باز داشته باشید. 

طراحی آشپزخانه نیمه باز با پارتیشن
طراحی آشپزخانه نیمه باز با گیاه

پارتیشن‌های دکوراتیو نیز از روش‌های بسیار مدرن‌ و جذاب‌ در طراحی آشپزخانه نیمه اپن است. پارتیشن‌های چوبی، آکواریوم، قفسه، کتابخانه، پارتشین‌های گیاهی و چند شلف دیواری راه‌هایی برای جدا سازی فضای آشپزخانه است که با استفاده از آنها می‌توانید آشپزخانه کاملا اپن خود را به آشپزخانه نیمه اپن تبدیل کنید. البته توجه داشته باشید که پارتیشن چون فضای تنفسی و گرمایشی را جدا نمی‌کند برای هدف عدم انتشار بوی غذا مناسب نیست!

استودیو پر
خانه ی یوسف آباد
استودیو پر

طراحی داخلی آشپزخانه نیمه اپن
دکوراسیون آشپزخانه با اپن نیمه باز

کلام آخر

وقتی در آشپزخانه‌ی اپن هستید، هم شما به مهمان‌هایتان مشرف هستید هم آنها به شما و البته به ریز و درشت کارهایی که انجام می دهید؛ آن وقت است که می‌گویید کاش در آشپزخانه‌تان مکانی داشتید تا حداقل مراحل آماده سازی غذا را با آرامش بیشتری انجام دهید! اینجاست که اهمیت آشپزخانه‌ با اپن نیمه باز، نمود بیشتری پیدا می‌کند. در این مطلب از چیدانه هر آنچه را که در رابطه با آشپزخانه‌های نیمه اپن نیاز بود، برای شما بازگو کردیم. 

"اگر هنوز هم در رابطه با مدل اپن نیمه باز نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید از متخصصین معماری و دکوراسیون و یا اهالی فن خدمات کابینت سازی کمک بگیرید.“

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه