Chidaneh.com placeholder image

تفاوت اتوکد استاندارد با اتوکد تخصصی معماری چیست؟ (AutoCAD vs AutoCAD Architecture)

به قلم: تحریریه چیدانه

مجموعه ابزار معماری اتوکد ابزارهای اختصاصی را برای بهره وری بهتر ارائه می دهد. با مزایای مجموعه ابزار معماری آشنا شوید.
اتوکد یکی از شناخته شده ترین برنامه های طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) در بازار است. تطبیق پذیری آن اجازه می دهد تا برای اهداف مختلف حرفه ای، از مهندسی گرفته تا طراحی مد، استفاده شود.
مجموعه ابزارهای تخصصی راه حل های Autodesk برای افزایش بهره وری در چنین محیط های حرفه ای هستند. این بسته‌های الحاقی تمام قابلیت‌های اصلی آموزش اتوکد را با افزودن ابزارهای طراحی‌شده برای کاربردهای خاص مانند مهندسی برق و مکانیک، نقشه‌برداری سه‌بعدی و موارد دیگر، حمل می‌کنند.

برای معماران و متخصصان ساخت و ساز عمران، نسخه تخصصی قبلاً با نام AutoCAD Architecture شناخته می شد. اکنون دوباره به عنوان مجموعه ابزار معماری تعمید داده شده است و با اشتراک های اتوکد گنجانده شده است.

تابلو فرش ریحان

در این مقاله، تفاوت‌های بین این نسخه متمرکز بر معماری و اتوکد استاندارد خوب را که همه می‌شناسیم و دوست داریم، بررسی خواهیم کرد.

نرم افزار معماری

.AUTOCAD VS  معماری اتوکد

اتوکد قابلیت های خود را از طریق مجموعه ابزارهای تخصصی با در نظر گرفتن بهره وری گسترش می دهد.

قبل از پرش به نسخه تخصصی، ابتدا باید بفهمیم که چه چیزی AutoCAD را به چنین نرم افزار محبوب و همه کاره تبدیل می کند.

این ابزار که در سال 1982 منتشر شد، یکی از اولین ابزارهای طراحی پیش نویس کامپیوتری است که جایگزین کارهای طراحی دستی زمان بر شد. از آنجا، ویژگی‌ها پس از یک ویژگی، از طراحی سه‌بعدی گرفته تا برنامه‌های کاربردی موبایل، به معیاری برای نرم‌افزار CAD تبدیل شد.

اگرچه تقریباً 40 سال از شروع آن می گذرد، اتوکد همچنان ابزار اصلی نرم افزار بسیاری از متخصصان در شرکت های مختلف است: طراحی صنعتی، مهندسی مکانیک، طراحی گرافیک و به ویژه معماری.

تعداد زیاد ابزارها و ویژگی های پیش نویس، اتوکد را به ابزاری مناسب برای ایجاد چیدمان معماری، از جمله برنامه ریزی کف و مستندات نهایی تبدیل می کند. با این وجود، مجموعه ابزار ارائه شده با اتوکد اولیه را می توان برای این نوع طراحی بیشتر ارتقا داد. اینجاست که مجموعه ابزار معماری وارد می شود.

 

AUTOCAD VS. معماری اتوکد

اتوکد برای معماری

مجموعه ابزار Architecture با یک کتابخانه کامل از بلوک های عناصر AEC آماده برای استفاده ارائه می شود.

مجموعه ابزار معماری تجربه کاربر را برای ایجاد پروژه های معماری افزایش می دهد. هدف ابزارها و ویژگی‌ها تسریع در انجام کارهای رایج و تکراری یک گردش کار معمولی و در نهایت افزایش بهره‌وری در کل است.

برای نشان دادن این مفهوم، به عنوان مثال فرآیند ایجاد یک پلان طبقه را در نظر می گیریم. با نسخه اصلی اتوکد، کاربر باید قبل از شروع واقعی کار با پلان، تمام نمادها و سبک های بلوک را برای عناصر اصلی AEC مانند دیوارها، درها و پنجره ها به صورت دستی ترسیم کند.

از سوی دیگر مجموعه ابزار معماری با کتابخانه وسیعی از عناصر و اشیاء آماده برای استفاده همراه است. علاوه بر این، نرم‌افزار قبلاً می‌داند که این بلوک‌ها مؤلفه‌های واقعی AEC را نشان می‌دهند، و بنابراین با آنها به عنوان چنین رفتار می‌کنند.

افزودن درها به دیوار در اتوکد اولیه شامل کار وقت گیر حذف دستی خطوط و قرار دادن عناصر در آنجا است، در حالی که با مجموعه ابزار معماری تقریباً مانند یک عملیات کشیدن و رها کردن است.

تمامی امکانات در این نسخه تخصصی به سمتی می رود که زندگی را برای کاربر آسان کند. به گفته اتودسک، ایده این است که به جای کارهای خسته کننده، زمان بیشتری صرف کارهای خلاقانه شود.

ویژگی های اضافی

ارتفاعات و مقاطع به طور خودکار از مدل های سه بعدی ایجاد شده گرفته می شوند.

علاوه بر کتابخانه شیء AEC، برخی از ویژگی های اضافی وجود دارد که در اینجا قابل ذکر است:

کار در سه بعدی: پلان های طبقات در اتوکد استاندارد اساساً دو بعدی هستند، در حالی که با مجموعه ابزار معماری می توان به سرعت یک مدل سه بعدی از پلان طبقه ایجاد کرد.

ارتفاعات و مقاطع: ارتفاعات و/یا بخش‌ها به‌جای نمایش و ترسیم دستی این نماها، به‌طور خودکار از مدل سه‌بعدی ایجاد می‌شوند.

چیدمان ورق: ابزارهای مجموعه ورق اضافی برای چیدمان ورق وجود دارد، به علاوه امکان ایجاد نمای پرسپکتیو مستقیماً از یک مدل سه بعدی وجود دارد.

جزئیات و زمان‌بندی‌ها: ایجاد جزئیات و زمان‌بندی با استخراج اطلاعات از بلوک‌های کتابخانه اشیاء از پیش تعریف‌شده، برچسب‌ها و از مدل سه‌بعدی ایجاد شده تسریع می‌شود. علاوه بر این، هر گونه تغییر در اشیاء به طور خودکار در هر طرح به روز می شود.

پایه یا تخصصی؟

اگر طراحی معماری هدف اصلی شماست، قطعا ارزش بررسی ابزارهای معماری را دارد.

بنابراین، در نهایت، آیا مجموعه ابزار معماری ارزش آن را دارد؟

اگر عمدتاً کارهای معماری انجام می دهید، احتمالاً پاسخ مثبت است، به خصوص با توجه به اینکه این مجموعه ابزار با اشتراک معمولی اتوکد گنجانده شده است. اگرچه کشف و یادگیری ویژگی‌های اضافه شده ممکن است کمی طول بکشد، اما باید به سرعت جواب دهد.

یک مطالعه بهره وری که به سفارش Autodesk انجام شد و توسط یک نماینده مستقل انجام شد، مدت زمانی را که یک معمار برای توسعه یک کار در هر دو نسخه نرم افزار استاندارد و تخصصی صرف می کرد، مقایسه کرد. نتایج نشان می دهد که، اگرچه معمار هیچ تجربه قبلی با مجموعه ابزار معماری نداشته است، زمان صرف شده برای ایجاد ارتفاع تقریباً 80٪ کاهش یافته است و برنامه ریزی کف نیمی از زمان استفاده از این ابزار اختصاصی را به خود اختصاص داده است.

در حالی که این ارقام افزایش بهره وری تا حدودی گویا هستند، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که مجموعه ابزارهای تخصصی را امتحان کنید اگر معماری مورد نظر شماست.

منبع: کلوپ معماری

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
pedram در تاریخ 28 فروردین 1393
مشخصا نرم افزار ها برای صحولت کار علیه ولی خلا قیت بسیار مهم تر
mehrnia در تاریخ 31 خرداد 1394
با عرض سلام وادب : بله خوب نرم افزارها طبیعتا خیلی بدرد خور میباشند اگر اینگونه نبود این همه متخصص در تولید انها گرد هم نمیامدند . ولی چیزی که در این میان مهم میباشد این است که نرم افزارها برای صاحبان ملک یا کارفرمایان فقط در همان حد اتو کد ان هم بصورت دوبعدی کفایت میکند زیرا بنده مدت زمان زبادیست که هم کد کار میکنم هم ترید مکس ولی خوب اصلا زیاد کار کردن انچنانی بدرد کارفرمایان نمیخورد هرچی رِِِیال کار میکنیم کمتر توجه میکنن زیرا انها به مساءلی مهم تر توجه دارند برای همین به نظر من نرم افزارها بسیار کارامد و بدرد خورند ولی در حد بسیار ابتدایی و ساده لااقل برای کشور ما اینگونه میباشد........
BAHARAK در تاریخ 12 مهر 1394
سلام.با نظر شما در مورد مزایای اتوکد ودیگر نرم افزار ها موافقم ولی خلاقیت وعلاقه به طراحی هم در قوی بودن کار خیلی تاثیر گذاره.

ثبت دیدگاه