رنگ کردن پارچه با چای و قهوه، نوش جان لباس و دکوراسیون‌تان!

رنگ کردن پارچه با چای و قهوه، نوش جان لباس و دکوراسیون‌تان!

به قلم: تحریریه چیدانه

رنگ کردن منسوجات و پارچه با چای و قهوه روشی ارزان، غیر سمی و ساده ای برای تغییر شکل وسایل پارچه‌ای منزل است. این روش ساده یک ظاهر وینیج به وسایل می‌دهد و خصوصا برای رومیزی، پارچه، حوله و دیگر لوازم آشپرخانه که لک روغن، چربی و غذا گرفته‌اند بسیار مناسب و ایده‌آل است. این روش خوش عطر و بو بدون شک بهتر از استفاده رنگ‌های تجاری و شیمیایی است، در ادامه این مطلب روش رنگ کردن پارچه با چای و قهوه را بخوانید.

چوب و هنر

رنگرزی با مواد طبیعی در خانه

شاید در ابتدا فکر کردن به این که بخواهید پارچه‌ای را در خانه رنگ کنید کمی عجیب و سخت به نظر برسد. ولی با کمی خلاقیت و ذوق می‌توانید به راحتی این کار را در خانه انجام دهید. کافی‌ است با مواد طبیعی که باعث تغییر رنگ پارچه می‌شوند آشنا شوید. از جمله‌ی این مواد چای و قهوه است. رنگرزی پارچه با چای و قهوه و یا هر ماده طبیعی دیگر، علاوه بر اینکه باعث تنوع و زیباتر شدن پارچه می‌شود، در مقابل اینکه بخواهید یک لباس و یا پارچه را از چرخه استفاده خارج کنید، کاری محیط زیستانه‌تر است. و باعث می‌شود زمان بیشتری از پارچه یا لباس استفاده کنید.

مواد و وسایل مورد نیاز

  • پارچه (در این روش از پارچه 100% نخ استفاده شده است)
  • چای کیسه ای یا قهوه
  • کاسه یا قابلمه بزرگ برای خیس کردن پارچه
  • ابزاری برای هم زدن پارچه
  • اجاق گاز، کتری یا قهوه جوش برای آماده کردن چای و قهوه

مطلب پیشنهادی: روش رنگ کردن پارچه، از تکنیک ژاپنی لذت ببرید!

 

دستورالعمل رنگ کردن پارچه با چایی و قهوه

رنگ چای: چای کیسه ای را بردارید. نخ و تگ روی آن را جدا کنید. می توانید از چای بسته‌ای و کیلویی هم استفاده کنید. آب را در کتری یا قابلمه بزرگی بجوشانید و کیسه چای را درون آب جوش بیاندازید. در روش آموزشی از 40 چای کیسه‌ای استفاده شده است که به مدت 15 دقیقه برای رنگ گرفتن خیسانده و دم شده‌اند.

رنگ قهوه: قهوه را در آب جوش دم کرده و یا از قهوه فوری در آب جوش استفاده کنید. زیر گاز را خاموش کرده و نصف پیمانه قهوه فوری را در قابلمه آب جوش بریزید. مراقب باشید گاهی با اضافه کرده قهوه، آب غل غل کرده و سر ریز می‌شود.

مرحله اول: اگر می‌خواهید پارچه ای که قبلا استفاده شده را رنگ کنید، قبل از این مرحله آن را بشویید تا گرد و غبار یا باقیمانده غذا روی آن وجود نداشته باشد. آن را خشک نکنید. ولی اگر از پارچه جدیدی استفاده می‌کنید، آن را خوب آبکشی کرده ولی خشک نکنید.

مرحله دوم: شعله اجاق گاز را خاموش کرده و پارچه خیس را درون قابلمه موردنظر قرار دهید. پارچه را درون ظرف بچرخانید و آن را به گونه ای فشار دهید که کاملا در مایع غوطه ور شود. اگر قسمت هایی از پارچه به سمت بالا حرکت کردند، از وسیله دیگری استفاده کنید تا آن را درون مایع نگه دارد.

مرحله سوم: حداقل یک ساعت صبر کنید. هر چه رنگ چای و قهوه یعنی غلظت آنها بیشتر بوده و پارچه مدت زمان طولانی تری درون مایع قرار گیرد، رنگ نهایی قوی و تیره تر می‌شود. می‌توانید در طول شب هم پارچه را درون قابلمه بخوابانید.

مرحله چهارم: بعد از اتمام زمان مورد نظر، پارچه را از قابلمه بیرون آورده و کاملا با آب سرد آبکشی کنید. کمی سرکه می‌تواند رنگ را تثبیت کند. 10 دقیقه برای غوطه وری در این محلول کافی است.

چنانچه می‌خواهید بوی چای یا قهوه را از بین ببرید، پارچه را به صورت دستی یا درون ماشین لباسشویی و با مایع شوینده لباس بشویید. هرچه پارچه را بیشتر بشویید، رنگ آن کمتر می شود. پس اگر رنگ تیره تری مدنظر شماست، پیشنهاد می‌کنیم این مرحله را حذف کنید و اگر رنگ ملایم‌تری می‌خواهید، شستشو را بیشتر انجام دهید. شاید هم از نظر شما رنگ حاصل کمتر از چیزی است که تصورش را می‌کردید، می‌توانید تمام مراحل را مجدد تکرار کنید.

مرحله پنجم: پارچه را خشک و در صورت لزوم اتوکشی کنید.

در تصویر بالا از چپ با راست مشاهده می کنید: پارچه رنگ نشده، پارچه رنگ شده با چای، پارچه رنگ شده با قهوه. هر دو این پارچه ها در مدت زمان یکسانی درون مایع رنگی خوابانده شده‌اند و مشاهده می‌کنید که حاصل رنگ چای از قهوه تیره‌تر است.

کلام آخر:

رنگ کردن پارچه با مواد طبیعی روشی سالم و جذاب برای تغییر رنگ منسوجات است. اگر از رنگ لباس یا پارچه‌ای که سالم است خسته شده‌اید با این روش می‌توانید آن را با ظاهری متفاوت دوباره استفاده کنید.

برای مطالعه مطالب بیشتر در مورد روش های ساخت وسایل، به بخش خودتان بسازید چیدانه سری بزنید. 

منبع: apartmenttherapy | مترجم: صدف حقیقت

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سوران در تاریخ 31 مرداد 1402
رنگ کردن شلوار جین با چای دروغ بزرگ یست این تجربه خودم است.فهمیدم درفضای مجازی و گوگل عده ای سودجو و متقلب برای دیده شدن دیگران را فریب می‌دهند.شاید ۸۰درصد از مزخرفات اینچنینی فضای گوگل را آلوده کرده اند.البته این نباید دلیلی باشه برای گسترش ندادن حقایقی که قدرتمندان را رسوا می‌کند باشد.به این معنی که بهتراست ار این ابزار جهت ارتقای فرهنگ جامعه استفاده شود.تا دیگه فقر تا این حد گسترش نداشته باشد اونم در کشوری با این حجم از ثروت،
ریحانه در تاریخ 09 دی 1402
من با چای پارچه ی کنفی رو رنگ کردم عالی بود خیلی جذابه

ثبت دیدگاه