Chidaneh.com placeholder image

با یک عکس خوب برنده مسابقه عکاسی چیدانه شوید!

به قلم: تحریریه چیدانه

عکاسی از چیدمانمسابقه‌ عکاسی آذر‌ماه مجله‌ منزل به مناسبت صدمین شماره، ویژگی‌های متفاوتی داشت. همان‌طور که خوانندگان مجله در جریان هستند، در این مسابقه تصمیم گرفته شد که به ۲۰ عکس منتخب داوران جایزه‌ای تعلق بگیرد و 3 عکس نیز از میان آنها، به انتخاب مخاطبان جوایز اصلی را برنده شوند. در این مطلب فرصت را غنیمت شمردیم تا به مناسبت مسابقه بوی عیدی چیدانه در مورد هر کدام از عکس‌ها به‌طور مجزا توضیحاتی ارائه کنیم تا با شاخصه‌های مدنظر گروه داوران آشنا شوید و علت انتخاب این عکس‌ها به‌عنوان ۲۰ عکس برتر را بهتر متوجه شوید تا شاید برنده مسابقه بوی عیدی چیدانه شما باشید پس با ما همراه باشید.

عکاسی از چیدمان

تابلو فرش ریحان

اگرچه این عکس از سوی مخاطبان بسیار مورد توجه قرار گرفت و اگرچه نمی‌توان منکر وجوه زیبایی، تناسب رنگ‌ها و فرم‌ها و حتی کادربندی در آن شد اما ایراداتی نیز به آن وارد است که در صورت برطرف کردن‌‌شان می‌توانست تبدیل به عکس بسیار خوبی شود. منطقی در محل قرارگیری مجله وجود ندارد و به‌سختی می‌توان سوژه‌ اصلی را در آن تشخیص داد. به‌زعم نگارنده، اگر قدری در فضای پشت میز نیز به‌هم‌ریختگی سیم‌ها دیده نمی‌شد، عکس بهتری به وجود می‌آمد.

عکاسی معماری

این عکس از نظر ترکیب‌بندی عکاسی معماری، عکس بسیار تحسین‌برانگیزی است. تقسیم‌بندی میان فضاها و فرم‌ها، تصویری شبیه به نقاشی‌های انتزاعی به وجود آورده است.

عکاسی با موبایل

لازم به ذکر است که فرش ایرانی علاوه بر اینکه میراث ماندگار هنر و فرهنگی ایران است، به‌عنوان یک عنصر ارزشمند دکوراتیو، قابلیت تطبیق‌پذیری با انواع سبک و سلیقه‌های دکوراسیون را دارد. در مجله‌ منزل نیز به اهمیت فرش و هنر فرش ایرانی، همواره توجه ویژه‌ای شده است. عکاس این عکس نیز با ترکیب‌بندی ساده و هندسی‌ای، از زیبایی‌های این هنر ناب ایرانی گفته است.

عکاسی با موبایل

سوژه‌ اصلی در این عکاسی با موبایل، نگاه کودک است که از پشت مجله، مخاطب را نگاه می‌کند اما عکاس، سایر عناصر تصویر را دست‌کم نگرفته و سعی در استفاده از آنها داشته است. اگرچه این عکس‌ می‌توانست بهتر از این برداشته شود اما نمی‌توان تلاش عکاس برای به تصویر کشیدن اوقات روزانه‌ یک مادر و مشکلاتی که برای کسب هنر و دانش و البته مطالعه دارد، نادیده گرفت.

عکاسی از چیدمان

حس نوستالژیک عناصر این عکس و اشاره‌ تلمیحی آن به رسانه‌های چاپی و اهمیت حفظ ارزش‌های کهن، از ویژگی‌های بارز این عکس است. همچنین تلاش درست عکاس در عکاسی چیدمان از یک منبع نور مستقیم در عین حفظ کیفیت و وضوح سایر عناصر تصویر، بر اهمیت آن افزوده است.

مسابقه عکاسی

آذر، ماه آخر پاییز است؛ فصلی که پایانش را با معجزه‌های پاییز جشن می‌گیریم؛ به شکرانه‌ این نعمات بی‌نظیر. عکاس در این عکس از عمده‌ عناصر این فصل در کنار اشاره‌ای به میلاد مسیح و کریسمس، عکس خوبی را برداشته است. در این عکس رنگ‌های گرم پاییز در کنار سفیدی سطح زمینه و حتی آیپد، کنتراست خوبی به وجود آورده است.

عکاسی از چهره

شاید این عکس پاسخ مناسبی باشد برای مخاطبانی که گمان می‌کنند برای بهتر دیده شدن در این مسابقه لازم است که از خانه‌ گران‌قیمت و پرزرق‌ و برقی عکاسی کرد. نگاه ساده و بی‌پیرایه‌ این پیرمرد زحمتکش باوجود عدم تناسب فحوایی با مجله‌ دکوراسیون، عکس خاصی را به وجود آورده که به‌سختی می‌توان از کنار آن گذشت.

عکاسی با موبایل

حس خوش کودکی که در حال چیدمان تصویر است، به عکس جذابیت بسیاری بخشیده است . همچنین تناسب درستی میان رنگ های تصویر وجود دارد. عناصر پاییزی که در سایر عکس ها نیز بوده در این تصویر از عکاسی با موبایل هم به خوبی دیده می شود.

عکاسی با موبایل

این عکس، از جمله عکس‌های تحسین‌شده توسط مخاطبان است. اگرچه همه‌ عناصر این عکس ساده و دم‌دستی است اما چیدمان آنها در کنار هم کاملا هویت یک سفره‌ و یک خانه‌ ایرانی را به ذهن متبادر می‌کند.  از روی این عکس به‌راحتی می‌توان موقعیت زمانی و مکانی آن را تشخیص داد؛ یک خانه‌ ایرانی در روزهای آخر پاییز. به‌راحتی می‌توان عطر یلدا را در این عکس استشمام کرد.

عکاسی از چیدمان

ارزش این عکس، از نظر دکوراتیو است و زیبایی عناصر دکوراتیو درون کادر در کنار محل قرار گرفتن مجله که به سادگی در منطق فضا قرار گرفته به زیبایی آن افزوده است.

برای شرکت در مسابقه بوی عیدی چیدانه از رسم و رسوم، خانه تکانی، خریدهای عید، ترافیک اسفند، سفره هفت سین، شکوفه های بهاری درختان، سفرهایی که می روید یا هر چیزی که برای شما تداعی کننده روزهای عید است عکس بگیرید و در صفحه اینستاگرام خود با هشتگ #بوی_عیدی و #چیدانه منتشر کنید یا از طریق دایرکت به صفحه اینستاگرام چیدانه ارسال فرمایید تا از برندگان خوش شانس جوایز شگفت انگیز ما باشید.

​منبع: مجله منزل | نویسنده: عرفان شریف نژاد 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه