Chidaneh.com placeholder image

بازسازی یک خانه‌ کوچک برای داشتن تراس زیبا

به قلم: تحریریه چیدانه

بازسازیوقتی قصد خرید خانه دارید، معیارهای زیادی را در نظر می گیرید. اما گاهی هنگام بازدید از ساختمان ها نکاتی در آنها می یابید که شاید باعث شود بعضی معیارهایتان برای خانه دلخواه را فراموش کنید. در این مطلب خانه ای را خواهید دید که مانوئل سکویرا (Manuel Sequeira) طراح داخلی آن، می‌گوید: «این تراس بود که باعث شد مالک این آپارتمان دل به آن ببندد و آن را خریداری کند.» سکویرا مسئول بازسازی کامل این آپارتمان 70 متر مربعی بود که در خیابان بیستم منطقه arrondissement در شهر پاریس قرار داشت. او می‌گوید: «در ابتدا فقط تراس بود که مالک آن را به خود جلب کرده بود و باعث شده بود او از این خانه خوشش بیاید.» اما مشتری، که مدیر بخش تکنولوژی اطلاعات در یک کمپانی بزرگ است، در ابتدای امر متوجه کم‌نور بودن این آپارتمان و نقشه ناقص آن نبود. تنها پس از گفتگو با سکویرا بود که مالک آن متوجه این موضوع شد. سکویرا طرحی را برای بازسازی و طراحی دکوراسیون داخلی خانه ارائه کرده بود که فضای آن کاملا باز و وسیع می‌شد و نور کافی وارد خانه می‌شود. همین طرح بود که چشم مالک آن را به نواقص خانه‌اش باز کرد و باعث شد طرح جدید سکویرا بیش از پیش کاربردی و مناسب این خانه به نظر برسد.

تابلو فرش ریحان

در یک نگاه

ساکنان: یک مدیر تکنولوژی اطلاعات (IT)

مکان: خیابان بیستم منطقه arrondissement در شهر پاریس

اندازه: 70 متر مربع

سکویرا و مالک این خانه تصمیم گرفتند که این فضا را به گونه‌ای طراحی کنند که نور طبیعی تمام گوشه‌های آن را نورانی و روشن کند. با این اوصاف فضایی باز با پنجره‌های بزرگ تبدیل به ایده اصلی در طراحی و بازسازی این آپارتمان شد تا نقطه ضعف این آپارتمان تبدیل به نقطه قوت شود.

این آپارتمان در دهه 1970 ساخته شده بود و نسخه‌های چاپی موجود در آن متعلق به همان دوره بودند. دیوارهای زیاد که همه آن‌ها از طریق یک راهروی بزرگ به هم متصل شده بودند باعث می‌شد فضای این خانه تاریک شود و فضای نشیمن کافی در آن وجود نداشته باشد.

سکویرا دیوارهای داخلی را خراب کرد و یک اتاق غذاخوری بزرگ و یک اتاق خواب جادار و وسیع را در دل این فضا طراحی کرد. او می‌گوید: «چیدمان و نقشه این آپارتمان بسیار ضعیف بود. با تخریب دیوارها فاصله بین تراس و اتاق نشیمن از بین رفت و این‌گونه بود که فضا بازتر و جاداتر شد.»

سکویرا می‌گوید:‌ «مالک این خانه یک ملک نیز در آوینیون (شهری در جنوب فرانسه) داشت و به همین دلیل علاقه بسیار زیادی به این منطقه داشت.» به همین دلیل سکویرا از رنگ‌های پررنگ و برجسته که در منطقه آوینیون محبوب بودند استفاده کرد تا از این طریق توجه‌ای هم به علاقه مالک به منطقه مورد نظرش داشته باشد.

آن‌ها تصمیم گرفتند دیوارها را به رنگ سفید دربیاورند و در کنار این دیوارها از مبلمانی به رنگ تیره استفاده کنند. او می‌گوید:‌ «این ایده باعث می‌شد تا بتوان از رنگ‌های مختلف در این فضا استفاده کرد و در عین حال کاری کرد که رنگ‌ها بیش از حد به چشم نیایند.» این ایده هم‌چنین این امکان را به مالک داد تا یک کاناپه به رنگ ارغوانی خریداری کند که مدتی بود آرزوی داشتن آن را در سر می‌پروراند.

یک فضای کار کوچک در گوشه‌ای از آپارتمان ساخته شد که قبلا بخشی از آشپزخانه بود. این فضای کار دنج درست در کنار تراس قرار گرفته است. بر روی دیواری که تلویزیون نصب شده است فرورفتگی‌های ایجاد شد. سکویرا دلیل استفاده از این فرورفتگی‌ها و تورفتگی‌ها را این‌گونه توضیح می‌دهد: «ستون‌بندی آشپزخانه قبلی این خانه بسیار ضعیف بود و این مسئله محدودیت‌های زیادی را ایجاد می‌کرد. ما سعی کردیم به‌گونه‌ای این مشکل را با اضافه کردن فرورفتگی‌هایی داخل دیوار که فضاهای نگهدارنده خوبی هستند حل کنیم.» هم‌چنین یک قفسه با در چوبی به رنگ تیره در بالای میز تحریر قرار گرفت. در این قفسه از همان چوبی است که قفسه‌ها و کابینت‌های آشپزخانه با آن ساخته شده‌اند.

 

اکنون آشپزخانه در جایی ساخته شده است که قبلا رختکن و اتاق تعویض لباس در آن قرار داشت. مانند تمام فضاهای موجود در این خانه، آشپزخانه هم دید مستقیمی به تراس دارد؛ این نکته یکی از ویژگی‌های بسیار خوب و جالب توجه این آپارتمان است. آشپزخانه جدید این آپارتمان دارای طراحی بسیار خاص و زیبایی است و خلاقیت و قوه ابتکار طراح را نشان می‌دهد.

سطوح پیش‌خان تا دیوار امتداد می‌یابد و می‌توان از آن به عنوان فضای کار، بوفه، و میز استفاده کرد. این سطوح از عناصر کلیدی و حیاتی این آپارتمان هستند.

وقتی دوستان یا اعضای خانواده مالک این خانه مهمان او هستند، یک در کشویی اتاق خواب را از دیگر قسمت‌های این خانه جدا می‌کند، اما وقتی او در خانه تنها است در را باز می‌کند و از منظره بیرون تراس لذت می‌برد. همان چوبی که در دیگر قسمت‌های این آپارتمان استفاده شده، یعنی چوب درخت بلوط، در کفپوش‌های این اتاق خواب نیز به کار گرفته شده است. سکویرا  می‌گوید:‌ «یک لایه مات بر روی سطح چوب کشیده است که باعث می‌شود چوب زود آسیب نبیند.»

حمام جدید این خانه نسبت‌ به دیگر قسمت‌های این خانه اختلاف سطح دارد تا هم فضای بیش‌تری را بتوان به آن اختصاص داد و آب به بیرون از این فضا نرود و مستقیما در درون چاه‌ها بریزد. استفاده از تنالیته‌های رنگی یکدست و ساده همانند دیگر اجزای این خانه است که باعث ایجاد کلیتی یکدست و یکپارچه می‌شود. رنگ خاکستری موجود در کف پوش‌ها هماهنگی زیبایی با سینک دارد. سکویرا می‌گوید: «ما تصمیم گرفتیم در فضای حمام از رنگ‌های تیره به صورت افقی و از رنگ‌های روشن به صورت عمودی استفاده کنیم.»

 

سکویرا معتقد است در طراحی چنین فضاهایی باید «محدودیت‌ها را تبدیل به فرصت و نقطه قوت» کرد. فضای نگهدارنده که در درون فرورفنگی داخل دیوار ساخته شده است فضایی برای نگهداری از وسایل حمام را فراهم می‌کند.

به ما بگویید: آیا شما هم محدودیت‌های موجود در خانه خود را تبدیل به فرصت و نقطه قوت کرده‌اید؟ لطفا تجربیات خود را در بخش بحث و گفتگو چیدانه با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط: با کمترین هزینه اتاق کودک خود را بازسازی کنید!

طراحی خانه ای کوچک، در کوتاهترین زمان با کمترین هزینه

دادن شانس دوباره برای زندگی به یک خانه قدیمی!

مراحل بازسازی یک خانه از زبان طراح آن

 

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 24 دی 1393
خیلی زیبا بود. واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

ثبت دیدگاه