Chidaneh.com placeholder image

نمای لوور ساختمان چیست؟ 0 تا 100 اجرای نمای لوور

به قلم: مژگان احمدی

معماران در طراحی ساختمان ­ها سعی دارند که بین زیبایی و عملکردِ بهینه، تعادل ایجاد کنند. استفاده از نمای لوور ساختمان یکی از المان هایی می‌باشد که به معماران این امکان را می­دهد که با کاربرد آن علاوه بر زیبایی، به بسیاری از نیازهای عملکردی ساختمان نیز پاسخ دهند. در ادامه با نمای لوور به عنوان یکی دیگر از انواع نمای خشک ساختمان بیشتر آشنا خواهید شد.

فکتور

نمای لوور ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟

لوور­ها، پوشش ­های کرکره ­ای هستند که از تعدادی تیغه در درون یک قاب ایجاد شده ­اند. لوور­ها به واسطه تیغه ­های زاویه ­دارِ خود، به نور و هوا اجازه ورود داده و مانع ورود اِلِمان­های ناخوشایندی مانند آب باران، تابش مستقیم نور آفتاب، سروصدای اضافی، باد­های طوفانی و …  می ­شوند. 

سرویس خواب بالسا
  1. نمای لوور ساختمان ورود نور طبیعی روز و جریان هوا را تسهیل می‌بخشد که موجب فراهم شدن هوا و دمای داخلی بهتر خواهد شد.
  2. علاوه بر این نمای لوور ساختمان به عنوان سای­بان­ خورشیدی نیز عمل می‌کند که نیاز به استفاده از وسایل سرمایشی گران قیمت را کاهش می­دهد.
  3. هم­چنین نمای لوور­ ساختمان از سطوح خارجی براق یا لعابدار ساختمان در مقابل خورشید حفاظت می­کند.
  4. به کمک نمای لوور­ میتوان تجهیزات ساختمانی که از نظر ظاهری، نازیبا و بدمنظر هستند را پنهان کرد و از آن به عنوان اِلِمانی برای زیباتر کردن طراحی استفاده کرد.
  5. نمای لوور­ ساختمان هم­چنین بسیار مقرون به صرفه می‌باشند.

 لوور­ها به شکلی طراحی شده ­اند که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای ساخت و ساز مدرن، همچنین راه­ حلی برای مسائل محیط­زیستی و اقلیمی باشند. استفاده از نمای لوور ساختمان از پایدارترین روش­ها برای کاهش هزینه­ های مربوط به سرمایش، گرمایش و تهویه می‌باشد.

مزایای استفاده از نمای لوور ساختمان:

  1. کنترل نور و سایه
  2. جلوگیری از ورود تابش مستقیم خورشید و گرما به داخل ساختمان
  3. حفظ حریم خصوصی و ایجاد امنیت
  4. بهینه­ سازی مصرف انرژی
  5. دوستدار محیط­زیست و پایدار
  6. فراهم کردن بیشترین مقدار تهویه و جریان هوای طبیعی
  7. حافظت در برابر عوامل محیطی مانند آب، گرد و غبار، ریز زباله­های ناشی از باران، باد و طوفان
  8. کاهش میزان سر و صدای اضافی
  9. کاهش دید از بیرون به داخل
  10. بدون نیاز به مراقبت­ های ویژه پس از نصب

انتخاب نمای لوور ساختمان متناسب با نیاز های عملکردی:

پیش از انتخاب و خرید لوور­ها برای نمای ساحتمان، باید درک واضحی از این داشته باشیم که چرا و به چه هدفی می­خواهیم از لوور استفاده کنیم و نحوهی عملکرد لوور­ها چگونه است.  بنابراین می­توانیم اطمینان حاصل کنیم که برای پاسخ‌دهی به نیازهای ساختمان، مناسب­ترین نوع لوور را انتخاب خواهیم کرد. دانستن علت استفاده از نمای لوور ساختمان به ما کمک می­کند که بدانیم در انتخاب لوور بر روی چه عواملی بیشتر تمرکز کنیم و آنها را اولویت قرار دهیم. برای مثال در گلخانه، گل ها و گیاهان باید در برابر باران، باد و طوفان حافظت شوند و جریان هوا به خوبی صورت گیرد. 

لوور­ها بسته به نیاز به تهویه هوا، محافظت در برابر نور مستقیم خورشید و … در انواع متفاوتی طراحی می‌شوند. هر نوع لوور، ساختار عملکردی متفاوت و منحصر به فردی دارد و بسته به طراحی­اش امکانات متفاوتی خواهد داشت. 

برای مثال لوورهای مخصوص باران اجازه­ عبور هوا را خواهند داد اما مانع ورود آب باران به داخل خواهند شد.

نکات مهم در هنگام انتخاب نمای لوور ساختمان

برخی از نکاتی که هنگام انتخاب نمای لوور ساختمان باید در نظر گرفت به شرح زیر می‌باشند:

فضای خالی لوور:

فضای خالی از کم کردن مساحت قاب و تیغه­ های لوور از مساحت کل بازشو محاسبه می‌­شود. بسیار خوب است که درصد بالایی از مساحت، خالی باشد چرا که اجازه می­دهد که هوای بیشتری از بازشوی کوچیکتری وارد شود. بنابراین هم­چنین هزینه­ های بازشوی دیوار و نصب لوور نیز کاهش می ­یابد. فضای خالی معمولا بین 35 درصد تا 60 درصد از کل بازشوی دیوار متغیر می‌باشد . باید توجه کرد که اگر فضای خالی بیش از حد باشد، موجب ورود آب باران به شکل نامطلوبی خواهد بود. بنابراین مناسب­ترین میزان فضای خالی به شکلی محاسبه می­شود که بین میزان فضای خالی برای ورود جریان هوا و تعداد و سایز تیغه های لازم برای ممانعت از ورود آب باران، تعادل برقرار شود.

نفوذ آب لوور:

مقدار نفوذ آب نشان می­دهد که توانایی لوور برای ممانعت از ورود آب به داخل، هنگام بارندگی چه میزان می‌باشد. اولین نقطه­ نفوذ آب باران، نقطه­ آستانه ­ای است که پس از عبور از مرز آن اجازه ی ورود به آب باران داده می­شود و لوور نشتی می‌کند. برای محاسبه­ این نقطه باید در حالی که مقدار مشخصی آب باران در جریان هوا وجود دارد، مقدار سرعت جریان هوا در فضای خالی لوور افزایش یابد و تا زمانی ادامه پیدا کند که در آن نقطه آب وارد شود. اولین نقطه­ نفوذ آب باران میتواند از ضعیف­ترین مقاومت در برابر ورود آب باران 300 فیت بر دقیقه تا بهترین مقاومت در برابر ورود آب باران 1250 فیت بر دقیقه متغیر باشد.

مقاومت نمای لوور ساختمان در برابر جریان هوا (اُفت فشار):

وجود هر مانعی در جریان هوا مانند تیغه ­های لوور، داکت­ها، فیلتر­ها، فَنَر­ها و … موجب ایجاد مقاومت می­شود. بهتر است که لوورها کمترین میزان مقاومت در برابر جریان هوا را داشته باشند. همهی لوور­ها مقداری مقاومت در برابر جریان هوا دارند. اما در لوور های مخصوص آب و هوای طوفانی این مقدار از حد استاندارد بیشتر می‌باشد. برای اندازه­ گیری مقاومت لوور باید هوا در میان لوور جاری شده و اختلاف مقاومت در فضاهای خالی مختلف اندازه ­گیری شود. مقاومت لوور­ها بر اساس شکل قاب و تیغه  های آنها متفاوت است. ضروری است که این مقاومت را تا حد امکان کاهش دهیم چرا که به لوور­ها، فَن­ها و دیگر تجهیزات مربوط به جا­به ­جایی هوا آسیب می­رساند.

نمای لوور ساختمان؛ غربالگر حشرات و پرندگان:

لوور­ها می­توانند مجهز به اکسسوریِ غربالگری حشرات و پرندگان باشند. این اکسسوری های مُشبّک، مانع ورودِ حشرات و پرندگان از فضای خالی لوور­ها به داخل خواهند شد. صفحات غربالگرِ حشرات علاوه بر اینکه سوراخ­ های کوچک­تری دارند همچنین موجب عملکرد بهتر لوور برای ایجاد جریان هوای بهتر خواهند شد.

زیبایی نمای لوور ساختمان:

این موضوع غیر­قابل­انکار می‌باشد که ضروری است که لوور­ها هم از نظر زیبایی و هم عملکردی کارآمد باشند.

لوور­ها می­توانند به شکل عمودی یا افقی، شکل­های سفارشی، با نازک­ کاری­های متفاوت، شکل­ های تیغه­ های مختلف و … ساخته شوند. این ویژگی ­های ظاهری متفاوت آن­ها به معماران کمک خواهد کرد تا خلاقیت بیشتری در طراحی نمای لوور برای ساختمان داشته باشند.

جهت جریان هوای نمای لوور:

باید بدانیم که لوور برای ورود هوا به داخل و یا خروج هوا به بیرون استفاده می­شود. اگر از لوور­هایی استفاده می­کنیم که هوا را به سمت داخل می­کشند باید در نظر بگیریم که به چه روشی می­خواهیم مانع ورود آب و دیگر المان های ناخوشایند به داخل شویم. حتما باید بین عملکرد لوور برای ایجاد جریان هوا و همچنین حفاظت در برابر آب باران تعادل ایجاد کنیم.

شکل تیغه ­های نمای لوور ساختمان:

تیغه­ های لوور­ها در شکل­های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند که هر کدام مناسب عملکرد خاصی می‌باشد. ممکن است تیغه ها ثابت، متحرک و قابل تنظیم و یا ترکیبی از هر دو مدل باشند. شکل مقطع تیغه­ ها تعیین می­کند که توانمندی آنها در چه زمینه­ای می‌باشد. تیغه های صاف و مستقیم، مناسب برای ایجاد جریان هوای خوب هستند. 

  • تیغه های دارای موجگیر (بافِل) مناسب آب و هوای بارانی بوده و مانع نفوذ آب باران خواهد شد.
  • تیغه ­های دارای مقطع زاویه ­دار نیز بهترین محافظت را در برابر باران­های همراه با باد شدید ایجاد می‌کنند.
  • همچنین تیغه ­های دارای زهکش نیز موجود هستند که آب را از طریق کانال­هایی به بیرون منتقل می‌کنند که مناسب آب و هوای طوفانی می‌باشند.

زاویه­ تیغه­ های نمای لوور­ و فاصله­ بین آن­ها:

زاویه­ تیغه­ ها و فاصله­ بین آن­ها مستقیما بر فضای خالی لوور­ها اثر می­گذارد. هر چه زاویه­ تیغه ­ها بیشتر باشد حفاظت بیشتری در برابر آب باران و ریز زباله ها ایجاد می‌شود اما همچنین مقاومت در برابر جریان هوا نیز افزایش می­ یابد. هر چه فاصله­ بین تیغه ها بیشتر باشد در نتیجه فضای خالی لوور نیز افزایش یافته و عملکرد آن برای ایجاد جریان هوای بهتر نیز بهبود می ­یابد.

متریال نمای لوور ساختمان:

لوور­ها معمولا از جنس آلومینیوم اکسترود­شده و یا فولاد گالوانیزه هستند. همچنین می‌توانند از متریال های دیگری ساخته شوند. انتخاب متریال بر وزن لوور­ها، ماندگاری و استحکام آنها و امکان استفاده از نازک ­کاری های متفاوت بر روی آنها اثرگذار می‌باشد. 

طبیعت و ذاتِ متخلخل آلومینیوم موجب می­شود که بدون دردسر پذیرای انواع فینیشینگ­ها باشد. در مناطقی با آب و هوای طوفانی معمولا از لوور آلومینیومی نما استفاده می­شود. 

لوور­ها از جنس فولاد گالوانیزه یا فولاد ضد رنگ سنگین­تر بوده و ماندگاری و استحکام آنها از لوور آلومینیومی نما بیشتر است اما نمی‌توان هر فینیشینگی را بر روی آنها اجرا کرد. اگر از متریال های سنگین­ تر استفاده کنیم باید تکیه­ گاهی را در نظر بگیریم که تحمل وزن را بالا ببرد.

حجم هوا و سرعت سطح:

  • حجم هوا، مقدار هوایی است که از لوور عبور می­کند.
  • سرعت سطح، سرعتِ جریانِ هوایی است که از سطح لوور عبور می­کند.

این دو عامل، عملکرد لوور را از نظر جریان هوا مشخص می­کنند.

نیازهای عملکردیِ ویژه نمای لوور:

هر کدام از لوور­ها پاسخگوی مجموعه ­ای از نیازهای عملکردی متفاوت هستند اما یکی از این عملکرد ها در آنها ویژه­ تر می‌باشد. برای مثال در لوور­های آکوستیکی، کاهش صوتی دینامیکی تعیین می­کند که لوور چه مقدار میزان سرو صدای اضافی را کاهش میدهد. 

یا در لوور­های متحرک، میزان نشتی هوا تعیین می­کند هنگامی که لوور بسته باشد چه مقدار مانع جریان هوا می‌شود. چرا که هنگامی که هوا از تیغه­ های بسته نشتی کند، می­تواند موجب ایجاد ناکارآمدی در دیگر بخش­های سیستم شود.

نوع و رنگ فینیشینگ نمای لوور ساختمان:

آب و هوای محلی که ساختمان در آن قرار گرفته بر انتخاب نوع فینیشینگِ لوور­ها تاثیرگذار می­باشد. در مناطق ساحلی و یا آفتابی نیاز به استفاده از فینیشینگ های مقاوم­تری می‌باشد. چرا که نور مستقیم آفتاب، رطوبت دریا و ذرات ریز نمک در هوا، رنگِ فینیشینگ را تحت­ تاثیر قرار خواهند داد. باید فینیشینگ مناسبی را انتخاب کنیم که عوامل ذکر شده رنگ آن را از بین نبرد و لوور سال­ها به رنگ اصلی خود باقی بماند.

در پایان:

استفاده از نمای لوور ساختمان می­تواند به برآورده­ کردن بسیاری از نیازها کمک کند. مصرف انرژی را کاهش داده، تهویه­ مناسب ایجاد کرده و مانع ورود آب باران و سر و صدای اضافی شود. معمار وظیفه دارد با شناخت درست انواع لوور نما و کاربرد آنها و در نظر گرفتن نیازهای ساختمان، مناسب ­ترین نوع لوور را برای نمای ساختمان انتخاب کند.

مطالب مرتبط:

نویسنده محتوا: هستی شاپوری

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه