Chidaneh.com placeholder image

میز ناهارخوری: انواع مدل‌های شیک، خاص و زیبا

به قلم: سمانه زارعی

یکی از مهم‌ترین اصول طراحی دکوراسیون داخلی منزل، هماهنگی بین سبک وسایل مختلف، اکسسوری‌ها و مبلمان منزل است. یکی از وسایل و مبلمان اصلی و کاربردی در خانه‌های امروزی، میز ناهارخوری است. گاه انتخاب از بین انواع میز ناهارخوری سخت می‌شود چراکه از نظر جنس، شکل ظاهری و اندازه بسیار متنوع هستند. توجه داشته باشید که در انتخاب میز ناهار خوری باید به سبک دکوراسیون داخلی منزل دقت زیادی داشت برای مثال در خانه‌ای با دکوراسیون مدرن نمی‌توان مبلمانی به سبک کلاسیک به کار برد و بالعکس. در این مقاله به معرفی انواع مدل‌های میز ناهارخوری و سبک آن‌ها پرداخته می‌شود. با چیدانه همراه باشید…

میز ناهارخوری کلاسیک زیبا
میز ناهارخوری شیک
میز ناهارخوری مدرن جدید

انواع میزهای ناهارخوری

میزهای ناهارخوری مانند سبک‌های دکوراسیون و مبلمان انواع گوناگونی چون کلاسیک، سلطنتی، مدرن و نئوکلاسیک دارند. توجه داشته باشید که باید بر اساس سلیقه شخصی و سبک دکوراسیون منزل یکی از آن‌ها را انتخاب کنید تا نمایی زیبا و منحصر به فرد در دکوراسیون خانه ایجاد کنید. انواع میز ناهار خوری از نظر سبک شامل موارد زیر است:

قالیشویی ادیب
مدل میز ناهارخوری کلاسیک

مدل میز ناهارخوری کلاسیک

دکوراسیون خانه‌ای به سبک کلاسیک با میز ناهارخوری کلاسیک تکمیل می‌شود. میزهای ناهارخوری به این سبک برای خانه‌‌هایی با دکوراسیون سلطنتی هم گزینه‌ مناسبی هستند.

میز ناهارخوری کلاسیک

میز ناهارخوری کلاسیک با مدل استیل یا سلطنتی تفاوت‌های کمی دارند. سبک کلاسیک تزیینات و منبت‌کاری‌های کمتری نسبت به ناهارخوری سلطنتی دارد و به طور کلی مدلی ساده‌تر، با چوب کمتر، وزن کمتر و در نتیجه قیمت پایین‌تری نسبت به مدل سلطنتی یا استیل دارد.

میز ناهارخوری کلاسیک شیک

برای داشتن ناهارخوری کلاسیک، به رنگ دیوارهای فضای غذاخوری و اکسسوری‌هایی که در اتاق قرار می‌دهید توجه داشته باشید. بهتر است رنگ‌های مناسب با دکوراسیون کلاسیک مانند نقره‌ای و طلایی انتخاب کنید.

اکسسوری‌های شیشه‌ای، استیل و نقره‌ای دکوراسیون فضای ناهارخوری شما را کلاسیک جلوه می‌دهند.

میز ناهارخوری سلطنتی

میز ناهارخوری سلطنتی

میز ناهارخوری سلطنتی از چوب با کیفیت و اصیل و پارچه مرغوب ساخته می‌شود و بدنه چوبی آن پر از منبت کاری و نقش و نگارهای ظریف و جذاب است. این سبک میز غذاخوری اغلب در خانه‌های مجلل و باشکوه به‌کار می‌رود.

دوام، استحکام و طول عمر میزهای ناهارخوری سلطنتی و صندلی‌های آن زیاد است چراکه در ساختار آن‌ها چوب‌های مرغوب و محکم چون گردو یا راش به کار می‌رود.

صندلی‌ میز ناهارخوری سلطنتی

صندلی‌ میز ناهارخوری سلطنتی به راحتی صندلی مدرن نیست، ارتفاع آن‌ها معمولا زیاد و پشتی‌هایی صاف و بلند  دارند و تاج صندلی با حکاکی‌های استادانه و ظریف پر شده است. پایه‌های میزهای ناهارخوری سلطنتی هم مانند صندلی‌ها حکاکی و منبت‌کاری شده.

چوب میز ناهارخوری سلطنتی

چوب روی صفحه میز معمولا خالص نیست و برای صفحه گاه مغزی نئوپان یا ام دی اف به کار می‌رود که با یک لایه چوب پوشش داده می‌شود. چراکه چوب خالص وزن و قیمت بالایی داشته و یکپارچگی که میز ناهارخوری نیاز دارد را ندارد.

رنگ میز ناهارخوری

رنگ میز ناهارخوری باید با توجه به دکوراسیون، مبلمان و سایر وسایل خانه انتخاب شود. میزهای ناهارخوری سلطنتی بهتر است به رنگ‌های سفید، نقره‌ای یا طلایی بوده و رنگ پارچه صندلی با رنگ چوب هماهنگ باشد.

جنس چوب میز ناهارخوری کلاسیک و سلطنتی

جنس چوب میز ناهارخوری کلاسیک و سلطنتی

یکی از مهم‌ترین مسائل در انتخاب درست وسایل خانه و همچنین میز ناهارخوری کلاسیک و سلطنتی توجه به کیفیت و انتخاب جنس مناسب آن است. همانطور که گفته شد میزهای کلاسیک از چوب ساخته می‌شوند و در آن‌ها منبت‌کاری و تزیینات بیشتری به کار می‌رود، در نتیجه در مدل‌ میز غذاخوری کلاسیک، کیفیت جنس چوب به کار رفته اهمیت زیادی دارد.

چوب میز ناهارخوری کلاسیک

چوب‌های معمول برای ساخت میز ناهارخوری کلاسیک چوب گردو، روس و راش هستند. در این بین چوب راش از نظر تراکم و قیمت، گزینه‌ مناسبی برای میز غذاخوری کلاسیک است. همچنین باید به نحوه‌ اتصالات پایه‌های صندلی و جنس پارچه‌ و فوم به کار رفته در محصول نیز توجه کرد.

دکوراسیون کلاسیک با ناهارخوری کلاسیک و سلطنتی

دکوراسیون کلاسیک با ناهارخوری کلاسیک و سلطنتی

دکوراسیون کلاسیک و سلطنتی از انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل هستند که مناسب خانه‌های بزرگ بوده و مبلمان در این سبک نیاز به جای بیشتری نسبت به مدل‌های مدرن یا مینیمال دارد. اگر به سبک کلاسیک علاقه‌مندید ولی فضای منزلتان کوچک است برای خرید میز ناهارخوری کلاسیک از مدل‌های جمع‌جورتر یا سبک نئوکلاسیک استفاده کنید تا دکوراسیون خانه‌تان شلوغ نشود.

میز ناهارخوری مدرن

میز ناهارخوری مدرن

میزهای ناهارخوری مدرن یا اسپرت برعکس مدل کلاسیک و سلطنتی بسیار ساده هستند. هیچگونه حکاکی، منبت کاری و تزییناتی نداشته و ممکن است در ساخت این میز ناهارخوری از چوب‌های بی‌کیفیت استفاده شود، به همین دلیل هنگام خرید به این موضوع دقت داشته باشید.

صندلی‌های میزهای ناهارخوری مدرن

صندلی‌های میزهای ناهارخوری مدرن ارتفاع کمتری نسبت به مدل کلاسیک و سلطنتی دارد که باعث راحت‌تر بودن آن‌ها می‌شود.

میزهای ناهارخوری مدرن

میزهای ناهارخوری مدرن نیز می‌توانند با چوب‌های باکیفیتی چون راش ساخته شود که طبیعتا قیمت بالاتری خواهند داشت. اما اگر میز ناهارخوری ارزان‌تری می‌خواهید آن‌هایی که با چوب ارزان‌تر و سبک‌تر اما با کیفیت بالا ساخته شده‌اند را انتخاب کنید.

رنگ‌های میز غذاخوری مدرن

رنگ‌های میز غذاخوری مدرن و اسپرت متنوع هستند. پارچه صندلی در این سبک معمولا ساده و بدون طرح و به رنگ‌های خنثی یا ترکیبی از رنگ‌های متنوع به منظور از بین بردن کسل کنندگی رنگ خنثی انتخاب می‌شود. بهتر است رنگ ناهارخوری مکمل رنگ مبلمان باشد چراکه در صورت یک رنگ بودن، فضا یکنواخت و کسل کننده می‌شود. برای مثال دو رنگ زرد و طوسی برای این سبک بسیار جذاب خواهد بود.

میز ناهارخوری نئوکلاسیک

میز ناهارخوری نئوکلاسیک

اگر به سبک کلاسیک علاقمندید و همزمان می‌خواهید منزل‌تان حال و هوای مدرن هم داشته باشد، سبک نئوکلاسیک انتخاب مناسبی برای شماست. میزهای ناهارخوری به این سبک نسبت به مدل‌های کلاسیک، راحتی بیشتر و ابزارکاری‌های ظریف‌تر و ساده‌تری دارد.

میز ناهارخوری نئوکلاسیک شیک

در واقع سبک نئوکلاسیک تلفیقی از سادگی و کاربردی بودن سبک مدرن و ابهت و نمای کلاسیک است. این سبک دست شما را برای انتخاب رنگ باز می‌گذارد و حتی می‌توان با استفاده از رنگ‌های تیره و براق، فضایی متفاوت و جذاب خلق کرد. سادگی و کاربردی‌تر بودن در کنار ابهت و زیبایی، مهم‌ترین ویژگی این سبک جدید است.

چیدمان میز ناهارخوری

چیدمان میز ناهارخوری

برای چیدمان انواع میزهای ناهارخوری باید به دو نکته مهم زیر توجه داشته باشید:

  • جای مناسب میز ناهارخوری
  • سبک و رنگ میز ناهارخوری
بهترین جا برای میز ناهارخوری

بهترین جا برای میز ناهارخوری

یکی از چالش‌های افراد در چیدمان وسایل خانه، قرار دادن میز ناهارخوری در جای مناسب است. میز غذاخوری کلاسیک نسبت به مدرن فضای بیشتری اشغال می‌کند و مناسب دکوراسیون داخلی منزل کوچک نیست.‌ قبل از خرید باید بررسی شود که فضای کافی برای این میز موجود است یانه؟ بعد از اینکه مطمئن شدید مدل میز با توجه به مساحت و سبک دکوراسیون خانه، برای منزل شما مناسب است، نکته‌های زیر را برای جانمایی آن در نظر بگیرید:

  • میز ناهارخوری را در مکانی قرار دهید که دورتادور آن فضای کافی برای رفت ‌و آمد داشته باشید.
  • میزهای ناهارخوری را تا جای ممکن نزدیک آشپزخانه قرار دهید تا پذیرایی راحت‌تر انجام شود.
  • بهتر است وسایلی چون ویترین و کنسول در نزدیکی میز ناهارخوری قرار نگیرد.
  • با توجه به اینکه مدل میزهای ناهارخوری کلاسیک و استیل به فضای بیشتری نیاز دارند، در صورتی که فضای کافی در منزل ندارید می‌توان یک طرف میز ناهارخوری را به دیوار چسبانده و هنگام مهمانی آن را کمی جابه‌جا کنید.
میز ناهارخوری در فرم‌ و رنگ‌های مختلف

میز ناهارخوری در فرم‌ و رنگ‌های مختلف

انواع میزهای ناهارخوری در فرم‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. میز ناهارخوری بخش زیادی از دکوراسیون خانه را تشکیل می‌دهد، در نتیجه انتخاب رنگ مناسب با سبک و رنگ غالب دکوراسیون منزل بسیار اهمیت دارد. اگر در دکوراسیون‌ خانه بیشتر از وسایل چوبی استفاده کرده‌اید، به تنالیته رنگ چوب میز ناهاخوری کلاسیک توجه کنید تا با باقی اجزای دکوراسیون خانه هماهنگ باشد. می‌توان مدل‌های مختلف میز گرد، بیضی یا مستطیل شکل را انتخاب کرد:

میز ناهارخوری مستطیل

میز ناهارخوری مستطیل:

میز مستطیل شکل یکی از انواع فرم‌های پرطرفدار میز ناهارخوری است چراکه برای مهمانی‌ها مناسب‌تر بوده و برای فضاهایی که خیلی بزرگ نیستند انتخاب می‌شوند تا راحت‌تر جا داده شوند. این میزها:

  • جای کمتری اشغال می‌کند.
  • گوشه‌های خانه را پر می‌کند.
  • تعداد صندلی های بیشتری می توان اطراف آن چید.
  • برای مهمانی‌ها مناسب‌تر است.
  • چیدمان انواع غذا، پیش غذا و دسر روی میز مستطیل راحت‌تر است.
  • اما دسترسی به غذاهای روی میز برای تمام افراد مشکل است.
  • امکان برقراری ارتباط و گفتگو حین غذا خوردن سخت‌تر است، چراکه افراد دور میز به سختی یکدیگر را می‌بینند.
  • گوشه‌های تیز آن ممکن است برای کودکان خطرناک باشد.
میز ناهارخوری گرد

میز ناهارخوری گرد:

میز ناهارخوری گرد یکی از انواع میز است که برای افراد با تعداد کمتری طراحی شده، این میز برای فضاهای بزرگ مناسب است. این میزها:

  • برای جمع خانوادگی مناسب‌تر است و فضای صمیمانه‌تری ایجاد می‌کند.
  • امکان گفتگو برای افرادی که دور آن نشسته‌اند بیشتر است چراکه به راحتی یکدیگر را می‌بینند.
  • گوشه‌های تیز نداشته و خطر کمتری برای کودکان دارد.
  • برای مهمانی‌های بزرگ مناسب نیست.
  • فضای زیادی اشغال می‌کند و باعث ایجاد گوشه‌های خالی می‌شود.
  • چیدمان انواع غذا روی میز گرد سخت‌تر اما دسترسی به غذاهای روی آن برای افراد راحت‌تر است.
میز ناهارخوری 8نفره
میز ناهارخوری 6نفره

میز ناهارخوری بهتر است چند نفره باشد؟

اندازه میز و تعداد صندلی‌های ناهارخوری باید با توجه به مساحت فضای قرارگیری میز غذاخوری، تعداد افراد خانواده و میزان رفت‌وآمد مهمانان به خانه انتخاب شود. میزهای ناهارخوری‌ 6 و 8 نفره جزو ست‌های ناهارخوری پرطرفدار و پرفروش‌ هستند. گاهی اوقات تفاوت قیمت بین میز ناهارخوری 6 نفره و 8 نفره مقدار زیادی نیست در نتیجه در صورت داشتن فضای کافی در خانه شاید خرید ناهارخوری 8 نفره اقتصادی‌تر باشد.

نیمکت برای میز ناهارخوری
صندلی برای میز ناهارخوری

صندلی یا نیمکت برای میز ناهارخوری؟

معمولا صندلی‌های ناهارخوری را می‌توان به دو صورت با نیمکت و صندلی سفارش داد. اگر فضای کمی دارید و در عین حال می‌خواهید چیدمان و نمای میز ناهارخوری بهتر دیده شود و فضای اتاق بازتر به نظر برسد توصیه می‌شود نیمکت به جای صندلی برای میز خود انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که نیمکت بیشتر برای دکوراسیون و مبلمان و ناهارخوری‌هایی به سبک مدرن یا نئوکلاسیک توصیه می‌شود.

اپن آشپزخانه به عنوان میز ناهارخوری

اپن آشپزخانه به عنوان میز ناهارخوری

در دکوراسیون آشپزخانه و خانه‌های امروزی گاه به جای استفاده از میزهای ناهارخوری و صندلی از اپن به عنوان میز غذاخوری استفاده می‌شود. برای این کار اپن طوری طراحی می‌شود که مناسب میز غذاخوری بوده و صندلی‌هایی با ارتفاع و مدل مناسب کنار آن چیده می‌شود. استفاده از اپن به جای میز ناهارخوری در خانه‌های کوچک و کم‌جا بسیار مفید و مناسب خواهد بود.

مدل میز ناهارخوری شیشه‌ای

مدل میز ناهارخوری شیشه‌ای

معمولا بیشتر تزیینات و زیبایی‌ها روی میزهای ناهارخوری چوبی به کار رفته و زیر میز دیده نمی‌شود. اما در میز ناهارخوری شیشه‌ای این امکان وجود دارد که زیر میز هم دیده ‌شود. می‌توان با به کار بردن اشکال هندسی یا طرح‌های سنتی در پایه‌های چوبی یا فلزی میزهای شیشه‌ای اثری زیبا، خاص و متفاوتی خلق کرد. از این نوع میز در انواع سبک‌های دکوراسیون سنتی و مدرن می‌توان استفاده کرد.

چیدمان مدل میز ناهارخوری

5 نکته مهم درباره خرید و چیدمان مدل میز ناهارخوری

  1. به استاندارد بودن اندازه‌های میز و صندلی توجه کنید، و در زمان خرید با نشستن بر روی صندلی، آنها را امتحان کنید. ارتفاع میز ناهارخوری را باید به نسبت قد خود بسنجید تا وقتی پشت آن قرار گرفتید رویه میز تا قفسه سینه شما باشد.
  2. اگر در خانه کودک دارید و احتمال کثیف شدن پارچه‌های صندلی زیاد است، در انتخاب رنگ صندلی‌های ناهارخوری دقت بیشتری کنید.
  3. قبل از تصمیم نهایی برای خرید انواع میز ناهارخوری، به ضمانت محصول توجه کنید.
  4. هنگام خرید میز ناهارخوری به نحوه‌ی اتصالات پایه‌های صندلی و سطح میز به‌ پایه‌ها توجه کنید، چرا که بیشترین آسیب‌ها از همین قسمت به صندلی و میز وارد می‌شود.
  5. اگر در خانه‌ اجاره‌ای زندگی می‌کنید و هر چند سال یکبار مجبور هستید که جابه‌جا شوید، به وزن و مدل ست میز ناهارخوری توجه کنید تا در حین اسباب کشی کمتر دچار آسیب شوند و با زحمت کمتری آنها را در چیدمان منزل جابه‌جا کنید.
مدل میز ناهارخوری گرد
مدل میز ناهارخوری چوبی
میز ناهارخوری سفید

کلام پایانی

میز ناهارخوری از اجزای اصلی دکوراسیون خانه‌های امروزی است که انواع مختلفی دارد و در فرم و رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شود. برای انتخاب میزهای ناهارخوری باید به سبک دکوراسیون منزل و دیگر اجزای به کار رفته در آن دقت کنید. برای مثال اگر اجزای دکوراسیون شما کلاسیک هستند میزهای ناهارخوری اسپرت یا مدرن برای این فضا مناسب نیست. همچنین اگر دکوراسیون منزل و وسایل آن مدرن هستند نباید میز ناهارخوری کلاسیک انتخاب کرد. حتی برای تلفیق سبک مدرن و کلاسیک نیز لازم است در انتخاب خود دقت کنید و از میزهای ناهارخوری مناسبی چون سبک نئوکلاسیک استفاده کنید. شما هم اگر می‌خواهید میز ناهارخوری جدید، شیک و زیبایی متناسب با دکوراسیون خانه‌تان داشته باشید، می‌توانید با کمک این مطلب و کارشناسان چیدانه بهترین انتخاب را داشته باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه