Chidaneh.com placeholder image

گل‌های تابستانی خوشبو، باغچه معطر با این 12 گیاه زیبا!

به قلم: سمانه زارعی

یکی از حس ­های خوب که در یک حیاط باغچه­ دار، فضای سبز یک پارک و یا محوطه­ ی پرگل ویلا وجود دارد بوی گل­ ها و گیاهانی است که هوا را معطر کرده­ اند. در فصل بهار اغلب این رایحه ها در فضا پراکنده ­اند. ولی این مسئله مختص فصل بهار نیست. شما با کاشتن گل‌های تابستانی خوشبو و معطر، می­‌توانید یک باغچه زیبا و معطر داشته باشید. نمی ­دانید چه گیاهانی بکارید؟ نگران نباشید! چیدانه در این مطلب چندین گیاه از گل­ های تابستانی خوشبو را معرفی کرده است. پس مطلب را بخوانید.

گل های تابستانی خوشبو

گل­‌های تابستانی خوشبو؛ اول شرایط محیط را در نظر بگیرید!

در این مطلب قرار است چندین گل و گیاه برای معطر کردن فضای ساختمان به شما معرفی کنیم. ولی در نظر داشته باشید که هر گل و گیاهی نیازهای مختلفی دارد. دما، نور، خاک، آبیاری و.. از مهمترین عوامل رشد مناسب یک گیاه هستند. با اینکه این گل­ ها مناسب فصل تابستان هستند ولی ممکن است برای تابستانِ همه­ ی شهرهای کشور مناسب نباشند. پس قبل از هر چیزی شرایط اقلیمی و محیط کاشت گیاه را در نظر بگیرید.

تابلو فرش ریحان
گیاه خوشبو اسطوخدوس

گل­‌های خوشبو برای باغچه؛ 12 گیاه برای تابستان!

در ادامه با 12 گیاه مناسب برای کاشت در فصل تابستان آشنا می‌شوید:

1. اسطوخودوس (Lavandula)

اسطوخودوس از گیاهان تابستانی خوشبویی است که خاصیت دارویی آن شهرت دارد. این گیاه در بعضی مناطق به صورت خودرو می­ روید و در شهرهای با آب و هوای معتدل در فضای سبز و پارک ­ها کاشته می ­شود. گیاه اسطوخدوس گیاهی چند ساله است و گل­ های بنفش رنگی دارد. به دلیل عطر زیاد از آن در عطرسازی استفاده می­ شود.

پیچ امین الدوله

2. پیچ امین‌الدوله (Lonicera caprifolium)

از گیاهان خوشبویی که بوی آن بای هریک از ما حس نوستالژی دارد. پیچ امین الدوله از جمله گیاهانی است که در خانه ­های ایرانی قدیمی وجود داشته و امرزه هم هنوز طرفداران خود را دارد و عطر آن یک کوچه را پر می کند. جزو بوته­ های رونده است و گل­ های کوچک زرد و سفید دارد. اگر فضای کافی در حیاط و یا تراس خود دارید از پیچ امین الدوله غافل نشوید.

گل شب بو

3. گل‌های تابستانی خوشبو؛ شب‌بو (Matthiola Incana)

شب­ بوها گل­ هایی یکساله و یا دوساله هستند. همانطور که از نامش مشخص است بوی معطر خوبی دارد. این گیاه را به صورت توده ­ای می­ کارند و در طراحی فضای سبز کاربرد زیادی دارد. خوب است بدانید که این گیاه خواص درمانی هم دارد. گلدهی این گیاه از اواخر بهار شروع می­ شود. شب­ بوها در دو نوع پابلند و پاکوتاه رشد می­ کنند.

مطلب پیشنهادی: گل­ های بهاری، 16 گل برای استقبال از بهار!

گل میخک

4. گل‌های تابستانی خوشبو؛ میخک (Dianthus)

گل­ هایی به رنگ سفید، صورتی، قرمز و بنفش دارد. گل میخک به نور کامل نیاز دارد. همچنین گل ­های معطری دارد و در باغچه ­ها و محوطه‌ها به صورت گل شاخه‌بریده به فروش می­ رسد. میخک را می­ توانید در باغچه و همچنین گلدان بکارید.

گل رز

5. گل‌های تابستانی خوشبو؛ انواع گل رز

گل­ های رز انواعی از گل­های خوشبو و معروفی هستند که به صورت بوته ­ای کاشته می ­شوند. برخی از انواع گل رز در تابستان گل می­ دهند و علاوه بر بوی معطری که دارند ظاهر باغچه شما را زیبا خواهند کرد. برای گل دهی بوته گل رز نیاز به آفتاب کافی دارد.

مطلب پیشنهادی: انواع گل رز برای باغچه، عید بکار تابستون لذت ببر!

ختمی درختی

6. ختمی درختی (Hibiscus Syriacus)

گل­ هایی به رنگ سفید، صورتی، بنفش  قرمز دارد. فصل گل دهی آن از مرداد تا شهریور است. از گیاهان دارویی زیبایی است که در طراحی فضای سبز هم مورد توجه قرار دارد.  آب و نور کافی برای این گیاه لازم است.

بومادران

7. گل‌های تابستانی خوشبو؛ بومادران (Achillia Tomentosa)

انتخابی زیرکانه برای یک باغچه خوشبو است. این گیاه خوشبو به کم آبی مقاوم است. گل­های زرد رنگ کوچکی دارد و بوی آن به خوبی در فضا می­ پیچد. نوع دیگر بومادران گل ­های سفید دارد. گیاهی سازگار است که با اغلب آب و هواها به خوبی وفق پیدا می ­کند. از اواخر بهار تا اواخر تابستان گل ­می­ دهد. خواص دارویی این گیاه شهرت دارد.

گل همیشه بهار

8. همیشه بهار (Calendula officinalis)

یکی از گیاهان خوشبویی است که دوره گلدهی طولانی دارد. و پس از حدود 40 روز بعد از کاشت به گل دهی می رسد. گل ­های زرد یا نارنجی رنگ دارد. گل­ ها اکثرا صبح ­ها باز و عصر بسته می­ شوند.

گیاه آهار

9. گل‌های تابستانی خوشبو؛ گل آهار (Zinnia)

از گل ­های زیبایی است که از زمان­ های گذشته در باغ ­های ایران هم کشت می­شده است. رنگ گل­ های آن بسیار متنوع است و انواع سفید، قرمز، نارنجی، بنفش و… وجود دارد. یکی از گل­ های تابستانی است که در تمام مدت تابستان و نیمی از پاییز گل دارد.

گل محمدی

10. گل محمدی (Rosa Damascena)

گیاه خوشبوی معروفی که اغلب ما آن را می­ شناسیم، چرا که در خانه­ های ایرانی بوته­ های گل محمدی وجود داشته است. هم خانواده گل رز است و بوی بسیار خوبی دارد. گل­ های آن را برای عصاره گیری استفاده می ­کنند. هم خاصیت دارویی دارد و هم به عنوان طعم دهنده استفاده می­ شود. گل ­های بوته گل محمدی تا تیرماه محوطه شما را خوشبو خواهند کرد. برای مناطقی با تابستان­ های معتدل مناسب است.

مطلب پیشنهادی: کاشت گیاهان دارویی در منزل؛ با این 6 تا شروع کنید!

گل لاله عباسی

11. لاله عباسی (Mirabilis jalapa)

از گیاهان بوته­ ای و گلدار است که در هنگام باز شدن بوی خوبی را در فضا پخش می ­کند. گل­ هایی به رنگ­ های متنوع دارد. از اول تابستان تا ابتدای فصل سرما گل می ­دهد. بوته لاله عباسی را به طور منظم آبیاری کنید. گاهی هم باید هرس شود. مانند گل ­های دیگر نیاز به نور کافی دارد ولی سایه کم را هم تحمل می­ کند.

گل مریم

12. گل‌های تابستانی خوشبو؛ گل مریم (Polianthes tuberosa)

جزو گل ­های پیازی است که می­ تواند در طی بهار و تابستان گلدهی داشته باشد. بوی مطبوعی دارد که در فضا پخش می­ شود. مانند هر گیاه گلدار دیگر نور نقش مهمی در گلدهی آن دارد پس گل مریم باید در محیطی آفتابی رشد کند. این گیاه در عین حال که نباید کم آب بماند؛ آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه آن خواهد شد.

گل های تابستانی

کلام آخر

با تعدادی از گیاهان تابستانی خوشبو آشنا شدیم. برای داشتن فضایی با رایحه گل­ های تابستانی می­ توانید برخی از این گل­ها را تهیه کنید و آنها را در باغچه بکارید. برای تهیه گیاهان مناسب برای شرایط محیطی خود از کارشناسان فروش گل و گیاه و یا بذر گل راهنمایی بگیرید. اهالی فن چیدانه در زمینه گل و گیاه همراه شما هستند. به پروفایل آنها سر بزنید و با کارشناسان در ارتباط باشید.

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه