Chidaneh.com placeholder image

جای گلدان گل را خودتان بسازید

به قلم: تحریریه چیدانه

خودتان بسازیداستفاده از پایه‌های U شکل دوباره در طراحی داخلی مبلمان خانه‌های مسکونی مد شده است و این پایه‌ها، از نیمکت‌ها گرفته تا میزها، کابردهای بسیار خوبی دارند و علاوه بر زیبایی که به فضای شما می‌دهند، می‌توانند تبدیل به عنصر برجسته فضای شما شوند. این پایه‌ها در قدیم بیش‌تر به عنوان یک شی کاربردی به حساب می‌آمدند اما اکنون ظاهر شیک و مدرنی به اتاق اضافه می‌کنند. تنها مشکل این پایه‌ها این است که خیلی ارزان نیستند، اما به قیمتی که دارند می‌ارزند و می‌توانند در طراحی فضا کمک زیادی به شما بکنند.

چوب و هنر

در این مطلب با چیدانه همراه شوید تا یاد بگیرید که چگونه یک میز ساده داشته باشید که بتوانید از آن میز هم به عنوان گلدان و هم یک میز زیبا استفاده کنید.
 

قبل از هر کاری، شما باید سه عدد از این پایه‌های Uشکل و یک سطح رویی برای میز خود خریداری کنید. بهتر است این سطوح رویی دایره‌شکل باشد تا گلدان شما در آن زیباتر به نظر برسد.
 

برای این‌که این دو قطعه را تبدیل به یک میز کنید، با پیدا کردن مرکز سطح رویی میز کار را شروع کنید و با استفاده از یک خط‌کش یک خط وسط دایره بکشید. سپس، از آن‌جایی که در این نمونه از سه پایه استفاده شده است، باید 360 درجه دایره سطح رویی میز را به سه قسمت تقسیم کرد و دوباره هر 120 درجه را مشخص کرده و یک خط روی آن‌ها بکشید. از خط اول می‌توانید به عنوان نقطه شروع آغاز کنید. این خطوط محل قرارگیری و اتصال پایه‌های Uشکل را به میز مشخص می‌کنند.

 

در گام بعدی، نیاز دارید بدانید که اندازه حفره‌ای که قرار است گلدان درون آن قرار بگیرد چقدر باید باشد. برای انجام این کار، یک گلدان با اندازه استاندارد را به عنوان ملاک کار خود در نظر بگیرید و آن را در زاویه سمت راست یک خط‌کش چهار طرفه قرار دهید. سپس، لبه انتهایی گلدان (رو به بیرون) را مشخص کنید و یک خط در آن قسمت بکشید تا بتوانید به راحتی قطر گلدان را حساب کنید. این مرحله از کار نیاز به دقت زیادی دارد، زیرا اگر آن را درست انجام ندهید ممکن است گلدان یا اصلا داخل حفره قرار نگیرد، و یا اگر هم قرار بگیرد در مرکز میز نباشد.

 

پس از این کار، با استفاده از از اندازه‌های گرفته شده و یک پرگار دایره‌‌ای که قطر آن برابر با قطر گلدان بود را در مرکز سطح رویی میز مشخص کنید. این دایره نشان‌دهنده محلی است که گلدان درون آن قرار می‌گیرد.

 

در نهایت، نوبت به بریدن حفره روی میز می رسد. این کار نیاز به یک دریل و یک مته و یک اره برقی دارد. ابتدا با استفاده از دریل بخشی از دایره را برش دهید تا اره برقی داخل حفره قرار بگیرد و سپس با استفاده از آن محیط دایره مشخص شده را برش دهید. هنگام برش دایره نهایت دقت را بکنید تا اره شما کاملا روی خط حرکت کند.

 

پس از این کار از یک سوهان استفاده کنید تا داخل حفره را به طور کامل تمیز کنید. البته در این مراحل یادتان نرود که عینک ایمنی را به چشم بزنید تا گرد و خاک و تراشه‌های چوب داخل چشم‌تان نرود.

 

برای این‌که کار ساخت این میز کناری را به پایان ببرید، از خطوطی که از پیش روی چوب کشیده بودید که محل اتصال پایه‌ها به سطح میز را نشان می‌داد استفاده کنید و سپس نقاط مشخص شده را دریل کنید. پس از آن، پایه‌ها را با استفاده از پیچ به سطح زیر میز پیچ کنید. در این مرحله باید حواستان باشد که خیلی ظریف و با دقت نقاط مشخص شده را دریل کنید تا سطح رویی میز سوراخ نشود.

 

نکته: برای این‌که سطح روی میز سوراخ نشود یک راه‌حل خیلی ساده وجود دارد. ارتفاع پیچ را اندازه بگیرید و این ارتفاع را با استفاده از یک نوار چسب ساده روی مته مشخص کنید و نوار چسب را دور مته بپیچید و سپس مشغول به دریل کردن نقاط شوید. این برچسب‌ها به شما می‌گویند که تا چه عمقی باید در درون سطح رویی میز حفره ایجاد کنید و وقتی به برچسب‌ها رسیدید دست از دیل کردن بردارید. با این روش ساده دیگر نگران سوراخ کردن سطح رویی میز نخواهید بود.

 

اکنون باید به سراغ سطح میز بروید. می توانید که سطح چوب را لاک‌الکل کاری کنید و برای این‌ کار از یک لاک‌اکل تیره استفاده کنید. این روش باعث می‌شود که گره‌های روی سطح چوب از بین نروند و سطح میز شما شخصیت اصلی خود را حفظ کند. البته شما می‌توانید سطح میز را به رنگ دلخواه خود در بیاورید. این مرحله کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

 

وقتی می‌خواهید عمل لاک‌الکل کاری را آغاز کنید، ابتدا یک دستمال تمیز و خشک را داخل قوطی لاک‌الکل کنید و سپس آن را روی سطح میز بکشید. باید حواستان باشد که حرکت دستمال شما طبق مسیر رگه‌های چوب باشد تا بافت چوب پس از انجام این مرحله به خوبی به چشم بیاید.

 

برای این‌که دست شما کثیف نشود، حتما هنگام انجام این مرحله از کار دستکش دست خود کنید. اگر مقداری از لاک‌اکل روی پایه‌ها ریخت، سریعا دستمال را برعکس کنید و از سمت تمیز آن استفاده کرده و جای کثیفی را با دستمال پاک کنید.

 

دو تا سه ساعت صبر کنید تا میز شما به خوبی خشک شود و بعد یک یا دو لایه پلی‌یورتان بر روی سطح بزنید تا مطمئن شوید که میز شما ضدآب شده است. سپس، کار خود را با قرار دادن یک گلدان زیبا در درون حفره میز به پایان ببرید. برای این نمونه یک گلدان که دارای گل‌های با رگه‌های نارنجی بود انتخاب شد تا با رنگ پایه‌ها هماهنگ باشد و از این طریق ترکیب میز با گلدان زیباتر به نظر برسد. این میز کناری نه تنها نیاز به میز را از بین برده است، بلکه زیبایی دوچندانی را به فضای خانه اضافه کرده است و اکنون تبدیل به یکی از وسایل پرطرف‌دار و محبوب در این خانواده شده است. پس شما هم دست به کار شوید و چنین میز کناری را برای خانه خود بسازید. دیدید که انجام آن اصلا کار سختی نبود و به راحتی می‌توانید وسیله‌ای بسازید که شاید قیمت خرید یکی از آن‌ها از فروشگاه، چند برابر قیمت ساخت آن باشد.

 

 

مطالب مرتبط: ساخت گلدان های زیبا با عکس های یادگاری

با گلدان های رنگارنگ بالکن کوچکتان را زیبا کنید

ایده فوق العاده تزئین عکستان با گلهای مصنوعی

گل هایی که بر روی دیوار می رویند

 

منبع: ehow | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه