انواع قیم گیاه؛ تا وقتی که روی پای خودش بمونه لازمه!

انواع قیم گیاه؛ تا وقتی که روی پای خودش بمونه لازمه!

به قلم: سمانه زارعی

قیم نوعی حامی و تکیه‌­گاه برای گیاهان است تا به صورت ایستاده رشد کنند. گیاهانی که پس از رشد نمی‌توانند ایستادگی خود را حفظ کنند نیاز به قیم خواهند داشت. قیم یا تکیه‌­گاه در کنار ساقه گیاه قرار می‌گیرد و بخش­‌هایی از ساقه، گیاه را به قیم متصل می‌کنند تا تعادل خود را حفظ کند. برخی از گیاهان خودشان به راحتی به دور قیم می­‌پیچند ولی بعضی از گیاهان را باید به تکیه­‌گاه متصل کرد. قیم گیاه انواع مختلفی دارد. در این مطلب از چیدانه می‌­خواهیم راجع‌به انواع قیم گیاه صحبت کنیم. پس این مطلب را از دست ندهید؛ شاید یک روز گیاه شما به قیم نیاز داشته باشد!

 

قالیشویی ادیب

قیم گیاه، برای چه گیاهانی لازمه؟

همانطور که گفتیم برخی از گیاهان نیاز به تکیه­ گاهی دارند که به قرارگیری ساقه آنها به شکل عمودی کمک کند. یکی از مهم‌ترین گیاهان که نیاز به قیم دارند گیاهان رونده هستند. در مطلب گیاهان رونده برخی از این نوع گیاهان را معرفی کرده­ ایم.

برخی از انواع گیاهانی که به قیم احتیاج دارند عبارتند از:

گیاهان آپارتمانی

شاید از گیاهان آپارتمانی رونده در خانه داشته باشید. حتما دیده ­اید که پس از رشد؛ چاره ­ای به جز هدایت ساقه­ هایشان ندارید. گیاهان آپارتمانی مانند: پتوس، فیلودندرون، برگ انجیری از گیاهان آپارتمانی نیازمند به قیم هستند.

 

گیاهان باغچه‌ای و فضای سبز

 برخی از گیاهان و بوته­ هایی که در باغچه ­ها کاشته می­ شوند نیز به شکل رونده و یا پیچ هستند و باید برایشان قیم مناسبی قرار دهید. این نوع گیاهان در طراحی فضای سبز، برای پوشاندن و پنهان کردن بخش ­هایی از فضا که نمی ­خواهید دیده شوند و یا زیبا و سبز کردن سطح یک یوار در ساختمان، استفاده می­ شوند. گیاهانی مانند: انجیر چسب، موچسب، پاپیتال، پیچ امین­ الدوله و انواع گیاهان پیچ دیگر نیاز به قیم دارند.

 

نهال میوه و بوته­‌های مزرعه

 شاید در برخی از مزرعه­ ها دیده باشید که برای رشد نهال­ ها از قیم استفاده می­ کنند؛ تا زمانی که نهال به سنی برسد که بتواند روی پای خودش بایستد!. همچنین در برخی از گیاهان بوته ­ای و علفی؛ برای برداشت راحت ­تر میوه، گیاهان پرشاخ و برگ و همچنین حفظ پیوندک در گیاهان تازه پیوند زده شده تکیه­ گاهی برای آنها قرار داده می ­شود. از این نوع گیاهان می ­توان به لوبیای پابلند، گوجه­ فرنگی زینتی، نخودفرنگی و نهال درختان میوه که به قیم احتیاج دارند مانند: سیب، گیلاس و انار و.. اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: درخت دو بعدی، هنر زنده در حیاط ایرانی!

 

انواع قیم گیاه؛ چوبی باشه یا فلزی؟

تا اینجا در مورد اینکه قیم چیست و در چه گیاهانی مورد استفاده قرار می­ گیرد صحبت کردیم. در مزارع اغلب از تکیه­ گاه ­های چوبی و فلزی استفاده می­ شود و در آنها کارکرد قیم در مقابل زیبایی ظاهر آن اهمیت بسیار بیشتری دارد ولی در گیاهان آپارتمانی که نقش مهمی در دکوراسیون منزل دارند اهر و جنس قیم مورد استفاده اهمیت دارد. به طور کلی قیم مورد استفاده برای گیاهان از جنس ­های پلاستیکی، چوبی و یا فلزی ساخته می­ شوند.

مطلب پیشنهادی: هنر باغبانی بر روی داربست!

 

انواع قیم گیاه، متناسب با رشد گیاه انتخاب کنید!

قیم گیاه انواع مختلفی دارند که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم:

1. قیم معمولی

 ساده ­ترین قیم مورد استفاده برای گیاهان یک قیم معمولی به شکل میله ­ای صاف و راست است که در امتداد ساقه گیاه قرار می ­گیرد. این نوع قیم می ­تواند با ضخامت و جنس­ های مختلف ساخته شود.

2. قیم مخفی‌شونده

ین قیم برای گیاهانی که ریشه گسترده دارند مورد استفاده قرار می­ گیرند. این نوع قیم­ ها داخل خاک قرار می­ گیرند و ساقه گیاه با استفاده از نخ­ های نگهدارنده به آنها متصل می ­شوند وقتی از دو طرف ساقه گیاه با استفاده از نخ کشیده می­ شود آن را در تعادل نگه می­ دارد.

3. قیم توری و شبکه‌ای

قیم­ ها می ­توانند به صورت یک سطح باشند. به طور مثال یک سطح دوبعدی متشکل از توری که می ­تواند از جنس چوب و یا فلز باشد. گیاه به صورت ردیفی در امتداد این سطح کاشته می ­شود و پس از رشد و افزایش ارتفاع در قسمت هایی از ساقه به توری متصل می­ شوند.

مطلب پیشنهادی: گل های تابستانی خوشبو، باغچه معطر با این 12 گیاه زیبا!

4. قیم ال‌­ای‌­دی دار

 برخی از قیم­ ها طوری طراحی شده ­اند که علاوه بر تکیه­ گاه شدن برای گیاه، نور کافی برای آن را تامین می ­کنند. گیاهان با توجه به فضایی که نگه­داری می­ شوند ممکن است و یا برای تغییر مدت زمان نورگیری برای گل­دهی نیاز به نور مصنوعی داشته باشند. پس با استفاده از قیم چراغ­ دار با یک تیر دونشان زده ­اید.

 

انواع قیم گیاه؛ ایده­‌هایی برای منظرسازی!

همانطور که گفتیم برخی از گیاهان فضای سبز که پیچ و رونده هستند نیاز به قیم دارند. حالا شما با کمی خلاقیت می ­توانید نیاز این گیاهان را با محوطه ­سازی تلفیق کنید. در اینجا دو ایده برایتان داریم:

ساخت یک پرگولا: یک پرگولا را به عنوان قیم گیاه رونده ­ای که در محوطه و حیاط شما وجود دارد در نظر بگیرید و گیاه را در کنار پرگولا بکارید تا با توجه به سرعت رشد گیاه تا چند سال بعد پرگولا را بپوشاند.

دیوار سبز و زنده: در مطالب قبلی راجع به دیوار سبزی کابلی صحبت کرده ­ایم؛ ساختار دیوار سبز کابلی بر اساس خاصیت روندگی گیاه و طراحی یک قیم محکم و مناسب برای گیاه است.

انواع قیم گیاه؛ خودتان بسازید!

اگر گیاه رونده ­ای دارید که نیاز به قیم دارد؛ نگران نباشید چرا که تهیه یک قیم مناسب برای گیاه کار سختی نیست. برخی از فروشگاه­ ها قیم ­های آماده با جنس­ های مختلف عرضه می­ کنند. و یا اگر اهل ساختن هستید به راحتی می­ توانید یک قیم را برای گیاه­تان بسازید. فراموش نکنید که باید قبل از کاشت گیاه قیم را جا گذاری کنید و در کنار آن گیاه را بکارید.

با چند وسیله می­ توانید به راحتی قیم خزه ­ای و یا کنفی بسازید. یک لوله پلیکا به طول 50 یا 69 سانتی­متر بردارید و خزه یا کنف را به دور آن ببندید. قیم کنفی و خزه ­ای شما آماده است. آن را در کف گلدان قرار دهید. دورتادور قیم شن و خاک بریزید و پس از آن گیاه را در کنار قیم قرار دهید. باز هم خاک بریزید تا ریشه گیاه کاملا درون خاک قرار بگیرد. با رشد گیاه آن را با قیم هدایت کنید. قیم خزه ­ای را با آب اسپری کنید.

مطلب پیشنهادی: طراحی حیاط خانه با پیشنهادهای ویژه، بهاری شوید!

 

انواع قیم گیاه؛ این نکته­‌ها مهم‌اند!

  • بهترین زمان برای قرارگیری قیم در گلدان؛ هنگام کاشت گیاه است. بهتر است قبل از کاشت گیاه در گلدان جدید کمی آینده نگر باشید و راجع به طرز رشد گیاه اطلاعات پیدا کنید تا اگر نیاز به قیم دارد همان زمان به فکر باشید.
  • در هنگام اتصال ساقه به قیم مراقب باشید تا در عین حال که ساقه به خوبی به قیم چسبیده و تکیه داده است گیاه را طوری به قیم بندید که باعث آزار گیاه و بسته شدن مسیر شیره گیاهی شود.
  • برخی از گیاهان با قرار گرفتن در کنار قیم دیگر نیازی به بستن ساقه به قیم ندارند و خودشان به شکل رونده دورتادور قیم می­ پیچند و رشد می­ کنند.
  • اگر از قیم چوبی استفاده می­ کنید پس از مدتی به دلیل آبیاری، گیاه قیم شما خواهد پوسید. نیمه سوخته کردن چوب یک راه حل برای پوسیده نشدن قیم چوبی است.
  • برای ساخت قیم کنفی؛ اگر پارچه ­ی کنفی در دسترس ندارید می ­توانید دورتادور میله یا لوله را با نخ کنفی بپوشانید.
  • انواع قیم گیاه می­ تواند در فرم­های مختلف و نامنظم طراحی شود تا طبق نوع رشد گیاه مورد استفاده قرار گیرد. هنگام انتخاب قیم به نوع رشد گیاه توجه کنید.
  • در برخی از فروشگاه ­ها کلیپس مخصوصی برای اتصال ساقه به قیم وجود دارد.

 

کلام آخر

گیاهان زنده هستند و مانند موجودات زنده نیاز به توجه دارند. با توجه به نوع رشد گیاه می­ توانید انواعی از قیم را برای گیاهان خود انتخاب و تهیه کنید. اهالی فن چیدانه در زمینه گل و گیاه با شما همراه هستند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه