Chidaneh.com placeholder image

طراحی بیمارستانی شبیه به یک کشتی غول آسا

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: شاید شما هم  جزء آن دسته از افرادی هستید که از مراجعه به مراکز درمانی وحشت دارند. ساختمان‌های سفید، بوی مواد ضد عفونی کننده و دیدن پرسنل بیمارستان شاید بخشی از کابوس‌های هرکدام از ما باشد. اما بد نیست بدانید میلیاردر و تاجری روس نیز در این مورد با شما هم عقیده است. از این رو به فکر احداث یک مرکز درمانی با شکل و شمایلی کاملاَ متفاوت افتاده، برای آشنایی بیشتر با او و طرحش همراه چیدانه باشید.

چوب و هنر

 واسیلی کلیوکین (Vasily Klyukin)، میلیاردر، تاجر، دوستدار هنر و معمار روس که در موناکو اقامت دارد، از تصمیم خود برای ساخت یک بیمارستان و مرکز آب درمانی (Spa)، پرده برداشته که قرار است شبیه به یک کشتی غول آسا طراحی و اجرا شود. واسیلی امیدوار است این بیمارستان که «بادبان‌های سفید» نامیده می‌شود، به اولین مرکز درمانی جهان تبدیل شود که بیماران از ورود به آن نترسیده و آسوده خاطر دوران نقاهت خود را در آن پشت سر گذارند.

واسیلی کلیوکین متولد 1976 درشهر مسکو، روسیه- سرمایه گذار طرح بیمارستان «بادبان‌های سفید»طرح کلی این سازه شامل چهار برج است که شبیه به بادبان‌های کشتی طرح ریزی شده‌ و بر فراز بخش تحتانی که تداعی کننده بدنه‌ی کشتی است، قد برافراشته‌اند.خش فوقانی عرشه‌ی این کشتی غول پیکر رو به آسمان انحنا برداشته، وضعیتی که باعث ایجاد یک سایبان طبیعی و مناسب، برای نشستن و وقت گذرانی مراجعین شده است.

تراس‌ها و بالکن‌های متعدد این سازه، از چشم اندازی رو به پوشش سبز جنگلی و استخرهای متعدد اطراف آن بهره برده و سبب فراهم شدن محیطی راحت و چشم نواز خواهدشد که آرامش خاطر بیشتری را نصیب بیماران و عیادت کنندگان آنها می‌کند.

قرار است کادر درمانی و خدماتی این بیمارستان نیز یونیفورم‌هایی شبیه به ملوانان به تن کنند، تا فضای حاکم بر محیط هر چه بیشتر مراجعین را به یاد یک سفر دریایی و حضور در یک کشتی بیاندازد. اگر همه چیز خوب پیش رود، این بیمارستان در قالب پروژه‌ی شهر اقتصادی تونس “Tunisia Economic City " و در سواحل آن برپا خواهد شد. پروژه‌ای بزرگ و بلندپروازانه که قرار است  در شمال شرقی  کشور تونس افتتاح شود.

رنگ‌های روشن به کار رفته در این سازه نیز به نوبه خود به افزایش این احساس آرامش و آسودگی خاطر کمک شایانی خواهند کرد، این در حالی است که شب هنگام و با  تغییر وضعیت نورپردازی، این سازه به شکلی دیگر به جلوه گری خواهد پرداخت.

کلیوکین سرخوشانه می‌گوید:
 قرار است سال آینده به فضا سفر کنم، به همین دلیل باید وضعیت سلامت خود را هر شش ماه یکبار مورد بررسی قرار دهم. اما مسئله این است که به شخصه از ساختمان بیمارستان و کلینک دل خوشی نداشته و حس خوبی ندارم، در واقع هنگام مراجعه به بیمارستان هیچ لذتی نمی‌برم. اما اکنون می‌خواهم بیمارستانی را به شما نشان دهم که در آن جایی برای هیچ گونه ترس و نگرانی نیست.
این سخن اشاره‌ای است ضمنی به نقشه‌ی او برای پرواز با خطوط هوایی “Virgin Galactic" که اولین خطوط مسافرتی توریستی سفر به فضا در نیومکزیکو است، در واقع واسیلی جایی برای سفر به فضا رزرو کرده است.

تا اینجای کار این پروژه حداقل یک سرمایه گذار دارد، کلیوکین و دارایی‌هایش در خدمت پیش برد آن هستند. هر چند هنوز اطلاعات بیشتری در مورد زمان و نحوه ساخت آن و دیگر مسائل مرتبط با عملیات احداث این بیمارستان در دست نیست، بنابراین برای هر گونه اظهار نظر و ارائه اطلاعات بیشتر باید منتظر بود و دید کی این پروژه به صورت رسمی کلید می‌خورد.

منبع: معمارایرانی |گرد آوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 22 آبان 1393
خوش به حالش. قطعا خودش و همه پولدارا می تونن از این بیمارستان استفاده کنن نه عامه مردم

ثبت دیدگاه