چرا استفاده از خطوط منحنی در معماری آرامش‌بخش‌ است؟

چرا استفاده از خطوط منحنی در معماری آرامش‌بخش‌ است؟

به قلم: مژگان احمدی

خطوط منحنی فضای زندگی را تلطیف می‌کنند، توجه را به یک عنصر خاص یا یک نقطه کانونی جلب می‌کنند و از نظر بصری فضا را گسترش می‌دهند. اگر از خطوط منحنی در معماری به درستی استفاده شود، قادرند گردش و جریان بصری یک اتاق را گسترش دهند. همچنین فضاهای مختلف را از هم جدا کنند و به هر فضا ویژگی‌ خاصی بدهند. خطوط منحنی هم‌چنین بسیار مناسب فضاهای زمخت و بی‌شکل هستند. در ضمن اگر در خانه خود دارای گوشه‌های بدشکل و تیز هستید می‌توانید از خطوط منحنی برای بی‌اثر کردن تاثیر نامطلوب آن‌ها استفاده کنید.

خطوط منحنی در معماری و نحوه استفاده از آن

خطوط منحنی در معماری می‌توانند نوعی زیبایی جذاب و دیدنی ایجاد کنند به گونه‌ای که یک فضا دنج و قدرتمند شود. پیچ و تاب‌های این نوع خطوط در درون و بیرون خانه حسی از حرکت ایجاد می‌کند.

چوب و هنر

استیو وارنر (Steve Warner) که طراح منظره شرکت طراحی Outhouse Design است می‌گوید: «خطوط منحنی حسی از لطافت و هم‌چنین قدرت را در فضا ایجاد می‌کنند. حاشیه‌های قدرتمند یا خطوط روی دیوار یک باغچه اگر به شکل منحنی باشند می‌توانند تاثیر زیادی در این فضا بگذارند و توجه همه را به خود جلب کنند. استفاده درست از خطوط منحنی و دایره‌مانند می‌تواند تاثیر زیادی در یک باغچه ایجاد کند. فضاها را به هم پیوند دهد و به باغچه‌های کوچک‌تر عمق دهد. تاثیر این نوع خطوط در فضاهای بیرونی کوچک بیش‌تر به چشم می‌آید. به نظر من باغچه‌ها و باغ‌ها باید ملموس، سرگرم‌کننده و جذاب باشند و این خطوط منحنی هستند که می‌توانند چنین ویژگی‌هایی را وارد باغ‌ها یا باغچه‌ها کنند.»

اما شما باید بدانید که چگونه از این خطوط استفاده کنید. برونین پول (Bronwyn Poole) که طراح داخلی است می‌گوید: «اگر از خطوط و شکل‌های منحنی درست استفاده نشود، فضاهای زیادی از بین می‌روند. اما اگر از این خطوط و شکل‌ها به درستی استفاده شود، اتاق از این رو به آن رو می‌شود. نکته کلیدی این است که بدانید کی و در کجا از این خطوط استفاده کنید تا بتوانید بیش‌ترین بهره را از آن‌ها ببرید.»

خطوط منحنی با وسایل خانه و تاثیر آن‌ها در ایجاد آرامش

جالب است بدانید، خطوط منحنی را به شیوه‌ای ظریف و از طریق میزهای کوچک گرد، چراغ‌های پایه‌دار یا یک قالیچه زیبا که دارای فرمی ارگانیک است، می‌توان وارد فضای خانه کرد. «خطوط منحنی در فضا لطافت و حسی از آرامش ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند تا یک فضای کوچک و بسته بزرگ‌تر به نظر برسد.»

کاشی و زیبایی خطوط منحنی آن

کاشی‌های آبی رنگ حمام موجود در عکس بالا که دارای خطوط منحنی هستند خطوط قدرتمند و رنگ‌مایه‌های چوبی کابینت‌ها را تلطیف کرده‌اند. اگر از خطوط ظریف و کوچک منحنی در جای درستی استفاده شود می‌توانند هم‌چون یک عنصر قدرتمند و برجسته در فضا عمل کنند.

با خطوط هندسی منحنی، باغچه را بزرگ‌تر کنید!

یک عنصر منحنی بزرگ و دراز می‌تواند توجه‌ها را به فضای باغچه جلب کند، به ویژه وقتی با رنگ‌های روشن و درخشان همراه شود. این نوع چیدمان را در عکس بالا به خوبی مشاهده می‌کنید.

جاین مندل (Janine Mendel) که طراح منظره شرکت طراحی CultivArt Landscape Design است می‌گوید: «یک خط منحنی که در یک فضای کوچک مورد استفاده قرار گرفته است به طور طبیعی از یک خط مستقیم درازتر به نظر می‌رسد و همین مسئله باعث می‌شود تا فضای باغچه بزرگ‌تر به نظر برسد. استفاده از خطوط هندسی منحنی به شما این امکان را می‌دهد تا نسبت به باغچه‌های خطی گیاهان بیش‌تری را در باغچه خود بکارید.»

جلوه زیبای باغچه با این خط‌ها

این باغچه دایره‌شکل قرمز رنگ که کمی از سطح زمین ارتفاع گرفته است عنصر محوری و اصلی این حیاط است. درون این باغچه پر از گیاهان سبز است و علاوه بر این‌که بسیار زیبا و چشم‌گیر است، به دلیل قرار گرفتن در مرکز، این حیاط را به فضاهای مختلف تقسیم کرده است.

وقتی از خطوط منحنی در باغچه استفاده می‌کنید، باید آن‌ها کاملا مشخص و تعریف شده باشند و فقط به چند خط موج‌دار محدود نشوند. حتی یک منظره طبیعی هم از داشتن خطوط منحنی سازمان‌یافته بهره می‌برد.

مطلب پیشنهادی: معماری طبیعت گریز و تاثیرات مخرب آن بر کیفیت زندگی

خطوط منحنی بهترین دوست یک باغچه یا یک حیاط کوچک هستند. وقتی خطوط منحنی با خطوط صاف و مستقیم و گیاهان متناسب همراه می‌شوند، می‌تواند فضای بیرونی یک خانه را تبدیل به محوطه‌ای جذاب و از نظر بصری جالب توجه کنند.

کتابخانه و لوازم منحنی و ترکیب رنگ‌ها؛ ایده‌ای خاص و متفاوت

کتابخانه منحنی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید تاثیر فوق‌العاده زیادی بر روی این اتاق گذاشته است. ترکیب خطوط منحنی و رنگ‌ها در این اتاق نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با یک ایده متفاوت دست به طراحی یک فضای خاص و زیبا زد. پنجره‌ها به شکل دایره هستند و به همین دلیل وقتی در درون فضا هستید به بیرون نیز جذب می‌شوید چراکه این پنجره‌ها توجه شما را به خود جلب می‌کنند.

همچنین مبل‌ها یا صندلی‌هایی با رنگ‌های روشن که دارای خطوط منحنی هستند می‌توانند به عنوان عنصر خاص و یا وسیله متفاوت یک فضا به کار گرفته شوند.

حاشیه‌های منحنی نیمکت؛ القای حس نشیمن راحتی

این نیمکت معلق به دلیل داشتن حاشیه‌های منحنی حس و حالی ارگانیک به این باغچه زیبا داده است.

«حاشیه‌های مدور باعث تاکید بیش‌تری بر روی جنس چوبی نیمکت می‌شود و این حس را القا می‌کند که این نشیمن حتما نشیمن راحتی است که این‌گونه هم هست. اگر حاشیه‌های این نیمکت صاف و مستقیم بودند، تاثیر کاملا متفاوتی در فضا می‌گذاشتند.»

صبحانه پشت این میز، خوردن دارد!

پایه سهمی‌گون میز صبحانه زیبایی فوق‌العاده زیادی را به آشپزخانه موجود در عکس اضافه کرده است. استفاده به‌جا و درست از خطوط منحنی ساده نتیجه بسیار خوبی در فضا می‌گذارد و این فضا تبدیل به یکی از چشم‌گیرترین قسمت‌های خانه شما می‌شود.

استخر و تخت و صندلی منحنی کنار آن

تخت‌خواب و صندلی منحنی کنار استخر که در عکس بالا می‌بینید خطوط قدرتمند موجود در طراحی محوطه بیرونی این خانه را تلطیف کرده است. رنگ قهوه‌ای روشن و ملایم تخت‌خواب و صندلی حصیری هماهنگی بسیار خوبی با کفپوش چوبی و چراغ‌ آویز ایجاد کرده است و یک عنصر طبیعی را به یک طراحی مدرن اضافه کرده است.

راه‌پله مارپیچی با خطوط منحنی در معماری

حتما نباید راه‌پله صاف و مستقیم و بدون هیچ‌گونه خطوط منحنی‌ای باشد. این راه‌پله اسپیرال شبیه صدف‌های حلزونی مارپیچ است و به همین دلیل بسیار مناسب این خانه ساحلی است.

پنجره و عناصر منحنی خاص!

بسیار جالب توجه است که چگونه چند عنصر کوچک می‌توانند یک پنجره شاه‌نشین را تبدیل به یک عنصر خاص و چشم‌گیر در فضا کنند.

خطوط منحنی در معماری خانه مدرن

معماری محوطه بیرونی این خانه نشان می‌دهد که چگونه خطوط منحنی هم به فضا قدرت می‌دهند و هم لطافت. اگرچه این خانه دارای طراحی بسیار مدرنی است، اما فرم‌های منحنی آن را ملموس و دست‌یافتنی کرده‌اند. پالت رنگی طبیعی و خطوط منحنی قدرتمند توجه شما را به فضای درونی خانه جلب می‌کند.

کف اتاق با خط‌های منحنی، گرمابخش است

تخته‌های چوبی که معمولا به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرند مناسب کف این اتاق نشیمن نبودند، به همین دلیل طراح آن‌ها را در فضای دیوار به کار گرفت. فرم منحنی این دیوار به فضا بافت و حسی از گرما اضافه کرده است.

خطوط منحنی

توصیه اهالی فن درباره استفاده از خطوط منحنی در معماری

به گفته متخصصین در یک باغچه کوچک، ترکیب خطوط منحنی با زوایای مختلف استراتژی بسیار خوب و هوشمندانه‌ای است. خطوط منحنی برای رسیدن به یک فضای صمیمی و جذاب ابزار بسیار مفیدی هستند و هم‌چنین می‌توانند حس و حالی ارگانیک به فضای باغچه اضافه کنند. بنابراین بهتر است که در طراحی باغچه کوچک خانه خود خطوط منحنی را جدی بگیرید.

سقف قوس‌دار در اتاق خواب

سقف قوس‌دار این اتاق خواب باعث می‌شود تا توجه شما بیش‌تر به بالا جلب شود تا پایین. یک پشت بام منحنی‌شکل حتما نباید منجر به یک طراحی کلاسیک شود. همانطور که در عکس بالا می‌بینید فضای این اتاق کاملا مدرن و به‌روز طراحی شده است.

ایوان خانه

این ایوان کوچک که دارای کفپوش‌های چوبی و دیواره‌هایی بتنی است به شکل یک علامت سوال طراحی شده است. دیواره‌های منحنی باعث شده‌اند تا این ایوان بزرگ‌تر به نظر برسد و هم‌چنین خطوط صاف و مستقیم موجود در محوطه بیرونی خانه تلطیف شوند.
استفاده درست و به‌جا از خطوط منحنی و دایره باعث می‌شود تا شما احساس امنیت و آرامش کنید، مانند زمانی که نشیمن در درون شعاع یک دیوار منحنی‌شکل که پیرامون شما را فراگرفته، قرار دارد.

فرم‌های منحنی که دارای رنگ‌هایی چشم‌گیر نیز هستند بیش از پیش توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند. نمونه آن را در پیش‌خان موجود در عکس بالا مشاهده می‌کنید.

خطوط منحنی دربرابر خطوط منحنی در معماری!

خطوط منحنی با خطوط منحنی جفت می‌شوند. کاناپه منحنی‌شکل این اتاق نشیمن هم فضای اتاق را باز کرده و هم امکانات و پتانسیل‌های طراحی فضا را بیش‌تر کرده است. فرم‌های منحنی در درها، کابینت‌ها، و شکل کلی اتاق تکرار شده‌اند.

«این کاناپه به خوبی و کاملا طبیعی در این فضا جای گرفته است، به طوری که اگر شکل اتاق مانند همه اتاق‌ها مستطیل بود، این کاناپه مانند ماهی‌ای می‌شد که بیرون از آب مانده است.»

دیواره کم‌ارتفاع و منحنی‌شکلی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید هم زیبا است و هم کاربردی. وجود دیواره منحنی فضای باغ‌بانی بیش‌تری را در حیاط ایجاد کرده است و در عین حال فرمی زیبا و جذاب به محوطه بیرونی این خانه داده است. هم‌چنین به دلیل ارتفاع کم دیواره باغچه، لبه‌های آن تبدیل به یک نشیمن غیررسمی برای ساکنان و مهمانان شده است. وجود منابع نوری در کفپوش‌ها باعث بیش‌تر به چشم آمدن فرم منحنی باغچه شده است.

مطلب پیشنهادی: بازی نور و سایه در معماری: 7 پروژه جذاب با الگوهای هندسی

این در که به سبک لبنانی است و در آن از پیچ و تاب‌های گوتیک استفاده شده است، اتاق خواب را از اتاق تعویض لباس جدا کرده است. وجود خطوط منحنی تزئینی در طراحی در باعث شده است تا این در از یک در معمولی فراتر رفته و تبدیل به یکی از عناصر خاص این فضا شود.

خطوط منحنی در معماری

خطوط منحنی در معماری داخلی

خطوط منحنی در معماری دکوراسیون

سخن آخر

در این مطلب از چیدانه درباره خطوط منحنی در معماری و نحوه استفاده آنها و تاثیرشان در دکوراسیون منزل و همینطور توصیه‌های اهالی فن در این زمینه صحبت کردیم. شما در کجای دکوراسیون منزل تان از خطوط منحنی استفاده می‌کنید؟

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
nazanin kd در تاریخ 22 آبان 1393
عکس هایی که در پیوست اورده شدند هرکدوم کلی زیبا هستن ممنون از گرداوری این مطالب مفید.

ثبت دیدگاه