Chidaneh.com placeholder image

کدام تشک مناسب شماست؟

به قلم: تحریریه چیدانه

راهنمای انتخاب تشک:تشک‌های امروزه از پنبه و پشم ارگانیک گرفته تا لاتکس، فوم، موی دم اسب، الیاف نارگیل، و حتی گیاهان دریایی تولید می‌شوند و به همین دلیل انتخاب‌های زیادی در بازار برای ما وجود دارد. در این مطلب می‌خواهیم تشک‌های طبیعی (تشک‌هایی که از مواد طبیعی ساخته‌ شده‌اند)  را به شما معرفی کنیم.

امروزه تشک‌ها و کالاهای خواب دوست‌دار محیط زیستی تولید می‌شوند که آگاهی از آن‌ها کمک زیادی به افزایش کیفیت خواب ما می‌کند.
بهتر است بدانیم:

سرویس خواب بالسا

·  سه نوع تشک وجود دارد: فنری (که اکثر ما از این نوع تشک استفاده می‌کنیم و در درون خود دارای فنرهای فلزی است)، فوم یا لاتکس، و پرشده. این تشک‌ها دارای تنوع زیادی در بازار هستند و اگر نوع مورد نظر خود را بشناسید در خرید تشک راحت‌تر و موفق‌تر عمل می‌کنید.

·  بسیاری از الیاف مصنوعی به‌شدت قابل اشتعال هستند و به همین دلیل اکثر کشورهای دنیا این قانون را تصویب کرده‌اند که برای استفاده از الیاف مصنوعی باید از مواد ضداشتعال در تولید این نوع محصولات استفاده شود. اما در ساخت تشک‌های تمام‌طبیعی از مواد طبیعی که در برابر آتش گرفتن مقاوم هستند و به همین دلیل در فرایند ساخت آن‌ها هیچ نوع فعالیت شیمیایی انجام نمی‌شود استفاده می‌شود. خطرناک‌ترین نوع مواد مصنوعی PBDEها هستند که استفاده از آن‌ها در تولید محصولات در اکثر کشورها ممنوع شده است.

الیاف نارگیل و گیاهان دریایی

برخی از شرکت‌ها تشک‌هایی تولید می‌کنند که در آن‌ها از مواد طبیعی مختلفی مانند الیاف نارگیل، لاستیک طبیعی، گیاهان دریایی، و پشم و پنبه طبیعی استفاده شده است. این نوع تشک‌ها زیرمجموعه تشک‌های پرشده هستند.
مطلب پیشنهادی: چگونه عمر تشک خوش خواب را افزایش دهیم؟

پشم و پنبه طبیعی

اگر به دنبال یک تشک فنری سنتی هستید که در تولید آن‌ها از مواد شیمیایی استفاده نشده است به سراغ برندهایی بروید که در تولید آن‌ها از پشم و پنبه طبیعی استفاده شده و دارای گواهینامه‌ها و استانداردهای این حوزه هستند.
مطلب پیشنهادی: راه حل های فنگ‌شویی برای انتخاب تخت‌خواب مناسب

تشک‌های ارگانیک

تشک‌های فنری ارگانیکی در بازار وجود دارند که دارای استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک (GOTS) هستند و از استانداردهای حفظ محیط زیست پیروی می‌کنند. قیمت این تشک‌ها نسبتا گران است.
مطلب پیشنهادی: 10 نکته مهم در طراحی اتاق خواب های کوچک

تشک های تمام‌ پشم

اگر به دنبال تشک‌های لوکس‌تر و زیباتر هستید می‌توانید از تشک‌هایی که تماما از پشم ساخته شده‌اند استفاده کنید. پشم قابل ارتجاع است، جریان هوا به راحتی از آن عبور می‌کند، آتش نمی‌گیرد، و عایق خوبی هم هست. مزیت دیگر این نوع تشک‌ها این است که پس از چند سال استفاده می‌توان دوباره درون آن‌ها را با پشم پر کرد.

تشک های تمام‌ طبیعی

شرکت‌های تولید تشکی وجود دارند که مانند 150 سال پیش تشک تولید می‌کنند. فرایند تولید این نوع تشک‌ها کاملا دستی است و از ترکیبی از موی دم اسب، پنبه، کتان، و پشم ساخته می‌شوند. این تشک‌ها ارزان نیستند اما واقعا خوابیدن روی آن‌ها تجربه‌ای تکرارنشدنی است.

تشک‌های ارگانیک مخصوص تخت‌خواب نوزاد

همان‌طور که می‌دانید نوزادان زمان زیادی را در تخت‌خواب خود سپری می‌کنند و به همین دلیل داشتن یک تشک خوب بسیار ضروری و مهم است. امروزه تشک‌های تمام‌طبیعی در بازار وجود دارد که مختص نوزادان ساخته شده‌اند و دارای استانداردهای مربوط به محیط زیست نیز هستند.
مطلب پیشنهادی: دکوری خاص برای تولد نوزاد شما

لاتکس طبیعی

منشا لاتکس طبیعی درخت است و وقتی لاتکس طبیعی تبدیل به یک تشک می‌شود، حسی شبیه تشک‌های مموری فوم دارد. این نوع تشک‌ها دارای هیچ نوع مواد شیمیایی نیستند و آتش نمی‌گیرند. فقط تنها نکته‌ای که باید در مورد این نوع تشک‌ها در نظر داشت این است که برخی از افراد به لاتکس حساسیت دارند.

ترکیب لاتکس طبیعی و مصنوعی

به‌عنوان جایگزینی برای تشک‌هایی که تماما از لاتکس طبیعی ساخته شده‌اند، تشک‌هایی در بازار وجود دارند که از ترکیبی از لاتکس طبیعی و مصنوعی تولید شده‌اند و قیمت آن‌ها از نوع تمام‌طبیعی آن ارزان‌تر است. این نوع تشک‌ها دارای 85 درصد لاتکس طبیعی و 15 درصد لاتکس مصنوعی و پشم هستند.

تشک‌های فومی فشرده

تشک‌های فومی و تشک‌هایی که از لاتکس مصنوعی تولید شده‌اند از مواد شیمیایی نفتی تجدیدناپذیر ساخته می‌شوند. اما برخی از تشک‌ها از فوم فشرده ساخته می‌شوند و نسبت به تشک‌های ذکر شده آسیب کم‌تری به طبیعت می‌زنند. این تشک‌ها دارای استانداردهای مربوط به محیط زیست هستند و در ساخت آن‌ها از مواد شیمیایی قابل اشتعال استفاده نمی‌شود. 
مطالب بیشتر: 8 ترکیب رنگی سرزنده برای اتاق خواب

7راه برای استفاده بهتر از اتاق خواب های کوچک

منبع: گرد آوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه