10گیاه رونده آپارتمانی محبوب را بشناسید

10گیاه رونده آپارتمانی محبوب را بشناسید

به قلم: تحریریه چیدانه

بعضی‌هایشان کوچکند و آرام رشد می‌کنند، بعضی دیگر بزرگ و پهن برگند و یک گلدان بزرگ و زیبا احتیاج دارند، بعضی‌هایشان پرپشت هستند و مثل یک توپ گرد و سبز رشد می‌کنند. ولی این مطلب در مورد آنهایی است که رونده هستند و دوست دارند بالا بروند و یا آویزان شوند. بلند و زیبا! بله در مورد گیاهان آپارتمانی رونده صحبت می‌کنیم. در این مطلب از چیدانه انواع گیاه آپارتمانی رونده را معرفی خواهیم کرد.

 

تابلو فرش ریحان

گیاهان آپارتمانی رونده

گیاهان آپارتمانی رونده، همانطور که از نامشان مشخص است؛ گیاه آپارتمانی هستند که ساقه آنها رشد زیادی دارد. با رشد زیاد ساقه‌ها که اغلب در این گیاهان انعطاف‌پذیر هستند، می‌توان آنها را در سطحی که مدنظرمان است هدایت کنیم. گیاهان آپارتمانی رونده با استفاده از قیم و هدایت‌کننده‌ها می‌توانند سطح مورد نظر شما را بپوشانند یا از دیوار یا ستون خاصی بالا روند. راحت‌ترین راه این است که به کمک نخ و با سوزن یا میخ‌ های کوچک ساقه‌های رونده آنها را روی دیوار یا ستونی در خانه نگه‌ دارید. شرایط نگهداری گیاهان رونده آپارتمان با گیاهان رونده فضای باز متفاوت است. ممکن است بعضی از گیاهان رونده فضای باز در داخل خانه هم قابل نگهداری باشند، در اینصورت باید شرایط مناسب برای آنها محیا شود تا رشد خوبی داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: انواع قیم گیاه؛ تا وقتی که روی پای خودش بمونه لازمه!

 

انواع گل رونده آپارتمانی

1. پاپیتال (Ivy)

گیاه رونده پاپیتال گیاهی همیشه سبز و تصفیه کننده هواست. یکی از گیاهانی که هم در فضای باز رشد می‌کند و هم قابل رشد در داخل خانه است. پاپیتال یک گیاه رونده سایه دوست است که هوای مرطوب را دوست دارد. این گیاه را می‌توانید به عنوان گیاه آویز هم در دکوراسیون استفاده کنید.

 

2. پتوس (pothos)

یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان آپارتمانی رونده، گیاه پتوس است. این گیاه به دو نوع سبز و ابلق وجود دارد. با رشد سریع و توقعات کمی که دارد، به راحتی می‌توانید سطح یک دیوار را را پتوس رونده سبز کنید. مطلب تزئین پتوس روی دیوار به شما ایده‌هایی برای کاربرد گیاه رونده پتوس در دکوراسیون می‌دهد.

 

3. رشته مرواریدی (senecio)

رشته مرواریدی گیاهی رونده با ظاهر جذاب و متفاوت است. این گیاه به شکل یک ریسمانی است که مهره‌هایی روی آن قرار گرفته است. لازم است گیاه آپارتمانی رشته مرواریدی، اغلب به شکل یک گلدان آویز قرار بگیرد تا زیبایی‌اش به خوبی، به چشم بیاید.

 

4. هویا، پیچک شمعی (Hoya )

یکی از گیاهان کمتر شناخته شده به عنوان گیاه آپارتمانی رونده است. هویا یک گل رونده آپارتمانی گلدار است. ولی اگر شرایط مناسب برای گلدهی فراهم نباشد از گلدهی خبری نیست. نور کافی (زیاد) و غیر مستقیم برای به گل نشستن آن بسیار مهم است. این گیاه در گلدان کوچک زودتر گل می‌دهد.

 

5. فیلودندرون (philodendron)

از گلهای رونده دائمی است. برخی از گونه‌های فیلودندرون را به دلیل برگ‌هایش با پتوس اشتباه می‌گیرند. این گیاه نیاز به قیم خزه‌ای دارد تا زیبایی‌اش را نشان بدهد. و یا گلدان آن را آویزان کنید. این گیاه نیاز به نور و آب زیادی ندارد.

مطلب پیشنهادی: گیاهان خانگی سایه دوست؛ 13 گیاه برای آپارتمان‌های کم نور

6. فلفل بتل (piper betle)

فلفل بتل که به نام تانبول هم معروف است بهتر است در بیرون از خانه نگهداری شود. ولی اگر شرایط داخل خانه برایش محیا شود می‌توانیم آن را جزو گیاهان آپارتمانی رونده محسوب کنیم. این گیاه، گل رونده سریع رشد است. برای کنترل رشد آن را هرس کنید.

 

7. انجیر چسب (Ficus pumila)

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی رونده که بهتر است گلدان آن را آویزان کنید تا از زیبایی گیاه بهره ببرید. آب و هوای گرم  مرطوب و نور غیر مستقیم شرایطی است که این گیاه آن را دوست دارد و رشد خوبی خواهد داشت. گیاه انجیر چسب تا چند سال در گلدان دوام می‌آورد. و بهتر است آن را تکثیر کنید.

 

8. موچسب (Parthenocissus)

موچسب یکی از گیاهان رونده بسیار جذاب است که در واقع گیاه رونده فضای باز محسوب می‌شود. ولی هر رونده‌ای که در داخل خانه شرایط مناسب داشته باشد می‌تواند رشد کند. ساقه‌های این گیاه رونده وقتی در کنار یک سطح قرار می‌گیرند، به آن می‌چسبند و سطح را می‌پوشانند.

 

9. گل ساعتی (Passion flower)

اگر به دنبال یک گیاه خاص برای دکوراسیون خاص خود هستید؛ گیاه پیچ ساعتی انتخاب جالبی است. این گیاه بیشتر در باغچه‌ها دیده می‌شود ولی داخل خانه هم امکان رشد آن وجود دارد.

 

10. گیاه رونده سیسوس (kangaroo vine)

یکی دیگر از گیاهان رونده که در داخل خانه هم رشد می‌کند گیاه سیسوس یا کانگرو است. برگهای براق و سبز آن دندانه دار هستند. این گیاه رونده نگهداری آسانی دارد. برای اتاق خواب و یا راهروی خانه بسیار مناسب است.

کلام آخر:

در این مطلب با تعدادی از گیاهان آپارتمانی رونده آشنا شدیم. این گیاهان قابلیت سبز کردن سطوح مختلف مخصوصا دیوار را امکان پذیر می‌کنند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه