Chidaneh.com placeholder image

آشپزخانه اپن یا بسته، انتخاب شما کدام است؟

به قلم: سمانه زارعی

یکی از مهم‌­ترین بخش‌های طراحی آشپزخانه، تصمیم برای اپن یا بسته بودن آن است. بعضی از خانواده­ ها دوست دارند طبق مد و جدیدترین طراحی دکوراسیون­ های داخلی، آشپزخانه اپن، باز و یا جزیره داشته باشند. و در مقابل افرادی هم آشپزخانه ­های سنتی و یا بسته را ترجیح می ­دهند. شما چطور؛ آشپزخانه اپن یا بسته؟

قالیشویی ادیب

کدام مدل آشپزخانه را می‌­پسندید؟

در بسیاری موارد؛ شما نقشی در انتخاب مدل آشپزخانه ی خانه ­ای که می­ خرید ندارید، ولی اگر تصمیم به ساخت خانه جدید و یا بازسازی آشپزخانه دارید؛ شاید بتوانید به انواع مدل طراحی آشپزخانه فکر کنید. این انتخاب باید بر اساس شناخت از انواع مدل، نیاز شما و شرایط محیطی باشد. مدل­ های آشپزخانه را می­توان به انواع زیر تقسیم کرد:

آشپزخانه باز مرتبط با نشیمن: در این نوع مدل آشپزخانه و پذیرایی یکسره هستند و در صورت نیاز می­ توان با قرار دادن میز نهارخوری و یا صبحانه خوری، مرزی بین فضای آشپزخانه و پذیرایی تعیین کرد. این نوع آشپزخانه برای منازل کوچک بسیار مناسب است.

آشپزخانه اپن ­دار: آشپزخانه اپن از چند دهه قبل در ایران رایج شد، و شاید بتوان گفت نسل اولیه ­ی آشپزخانه­ های باز است. در مدل اپن آشپزخانه در ابتدا یکی از دیوارهای آشپزخانه به صورت اپن طراحی می­ شد ولی امروزه انواعی از آشپزخانه­ هایی با دو سمت اپن در خانه ­ها طراحی می­ شود.

آشپزخانه جزیره ­دار: اگر به دنبال دکوراسیون آشپزخانه مدرن هستید، مدل جزیره به کارتان می­ آید. جزیره در آشپزخانه هم مرز فضای آشپزخانه را مشخص می­ کند و هم می ­تواند به عنوان وسیله ­ای چند کاربردی عمل کند.

آشپزخانه بسته: از انواع آشپزخانه­ های سنتی هستند که در آن آشپزخانه مانند یک اتاق مجزا طراحی می­ شود و دارای در معمولی و یا شیشه ­ای است.

ثمین موسوی
طراحی آشپزخانه طوسی
ثمین موسوی

آشپزخانه اپن یا بسته؟

با اینکه آشپزخانه اپن و باز جزو انواع آشپزخانه­ های جدیدتری نسبت به آشپزخانه بسته هستند، ولی برخی از خانواده­ ها این روزها نظرشان به طراحی آشپزخانه بسته است. نمی­توانیم با قطعیت بگوییم کدام یک از انواع مدل آشپزخانه بهتر است و این انتخاب بستگی به سلیقه شما و شرایط محیط دارد. بهتر است اول با مزایای آشپزخانه اپن و آشپزخانه بسته آشنا شویم.

مطلب پیشنهادی: آشپزخانه بدون اپن؛ 23 مدل طراحی آشپزخانه و پذیرایی یکسره

ثمین موسوی
عکاسی از منزل آقای طالبی
ثمین موسوی

مزایای آشپزخانه اپن

آشپزخانه اپن در معماری سنتی و با فرهنگ سنتی ایرانی سنخیت کمتری دارد. ولی با این حال تغییرات فرهنگی و شرایط زندگی خانواده­ ها باعث شده است که امروزه بسیاری از خانواده ­ها آن را ترجیح بدهند و یا به جای آشپزخانه اپن، آشپزخانه نیمه اپن را انتخاب کنند.

برخی از مزیت ­های آشپزخانه اپن عبارتند از:

  • آشپزخانه اپن برای خانه­ هایی با مساحت کم که آشپزخانه نسبتا کوچکی دارند انتخاب مناسبی است، زیرا نبود یک یا دوتا از دیوارها باعث بزرگتر به نظر رسیدن فضای آشپزخانه می ­شود.
  • برای آشپزخانه­ های بدون پنجره، وجود اپن باعث نورگیری بیشتر از بخش­ های دیگر منزل می­ شود، و همچنین اگر قسمت نشیمن و یا پذیرایی بدون پنجره باشد، نور ورودی از پنجره آشپزخانه به قسمت ­های دیگر منزل می­ رسد و فضا را روشن ­تر می­ کند.
  • با وجود آشپزخانه اپن، فردی که در آشپزخانه است راحت­تر با افراد دیگری که در نشیمن و پذیرایی هستند ارتباط برقرار کند.
  • آشپزخانه اپن برای خانواده ­هایی که فرزند کوچک دارند مناسب است، و والدین زمانی که در آشپزخانه مشغول آشپزی هستند، اشراف بیشتری به فعالیت ­های کودک خود دارند و از دور مراقبت می­ کنند.

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی باغ فیض
استودیو پر

معایب آشپزخانه اپن

برخی از ویژگی­ های آشپزخانه اوپن باعث شده است که افرادی آن را نمی­ پسندند و انواع مدل­ سنتی آشپزخانه را ترجیح می­ دهند. برخی از معایب آشپزخانه اپن عبارتند از:

  • با اینکه امروزه از هودهای قوی برای جذب بو و بخارهای غذا استفاده می­ شود، ولی با وجود آشپزخانه اپن باز هم ممکن است بوی طبخ غذا در کل خانه بپیچد.
  • ممکن است سروصدای حاصل از کار یک فرد در آشپزخانه اپن به بقیه افراد خانواده آزار برساند به طوری که ممکن است فردی که در حال استراحت است از سروصدای آن بیدار شود.
  • زمانی که مهمان دارید، آشپزی و شستشوی ظروف سخت ­تر انجام می­شود و ممکن است نامرتبی و کثیفی آشپزخانه در معرض دید مهمان­ هایتان باشد.

آشپزخانه بسته

آشپزخانه بسته چه مزیت‌هایی دارد؟

ممکن است شما هم آشپزخانه بسته در خانه مادربزرگتان را دیده باشید، این نوع از آشپزخانه ­ها در معماری سنتی اجرا می­ شدند و مزیت ­های زیادی نسبت به آشپزخانه ­های اپن یا باز دارند. برخی از مزایای آشپزخانه ­های بسته عبارتند از:

  • آشپزی در آشپزخانه ­های بسته باعث تمرکز در کار آشپزی و انجام کارهای دیگر آشپزخانه با لذت بیشتر می­ شود.
  • با وجود آشپزخانه بسته دیگر نگران دیده شدن، شلوغی و کثیفی آشپزخانه در زمان مهمانی نمی شوید.
  • در آشپزخانه بسته به دلیل اینکه در دورتادور آن دیوار دارد، می­ توانید تعداد کابینت­های بیشتری را نصب کنید.
  • بوی غذا و بخارات در فضاهای دیگر منزل پخش نمی­ شود.

مطلب پیشنهادی: نکات موثر در طراحی کابینت آشپزخانه 3در 4

امیر صادقی
خانه ی سفید و طوسی ریحانه
امیر صادقی

معایب آشپزخانه بسته چیست؟

به طور کلی آنچه به عنوان مزایا و معایب آشپزخانه اپن یا بسته بیان می­ شود؛ ممکن است از نظر افراد مختلف متفاوت باشد. این موضوع بستگی به سلیقه و شخصیت افراد هم دارد. شاید یکی از ویژگی­ هایی که ممکن است برای برخی از افراد معایب آشپزخانه بسته به حساب بیاید؛ عدم ارتباط فردی که در آشپزخانه است با افراد حاضر در نشیمن و یا مهمان­ ها باشد. و یا نظارت بر کارهای فرزندان کوچک در آشپزخانه بسته سخت ­تر می­ شود.

مطلب پیشنهادی: آشپزخانه غیرمسطح؛ 25 مدل آشپزخانه پله­ دار شیک و زیبا

استفاده از شیشه در دیوارهای آشپزخانه

استفاده از شیشه در دیوارهای آشپزخانه

ترکیب آشپزخانه اپن و بسته، امکان‌پذیر است؟

اگر دوست دارید مزیت­های هر دو نوع آشپزخانه را داشته باشید، و یا دوست دارید علاوه بر جدید و به روز بودن حال و هوایی از دکوراسیون آشپزخانه ایرانی در منزلتان باشد، نگران نباشید، راه­ حل­هایی برای ایجاد ارتباط بین فضای آشپزخانه و دیگر فضاهای منزل وجود دارد. یکی از این ایده ­ها استفاده از در و پنجره شیشه ­ای در آشپزخانه است. شما می ­توانید هم در ورودی آشپرخانه را شیشه­ای طراحی کنید تا دید از آشپزخانه به فضای بیرون ایجاد شود و همچنین آشپزخانه ­ای که پنجره­ هایی شیشه ­ای بالای اپن آن قرار داده شده است و در صورت نیاز می ­توانید آنها را باز و بسته کنید. این نوع در و بازشوها، اجازه می­ دهند نور به خوبی وارد فضاهای دیگر شود.

آشپزخانه اپن

آشپزخانه اوپن

ایده­‌هایی برای آشپزخانه اپن یا بسته

اگر اهل آشپزی باشید و فضای آشپزخانه برایتان اهمیت زیادی داشته باشد؛ احتمالا وارد هر خانه­ ای که می ­شوید؛ به فضای آشپزخانه آن توجه زیادی خواهید داشت. انواع آشپزخانه ­های مدرن و کلاسیک که اپن و یا جزیره­ دار هستند و یا شاید آشپزخانه بسته و جذابی ببینید. دیدن انواع نمونه­ های آشپزخانه اپن یا بسته به شما کمک می­ کند بهتر راجع به طراحی آشپزخانه تصمیم بگیرید.

مطلب خواندنی: 22 مدل‌ میز جزیره آشپزخانه شیک 2023 + عکس

1. مدل آشپزخانه اپن باز

2. آشپزخانه کوچک اپن 

3. آشپزخانه اپن مدرن

4. آشپزخانه بسته مدرن

5. آشپزخانه بدون ورودی

آشپزخانه بسته با در شیشه ای

6. آشپزخانه بسته با در شیشه ­ای

7. آشپزخانه بسته کوچک

ورودی آشپزخانه بدون اپن

8. ورودی آشپزخانه بدون اپن

کلام آخر

در ایم مطلب راجع به آشپزخانه اپن یا بسته صحبت کردیم. آشپزخانه اپن می ­تواند به صورت اپن، نیمه اپن و یا باز طراحی شود. شرایط محیطی و سلیقه کارفرما از جمله مواردی هستند که در طراحی فضای آشپزخانه موثر است.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
sama7 در تاریخ 18 بهمن 1396
سلام معماری خونه های امروزی طوری شده که قسمتی از نور خونه از آشپزخونه تامین میشه برای همین تمام آشپزخونه ها رو اپن می سازن. من مدتی در شهرک اکباتان زندگی می کردم اونجا آشپزخونه من مدل بسته بود اما نوع طراحی طوری بود که تمام قسمتهای خونه شامل اتاق خواب، پذیرایی و آشپزخونه پنجره داشت و همین باعث شد خونه من همیشه نور داشته باشه و همینطور موقعی که مهمون داشتم کاملا توی آشپزخونه راحت بودم
زهرا سرشکی در تاریخ 18 بهمن 1396
به نظرمن آشپزخونه هم مثل فضاهای دیگه ی منزل یه فضای مستقل هست. مثل اتاق خواب ها. ترجیح میدم توی آشپزخونه با آرامش کارهامو انجام بدم. خصوصا وقتی مهمون دارم. ضمن اینکه برام مهمه موقع آشپزی همه فضاهای خونه درگیر نباشن. به همین خاطر ترجیحم آشپزخونه بسته هست.
زینب مددی در تاریخ 18 بهمن 1396
من آشپزخونه اپن رو ترجیح میدم. چون باعث میشه تا هم فضای خونه بزرگتر و دلبازتر جلوه کنه هم اینکه به نورگیریه بیشتر کمک میکنه. علاوه بر این زمانی که در آشپزخونه مشغول کار هستیم میتونیم به سایر فضاهای خونه تسلط بیشتری داشته باشیم و ببینیم که فرزندانمون مشغول چه کاری هستن یا با مهمونها صحبت کنیم و یا تلویزیون ببینیم.
زینت در تاریخ 18 بهمن 1396
من ترجیح میدم اشپزخانه بسته ومستقل باشه ویک بالکن هم درکنارش باشه .اشپزخانه مثل اتاق خواب یه جای خصوصیه که دوست ندارم از قسمت پذیرایی دیده بشه .خیلی پیش امده که در اشپزخانه کار داریم ومیخواهیم تا دیروقت یا از صبح زود کار راشروع کنیم فقط به خاطر رعایت حال بقیه افراد خانواده وجلوگیری از سروصدا وبوی غذا مجبوریم خودداری کنیم . درضمن واقعا از معماران میخواهیم فکری به حال نقشه های منازل کنونی بکنند مثلا الان اشپزخانه من روبروی درخانه وپذیرایی ونشیمن هست وبالکن ته خانه دریکی از اتاق خوابهاست .لباسشویی در اشپزخانه است که واقعا جاش اینجا نیست وبرای بردن لباسها به بالکن باید با سبد تمام خانه را طی کنیم .
مهسا ا در تاریخ 18 بهمن 1396
با اینکه فوق العاده بی نظمم و به هم ریختگی آشپزخونه اولین چیزیه که در بدو ورود به خونه م دیده میشه ولی بازم ترجیحم آشپزخونه اپنه چون نقشه ی خونه طوریه که اگه آشپزخونه بسته بود فضای سالن کوچیکتر به نظر میومد ، از طرفی فکر می کنم آشپزخونه ی بسته کسی رو که بخشی از زمانش تو آشپزخونه می گذره از بقیه ی اعضای خانواده جدا می کنه، من که حوصله م سر میره
Sh.victim_57705 در تاریخ 18 بهمن 1396
با سلام،با وجود سبک زندگی امروزی که اعضای خانواده ساعات کمتری در کنار هم هستند آشپزخانه اپن بهتر می باشد.همچنین در استفاده از فضا ، کاربردی تر است.ضمن اینکه از لحاظ معماری و نورپردازی تاثیر بسزایی دارد.
رضا2 در تاریخ 18 بهمن 1396
سلام با توجه به علاقه شخصی من به سبک ایرانی، آشپزخانه اپن را نمی پسندم. در مقابل هم آشپزخانه های بسته موجود را که از سر بی سلیقگی یا مشکلات معماری اپن نیستند را هم قبول ندارم. آشپزخانه بسته را بیشتر می پسندم به شرطی که سازگاری کامل از نظر اندازه، نور، و محل قرار گرفتن آشپزخانه در خانه را داشته باشد. حتی به دنبال ایده ای بودم برای بستن آشپزخانه اپن. که به ایده شکیلی نرسیدم، به جز همین پرده های نه چندان سازگار و نه چندان زیبای موجود. جای یک مطلب در این باره در سایت وزین شما خالی است. " ایده هایی برای آنان که آشپزخانه اپن را نمی پسندند " ... با تشکر
زهره سادات در تاریخ 18 بهمن 1396
سلام وممنون ازچیدانه باتمام مزیت هایی که دوستان درباره اشپزخانه اپن یاداوری کردن موافقم اما با این حال اشپزخانه بسته ترجیح میدم چون باید فضای اشپزخانه جدای از پذیرایی ودید مهمانها باشه. این باعث ارامش خانم خونه موقع اشپزی میشه وهم تمام فضای خونه درگیر انواع بوی غذا نمیشه...
farah zarin در تاریخ 18 بهمن 1396
از اونجایی که در یک طراحی صحیح نور اشپزخانه از جهت شمال گرفته میشه بنابراین چندان تاثیری از نظر من روی نورپردازی فضای داخلی نداره، مگر اشپزخانه هایی که اتریوم یا تراس و ... دارند یا نور شمال رو دریافت نمیکنند. تنها مزیتش دلباز کردن فضاست ( که اون هم فقط برای منازل متراژ کوچک حسن محسوب میشه) . اما معایبی داره که من رو طی یک تجربه شخصی به این باور رسونده که اولویتم نیست . اشپزخونه نقطه ایه که بیشترین مراجعه بهش صورت میپذیره ، تمام اعضای خانواده به نوعی اون رو به هم میریزند ، وسایلش رو جابجا میکنند ، انواع خوراکی ها رو در اون تولید و مصرف میکنند و به همون نسبت آشفته و در همه . اشپزخونه اوپن فقط زمانی زیباست که همیشه مرتب و کاملا تمیز باشه ، وگرنه زیباترین مبلمان اشپزخانه هم کمکی نمیکنه . من به شدت به دنبال راهی هستم که فضا رو محصور کنم ( البته با روش هایی به جز دیوار) اشفتگی اشپزخونه تاثیر خیلی بدی چه زمان میهمانی چه در زمانهای دیگه روی منظره خونه داره
reza met در تاریخ 02 اسفند 1396
شاید مدل اپن مزایایی داشته باشه یا اینکه شیکترباشه لکن حس ارامش خاصه درزمانیکه مهمان داشته باشی یک نقصان برای مدل اپن است. برای اینکه ازقافله عقب نباشی و دل هر دو طیف را بدست اورده باشی وکسی هم نتونه ایرادی بگیره تلفیقی از ایندو را من شخصابهتر می پسندم.
sanaz sh در تاریخ 16 اردیبهشت 1397
اشپزخانه اپن رو ترجیح میدهم البته به شرط وجود مطبخ .اشپزخانه سرد که همون اشپزخانه اپن هست وبیشتر جنبه ی دکور و در حد یه قهوه درست کردن هست و اشپزخانه گرم که همون مطبخ هست و پخت و پز در اون انجام میشه و این فضا در دید نمیباشد ولی در ارتباط کامل با اشپزخانه سرد میباشد به این صورت هم از لحاظ بصری وهم راحتی مالک مد نظر قرار گرفته شده است

ثبت دیدگاه