Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون چوبی منزل | 17 ایده دکوراسیون خانه با چوب چیست؟

به قلم: تحریریه چیدانه

طراحان داخلی و حرفه‌ای، برای ایجاد حس بدیع، خاص و منظم؛ از قدیم تا امروز به‌طور‌کلی از چوب به عنوان عنصر اصلی استفاده می‌کنند. ازآنجاکه چوب برآمده از طبیعت است، دکوراسیون چوبی منزل در بیشتر سبک‌ها از مدرن، کلاسیک، سنتی، روستیک و صنعتی، تاثیر زیادی بر جذب آرامش، تازگی و زیبایی فضای داخلی خانه دارد. از دکوراسیون منزل با چوب، معمولا در آشپزخانه، اتاق خواب، نشیمن، پذیرایی، تراس و بالکن و حتی سرویس بهداشتی و حمام برای زیباترشدن طراحی داخلی منزل استفاده می‌کنند. همچنین تزیینات چوبی، می‌تواند زینت‌بخش فضای دکوراسیون چوبی منزل باشد. این شوروم از چیدانه، به شما ایده‌های خوبی برای طراحی داخلی چوبی منزل می‌دهد. پس با دکوراسیون چوبی خانه، طراوت را مهمان خود کنید.

مزایای چوب در دکوراسیون چوبی خانه چیست؟

  1. مقاومت، دوام و ماندگاری بالای چوب
  2. سازگاری چوب با شرایط آب و هوایی مختلف مانند هوای مرطوب
  3. حمل‌و‌نقل آسان و استفاده راحت از چوب در طراحی داخلی منزل
  4. ایجاد فضا و حس آرامش‌بخش و گرم و همین‌طور انرژی مثبت در دکوراسیون چوبی منزل
  5. سازگاری چوب با تمامی سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل ازجمله: مدرن، کلاسیک و سنتی و غیره
  6. تنوع بالای تزیینات چوبی برای انتخاب طرح‌ها و انواع دکور چوبی
  7. متعادل‌کردن تضاد رنگی در دکوراسیون خانه با چوب
  8. ایجاد حس زیبایی دلنشین و چشم‌نواز و احساس خوبی از طبیعت زنده در خانه
  9. استفاده از مبلمان و دکوری چوبی آماده و از پیش‌ساخته‌شده در دکوراسیون چوبی منزل
دکوراسیون چوبی منزل

ایده‌های جالب برای طراحی داخلی خانه چوبی

تزیینات چوبی و راهکارهای بسیاری برای زیباترشدن منزل با چوب وجود دارند که دکوراسیونی جذاب با المان‌های محیطی و طبیعی را خلق می‌کنند و به طراحی داخلی چوبی منزل، جلوه شگفتی می‌دهند. در دکوراسیون منزل با وسایل چوبی،معمولا از آباژور و لوسترهای متنوع با اشکال هندسی کنده‌کاری‌شده نیز می‌توان ایده گرفت. فقط یادتان باشد این لوازم به‌طور کامل، نور را مسدود نکنند.

سرویس خواب بالسا
چوب با بخشهای داخلی دکوراسیون منزل

1. ترکیب چوب با بخش‌های داخلی از دکوراسیون منزل

برای دیده‌شدن زیبایی دکوراسیون چوبی منزل، نورپردازی امروزه مرسوم است. از طرفی اگر در اطراف در و پنجره‌ها و دکوری‌هایی مثل میز، کابینت‌های آشپزخانه و باکس‌های دیواری، چوب به کار رود جلوه بیشتری دارد.

دیوار تاکیدی چوبی
دیوار تاکیدی در دکوراسیون چوبی منزل

2. کاربرد دیوار تاکیدی چوبی در طراحی داخلی خانه

دیوار تاکیدی، دیواری متمایز در هر اتاق خانه است و چوب، انتخابی جذاب برای نشان دادن تمایز در دکوراسیون چوبی منزل ایرانی‌هاست. مثل دیوار پشت شومینه در نشیمن یا دیوار پشت تخت در اتاق خواب.

هنر ایرانی و کارهای چوبی منزل هم خواندنیست.

رنگ مناسب در دکوراسیون چوبی خانه

3. رنگ مناسب برای دکوراسیون چوبی خانه

رنگ‌های چوبی بیشتر با رنگ‌های خنثی مانند: سفید، شیری، کرمی و طوسی، جلوه بیشتری خواهند داشت. طبیعتا هم‌خوانی بین رنگ‌ها در دکوراسیون چوبی منزل مهم است؛ اما گاهی استفاده از رنگ‌های متناقض برای دکوراسیون خانه با چوب، فضا را خاص‌تر می‌کند.

باکس چوبی

4. استفاده از باکس‌های چوبی در طراحی خانه با چوب

خانه را می‌توان به کمک باکس‌های زمینی یا دیواری چوبی در اندازه‌های مختلف که علاوه‌بر زیبایی، کارایی و استفاده بهینه‌ای را در فضا دارند، نیز تزیین کرد.

دکوری چوبی در طراحی داخلی خانه با چوب
اکسسوری و دکوری چوبی

5. استفاده از اکسسوری‌ و دکوری چوبی

بهتر است در کنار دکوراسیون چوبی منزل از اکسسوری‌های مختلف مثل گل‌های آپارتمانی طبیعی استفاده کرد. ظروف چوبی دکوری، مجسمه و گلدان‌های چوبی، قاب عکس، قفسه و هزاران شی تزئینی دیگر از جمله رایج‌ترین اجزاء دکوری منزل هستند.

قفسه چوبی
قفسه های چوبی در دکوراسیون داخلی منزل چوبی

6. قفسه‌های چوبی کتابخانه در طراحی داخلی منزل

استفاده از یک یا چند قفسه کتاب یا کتابخانه چوبی، علاوه‌بر زیبایی، نظم و چیدمان برای کتاب‌ها؛ ایده جذابی برای دکوراسیون داخلی منزل چوبی به‌ویژه در نشیمن خانه است.

دیوارکوب چوبی در دکوراسیون داخلی منزل
دیوارکوب منزل

7. دیوارکوب چوبی در دکوراسیون چوبی داخل منزل

اتاق‌هایی با دیوارکوب چوبی معمولا به اتاق کار معروف هستند و زیبایی دلنشینی به فضای داخلی خانه‌های بزرگ می‌بخشند.

درب های چوبی در دکوراسیون چوبی منزل

8. درب‌های چوبی

به‌طور‌کلی درب‌های چوبی در انواع درهای ساده، قاب‌دار، ابزارخورده و یا همراه با زهواربرجسته و تاج، زیبایی چشمگیری را به ورودی خانه و یا اتاق‌ها می‌دهند و به صورت روکش چوب و یا رنگ‌شده در انواع دکور چوبی و سبک‌های طراحی کاربرد دارند.

دیوارپوش در دکوراسیون چوبی خانه
دیوارپوش چوبی

9. دیوارپوش؛ دکوراسیون چوبی دیواری خانه

امروزه انواع دیوارپوش‌های چوبی در دکوراسیون چوبی منزل، از کف تا سقف یا در نیمه پایین دیوار یا در تمامی دیوارها و یا فقط در دیوار اصلی پذیرایی، قابل اجرا هستند.

پارتیشن چوبی در طراحی داخلی

10. جداسازی فضاها با پارتیشن در دکوراسیون خانه با چوب

از پارتیشن چوبی یا قطعات لوور که صرفا هدف زیبایی دارند، برای جداسازی دو فضا به‌صورت موازی و عمودی در دکوراسیون منزل و راهروها استفاده می‌شود.

راه پله های چوبی

11. راه پله‌های چوبی در طراحی داخلی خانه

در خانه‌های دوبلکس، از چوب می‌توان برای پله‌ها و نرده‌های راه‌پله در طراحی داخلی خانه با چوب استفاده کرد.

پارکت در دکوراسیون منزل چوبی
پارکت چوبی

12. پارکت در دکوراسیون داخلی منزل چوبی

پارکت چوبی در ابعاد و ضخامت‌های مختلف، یکی از زیباترین و لوکس‌ترین گزینه‌ها برای کف خانه بوده که از تنوع بالایی برخوردار است و به هر سبک دکوراسیونی حس گرما و آرامش می‌بخشد.

میز و مبلمان چوبی
میز و مبلمان چوبی در دکوراسیون خانه با چوب

13. میز و مبلمان چوبی در طراحی داخلی منزل

مبلمان شامل: انواع مبل‌های راحتی، صندلی، میز ناهارخوری، میزهای وسط و عسلی، کمد، میز تلویزیون و کنسول، نقشی تعیین‌کننده در دکوراسیون چوبی منزل دارند.

مبل خاص چوبی، مبلمانی که به کارتان خواهد آمد.

طراحی داخلی با تنه درخت
شاخه و تنه درخت در دکوراسیون داخلی

14. طراحی داخلی چوبی منزل با شاخه و تنه درخت

در برخی از سبک‌های دکوراسیون به کارگیری شاخه‌ها و تنه‌های درختان به‌عنوان وسیله‌ای دکوراتیو و حتی استفاده از عکس‌های آنها به منزل‌تان حس سرزندگی خواهد داد. یا خانه‌هایی که هنگام ساخت، درختان را قطع نمی‌کنند، نمونه دیگری از زیبایی و خلاقیت در دکوراسیون منزل با درخت است.

دکوراسیون چوبی ارزان منزل

15. دکوراسیون چوبی ارزان با ایده‌های خودت

پالت‌های کهنه و جعبه‌های کوچک میوه و یا استفاده از خلاقیت پالت چوبی حمل بار و جعبه‌های استفاده‌شده چوبی، برای صرفه‌جویی در هزینه و ساخت دست سازه‌های چوبی بسیار کارآمد است. به این ترتیب در کمتر از سه ساعت طاقچه، قفسه و فضای انبار خود را ساخته‌اید.

دکوراسیون چوبی خانه با نیمکت میز ناهارخوری

16. دکوراسیون چوبی منزل با نیمکت چوبی

 با استفاده از بلوک‌های سیمانی و چوب‌های ضایعات؛ نیمکت‌های زیبایی بسازید. حتی در گوشه حیاط یا تراس منزل‌تان برای زیبایی بیشتر، می‌توانید سنگ‌های رنگی به آن بچسبانید.

کفپوش چوبی نشیمن

17. کفپوش چوبی در دکوراسیون چوبی نشیمن

کفپوش‌های چوبی احساس گرما و راحتی و انرژی مثبت را برای ساکنین ایجاد می‌کنند. همینطور راهرو یا اتاق نشیمن را به فضایی شیک و بسیار مدرن تبدیل می‌کنند.

دکوراسیون داخلی آشپزخانه
طراحی داخلی منزل در آشپزخانه چوبی
آشپزخانه با چوب
دکوراسیون چوبی خانه با آشپزخانه
انواع دکوراسیون چوبی آشپزخانه

دکوراسیون چوبی آشپزخانه در طراحی داخلی منزل

 در طراحی دکوراسیون چوبی آشپزخانه می‌توانید برای تزیینات، بسته به رنگ و نور محیط، طراحی داخلی خانه با چوب را در قسمت‌های مهم مانند: کابینت، میز و صندلی چوبی، کفپوش آشپزخانه، قفسه‌های چوبی، جزیره و موارد مشابه پیاده‌سازی کنید. بااین حال، جزییات دیگر مثل گلدان‌ها و قاب‌های چوبی و لامپ‌های آویز بالای آشپزخانه؛ می‌توانند در جذابیت آشپزخانه شما تاثیرگذار باشند. به‌همین ترتیب می‌توانید از ترکیب چوب و ریسمان، برای ایجاد تازگی دستگیره‌های کابینت‌ها و کمدها استفاده کنید که علاوه‌بر زیبایی، آسان، ارزان و کم‌هزینه نیز می‌باشند.

دکوراسیون داخلی اتاق خواب چوبی
اتاق خواب چوبی
دکوراسیون چوبی منزل با اتاق خواب
اتاق خواب چوبی در طراحی داخلی منزل چوبی

دکوراسیون چوبی اتاق خواب

همه می‌دانیم که اتاق خواب یک فضای شخصی است و اجزای آن باید مطابق با سلیقه افراد انتخاب شود. عنصر چوب برای تجهیزات اتاق خواب کاربرد زیادی دارد. دکوراسیون چوبی اتاق خواب علاوه‌بر ایجاد محیطی گرم و آرامش‌بخش، زیبایی منحصر‌به‌فردی نیز دارد. سرویس‌خواب چوبی، میز آرایش، پاتختی و سایر ملزومات چوبی اتاق خواب، عموما فضایی دلنشین و آرام به ارمغان می‌آورند. شایان ذکر است که استفاده از کفپوش و یا پارکت طرح چوب کف اتاق، در گرم‌شدن دمای اتاق خواب بسیار موثر است.

از دیگر اکسسوری‌های چوبی قابل استفاده در دکوراسیون اتاق خواب چوبی منزل، لوازم کاربردی مانند: قفسه کتاب‌ها و شلف دیواری را می‌توان برشمرد. همچنین کمددیواری‌هایی از جنس چوب یا ام‌دی‌اف، فضایی کارآمد را برای ساماندهی اشیا و البسه فراهم می‌کنند و ازاین‌رو انعطاف‌پذیری بالایی در طراحی داخلی چوبی منزل دارند.

از طرفی برخی از تخت‌خواب‌ها، دارای پنل دیواری چوبی هستند که با میز کنار تخت ست می‌شود. هدبورد یا تخته تزیینی بالای تخت اتاقتان هم که این روزها مُد روز است، برای استفاده حداقلی از چوب با استفاده از یک در چوبی قدیمی کنار گذاشته‌شده، قابل استفاده است.

دکور چوبی پذیرایی
دکوراسیون چوبی پذیرایی منزل

دکور چوبی پذیرایی در طراحی داخلی چوبی منزل

امروزه از دیزاین چوبی می‌توانید برای طراحی دکوراسیون‌های سنتی،کلاسیک، مدرن و روستیک استفاده نمایید. بهتر است در فضای سالن پذیرایی و سایر بخش‌های منزل از یک یا دو طیف مختلف رنگ چوبی مانند طیف رنگ چوبی روشن تا تیره استفاده کنید. پارتیشن چوبی نیز ایده خوبی برای انواع دکور چوبی پذیرایی و خانه‌های دارای پلان باز و یا open است. همچنین شلف‌های دکوراتیو در امتداد سقف چوبی، پارکت و دیوارپوش با حفظ هارمونی در رنگ و رگه‌های چوب، برای دکور چوبی پذیرایی؛ ایده لوکس و زیبایی خواهند بود.

در ادامه سبک‌های مختلف دکوراسیون را در طراحی چوبی خانه بررسی می‌کنیم.

دکوراسیون چوبی سنتی
دکوراسیون داخلی چوبی سنتی
طراحی داخلی در دکوراسیون چوبی سنتی

دکوراسیون چوبی سنتی

برای دکوراسیون چوبی سنتی اغلب از چوب در رنگ‌های مختلف و به طور خاص، رنگ تیره بهره می‌برند. جالب توجه است که درب و یا پنجره‌های اطراف این فضاها نیز از نوع سنتی با شیشه‌های رنگی هستند. استفاده از تخت سنتی، تشکچه سنتی و میز طراحی‌شده سنتی می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین لوازم و اکسسوری برای دکوراسیون چوبی منزل سنتی به کار رود.

رنگ‌هایی که در سبک دکوراسیون سنتی برای مکان‌های عمومی به کار برده می‌شوند؛ اغلب زرشکی، فیروزه‌ای و سبز یشمی هستند که فضایی خاص را به وجود می‌آورند.

در طراحی داخلی خانه با چوب، تکنیکTone on tone، ایده خوبی برای فضاهای کلاسیک و سنتی بوده که با این ایده، یک رنگ در تناژهای مختلف تیره و روشن در فضا خلق می‌شود. ترکیب دو متریال طبیعی چوب و سنگ در فضاهای سنتی نیز بر جذابیت دکوراسیون چوبی سنتی می‌افزاید.

روستیک چوبی

چگونه از چوب در دکوراسیون سبک مدرن استفاده کنیم؟

به‌طورمعمول برای داشتن یک چیدمان اصولی، قرارگیری لوازم چوبی در کنار هم با رعایت علم فنگ‌شویی، مانند قراردادن گل و گیاه در دکوراسیون مدرن بسیار کاربردی است. همچنین در دکوراسیون‌های مدرن، فقط چوب می‌تواند گرما را به فضای سرد و کم‌انرژی خانه اضافه کند. این امر باعث شده در اکثر دکوراسیون‌های سبک مدرن، از چوب استفاده شود.

سبک روستیک
روستیک در دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی منزل با سبک روستیک
دکوراسیون سبک کلاسیک چوب

دکوراسیون چوبی منزل به سبک روستیک

سبک روستیک (Rustic) همان سبک روستایی است که به منزل جلوه‌ای از طبیعت را هدیه می‌دهد. بیشترین چیزی که می‌تواند یک خانه به سبک روستیک را برای ما تداعی کند، استفاده از چوب و دکوری‌های چوبی است.

گالری هنرهای ماینس وان
میز نهارخوری 6 نفره تمام چوب
گالری هنرهای ماینس وان

دکوراسیون منزل با وسایل چوبی خانه

دکوراسیون چوبی منزل با گروه هنری ماینس وان

جداسازی فضا در طراحی‌های دکوراسیون چوبی منزل، اهمیت زیادی دارد. استفاده از دکوری‌های چوبی مانند: آیینه و کنسول، جلو مبلی چوبی و دیوارپوش دکوری چوبی باعث ایجاد حس دنج و آرامش بخشی در خانه می‌شود. همچنین کنسول کنار مبلی نیز در جداسازی و زیبایی دکوراسیون چوبی، جایگاهی برای قراردادن وسایل کوچک روی آن است. فضای سرگرمی خانه معمولا ایده خوبی برای جداکردن فضای نشیمن از میز ناهارخوری است. در دکوراسیون چوبی آشپزخانه، رنگ کابینت‌ها معمولا تیره‌تر از سایر قسمت‌های خانه است که طراحی آن با میز و صندلی چوبی تکمیل می‌شود. در دکوراسیون چوبی اتاق می‌توان از صندلی چوبی، بوم نقاشی و یک رگال چوبی استفاده کرد.

همچنین در دکوراسیون چوبی اتاق خواب از میز تلویزیون، تخت چوبی و پایه چوبی برای گلدان‌ها استفاده می‌شود که تقریبا شبیه هم هستند. در دکوراسیون چوبی اتاق خواب بزرگ می‌توان از جاکفشی چوبی، میز و صندلی، آینه و میزکار چوبی هم استفاده کرد که هماهنگ باهم طراحی شده‌اند. جالب اینکه در تراس دکوراسیون چوبی منزل هم غالبا از وسایل، میز و صندلی‌های چوبی که طراحی خاصی دارند، استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد که این مدل خانه‌های چوبی بیشتر موردپسند هنرمندان است. اگر شما هم طرفدار دکوراسیون تمام چوب هستید؛ گروه هنری ماینس وان، مبلمان و انواع دکوراسیون چوبی منزل در تهران را طراحی و تولید می‌کنند که تمام این ویژگی‌ها را پوشش می‌دهد.

طراحی داخلی چوبی منزل

سخن آخر

گفتیم که چوب اصلی‌ترین متریال کاربردی در سبک‌های کلاسیک و سنتی، مدرن و روستیک است. ازآنجاکه لازمه بهره‌گیری از اجزای متعدد چوبی، انتخاب صحیح بافت و رنگ‌ها بوده تا فضای لوکسی را شاهد باشیم؛ بهتر است در دکوراسیون منزل چوبی دو سبک کلاسیک و مدرن را با یکدیگر مخلوط نکنید. به این دلیل که دکوراسیون چوبی کلاسیک، نیاز به رعایت جزئیات بسیاری برای برقراری هارمونی و هماهنگی دیگر وسایل دارد. نورپردازی، نوع چیدمان، تابلو و فرش‌ها همگی باید با سبک دکوراسیون چوبی کلاسیک هم‌خوان باشند. اما دکوراسیون مدرن، شما را برای انتخاب رنگ‌های متفاوت و متضاد معمولا محدود نمی‌کند.

در این مقاله با مزایا و ویژگی‌های دکوراسیون چوبی منزل و ایده‌هایی جذاب برای به‌کارگیری وسایل چوبی در طراحی داخلی منزل با چوب پرداختیم.

اهالی فن چیدانه راهنمایی بیشتری در انتخاب ایده‌ها و خرید وسایل چوبی دکوری به شما ارائه خواهند داد.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه