Chidaneh.com placeholder image

چگونه گرمای خانه های اسکاندیناوی را به خانه خود بیاورید؟

به قلم: تحریریه چیدانه

سایر سبک های دکوراسیون: زمستان سرد با شب های طولانیاش در پیش است و شاید زمان آن رسیده که نگاهی به طراحی خانه های از مناطق سردسیر اسکاندیناوی با زمستان های سرد، طولانی و تاریکشان بیندازیم. طراحی مینی‌مالیستی اروپایی منطقه اسکاندیناوی تحسین بسیاری از طراحان برجسته و معروف را برانگیخت، کسانی که با طراحی خانه‌های بسیار مطرح و نیز طراحی و ساخت وسایل خانه و مبلمان به شهرت جهانی رسیدند.
 

چوب و هنر

طراحی فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایکیا به رنگ های زرد و آبی فقط بخش کوچکی از سبک طراحی اسکاندیناویایی است. طراحی اسکاندیناویایی تا کشورهای دانمارک، نروژ، سوئد، و فنلاند گسترش یافته است و دارای عناصر طراحی وسیع و تلفیقی است که به این جنبش طراحی ویژگی‌هایی هم‌چون سادگی، کارایی، و مینی‌مالیسم می‌دهد.

ما چه چیزهایی از این طراحی اروپایی ساده اما در عین حال منحصربه‌فرد می‌توانیم یاد بگیریم؟
 

1) رنگ‌های خنثی در طراحی‌های اسکاندیناویایی

حال و هوای آرام و ساکن رنگ‌های آبی کم‌رنگ، خاکستری خنک، سفید، و کرم در همه فضاهای داخلی منطقه اسکاندیناوی دیده می‌شود. این طرح کلی رنگی تقریبا تبدیل به نشان تجاری طراحی اسکاندیناویایی شده است و همه مقلدان دیگر این طراحی‌ها از همین طرح رنگی استفاده می‌کنند. این رنگ‌ها، به ویژه تنالیته‌های آبی کم‌رنگ، منحصر به مینی‌مالیسم اسکاندیناویایی هستند که معمولا در طراحی‌های مینی‌مالیستی آمریکای شمالی دیده نمی‌شوند.

با این حال، همه طراحی‌های اسکاندیناویایی دارای طرح رنگی آرام و ساکن نیستند، در واقع برخی از طراحان سرشناس و برجسته استفاده از رنگ‌ها چشم‌گیر و برجسته را ترجیح می‌دهند؛ برای مثال کمپانی طراحی مطرح فنلاندی ماریمکو (Marimekko) در طراحی‌های خود از چیدمان‌های رنگی و طرح‌دار و نیز رنگ‌های برجسته استفاده می‌کند.

خواه شما به فضاهای داخلی روشن و برجسته علاقه داشته باشید و خواه فضاهایی با کیفیت آرام و ساکن، به راحتی می‌توانید از سبک طراحی اسکاندیناویایی در طراحی داخلی خانه خود استفاده کنید.     
 

2)     کفپوش‌های چوبی سفید رنگ

برعکس خانه‌های آمریکای شمالی، استفاده از قالیچه و فرش در خانه‌های اروپایی متداول نیست. طراحان اسکاندیناویایی به نظر می‌رسد همیشه استفاده از چوب‌های سفید رنگ از کف تا سقف خانه را ترجیح می‌دهند.

دلیل محبوبیت فضاهایی که به این روش طراحی می‌شوند مشخص است. به راحتی می‌توان فهمید وجود کفپوش‌های چوبی سفید رنگ باعث می‌شود تا فضا بازتر، روشن‌تر، و تمیزتر به نظر برسد و از طرفی این نوع کفپوش‌ها توجه را به خود جلب نمی‌کنند و باعث می‌شوند تا جزئیات معمارانه و مبلمان موجود در فضا به راحتی به چشم بیایند.

اگر کفپوش‌های چوبی به رنگ سفید نباشند باز هم از رنگ‌های روشن مانند چوب‌هایی مثل فان یا کاج و یا از سرامیک‌های سنگی که به رنگ خاکستری خنک هستند استفاده می‌شود. با استفاده از چوب‌های روشن در هر کجای خانه خود که می‌توانید از این نوع طراحی تقلید کنید. چنین طراحی‌ای هیچ‌گاه شما را خسته نمی‌کند و حسی از شادابی را در فضای شما جاری می‌کند.
 

3)    استفاده از نورپردازی

کشورهای منطقه اسکاندیناوی بیش از 60 روز شب‌های قطبی (Polar Nights) را تجربه می‌کنند، به همین دلیل نورپردازی امری بسیار مهم و ضروری در خانه‌های این مناطق است. شب‌های قطبی پدیده‌ای است که در فصل زمستان مردم اسکاندیناوی با آن روبه‌رو هستند و میزان آن بستگی به موقعیت جغرافیایی هر منطقه در درون چرخه قطبی (Polar Circle) دارد.

وب‌سایت نروژ کوچک من (My Little Norway) نکات بسیار خوب و راهگشایی را برای داشتن محیطی مناسب در این روزها و شب‌های تاریک و سرد دارد، اما هم‌چنین اشاره می‌کند که مردم منطقه اسکاندیناوی عاشق روزهای فصل تابستان هستند و اگرچه روزهای بسیار گرفته و تاریکی را در زمستان تجربه می‌کنند اما تابستان آن‌ها پر از نور و گرما است و خورشید تا اواسط شب در وسط آسمان می‌درخشد.

برای ورود بیش‌ترین نور چه راهی بهتر از استفاده از پنجره‌های بزرگ است؟ استفاده از پنجره‌های سرتاسری (از کف تا سقف) در طراحی‌های اسکاندیناویایی به دلیل نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد بسیار رایج است.
 

4)    عشق به طبیعت

مردم منطقه اسکاندیناوی عشقی عمیق به طبیعت دارند. فعالیت‌های بیرون از خانه مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، و شنا کردن بسیار در این مناطق پرطرفدار است و به همین دلیل این مردم از هر فرصتی برای تفریح در فضای بیرون از خانه استفاده می‌کنند.

البته بدیهی است که در طول روزها و شب‌های سرد زمستانی، مردم اسکاندیناوی باید با زیبایی طبیعی تابستانی که دلتنگش هستند خداحافظی کنند. به همین دلیل آن‌ها سعی می‌کنند در طراحی داخلی خانه خود تا می‌توانند عناصر طبیعی را وارد کنند تا در زمستان هم عشق خود به طبیعت را نشان دهند.

برای ورود طبیعت به داخل خانه آن‌ها از گیاهان طبیعی استفاده می‌کنند و مبلمانی را انتخاب می‌کنند که دارای رگه‌های چوب‌های رستیک است تا یادآور طبیعت باشد. هم‌چنین، اکثر خانه‌های منطقه اسکاندیناوی دارای تراس یا ایوان هستند و از این طریق ساکنان می‌توانند از منظره بیرونی خانه به راحتی لذت ببرند.
 

5)    عناصری از زیبایی خانه‌های ییلاقی در خانه‌های منطقه اسکاندیناوی

این همان چیزی است که تبدیل به شمایل اصلی طراحی اسکاندیناویایی شده است: دیوارهای سفید، ساعت‌های آنتیک سوئدی، لوسترها و روشنایی‌های کریستال، مبلمان چوبی سفید رنگ به سبک رستیک با خطوط منحنی، پارچه‌های کتانی سفید رنگ، و چیدمان ساده با گل. این همان ترکیب عناصر زمینی با زیبایی فراطبیعی است.

به راحتی می‌توان درک کرد که چرا چنین طراحی بارها و بارها در خانه‌های مختلف تقلید شده است: این طراحی به معنی واقعی کلمه زیبا و دلربا است و هر فردی دوست دارد در چنین فضایی زندگی کند. اگر به چنین نوعی از طراحی اسکاندیناویایی علاقه دارد، آن‌گاه باید کمی وسایل آنتیک و قدیمی بخرید. مبلمان به سبک رستیک خانه خود را به رنگ سفید درآورید تا بتوانید به راحتی چنین فضایی را در خانه خود تکرار کنید. با این کار شما خانه‌ای آرامش‌بخش و در عین حال زیبا و جذاب خواهید داشت.

بنابراین راحت و رها باشید؛ پنجره‌های خانه خود را باز کنید تا باد خنک و مناظر طبیعی وارد خانه شما شوند. این همان چهره زیبا و آرامش‌بخش یک خانه است که در کل فضا امتداد می‌یابد.
 

6)     به خانه خود سونا اضافه کنید

شاید جالب باشد که بدانید سونا بخشی از سبک زندگی مردم منطقه اسکاندیناوی است. این سوناها همان سوناهای رایج در خانه‌های آمریکایی و یا سوناهای موجود در مراکز ورزشی و سالن‌های بدن‌سازی  نیستند، بلکه سوناهای اسکاندیناویایی در فرهنگ این مردم ریشه دوانده است و سبک خاص خود را نیز دارد.

گفته می‌شود که فقط 2 میلیون سونا در کشور فنلاند وجود دارد و استفاده از سونا جز سرگرمی‌های مردم این منطقه محسوب می‌شود. به همین دلیل اگر می‌خواهید خانه‌ای شبیه یک خانه اسکاندیناویایی آرام و ساکت داشته باشید یک سونا به خانه خود اضافه کنید و از مزایای آن لذت ببرید.
 

7)    فرم و کارایی خانه‌های اسکاندیناویایی

کارایی و کاربردی بودن ویژگی‌ مهمی در خانه‌های اسکاندیناویایی است و در خانه‌های آن‌ها به این موضوع توجه ویژه‌ای می‌شود. در این منطقه خانه‌ها باید دل‌باز، سرزنده، و شاداب باشند تا یک زندگی راحت و آرام در آن‌ها تضمین شود.

البته تمام این حرف‌ها به این معنی نیست که هنر و رمانتیسم در این طراحی‌ها جایی ندارد، بلکه هنر و فرهنگ نقش بسیار مهمی در زندگی مردم منطقه اسکاندیناوی بازی می‌کند، اما آن‌قدر بدیهی و مشخص است که گاهی نیازی نیست که به آن اشاره دقیقی شود. در جای‌جای خانه‌های مردم  این منطقه نشانه‌ای از فرهنگ و هنر وجود دارد.

مجله اسمشینگ (Smashing Magazine) دلیل جالبی را برای طراحی مینی‌مالیستی خانه‌های منطقه اسکاندیناوی بیان می‌کند. این مجله معتقد است زندگی کردن در شمال اروپا نیازمند وسایل کارامد و کاربردی است؛ مردم این منطقه نیازی به عناصر تزئینی سنگین ندارند و فقط وسایلی به خانه‌های آن‌ها راه پیدا می‌کند که کاربردی و سودمند باشد. شاید نیاز باشد که همه ما از این شیوه طراحی درس بگیریم و از شر این همه وسیله غیرضروری که کار جزء بی‌نظم و شلوغ کردن فضا نمی‌کنند خلاص شویم.

 

 

8)    مبلمان اسکاندیناویایی

اگرچه در حال حاضر مبلمان مدرن اسکاندیناویایی از داشتن منسوجات خلاقانه با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع بهره می‌برد، اما این منسوجات در همان ابتدا در اختیار صنعت‌گران و متخصصان این زمینه نبود. به همین دلیل مبلمان قدیمی این منطقه از زیبایی و جذابیت فراوانی برخوردار است و در انواع مدرن آن همچنان می‌توان خلاقیت را مشاهده کرد. با این حال هنوز هم در خانه‌های مدرن اسکاندیناویایی شاهد مبلمان آنتیک و قدیمی هستیم.

 مهم نیست که مبلمان خانه یک فرد اسکاندیناویایی متعلق به چه دوره‌ای است، چیزی که مهم است این است که در تمامی این وسایل توجه به جزئیات و استفاده از مواد باکیفیت به چشم می‌خورد و این ویژگی در تمام طراحی‌های این منطقه یکی از عناصر اصلی و چشم‌گیر به حساب می‌آید. رویکردی ساده اما هنرمندانه در تمامی مبلمان خانه‌های این منطقه از طریق خطوط مستقیم که با تزئیات زیبا تلفیق شده‌اند خود را به رخ می‌کشد.

به معنای واقعی کلمه مبلمان اسکاندیناویایی یک اثر هنری است و تا پایان عمر شما عمر می‌کند. به همین دلیل هم هست که هنوز مبل‌های قدیمی و آنتیک در بازار مبل‌فروشی این مناطق طرفداران زیادی دارد. اگر خرید یک مبل آنتیک از توان مالی شما خارج است، می‌توانید به سراغ مبلمان اسکاندیناویایی مدرن بروید که توسط طراحان خبره‌ای طراحی و ساخته شده است و تاثیری هم‌چون تاثیر مبل‌های آنتیک در خانه شما بر جا می‌گذارد.
 

9)     شومینه‌های ساده اما دنج در گوشه اتاق

زمستان در منطقه اسکاندیناوی طولانی است و به همین دلیل شومینه در هر خانه‌ای یک عنصر اجباری به حساب می‌آید. برعکس خانه‌های آمریکای شمالی، شومینه‌های منطقه اسکاندیناوی در مرکز فضا و در یک دیوار ساخته نمی‌شود. شومینه‌ها در این مناطق به هیچ وجه یک عنصر ترئینی با یک طاقچه خاص نیستند.

بلکه این شومینه‌ها کاملا کاربردی هستند و وظیفه آن‌ها گرم کردن فضا است. از این شومینه‌ها گاهی برای غذا پختن هم استفاده می‌شود. البته خانه‌های مدرن خیلی نباید نگران این کارکرد شومینه باشند چراکه دیگر امروزه وسایل گرمایشی کافی برای گرم شدن خانه‌های مدرن وجود دارد، بنابراین این روزها شومینه بیش‌تر تبدیل به یک نقطه کانونی هنرمندانه در فضای خانه شده است اما همچنان در گوشه اتاق ساخته می‌شود.

طراحان و شرکت‌های طراحی زیادی وجود دارند که می‌توانند چنین شومینه‌های زیبایی را برای خانه شما بسازند. کافی است کمی در این مورد تحقیق کنید تا خانه شما هم گرمایی هم‌چون خانه‌های منطقه اسکاندیناوی داشته باشد.
 

10)  فضاهای داخلی دوستدار محیط زیست

همانطور که گفته شد مردم این منطقه عاشق طبیعت هستند، به همین دلیل به آن اهمیت زیادی می‌دهند. در طراحی و ساخت خانه‌های مدرن منطقه اسکاندیناوی از تکنولوژی‌های معماری سبز استفاده می‌شود که امروزه بسیار در دنیا جا افتاده است.

به دلیل جنبش‌های سیاسی و علاقه عمیق مردم به حفط محیط زیست، مردن منطقه اسکاندیناوی به جنبش به کارگیری عناصر معماری سبز و دوستدار محیط زیست در طراحی  ساخت خانه کمک می‌کنند. مردم این منطقه نه تنها این نوع زندگی را تبلیغ می‌کنند، بلکه خودشان به این شیوه زندگی می‌کنند؛ 99 درصد نیروهای مولد در کشور نروژ با استفاده از نیروی آب تولید می‌شوند.

کل دنیا باید از جای خود بلند شوند و به عشق و احترام مردم اسکاندیناوی به طبیعت توجه کنند و آن‌ها را بابت این کار تشویق کنند. همه ما می‌توانیم از این نوع سبک زندگی تقلید کنیم و حداقل یک یا دو درخت را حفظ کنیم.
 

آیا حاضرید که همگی به کشورهای نروژ، فنلاند، دانمارک، و یا سوئد نقل مکان کنید؟ وقتی انسان این خانه‌های زیبا و جذاب با مناظر طبیعی فوق‌العاده زیبا که همگی متعلق به منطقه اسکاندیناوی است را می‌بیند دلش می‌خواهد به این مناطق سفر کند.

 البته خیلی از ما هم اصلا علاقه‌ای به زمستان‌های سرد و تاریک منطقه اسکاندیناوی نداریم، پس نمی‌توانیم برای زندگی به این منطقه برویم، اما می‌توانیم از ایده‌های طراحی اسکاندیناویایی در فضای زندگی خود تقلید کنیم. فقط کافی است از 10 نکته‌ای که در این مطلب عنوان شد پیروی کنیم. پس دست به کار شوید: دیوارهای خانه خود را به رنگ آبی کم‌رنگ یا خاکستری روشن درآورید و روکش‌های مبلمان خانه خود را به رنگ سفید انتخاب کنید و یک یا دو مبل آنتیک بخرید. فرقی نمی‌کند که در کجای دنیا زندگی می‌کنید، هر جا که باشید می‌توانید از فرهنگ و طراحی‌های اسکاندیناویایی استفاده کنید.

به ما بگویید: آیا به زیبایی‌شناسی طراحی‌های منطقه اسکاندیناوی علاقه دارید؟ نظر خود را در این مورد در بخش بحث و گفتگو چیدانه با ما در میان بگذارید.

منبع: freshome | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه