Chidaneh.com placeholder image

رنگ آشپزخانه کوچک، با 11 ایده!

به قلم: گلنار

آشپزخانه‌های کوچک به تنهایی ممکن است فضای دل‌گیر و بسته‌ای به نظر برسند. اما با تکنیک‌های ساده‌ می‌توان کاری کرد که این فضای کوچک کمی دل‌باز‌تر به نظر برسد و حس بهتری را منتقل کند. یکی از این تکنیک‌ها استفاده از رنگ مناسب است. رنگ آشپزخانه کوچک باید با دقت بالایی انتخاب شود تا موجب کوچک‌تر نشان دادن فضای آن نشود. 

آشپزخانه کوچک به رنگ سفید

رنگ آشپزخانه کوچک

رنگ سفید، تناژ‌های مختلفی از رنگ‌های گرم، رنگ‌های پاستلی ساحلی و حتی گاهی رنگ‌های اصلی در چرخه رنگ می‌توانند به آشپزخانه شما حال‌وهوای منحصربه‌فردی ببخشند.

سرویس خواب بالسا

دو نکته‌ که باید به آن‌ها توجه داشته باشید؛ یکی این‌که رنگ‌ها نباید حواس افراد را به هنگام انجام کارهای آشپزخانه پرت کنند. دیگری این‌که باید تلاش کنید که رنگ آشپزخانه با رنگ فضاهای جانبی آن ترکیب شود، در این شرایط فضای آشپزخانه شما بزرگ‌تر به نظر خواهد رسید.

مطلب پیشنهادی: رنگ آشپزخانه مدرن، کاشی و کابینت مدادرنگی آشپزخانه!

رنگ آشپزخانه کوچک

موقع انتخاب رنگ آشپزخانه کوچک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هنگام انتخاب پالت رنگی آشپزخانه، پوشش‌های رویی کابینت‌ها، سطوح، اتصالات کابینت، حال‌وهوایی که قصد دارید در آشپزخانه به وجود آورید و میزان نور طبیعی که می‌خواهید در آشپزخانه دریافت کنید مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه شود.

بهتر است که رنگ‌های انتخابی شما به یک رنگ اصلی با نهایتا دو سایه‌روشن از همان رنگ محدود شود تا فضای شما شلوغ و به‌هم ریخته به نظر نرسد (اگر به رنگ‌های تند و پرانرژی علاقه دارید، می‌توانید از آن‌ها به عنوان رنگ اکسنت استفاده کنید.) در ادامه به بررسی 11 رنگ آشپزخانه کوچک می‌پردازیم.

آشپزخانه کوچک با رنگ سورمه ای

1. ترکیب سرمه‌ای، قهوه‌ای و سفید

داشتن آشپزخانه کوچک به این معنی نیست که نمی‌توانید سراغ رنگ‌های تیره بروید، اما باید از این رنگ‌ها کاملا هوشمندانه و با احتیاط استفاده کنید.

برای کاهش حس بسته و دل‌گیر بودن فضا، بهتر است برای رنگ آشپزخانه کوچک از رنگ‌هایی که تناژ عمیق دارند مثل سرمه‌ای استفاده کنید و برای ایجاد کنتراست، آن را با مقدار زیادی رنگ سفید ترکیب کنید. مثلا می‌توانید از سرمه‌ای برای رنگ سطوح مانند کابینت‌ها استفاده کنید و برای صندلی‌های آشپزخانه از پارچه چرم قهوه‌ای، تکه چوب‌های قهوه‌ای در قسمت‌های مختلف و برای کف‌پوش، دیواره‌ها و سایر لوازم آشپزخانه از رنگ سفید استفاده کنید. بدین ترتیب آشپزخانه شما هم ظاهر بسیار زیبا و منحصربه‌فردی خواهد داشت و هم گرمای خاصی را منتقل خواهد کرد

مطلب پیشنهادی: رنگ مناسب برای وسایل آشپزخانه، 4 ایده برای آشپزخانه های خنثی!

2. سبز زیتونی، سفید و چوب

رنگ‌های گرفته شده از طبیعت، حس طراوت و تازگی را در فضای آشپزخانه فراهم می‌کنند. بهتر است رنگ‌آمیزی فضا را از رنگ پایه سفید آغاز کنید و سپس با رنگ‌های چوبی و خاکی خنثی به فضا عمق ببخشید.

از رنگ سبز زیتونی که در واقع نشانه اصلی طبیعت است، می‌توانید به عنوان رنگ اکسنت استفاده کنید. رنگ‌های طبیعی بدون ایجاد حس تاریکی، کنتراست جالبی را در فضا ایجاد می‌کنند.

آشپزخانه کوچک آبی

3. سفید، آبی و زرد

این ترکیب رنگ روشن اگر به عنوان رنگ آشپزخانه کوچک مورد استفاده قرار بگیرد، باعث می‌شود آشپزخانه کوچک، بزرگ‌تر و دل‌بازتر به نظر برسد و دست شما را به هنگام طراحی باز می‌گذارد. دیوار و سقف روشن، نور را منعکس می‌کنند و باعث می‌شوند که فضا بزرگ‌تر به نظر برسد. برای دیوارها و کابینت‌ها از رنگ سفید استفاده کنید و از رنگ آبی یا زرد برای مبلمان و ظروف استفاده کنید. می‌توانید یک قفسه، درب کابینت یا درب دیگری را اگر در آشپزخانه دارید، به رنگ شاخص زرد یا آبی انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی: انتخاب کابینت برای آشپزخانه، بهترین مدل ها برای خانه های ایرانی ! (قسمت 1)

4. سفید و چوب طبیعی

برای این‌که این‌طور تصور شود که آشپزخانه شما فضای بزرگ‌تری دارد، نیاز است تا رنگ سفید را به صورت گسترده استفاده کنید. سفید‌های متنوع مثل یخچالی، شیری، صدفی، سفیدخاکستری و… را باهم ترکیب کنید تا ظاهری یک‌پارچه به وجود آید. برای کابینت و کف از چوب یا روکش چوب طبیعی استفاده کنید تا سردی رنگ سفید را متعادل کند و حس دعوت کنندگی در فضای آشپزخانه به وجود آورد.

آشپزخانه کوچک قرمز

5. قرمز، خاکستری و استیل

تنا‌‌ژ مختلف قرمز، انتخاب مناسبی به عنوان رنگ آشپزخانه کوچک است. رنگ‌های پرانرژی، اشتها را زیاد کرده و تمایل به گفت‌گو را افزایش می‌دهند. رنگ قرمز وقتی با تناژ مختلف خاکستری براق و استیلی که سرد است ترکیب می‌شود، فضای مدرن و زیبایی را به وجود می‌آورد. رنگ سرخ کابینت را با لوازم استیل براق و سایر لوازمی که نور را منعکس می‌کنند ترکیب کنید تا فضای متعادل زیبایی به دست آید.

آشپزخانه کوچک خاکستری و مسی

6. آبی، مسی و خاکستری استیل

ترکیب رنگ‌های متالیک، ظاهر مدرنی را برای آشپزخانه شما به ارمغان خواهد آورد. برای ظاهری پویاتر، از تناژها متنوعی استفاده کنید. برای مثال مس و استیل ترکیب خوبی را به وجود می‌آورند زیرا تناژهای گرم و سرد را در کنار هم قرار می‌دهند. سینک و ظروف مسی و همچنین لوستر مسی گرمای مناسبی را در فضای شما تامین می‌کند. به کمک سطوح خاکستری، کابینت‌های آبی و لوازم استیل، فضای گرم به وجود آمده ناشی از لوازم مسی را تعدیل کنید.

آشپزخانه کوچک فیروزه ای

7. فیروزه‌ای، طلایی، زرد و چوب

به کمک رنگ‌های گرم چوب و رنگ‌های زنده و شاد، یک آشپزخانه کوچک را می‌توان روشن و شاداب جلوه داد.

برای کابینت‌های زیرین از چوب‌های محکم و غنی استفاده کنید. سپس کابینت‌های بالا را به رنگ سفید انتخاب کنید تا با این ترکیب دو رنگ جذاب، ظاهری مدرن به فضای آشپزخانه ببخشید. می‌توانید از سرامیک‌های رنگی برای پوشش حدفاصل کابینت‌های بالا و پایین استفاده کنید تا آن نقطه از فضای آشپزخانه را مرکز توجه قرار دهید.

از رنگ زرد و طلایی می‌توانید در المان‌هایی مانند لوازم دکوری روی قفسه‌ها یا کوسن‌ها استفاده کنید تا جریان انرژی بیشتری را در فضای آشپزخانه خود وارد کنید.

آشپزخانه کوچک زرد

8. زرد، سفید و مشکی

از گذشته تا به حال، رنگ زرد، به عنوان رنگ آشپزخانه کوچک بسیار محبوب بوده است، چه برای دیوارها استفاده شود و چه برای کابینت‌ها. استفاده از رنگ‌های گرم خصوصا در فضای آشپزخانه، هنگامی که با نور مطبوع صبح‌گاهی هم‌جوار می‌شود، فضای دل‌پذیری را به وجود می‌آورد. دیوارهای زرد موجب برجسته‌تر نشان داده شدن کابینت‌های سفید می‌شوند و برعکس دیوارهای سفید موجب بیشتر مورد توجه قرار گرفتن کابینت‌های زرد می‌شوند.

در کنار استفاده از این ترکیبات رنگی، سنگ مرمر مشکی برای سطح رویی کابینت‌ها ترکیب کامل و زیبایی را به وجود می‌آورد.

رنگ اشپزخانه کوچک

9. انواع خاکستری‌ها، ذغالی، موشی، نقره‌ای

استفاده از طراحی تک‌رنگ، حس آرامش‌بخشی را به وجود می‌آورد و به چشم این اجازه را می‌دهد که در تمام فضای آشپزخانه به نرمی حرکت کند. هنگامی که بین دیوارها و کابینت‌ها از نظر رنگی تفاوت بسیار کمی وجود داشته باشد، موجب می‌شود آشپزخانه از آن‌چه واقعا هست، بزرگ‌تر به نظر برسد.
برای اجرای این طرح، می‌توانید تناژهای مختلفی از یک رنگ را، مثلا خاکستری، از خاکستری تیره گرفته تا روشن، در فضای خود به گونه‌ای پخش کنید که کنتراست ظریفی بین سطوح مختلف ایجاد شود.

مطلب پیشنهادی: رنگ آشپزخانه، از این 6 مد 2018 خبر دارید؟

10. سبز نعنایی، آبی و سفید

به دلیل اثربخشی آرامش‌بخشی که رنگ‌های پاستلی به وجود می‌آورند، همیشه پرطرفدار هستند. از رنگ آبی نسبتا تیره‌تر می‌توانید برای کف‌پوش یا فرش آشپزخانه استفاده کنید. سطوح سفید حس تمیزی، روشنی و شادی را فراهم می‌کنند. بنابراین سعی کنید همیشه برای انتخاب رنگ آشپزخانه کوچک، رنگ سفید را مدنظر قرار دهید.

استفاده از رنگ مشکی مات برای جزئیات فضای آشپزخانه مثل لوستر، لوازم دکوری و… فضای آشپزخانه شما را کمی مدرن‌تر می‌کند.

آشپزخانه کوچک مشکی و سفید

11. مشکی، سفید و هر رنگ دیگری

کنتراست بالای سفید و مشکی فضای آشپزخانه را به فضای کانونی و مرکز توجه تبدیل می‌کند. دیوارهای سفید در کنار کابینت‌های مشکی، فضای آشپزخانه‌ را گسترده‌تر نشان می‌دهد. برای این‌که آشپزخانه را قابل‌ توجه‌تر جلوه دهید، از کف‌پوش شطرنجی استفاده کنید یا برای دیوار بین کابینت‌ها از طرح زیگزاگی استفاده کنید. استفاده از رنگ سیاه و سفید برای سطوح گسترده مثل دیوار و کابینت، دست شما را برای انتخاب رنگ سوم برای سایر لوازم آشپزخانه و اکسسوری باز می‌گذارد و تقریبا از هر رنگی می‌توانید استفاده کنید.

اگر از رنگ قرمز استفاده کنید، در کنار رنگ مشکی شاهد شکوه و جلوه خاصی خواهید بود که توجه هرکسی را به خود جلب می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، قدرت رنگ‌ها را نباید دست‌کم گرفت. رنگ‌ها قادرند احساسات مختلفی را در افراد به وجود آورند. تنها کافی است تا با قدرت اثربخشی هر رنگ آشنا شوید تا فضای آشپزخانه خود را به فضای مطلوب و دل‌خواه تبدیل کنید.

“برای خرید کابینت و انواع تجهیزات آشپزخانه با اهالی فن چیدانه در ارتباط باشید"

مطالب پیشنهادی:

نویسنده: فرگل سلحشور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه